Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
08. máj 2020

Naše československé (ne)slobodné pivo

Pred nejakým časom som zistil, že moju obľúbenú značku piva - Čiernu horu - vlastní veľmi pochybná spoločnosť. Mojou reakciou bol hnev a vyhlásenie embarga. Povedal som si, že odteraz budem piť len pivo z pivovarov, s ktorými sa stotožňujem. Odvtedy mám s týmto embargom tažkosti, veď posúdťe sami.
Naše československé (ne)slobodné pivo

Čo konkrétne sa mi nepáči? Vo všeobecnosti ide o problém korporatizácie. Veľké podniky pohlcujú tie menšie a stávajú sa ešte väčšími. Keď sú štátne (a európske) zákony nedostatočné, korporát sa rozrastá nekontrolovane ďalej. Produkt (v našom prípade pivo) sa tak podobá na samotnú firmu - je korporátny. Má osloviť čo najviac ľudí, nemá nikomu prekážať a hlavne má produkovať čo najvyšší zisk.

Čo to znamená v prípade pivovarníctva? Korporátne pivo sa varí vo viacerých pivovaroch v rôznych krajinách. Na jeho výrobu sa tak používajú iné ingrediencie (minimálne iná voda) ako v mieste jeho pôvodu. Pivo tak stráca svoju jedinečnosť, kvalitu a hlavne, svojho ducha. Korporát popritom produkuje niekoľko ďalších korporátných pív, ktoré by si teoreticky mali konkurovať. Keďže ich však vlastní jediná spoločnosť, konkurencia ide do úzadia a kvalita s ňou.
Po tom ako som zistil, že v supermarketoch nájdem skôr korporátne pivá, zaujímalo ma, v akej miere sú tieto pivá obľúbené v slovenskej (a českej) populácii. Keďže som sa nedopracoval k žiadnemu oficiálnemu prieskumu, spravil som si vlastný. Facebookom sa rozšíril závratnou rýchlosťou a za víkend som mal takmer 200 respondentov z Česka a Slovenska.

Čo ukázala ulica

V prieskume som sa zaujímal o to, aké čapované a aké fľašované značky piva ľudia kupujú najviac. K tomu som pridal podotázku, akú značku fľašovaného piva preferujú, keď si odmyslia cenu. Predtým ako sa pustíme do analýzy prieskumu, musím priznať dva fakty, ktoré trošku znižujú objektivitu môjho prieskumu. Prvým je nerovnomerné vekové rozloženie respondentov, keďže až 78 % bolo vo veku 18-30 rokov. Druhou bolo nerovnomerné geografické rozloženie, keďže až polovica respondentov bola z východu Slovenska. To ovplyvnilo hlavne pozíciu značky Šariš, ktorá vo všetkých kategóriach predbehla Zlatý Bažant.

Výsledky prieskumu som zosumarizoval do týchto bodov

  1. Pilsner Urquell, Šariš, Zlatý Bažant a Krušovice drvivo dominovali v kategórii čapovaného piva. Ostatné značky mali veľmi slabé výsledky. Tá istá kategória ale pre respondentov z Česka dopadla podľa očakávaní o trošku vyrovnanejšie, aj keď víťaz zostal rovnaký.
  2. Tie isté 4 značky dominovali aj v kategórii fľašovaného piva. Táto kategória priniesla viac rozmanitosti (viď grafy nižšie). Môže za to zrejme fakt, že supermarkety dnes ponúkajú čoraz bohatšiu ponuku pív. Rozdiel medzi Slovenskom a Českom je najzrejmejší vo víťazovi. Na Slovensku vyhral obrovský celosvetovo známy pivovar, kdežto v Česku vyhral menší lokálny pivovar.
  3. Ľudia pri odhliadnutí od ceny najviac preferujú opäť Pilsner Urquell. Ďaleko za ním sa umiestnili značky Bernard a Svijany. Tento výsledok bol takmer identický v Česku aj na Slovensku.

prieskum SR

 

prieskum ČR

 

Po prečítaní výsledkov môjho prieskumu sa možno zdá, že všetko je ako má byť. Máme tu očividne obrovskú ponuku pív. Pivo sa varí na každom rohu. Niektoré značky možno viac dominujú, ale zase... prečo nie. Proti gustu žiaden dišputát. Diabol sa však skrýva v detailoch. Konkrétne, vo vlastníckych pomeroch. Poďme sa na ne pozrieť.

Obrie pivovarnícke koncerny u nás

Československým lídrom je skupina Plzeňský Prazdroj. Tá bola už od roku 1999 vlastnená vtedy druhým najväčším pivovarníckym koncernom na svete - SABMiller. Tomu sa to zdalo málo a tak sa v roku 2015 zlúčil s ešte väčším pivovarníckym koncernom Anheuser-Busch InBev [1]. Tento nový megakoncern tak zabezpečoval až 30 % svetovej výroby piva. To však neuniklo európským kontrolným orgánom, ktoré dohliadajú na spravodlivú hospodársku sútáž. Megakoncern tak musel predať viacero pivovarov, medzi nimi aj pivovary skupiny Prazdroj. Takto sa Prazdroj dostal do rúk japonskému pivovarníckemu koncernu Asahi.

Japonska skupina Asahi
Slovenské a české značky vo vlastníctve koncernu Asahi. Viaceré z nich sa úspešne presadili aj v zahraničí. Môže za to fakt, že sa v zahraničí aj varili (Kozel až v 8 krajinách). Noví vlastníci však zmenili stratégiu a niektoré svoje značky prestali vyrábať mimo Česka, aby tak získali označenie "Chráněné zeměpisné označení CHZO České pivo".

 

Ich najväčším konkurentom v našom československom priestore je holandský koncern Heineken International. Ten sa už dlhodobo udržiava na popredných priečkach medzi svetovými pivovarníckymi koncernami.

holandská skupina HEINEKEN
Slovenské a české značky vo vlastníctve koncernu Heineken. Viaceré sa varia v rôznych pivovaroch skupiny Heineken. Rozdielny prístup má však koncern k českých značkám, ktoré postupne získali označenie "CHZO české pivo".

 

Pražský pivovar Staropramen stihol od revolúcie vystriedať viaceré pivovarnícke koncerny. Momentálne patrí americkému pivovarníckemu koncernu Molson Coors a je jeho jednotkou na československom trhu. Morson Coors vlastní aj iné obľúbené značky, ktoré tiež kúpite v ktoromkoľvek supermarkete - je to napríklad Hoegaarden a Stella Artois.

americká spoločnosť Molson Coors
Slovenské, české a zahraničné značky vo vlastníctve koncernu Molson Cools. Žiadna z nich nie je na zozname značiek identifikovaných CHZO [2].

Posledným koncernom zo skupiny obrých pivovarov je čínsky koncern CEFC. CEFC je najmä energetický koncern a partí medzi 10 najväčších súkromných spoločností v Číne. K pivu sa dostal len nedávno, a to práve v Česku. Od roku 2015 začal v Česku vo veľkom nakupovať. Patrí mu futbalový klub SK Slavia Praha, strojnícka firma Žďas, TV Barrandov, časopis Týden a v neposlednej rade aj pivovary Lobkowicz [3]. Kým už spomínané veľké koncerny vlastnili a skupovali len československé (a iné svetové) pivovary, zdá sa, že CEFC skupuje Česko ako také. Táto skupina vlastí taktiež 5% podiel v J&T Finance Group a má blízko k českému prezidentovi Zemanovi, keďže samotný riaditeľ CEFC (v súčasnosti trestne stíhaný) je jeho poradcom [3].

Inzercia

čínska spoločnosť CEFC
České značky vo vlastníctve koncernu CEFC. Identifikáciu CHZO má Platan a už dlhú dobu aj Černá hora. Ktovie, ako sa k tomu bude naďalej stavať čínsky koncern.

Stredné a menšie pivovarnícke zoskupenia

Najväčším a zároveň jediným celosvetovo známym zoskupením v tomto zozname je belgická pivovarnícka skupina Duvel Moortgat Brewery. Skupina síce vlastní desiatky pivovarov po celom svete, patrí však len jednej pivovarníckej rodine. V našom priestore vlastní iba pivovar Bernard. Ešte stále v ňom však 50% akcií majú jeho zakladatelia Stanislav Bernard a Josef Vávra [4]. To je zrejme dôvod, prečo sa Bernard aj naďalej profiluje ako rodinný pivovar.

belgická skupina Duvel
Pivovar Bernard identifikovaný CHZO a vlastnený belgickou rodinnou pivovarníckou skupinou.

 

V československom priestore pôsobia len dve domáce pivovarnícke spoločnosti. Prvou z nich je PMS Přerov, ktorej patria pivovary z okolia Olomouca. Zaujímavé je ich prepojenie s najstarším pivovarom na Slovensku - pivovarom Steiger (ten vyrába okrem Steigeru aj iné značky, najnovšie prebral skrachovaný Stein). V médiách sa objavili správy, že skupina PMS získala nepriamy vplyv na tento pivovar [5]. Objavili sa pochybnosti, či tak skupina neobchádza nejaké zákony. Steiger oficiálne priznáva len distribúciu značiek skupiny PMS, faktom však zostáva, že pivovar Steiger je jedným z dvoch väčších slovenských pivovarov, ktoré ešte nie sú súčasťou nejakého zahraničného koncernu.

moravská pivovarnícka spoločnosť PMS
České a slovenské značky ovládané priamo alebo nepriamo skupinou PMS. Identifikáciu CHZO si stihol zabezpečiť iba pivovar Zubr.
 

Druhou domácou skupinou je LIF Holding. Ich najznámejšou značkou sú Svijany. Tej sa za posledné roky darilo navyšovať produkciu a taktiež sa presadiť na Slovenskom trhu. Príbeh pivovaru sa ale mohol ľahko uberať iný smerom. V roku 2010 sa dostali 2 české pivovarnícke spoločnosti vlastniace Svijany do konfliktu [6]. Druhá spoločnosť sa snažila pričleniť Svijany k svojím ostatným značkám. Takto by Svijany prišli o svoju nezávislosť a stali by sa korporátnym pivom. Druhá skupina z toho však nakoniec vycúvala a následne kúpila pivovary skupiny Lobkowicz, ktoré napokon predala čínskemu koncernu CEFC (viď vyššie). Svijany si tak udržali svoju nezávislosť

česká spoločnosť LIFČeské značky vlastnené holdingom LIF. Pivovary Svijany a Primátor sú identifikované pomocou CHZO.

Nezávislé pivovary

V tejto časti sa zameriavám len na pivovary, ktoré sú dostupné aj na Slovensku. V Česku existuje viacero stredne veľkých nezávislých pivovarov: Polička, Poutník, Krakonoš, Regent, Choteboř a iné. Okrem toho v tejto časti vynechavám české ale aj slovenské minipivovary. Za posledné roky ich pribudlo veľa. Minipivovary sa však nevedia presadiť na celoštátnej úrovni, hlavne v kategórii predajnosti fľašovaného piva v supermarketoch.

Jediné dva pivovary, ktoré nie sú súčasťou žiadnej skupiny sú pivovary Budvar (alebo Budweiser) a Urpiner. Mnohí môžu byť prekvapení z toho prvého. Budweiser je totiž známy ako jedno z najrozšírenejších pív na celom svete. Ide však o americké pivo Budweiser, patriace do portfólia už spomínaného najväčšieho pivovarníckeho koncernu Anheuser-Busch InBev. Ten vedie už viac než 100 rokov právne spory o značku s českým Budejovickým národným podnikom. Zdá sa, že úspešne, teda čo sa týka európskych súdov... Americký Budweiser je totiž často terčom posmechu, že "chutí ako voda". Naproti tomu český Budvar stále zostáva štátnym podnikom, ktorý varí dobré pivo, platí riadne dane a zamestnáva ľudí v regióne. Vláda ho tak nemá prečo predávať [7].

O Banskobystrickom pivovare, ktorí varí pivo Urpiner sa už popísalo v posledných rokoch dosť. Pivovar sa po revolúcii dostal privatizáciou do pochybných rúk a pomaly upadal. Z krachu ho dostali v roku 2007 dvaja obchodníci s elektronikou [8]. Tí sa snažili robiť poctivé pivo, ale rýchlo narazili na problémy so sieťou supermarketov Kaufland. Urpiner sa tak tažko dostával do slovenských domácností. Keď sa už zdalo, že pivovar je stabilizovaný (festival Pohoda si vybral Urpiner za partnera v roku 2015 namiesto Heinekenu), prišla dnešná kríza koronavírusu. Na ten doplatia najmä menšie pivovary, ktoré nemajú vysokú predajnosť v supermarketoch. Dúfajme, že Urpiner prežije aj túto daľšiu krízu.

nezávislé pivovary
Jediné dva nezávislé pivovary zo skupiny väčších pivovarov.

Ilúzia výberu

K výsledku prieskumu som priradil vlastnícke pozadie a graf sa zmenil na nepoznanie. Takmer polovicu ovláda japonský koncern Asahi. V závese je holandský Heineken. Potom nasledujú menšie pivovarnícke skupiny, ktoré na československom trhu nevlastnia veľa značiek. No a nakoniec viac-menej nezávislé pivovary. Výsledok čínskeho koncernu CEFC neprekvapuje, keďže z jeho portfólia sa na Slovensku predáva iba Černá hora. Teší pozícia minipivovarov, ktoré som zhrnul do jednej skupiny.


Ten istý graf, ale bez vlastníckych štruktúr, sa nachádza na začiatku článku. Tento sumarizuje podiel jednotlivých skupín na slovenskom trhu podľa môjho prieskumu.

Ako som s touto situáciou naložil?

Ako zarytý kapitalista obviňujem protimonopolné zákony, ktoré sú v takýchto situáciách zákonite nedostatočné. O dôvodoch, prečo sa oplatí investovať do zdravších a kvalitnejších potravín som už písal v tomto článku. Tie isté dôvody platie aj pre pivo. Rozhodol som sa teda svojou kúpou podporovať pivovary, ktoré sa viac zameriavajú na kvalitu, jedinečnosť a lokálnosť svojich produktov. Pivovary, ktoré sa nerozhodli ísť jednoduchšou cestou.

Výsledok je taký, že nákup piva si plánujem dopredu. V Brne, kde žijem, je výber oveľa väčší ako na Slovensku. V prípade jednorázového nákupu si dovolím priplatiť za pivo z menších pivovarov ako je Polička alebo Poutník. Ak však nakupujem vo veľkom, kupujem Svijany. Tie dostať v Lidli za dobrú cenu. Na Slovensku mi potom zostáva iba Urpiner, Bernard alebo Steiger (tmavý je celkom fajn).

---

Zdroje:

[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Plze%C5%88sk%C3%BD_Prazdroj
[2] https://www.szpi.gov.cz/clanek/kontrolni-cinnost-szpi.aspx?q=Y2hudW09MTE%3d
[3] https://cs.wikipedia.org/wiki/CEFC_China_Energy_Company_Limited
[4] https://cs.wikipedia.org/wiki/Pivovar_Humpolec
[5] https://opive.sk/steiger-najstarsi-pivovar-s-tajomnymi-britmi-v-pozadi/
[6] https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/pivovar-svijany-uz-nema-dva-vlastniky-k-brewery-prodala-svuj-podil.A100318_155511_ekoakcie_fih
[7] https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/vlada-neplanuje-prodat-pivovar-budvar-je-to-nase-rodinne-str/r~7e97f6c6b38d11e9b16b0cc47ab5f122/
[8] https://www.aktuality.sk/clanok/468405/zachranili-tradicne-slovenske-pivo-potravinari-ktori-krmia-slovensko/
Titulná fotka: https://libreshot.com/wp-content/uploads/2015/06/beer-bottles.jpg

Odporúčame