Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
14. september 2019

Žena, ktorá pochopila Ježišovu hodinu

Katolícka cirkev na Slovensku slávi 15. septembra slávnosť Sedembolestnej Panny Mária, Patrónky Slovenska. Tento sviatok sa viaže na predchádzajúci deň, v ktorý mnohé kresťanské tradície liturgicky zvýrazňujú tajomstvo kríža. Tohto roku národná slávnosť pripadá na nedeľu. Jej liturgia ponúka pri čítaní z evanjelia na výber dve možnosti. Buď scénu pri kríži (Jn 19, 25-27), alebo Simeonovo proroctvo (Lk 2, 33-35). Ja sa dnes zameriam na prvý úryvok.
Žena, ktorá pochopila Ježišovu hodinu

Pri Ježišovom kríži stála jeho matka, sestra jeho matky, Mária Kleopasova, a Mária Magdaléna. Keď Ježiš uzrel matku a pri nej učeníka, ktorého miloval, povedal matke: „Žena, hľa, tvoj syn!“ Potom povedal učeníkovi: „Hľa, tvoja matka!“ A od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe. (Jn 19, 25-27) Zdieľať

Zopár vybratých veršov pochádza Jánových Pašií. Scéna nás dostáva do momentu, kedy Ježiš už visí na kríži a opis podáva správu, že pri jeho blízkosti sa nachádza päť postáv. Štyri ženy, vrátane Ježišovej matky, a milovaný učeník. Ježiš z kríža venuje osobitnú pozornosť dvom z nich. Matke a učeníkovi. Každému odovzdáva jednu výzvu: „Žena, hľa, tvoj syn!“ (v. 26) a „Hľa, tvoja matka!“ (v. 27). Následný evanjelistov komentár :“ A od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe“, vykladá slová, ako Ježišovu vôľu ustanoviť týchto dvoch do príbuzenského vzťahu.

Keďže tieto slová počúvame na mariánsky sviatok, položme si otázku: Aký význam v nich má Mária? Výklad pritom môže viesť diametrálne odlišne. Niektorí v texte Máriu vôbec nevidia, pretože by sa podľa historicko-kritickej metódy k blízkosti kríža dostať nikdy nemohla. A tak považujú túto pasáž za obraznú, kde matka/žena je symbolom Izraela, alebo Cirkvi. Ja by som išiel ale inokadiaľ a dovolím si tvrdiť, že táto pasáž Máriu naopak veľmi vyzdvihuje. Pozrime sa na širší kontext celého evanjelia.

Pri kríži a z kríža vzniká nová rodina. Ježišova rodina. Zdieľať

Ježiš oslovuje Máriu titulom „Žena“. Prvýkrát sa tak stalo už na svadbe v Káne (porov. Jn 2,4). Tam Mária, ako Ježišova matka, vystupuje v úlohe orodovníčky pri nedostatku vína. Ježiš ju, zdá sa, odmietne s odôvodnením, že ešte neprišla jeho hodina. Jej následná aktivita s príkazom ku obsluhujúcim: „Urobte všetko, čo vám povie!“ (Jn 2,5), ale vedie k prvému znameniu. Spomedzi všetkých postáv, ktoré sa s Ježišom v Jánovom evanjeliu stretávajú, tak jedine jeho matka je vyobrazená ako tá, ktorá Ježišovo slovo a tajomstvo úplne prijíma. Mlčky sa vzdáva svojich predstáv (urobiť hneď niečo s problémom nedostatku vína) a celkom sa spolieha na Ježišovo slovo (príkaz druhým, aby Ježiša počúvali). A tak ako prijala vôľu svojho syna na svadbe, robí podobne aj pod krížom.

Jedine jeho matka je vyobrazená ako tá, ktorá Ježišovo slovo a tajomstvo úplne prijíma. Zdieľať

Druhé slovo, ktoré spája tieto dve stretnutia Ježiša a matky, je hodina. Na svadbe sa Ježiš odvoláva na príchod jeho hodiny. Vykladači v kontexte spisu pod slovom „hodina“ rozumejú moment Ježišovho oslávenia na kríži. Keď tá „hodina“ nastala, komentár poznamenáva, že „od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe.“ Prvotný zmysel by asi znamenal, že toto bol moment, odkedy sa učeník začal o Ježišovu matku starať. Ak by sme ale zmysel slova prepojili, tak by sa opätovná Máriina poslušnosť a jej vernosť synovi až po kríž mohla považovať za to, že Mária skutočne zmysel „hodiny“ zo všetkých najlepšie pochopila.

Mária skutočne zmysel „hodiny“ zo všetkých najlepšie pochopila. Zdieľať

Pri kríži a z kríža vzniká nová rodina. Ježišova rodina. Cirkev zrodená z veľkonočného tajomstva. Jej zakladajúcim členom sa stáva aj Ježišova matka. Evanjelium ukazuje, že k synovi mala blízko nielen na základe tela. Bola pri ňom fyzicky, ale aj duchovne, pretože prijala synovo poslanie a utrpenie. A ak sa teda takýto jej obraz nachádza vo Svätom Písme, tak určite aj preto, že nám má byť príkladom.

Lukáš Durkaj

Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.

Foto: wikimedia

Inzercia

Centrum sa zameriava predovšetkým na výskum a vzdelávanie v oblasti biblických a blízkovýchodných vied s interdisciplinárnych presahom do iných oblastí, na popularizáciu vedeckého štúdia biblického a blízkovýchodného sveta, na biblický apoštolát a formáciu. Členmi Centra sú kňazi Košickej arcidiecézy zaoberajúci sa štúdiom biblického a blízkovýchodného sveta. Viac o Centre a jeho aktivitách na www.biblia.abuke.sk

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.