Má byť poslušnosť laikov voči pápežovi a kléru slepá?

Má byť poslušnosť laikov voči pápežovi a kléru slepá?
Povinnosť katolíka rozlišovať: prečo sa laik musí zaujímať o skutky pápeža a kléru.
5 minút čítania 5 min
Július Eckhardt
Július Eckhardt
Kresťan, spoločensky konzervatívny, ekonomicky liberálny

V katolíckej tradícii býva poslušnosť voči hierarchii často chápaná ako znak pokory a vernosti. No poslušnosť nikdy nemôže byť slepá. Cirkev nie je kastový systém, ale mystické Kristovo telo, v ktorom každý úd nesie zodpovednosť za zdravie celku. Keď kňaz alebo biskup, ba aj samotný pápež, koná proti pravde Evanjelia, veriaci nemá len právo, ale povinnosť si to všimnúť, rozlišovať a podľa svedomia konať.

Zodpovednosť vyplývajúca z krstu

Krst nie je len vstupenkou do Cirkvi, ale poverenie: „Vy ste soľ zeme... vy ste svetlo sveta“ (Mt 5,13–14). Pokrstený človek, katolík, má účasť na trojakom Kristovom úrade – prorockom, kňazskom a kráľovskom (porov. KKC 871–873). To znamená, že každý pokrstený má povinnosť hlásať pravdu, posväcovať svet a brániť spravodlivosť – nie len pasívne prijímať, čo sa deje „zhora“.

Katechizmus (čl. 900) hovorí:

„Laici majú osobitné povolanie hľadať Božie kráľovstvo tak, že usmerňujú časné záležitosti podľa Božej vôle... Sú povolaní aj na to, aby svedčili o Kristovi vo všetkom, aj vnútri Cirkvi.“

To zahŕňa aj svedectvo pravdy voči zblúdilým pastierom. Kto mlčí, keď sa kazí viera, je spoluzodpovedný (porov. Ez 3,17–19).

Apoštolská tradícia o rozlišovaní duchov

Svätý Pavol napomína: „Skúmajte všetko, dobrého sa pridŕžajte“ (1 Sol 5,21). Apoštol Ján ide ešte ďalej: „Neverte každému duchu, ale skúmajte duchov, či sú z Boha“ (1 Jn 4,1).

Tieto slová neboli adresované len kňazom či teológom, ale celej komunite veriacich. Rozlišovanie nie je výsada, ale povinnosť. Ak by bolo správne slepo nasledovať akúkoľvek autoritu, neexistovali by mučeníci, ktorí odmietli pokyny biskupov kolaborujúcich so zlom – od ariánskych čias až po 20. storočie.

Pápež a neomylnosť – hranice autority

Katolícka náuka jasne učí, že pápež je neomylný len v presne definovaných prípadoch (DS 3074; Pastor aeternus, I. vatikánsky koncil): keď hovorí „ex cathedra“ o viere a mravoch. Vo všetkom ostatnom zostáva omylným človekom, ktorý môže konať nerozumne, politicky alebo aj hriešne.

Svätý Tomáš Akvinský (S. Th. II-II, q.33, a.4 ad 2) píše:

„Ak by bol v nebezpečenstve viery, podriadený by musel napomenúť predstaveného, aj verejne.“

A sv. Pavol sám hovorí, že „odporoval Kéfasovi do tváre, lebo si zaslúžil výčitku“ (Gal 2,11). Takto koná človek, ktorý chápe, že pravda viery stojí nad osobou autority.

Povinnosť rozlišovať dobro a zlo v správaní pastierov

Ježiš upozorňuje: „Varujte sa falošných prorokov... po ovocí ich poznáte“ (Mt 7,15–16). To znamená, že veriaci má povinnosť posudzovať ovocie – teda skutky a dôsledky učenia pastierov. Nie odsudzovať osoby, ale hodnotiť, či vedú k svätosti alebo k zmätku.

Katechizmus (čl. 1778) pripomína:

„Svedomie je najskrytejšie jadro a svätyňa človeka, kde je sám s Bohom, ktorého hlas zaznieva v jeho vnútri.“

Laik teda nesmie potlačiť svedomie v mene „pokory“ voči klerikálnej autorite. Ak cíti, že niečo odporuje učeniu Cirkvi, má hľadať pravdu, konzultovať dôveryhodné zdroje a v modlitbe rozlišovať.

Riziká slepej poslušnosti

Dejiny Cirkvi poznajú mnoho období, keď slepá poslušnosť viedla k zlu: kolaborácia niektorých biskupov s totalitami, mlčanie pri zneužívaniach či šírenie teologických omylov. Kto nasleduje klerika v omyle, nezbavuje sa zodpovednosti pred Bohom.

Svätý Gregor Veľký hovorí (Moralia in Job, 31,45):

„Ten, kto mlčí, keď má hovoriť pravdu, sa stáva spoluvinníkom tých, ktorí blúdia.“

Z toho vyplýva, že laik nesie zodpovednosť aj za duchovné dobro svojej rodiny. Ak otec rodiny vedome prijíma skreslené učenie a vedie svoje deti k bludu, ohrozuje ich spásu. Láska k Bohu aj k rodine vyžaduje bdelosť.

Zdravá poslušnosť a rozvážna lojalita

Cirkev potrebuje veriacich, ktorí sú verní, nie slepí. Poslušnosť je cnosť len vtedy, keď slúži pravde. Svätý Ignác z Loyoly, často citovaný pre dôraz na poslušnosť, nikdy netvrdil, že treba nasledovať predstavených do hriechu. Skutočná jednota s pápežom a klérom je založená na spoločnom pridržiavaní sa Krista.

Záver

Zaujímať sa o to, čo robí pápež a klérus, nie je rebélia, ale výraz zodpovednosti. Cirkev potrebuje svedomie každého člena. Boh nežiada slepú dôveru, ale vernosť pravde, ktorá jediná oslobodzuje (Jn 8,32).

Kresťan, ktorý bdie, skúma, modlí sa a zachováva vieru, napĺňa príkaz lásky – voči Bohu, Cirkvi i vlastnej rodine.

Niektorí čitatelia sa pýtajú, kto som, že si dovolím kriticky hovoriť o pápežovi či klére. Odpoveď je jednoduchá: som pokrstený katolík, ktorý sa usiluje žiť vieru vážne. V Cirkvi niet nikoho, komu by bolo dovolené milovať Krista menej – ani laik, ani pápež. Keď teda rozlišujem a upozorňujem na zlo či zmätok, nerobím to z povýšenosti, ale z povinnosti svedomia. Mlčať by bolo pohodlnejšie, ale nie vernejšie. Vernosť sa nemeria tichom, ale ochotou stáť pri pravde, aj keď je to nepríjemné.  
Zobraziť diskusiu
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť