Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
16. júl 2021

Ničiteľ múrov

Minulého týždňa sme vstúpili do listu Efezanom a to silno hymnickým štýlom, ktorý bol výzvou pre nejedného lektora na liturgii. Aj úryvok z druhej kapitoly, ktorý máme pred sebou teraz, sa vyznačuje riadnou dávkou poetizmu.
Ničiteľ múrov

Zamyslenie k evanjeliu tejto nedele si môžete prečítať tu.

Bratia, v Kristovi Ježišovi ste sa teraz vy, čo ste boli kedysi ďaleko, stali skrze Kristovu krv blízkymi. Veď on je náš pokoj! On z oboch urobil jedno a vo svojom tele zbúral medzi nimi múr rozdelenia, nepriateľstvo, tým, že zrušil zákon prikázaní, spočívajúci v nariadeniach, aby v sebe z tých dvoch vytvoril jedného nového človeka, a nastolil pokoj; aby v jednom tele skrze kríž v sebe samom zabil nepriateľstvo a zmieril oboch s Bohom. Prišiel a zvestoval pokoj vám, čo ste boli ďaleko, a pokoj tým, čo boli blízko; lebo skrze neho máme obaja v jednom Duchu prístup k Otcovi. (Ef 2, 13-18) Zdieľať

Na pochopenie nášho textu si treba prečítať aj predchádzajúce verše kapitoly, ktoré nám prezrádzajú, že sa tu autor venuje statusu pohanov v rámci nedávno vzniknutej Kristovej cirkvi. Tak ako na iných mnohých miestach Pavlových listov sa tu rieši problém rozporu medzi kresťanmi, ktorí pochádzali spomedzi židov a tými, ktorý mali pohanský pôvod. Na vysvetlenie skutočnosti ich vzájomného rozdielu tu Pavol na ilustráciu používa časové a priestorové paralely kedysi – teraz a blízko – ďaleko. Je zrejmé že tými, ktorí boli kedysi ďaleko sa myslia pohania, ktorý pred prijatím pravej viery žili vo svojich hriechoch bez vedomia o tej časti Božieho zjavenia, ktorého nositeľom bol židovský národ. (porov Ef 2,1-10)

Fenomén segregácie sa preniesol aj do rannej Cirkvi. Zdieľať

Ešte pôsobivejšie a obraznejšie pri autorovej snahe vysvetliť skutočnosti vyznieva obraz múru a jeho zbúrania. Takáto forma prekážky bola pritom vnímaná v dvoch smeroch. V prvom rade išlo o predstavu, ktorú zdieľal aj pohanský svet. Išlo tu o pomyselnú bariéru, ktorá oddeľovala svet božstva od sveta ľudí. Bolo samozrejmé, že bežný staroveký človek nebol ateistom. Jeho viera však obsahovala aj to, že pre obyčajného smrteľníka nebolo možné dostať sa do sféry nesmrteľných bohov. Ak by to aj bolo možné, tak jedine z vôle a pozície mocnejšieho teda Boha. Druhý rozmer múru náš text vyobrazuje v zmysle oddelenia židov od pohanov. Takéto použitie obraz mohlo navyše pochádzať z rozčlenenia židovského chrámu, ktorý mal rezervovanú vnútornú sekciu za ktorú pohanom už nebolo dovolené prejsť. Ako je z kontextu Nového zákona známe tento druhý fenomén segregácie sa preniesol aj do rannej Cirkvi.

Svojim vtelením a spásnym skutkom Ježiš zmieril tých, čo predtým stáli na opačných stranách prekážok. Zdieľať

Apoštol svojim čitateľom však prináša dobrú správu. Kristus svojou smrťou obidva typy múrov odstránil. Svojim vtelením a spásnym skutkom zmieril tých, čo predtým stáli na opačných stranách prekážok. V prvom rade išlo o nastolenie pokoja medzi Bohom a ľudstvom. Človek, ktorý spoznal pravdu o Kristovi sa už Boha nemusí obávať. Cez jeho Syna má k nemu priamy prístup. Druhotne však Ježiš nastolil mier aj medzi Židmi a ostatným ľudstvom. Typicky pavlovsky to náš list vidí v zrušení špeciálnych židovských predpisov v prospech tých, ktorí sa kresťanmi stali ako nežidia.

Kde niet zmierenia, nemožno hovoriť o skutočnej Kristovej prítomnosti. Zdieľať

A takto sa typicky židovský koncept pokoja ako jedného z najhlavnejších Božích darov stáva významným jadrom toho, čo prináša Kristus ľuďom v Cirkvi. Kde niet zmierenia, nemožno hovoriť o skutočnej Kristovej prítomnosti. Ak už Boh bol ochotný zbúrať múr medzi sebou a človekom, nemali by toho byť schopní aj židia s pohanmi? Nemal by sa Kristus ako ničiteľ prekážok stať hlavným vzorom aj pre ľudí žijúcich v súčasnej Cirkvi?

Lukáš Durkaj

Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.

Foto: wikimedia

Inzercia

Centrum sa zameriava predovšetkým na výskum a vzdelávanie v oblasti biblických a blízkovýchodných vied s interdisciplinárnych presahom do iných oblastí, na popularizáciu vedeckého štúdia biblického a blízkovýchodného sveta, na biblický apoštolát a formáciu. Členmi Centra sú kňazi Košickej arcidiecézy zaoberajúci sa štúdiom biblického a blízkovýchodného sveta. Viac o Centre a jeho aktivitách na www.biblia.abuke.sk

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.