Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
30. október 2020

Blahoslavenstvá - Ježišova cesta šťastia

Evanjeliový úryvok slávnosti Všetkých svätých (Mt 5, 1 – 12) prináša Ježišove blahoslavenstvá.
Blahoslavenstvá - Ježišova cesta šťastia

V Svätom písme svätosť patrí výlučne Bohu. Hebrejské slovo „svätý“ = „kadoš“ znamená „oddelený, odlišný.“ Boh je odlišný ako svet. Boh nie je „svetácky“, Boh nie je stvorením. Je iný, odlišný od akéhokoľvek bytia. Preto aj jeho láska je odlišná od pozemskej. Keď Boh pozýva človeka k svätosti, pozýva ho k tomu, aby sa ním nechal formovať. Znamená to zveriť sa do Božích rúk. Práve to vyjadrujú blahoslavenstvá. 

Keď sa v Svätom písme hovorí o blahoslavenstve, hovorí sa o šťastí. Nejde však o nejaký emocionálny zážitok, ale skôr celkový stav naplnenia a zmysluplnosti vlastného života. 

Blahoslavenstvá nás pozývajú vstúpiť do tajomstva samotného Ježiša Krista a vytvoriť s ním jednotu. Zdieľať

Blahoslavenstvá sú zhrnutím života samotného Krista. On je tichý, pokorný a čistý srdcom, je milosrdný, ale aj prenasledovaný pre spravodlivosť. Blahoslavenstvá nás pozývajú vstúpiť do tajomstva samotného Ježiša Krista a vytvoriť s ním jednotu. 

Iné kritéria šťastia

Pri počúvaní blahoslavenstiev spoznávame, že v nich sa odzrkadľuje pravý obraz človeka. Je to postupné odkrývanie pôvodnej krásy obrazu, ktorý medzitým prekryli vrstvy dejín ľudstva i osobných dejín života každého z nás. Pri hlbokom vniknutí do ducha blahoslavenstiev pochopíme, že sú ozvenou nášho „ja“. Usilujme sa uvádzať ich do nášho každodenného života. 

Blahoslavenstvá otvárajú prvú z Ježišových rečí v Matúšovom evanjeliu, ktorou je Reč na vrchu (Mt 5 – 7).  Je to radostný začiatok, aj keď odlišný, než by sme očakávali. Je iný podľa zaužívaných predstáv, keď za šťastných považujeme ľudí bohatých a zdravých. Skúsenosť nám však hovorí, že neraz mnohí bohatí a zdraví boli vnútri nešťastnými ľuďmi. Kristus nás pozýva nazerať na náš život Božím pohľadom.

Inzercia

Naša viera nie je v prvom rade plnenie rozkazov, ktoré dal Boh, Je to pozvanie byť ako Boh.  Zdieľať

Ježišove blahoslavenstvá sú však odlišné aj od vtedajších židovských predstáv. V Starom zákone je blahoslaveným ten, kto zachováva Pánove predpisy a rozjíma o nich (porov. Ž 1). Namiesto toho Pán Ježiš vyhlasuje blahoslavenými tých, ktorí sú tichí, plačúci, milosrdní… Vidíme, že nejde o rozkaz „buďte milosrdní“, ale ohlásenie „blahoslavení milosrdní, lebo...“ Naša viera nie je v prvom rade plnenie rozkazov, ktoré dal Boh, Je to pozvanie byť ako Boh. 

Prítomná budúcnosť

Je zaujímavé, že blahoslavenstvá končia takmer výlučne budúcim časom: „budú potešení, budú dedičmi zeme, dosiahnu milosrdenstvo...“ Je to v protiklade so staviteľmi terajšej spoločnosti. Pán Ježiš prevracia ľudské kategórie šťastia, ktoré sú neraz príliš pozemské, svetské, naviazané na ľudské predstavy, bez Boha (bezbožné...).  

Blahoslavenstvá sú nastaveným zrkadlom aj pre dnešnú dobu, ktorá chce budovať spoločnosť na „valcujúcich“ charakteroch a „dominantnom“ správaní.  Zdieľať

Boží Syn nehovorí o úspešných, vzdelaných, chytrých... Vyzdvihuje chudobných, plačúcich, prenasledovaných... Spoločenstvo svojich učeníkov buduje na uholnom kameni, ktorý „stavitelia zavrhli“ (porov. Mt 21, 42). Blahoslavenstvá sú nastaveným zrkadlom aj pre dnešnú dobu, ktorá chce budovať spoločnosť na „valcujúcich“ charakteroch a „dominantnom“ správaní. 

Ak sa pri blahoslavenstvách používa budúci čas (budú nasýtení, budú ich volať Božími synmi), Pán Ježiš tým vyjadruje, že budúcnosť človek nemá v rukách, tá patrí jedine Bohu. Budúcnosť dokážeme naplniť iba v spojení s Bohom. Vtedy sme skutočne šťastní – blahoslavení. Prvé a ôsme blahoslavenstvo má rovnaké zakončenie, ktoré je uvedené v prítomnom čase: „lebo ich je nebeské kráľovstvo.“Znamená to, že všetky vymenované aspekty šťastia sú odrazom jediného – mať nebeské kráľovstvo a to sa uskutočňuje už teraz. Budúcnosť teda patrí tým, ktorí svoju prítomnosť žijú s Bohom. 

Katolícky kňaz Spišskej diecézy, farár v Kežmarku a prednášajúci Sväté písmo v kňazskom seminári v Spišskej Kapitule.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
V akej krajine to v skutočnosti žijeme?

V akej krajine to v skutočnosti žijeme?

Titulok na sociálnej sieti hlási počet úmrtí a komentáre pod ním? "No a čo?!, veď mal iné diagnózy, bol obézny... nevadí, všetci raz zomrieme.. určite nezomrel na Covid, určite je to vymyslené.. klamu nás, nikto nezomrel.." Následne nájdete názory ľudí, ktorí tvrdia, že aj na rakovinu a infarkty sa zomiera.. Keď im argumentujete, že predsa to nie sú choroby, ktoré sú infekčné ako Covid, tak sa Vám dostane odpovede, že aj rakovina je infekčná. Na otázku, že či existuje rakovina, ktorá je infekčná a prenáša sa napríklad kašľom, dostanete odpoveď "áno", prechádza Vás chuť diskutovať.

Blog
Boh, ktorý nás z času na čas „vystraší“

Boh, ktorý nás z času na čas „vystraší“

S Božím Slovom máme dohodu. Občas sa v ňom „rýpem“ a ono mi to vracia. „Rýpe“ do mňa, usvedčuje, potešuje ale aj pomáha vydržať. V posledných mesiacoch je Biblia mojom priateľkou, a zdá sa mi, že vie o mne všetko. A nielen o mne... ale môžem spokojne povedať, že vie všetko o nás. Napríklad toto:

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.