Rozhovor s Otcom Antonom Ziolkovským

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rozhovor s Otcom Antonom Ziolkovským

Otca Antona Ziolkovského som sa opýtal, ako sa zachovať pri aktuálnej situácii ohľadom zákazu verejných svätých omší z dôvodu epidémie koronavíru. Rozprávali sme sa aj o príklone Slovenska ku konzervativizmu, odmietnutí smerovania k liberálnej demokracií, nástupe konzervatívneho populizmu a zatýkaní sudcov (PODCAST)

Celý podcast si môžete vypočuť a prečítať TU

Povolebné rokovania o zostavovaní vlády, ktoré boli hlavnou a jedinou témou minulého týždňa ustúpili vo svetle udalostí posledných dní do úzadia. Začiatkom týždňa sa stala témou číslo jedna epidémia koronavírového ochorenia. Zašla tak ďaleko, že od utorka bol po ťažkých vyjednávaniach vyhlásený zákaz vysluhovania verejných svätých omší na dva týždne. Tento zákaz pozdvihol vlnu frustrácie aj vzhľadom k tomu, že obchodné centrá a reštauračné zariadenia, kde je riziko nákazy rovnaké, ak nie ešte vyššie ako v kostole, ostávajú v prevádzke. Niektorí veriaci sa pustili aj do kritiky otcov Biskupov. Ako sa v tejto situácií správne zachovať?

Myslím si, že cirkvi sa zachovali správne, keď oznámili zákaz verejných bohoslužieb, je to opodstatnené a som si istý, že všetkým nám ide o to, aby táto epidémia skončila a aby to bolo zažehnané, čiže ak hygienik považoval za správne, aby sa takáto vec stala, tak je logické, že cirkev, ako súčasť spoločnosti, toto samozrejme prijala, lebo všetkým nám ide o spoločné dobro. To, čo je hlavné, je aby ľudia zachovali pokoj, aby nevznikla nejaká panika. My ako veriaci sa môžeme samozrejme stále modliť za seba navzájom, mali by sme to robiť, treba byť aj voči sebe pozorní a pomáhať si, keď vidíme, že niekto potrebuje nejakú pomoc a samozrejme, rešpektovať tie obmedzenia, ktoré prichádzajú zo strany civilných autorít. Viem si predstaviť, že mnohí ľudia prijali tento zákaz s veľkou bolesťou, koniec koncov aj otcovia Biskupi povedali, že tento zákaz vyhlasujú s bolesťou v srdci, ale treba povedať, že aj cirkevná tradícia okrem klasického svätého prijímania pod sviatostnými spôsobmi chleba a vína, ktoré sme mohli bežne prijímať v našich kostoloch, už svätý Augustín hovorí o možnosti takzvaného duchovného svätého prijímania. To znamená, že človek môže prijať účinky sviatosti, ak je disponovaný, aj keď nemôže prijať fyzicky eucharistiu pod sviatostným spôsobom, čiže treba oceniť, že napríklad katolícke médiá sa rozhodli vysielať sväté omše, aby čím viac ľudí malo prístup ku Božiemu Slovu a k tomu, aby mohli duchovne prijímať sviatosť. Myslím si, že ľudia by nemali podliehať nejakým obavám. Samozrejme, táto situácia nie je pre nikoho príjemná a komfortná, keďže prežívame pôstne obdobie, tak si znova uvedomujeme, že toto je nová, nečakaná tvár pôstu. Lebo zrazu sme konfrontovaní s tým najmä my, ktorí sme denne boli v kostoloch a pri oltároch, hlavne laici budú cítiť, že nebudú môcť pristupovať ku sviatostiam, alebo nemôžu byť na tom obľúbenom mieste, ako boli doteraz. Chcem zároveň všetkých ubezpečiť, že kňazi tak, ako doteraz, budú slúžiť sväté omše aj s úmyslami, ktoré boli dohodnuté, akurát tieto sväté omše budú bez prítomnosti veriacich.

Vráťme sa nateraz k zostavovaniu vlády. Liberálni komentátori a médiá hovoria o „ovládnutí parlamentu ultrakonzervatívcami, respektíve náboženskými fundamentalistami. Oľga Pietruchová v pondelňajšom rannom podcaste aktualít hovorila o tom, že LGBT ľudia sú noví židia a že im hrozia na Slovensku pogromy. Čo si myslíte o takomto hodnotení situácie?

Myslím si, že takéto hodnotenie je prehnané, zároveň ale treba priznať, že ano, téma vzťahov ku sexuálnym menšinám bola zneužívaná aj v predvolebnej kampani a nedá sa vylúčiť, že tá predvolebná rétorika mohla u niektorých podnietiť nenávistné postoje, čo samozrejme nie je správne. Keď sa vrátim k voľbám, tak sa mi zdá, že tieto voľby boli prekvapujúce hlavne v tom ohľade, že sme boli svedkami akoby konca tých štandardných politických strán na politickej scéne, lebo vidíme, že dokonca aj strany, ktoré sa javili ako štandardné, povedzme, štandardná liberálna strana ako progresívne slovensko, štandardná kresťanskodemokratická strana ako KDH sa do parlamentu nedostali. Je veľkým prekvapením, že z jednej strany v parlamente vládu zostavujú strany, ktoré sa dajú charakterizovať ako populistické, ale zároveň treba povedať, že sú v mnohom hodnotovo aj konzervatívne. Toto je naozaj prekvapujúce. Zdá sa mi, že keď túto udalosť zasadíme do kontextu celoeurópskeho vývoja, alebo globálnejšieho vývoja vrátane vývoja vo vyšehradskej štvorke, tak zistíme, že to nie je až taká veľká novinka, lebo mne sa zdá, že týmito voľbami sme navonok potvrdili, že mentálne sme súčasťou tohto európskeho priestoru, to znamená, že kým doteraz sa zdalo, že Slovensko sa vyvíja trochu ináč, ako Maďarsko, Poľsko alebo Česká republika, tak tieto voľby potvrdili, že nevybočujeme z radu, to znamená, že sme súčasťou vyšehradskej štvorky z toho hľadiska, ako sa politika vyvíja. Myslím si, že to je začiatok dlhodobého trendu, teda nejde o nejakú odchýlku, dokonca sa mi zdá, že tieto voľby, a v tomto by som  možno súhlasil aj s oponentami zo strany liberálov, že Slovensko sa stáva aspoň navonok konzervatívnejším. Aby som to rozlíšil, nedá sa povedať, že by tieto voľby potvrdili enormný záujem o kresťanské hodnoty, alebo hodnoty kresťanskej demokracie, ale skôr keby som to rozlíšil tak jemnejšie, povedal by som, že Slovensko potvrdzuje, že je konzervatívnou krajinou a že liberálne hodnoty v takom zmysle, ako sú dnes vnímané v západnej Európe sú mu cudzie, lebo toto bude pre väčšinu vládnej koalície aj takým tmelom. Dokonca vidíme, že ešte aj Sloboda a Solidarita, ktorá je liberálnou stranou, ale rozhodne sa jedná o iný typ liberalizmu ako vidíme v prípade Progresívneho Slovenska, myslím si, že konzervativizmus sa stáva novým mainstreamom v tom zmysle, že ešte nie je celkom jasné, aké črty bude mať, ale vnímam aj to, že tieto politické strany, keďže budú tento konzervatívny prúd vytvárať, tak rozhodne sa budú usilovať o spoluprácu aj s cirkvami, lebo cirkvi zo svojej prirodzenosti sú nositeľmi základných konzervatívnych hodnôt. Keby som to rozmenil na drobné, okrem tých reforiem súdnictva, školstva, zdravotníctva, ktoré verejnosť očakáva, tak si myslím, že ten základný myšlienkový rámec, v ktorom sa spoločnosť bude uberať, bude konzervatívny a vôbec by ma neprekvapilo, keby sa táto vláda odhodlala povedzme aj nejakým hodnotovým korekciám, ktoré kresťania a myslím si, že aj mnohí voliči, ktorí aktívnymi kresťanmi nie sú, ale sú v myšlienkovom konzervatívnom svete, ich budú vítať.

viac sa dočítate alebo si vypočujete na priloženom odkaze.

Celý podcast si môžete vypočuť a prečítať TU

foto: CDC / unsplash.com

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo