10 otázok kňazovi Kuffovi

Na utvorenie volebnej koalície strany Kuffovci - KDŽP a Kotlebovej ĽSNS reagovali biskupi Stanoviskom, žiadajúcim ukončiť angažovanie klerikov a menovite kňaza Kuffu v politických stranách. Kuffa následne na Trnavskej novéne označil konzervatívneho novinára Danišku za „liberálneho katolíka“. Rozprúdila sa kontroverzná diskusia či a ako sa Kuffa politicky angažuje. Vyjasniť by to pomohli Kuffove jasné odpovede na otázky o jeho politických postojoch.

Vážený pán farár Kuffa,

Mnohí, vrátane mňa si Vás vážia pre obetavú sociálnu službu ľuďom na okraji spoločnosti. Aktuálne ste pravdepodobne najznámejší kňaz na Slovensku. Kvôli Vášmu osobitému štýlu, témam ktorým sa venujete, aj spôsobu akým vstupujete do politiky ste zároveň asi aj najkontroverznejší kňaz slovenskej Katolíckej cirkvi. (to nie je urážka, ale vecná charakteristika rozporuplných názorov, postojov a pocitov, ktoré vzbudzujete)

To teraz prehĺbilo niekoľko navzájom nasledujúcich a súvisiacich udalostí. Politická strana KDŽP, ktorá si hovorí aj „Kuffovci“ spravila 13. 11. 2019 volebnú koalíciu s Kotlebovou ĽSNS. 14. novembra P. Daniška, redaktor denníka Postoj, uverejnil článok, kde píše, že po predchádzajúcej podpore mečiarovca Harabina v prezidentských voľbách, a memoranda o spolupráci s Dankovou SNS, Vaše politické angažovanie cez stranu Kuffovci- KDŽP „prekročilo rubikon“. https://www.postoj.sk/48952/za-ciarou Kritizuje Vás tam podobne, ako Vy niekedy kritizujete iných. 15. novembra biskupi zverejnili Stanovisko k otázke politického angažovania klerikov. https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20191115025 Predseda KBS arcibiskup Zvolenský a Váš diecézny biskup Sečka v ňom v súlade s Kánonickým právom RKC píšu, že „Angažovanie sa v politických stranách, hoci prostredníctvom druhých osôb, nie je primerané kňazskému stavu. …. Toto sa v aktuálnych okolnostiach týka otca Mariána Kuffu.“ Na druhý deň, na Trnavskej novéne https://www.tvlux.sk/archiv/play/21818 ste popri dobrých slovách o rodine a úlohe otca označili konzervatívneho novinára Danišku za „liberálneho katolíka“.

Viacerí máme dojem, že veriacich viac rozdeľujete ako spájate. K tomu prispievajú aj rôzne orientované médiá, politici a diskutéri, ktorí šíria a rôzne interpretujú výbery z Vašich vyjadrení. Z toho dôvodu Vás prosím o odpoveď na niekoľko otázok, ktoré môžu vyjasniť Vaše skutočné postoje a názory. Vaše názory na potrebu ochrany ľudského života a rodiny ako zväzku muža a ženy sú známe, a súhlasím s nimi. Preto sa pýtam na to, čo nie je dosť jasné, súvisí to s politikou, a viacerí to rôzne interpretujú

1. otázka

Vyhlásili ste: „Nezaložil som žiadnu politickú stranu. Nie som lídrom žiadnej politickej strany. Nie som ani členom žiadnej politickej strany. Stále som a chcem aj v budúcnosti ostať kňazom pre všetkých ľudí.“ Verejne ste však podporili vznik KDŽP, vrátane súhlasu aby v kostole zbierala podpisy: https://youtu.be/yuTnGouIDe4

Vyššie citované stanovisko biskupov dobre hovorí: „Ak v spoločnosti vznikne presvedčenie, že niektorý z kňazov, aj keď z úzadia, ovláda politickú stranu, je nevyhnutné, aby všetky svoje aktivity v tomto smere bezodkladne ukončil.“ Dojem, že stojíte za stranou KDŽP je veľmi silný aj preto, že od svojho vzniku ho táto strana buduje, napríklad bilbordami „Čo farár Kuffa hovorí teologicky, my chceme presadiť politicky“.

Viete že KDŽP s prívlastkom „Kuffovci“, získava voličov vzbudzovaním dojmu, že koná aj vo Vašom mene, a súhlasíte s tým? Zúčastnili ste sa niekedy stretnutí na ktorých sa pripravoval vznik, program a činnosť strany KDŽP?

2. otázka

Na stránke Vášho Inštitútu Krista Veľkňaza (IKV) sa uvádza: „Pán farár Marián Kuffa z dôvodu pracovného vyťaženia nepoužíva počítač, nepracuje s internetom a je teda logické, že nie je vlastníkom ani administrátorom žiadnej facebookovej stránky a ani žiadnych blogov.“ http://www.ikv.sk/kontakty.phtml?id5=7547

Vy sa však často vyjadrujete k politike, aj na adresu politikov či novinárov. Niektorých menovite chválite, niektorých nespomeniete za hodnotnejšie skutky, iných ostro kritizujete. Odkiaľ, z akých médií a „poradcov“ čerpáte informácie a podklady k takýmto vyjadreniam? Pripravuje Vám to niekto? Kto?

3. otázka

Svätá stolica aj slovenskí biskupi jasne kritizovali židovskú politiku vojnového Slovenského štátu, ktorý bol spojencom nacistického Nemecka. Tú na základe zákonov podpísaných prezidentom a z rozhodnutia vlády realizovala Hlinkova garda. Kotlebova ĽSNS sa už svojím logom hlási k Hlinkovej garde, viacerí jej členovia vyjadrovali obdiv k nacizmu a hlásali nenávisť k iným.

KDŽP na bilbordoch hlása, že politicky realizuje to, čo Vy učíte teologicky. Teraz uzatvorilo volebnú koalíciu s ĽSNS. Konzultovali to s Vami, a realizovali aj týmto politicky to, čo Vy učíte teologicky?

4. otázka

Ježiš ostro kritizoval farizejov, za to že sa „pretŕčajú“ v chráme aby ich ľudia chválili, ale nekonajú spravodlivo podľa Božej vôle.

Súhlasíte že to platí aj na politikov, ktorí šíria nenávisť, alebo vo svojich funkciách podporujú nespravodlivosť a koručpné rozkrádanie, a potom sa chvália „kostolnými“ videami a krížikmi, aby ich ľudia volili?

5. otázka

Aj veľký hriešnik sa môže obrátiť. Biblia aj zdravý rozum hovoria, že skutočné obrátenie sa prejavuje v skutkoch, ktoré sú viac než slová. Múdrosť káže najmä v politike rozlišovať zmenu myslenia a „prevracanie kabátov“. Zvlášť pre politikov platí evanjeliový príklad mýtnika Zacheja, ktorý sa ako vysokopostavený štátny úradník nespravodlivo obohacoval na úkor spoluobčanov. Potom ako prijal Krista sa rozhodol vrátiť nakradnuté a štvornásobne uhradiť spôsobenú škodu.

Súhlasíte, že by to malo platiť aj pre slovenských politikov a bývalých komunistov, alebo si myslíte že pre niektorých platia iné pravidlá a stačia predvolebné sľuby?

6. otázka

Benedikt XVI. v encyklike Deus caritas est napísal, že základnou úlohou štátu a politiky je zachovávanie spravodlivosti. Pápež František v posolstve k Svetovému dňu pokoja 1. 1. 2019, citujúc aj Pavla VI., hovorí, že „Dobrá politika je v službe pokoja", pričom najväčšou neresťou politiky je korupcia. Tá je podľa iných jeho slov rúhaním, vedie ku kultúre smrti, a doplácajú na ňu najmä chudobní a slabí. Preto vyzýva k aktívnemu boju proti nej. http://www.facebook.com/iambondosco/videos/1848767078748030

Prečo verejne kritizujete desaťtisíce ľudí na námestiach aj politikov, ktorí usilujú o spravodlivosť a boj proti korupcii, a podporujete tých, ktorí sa výrazne pričinili o to, že Slovensko patrí v korupcii k najhorším prinajmenšom v Európe?

7. otázka

Mnoho vášnivých diskusií medzi kresťanmi sa vedie o kresťansky hodnotovej politike. Pápeži rozlišujú všeobecne ľudské hodnoty, z ktorých najvyššou je ľudský život, a účel štátu a politiky, ktorým je presadzovanie spravodlivosti. Najdôležitejšou právnou ochranou manželstva ako zväzku muža a ženy je ústavná definícia, ktorú presadilo KDH, ktoré kritizujete. Životu „už narodenému“ a slovenským rodinám najviac škodí chudoba, sociálne problémy, nedostatok vzdelania a zdravotnej starostliovsti, čo všetko zhoršuje korupcia. (ako upozornil aj pápež František)

Myslíte že je správne podporiť politika, ktorý skutkami dlhodobo hrubo porušuje niektoré prikázania Desatora, napríklad „nepokradneš“, a hodnoty, napríklad lásku k blížnemu či spravodlivosť, preto že v predvolebnej kampani sľúbil, že podporí zákon na ochranu inej hodnoty, napríklad proti potratom, alebo odmietnutie Istanbulského dohovoru, ktoré je podstatne menej dôležité než ústavná definícia manželstva?

8. otázka

Súčasne s podporou vzniku KDŽP ste kritizovali KDH za údajné spájanie s liberálmi. Politici KDŽP obviňujú KDH, že nepresadilo zákonný zákaz umelých potratov, napriek tomu, že KDH od vzniku SR nikdy vo voľbách nezískalo viac ako 10 % hlasov. Dlhší čas, a s viacnásobne väčším počtom hlasov však mali vládu a parlamentnú väčšinu koalície SNS s Mečiarovým HZDS a SMERom R. Fica.

Tesne pred tohtoročným Pochodom za život spravila KDŽP spoločné memorandum so SNS, ktorá bola dlhšie súčasťou koalícii, ktoré podržali v platnosti komunistický potratový zákon. Teraz spravila volebnú koalíciu s ĽSNS, medzi ktorej voličmi je podľa prieskumu z r. 2017 najmenej veriacich, a takmer najväčšie percento ateistov a neveriacich zo všetkých slovenských politických strán. https://www.postoj.sk/23295/ako-padla-velka-teoria-o-kotlebovych-volicoch

Vedeli ste vopred, že idú spraviť tieto dohody, a myslíte si že nimi politicky realizujú to, čo Vy učíte teologicky? To už nie je nekresťanské spájanie s liberálmi? Prečo KDH a prezidentov Kisku a Čaputovú, ktorí majú menšiu moc a zodpovednosť za neschválenie lepšieho zákona na obmedzenie potratov kritizujete omnoho viac než tých (Ficov SMER a Dankova SNS), čo majú podstatne väčšiu moc a zodpovednosť za súčasný stav?

9. otázka

Pri kázni na Trnavskej novéne ste kritizovali J. Danišku, že Vám kritiku nepovedal najprv osobne. Označili ste ho za liberála, pričom ste predtým tento pojem používali v značne zmätočnom význame, ako dobre a s úctou napísal aj D. Ferdinand tu: https://www.postoj.sk/49078/pane-nauc-ma-milovat-tak-ako-miluje-otec-kuffa-svoje-dietky

Boli ste Vy osobne za tými politikmi či novinármi, ktorých ste verejne kritizovali, alebo ste sa aspoň s nimi skúsili stretnúť? Alebo veríte, že každý kto Vás v niečom kritizuje, je liberál presadzujúci potraty a genderizmus, a myslíte si, že na všetky verejne činné osoby neplatia rovnaké pravidlá, niekoho možno verejne kritizovať a iného (Vás) nie?

10. otázka

Vaša verejná a sociálna činnosť, aj obsadené biskupské stolce sú ovocím slobody, ktorú sme získali pádom komunistickej diktatúry po 17. novembri 1989. K tomu najmä na Slovensku výrazne prispeli aktivity a obete „podzemnej cirkvi“, ktoré sa pred celým svetom skvele zviditeľnili pri Sviečkovej manifestácii za občiansku a náboženskú slobodu v marci 1988.

Na záver svojej kázne pri Trnavskej novéne 2019 ste osobitne ďakovali Arcibiskupovi Oroschovi a chválili ho za vystúpenie počas prezidentských volieb, ktoré vtedy vzbudilo veľkú pozornosť aj kontroverzie. Chválili ste tým aj to, ako tam skritizoval Františka Mikloška, ktorý bol aktivistom tajnej cirkvi a jedným z hlavných organizátorov Sviečkovej manifestácie?

Záver

Vážený otec Kuffa, často hovoríte, že konáte podľa Ježiša Krista. On ochotne odpovedal aj apoštolom, aj členovi Veľrady Jozefovi z Arimatey, aj farizejom, ktorí ho „prišli pokúšať“. V diskusii hľadali pravdu a dobro apoštoli, stredovekí teológovia aj koncily. Preto dúfam, že odpoviete na moje otázky. Písal som ich s rovnakým úmyslom prispieť k dobru pre Slovensko aj cirkev, s akým som sa zúčastnil Sviečkovej manifestácie a iných podobných „protištátnych“ aktivít. Som presvedčený, že Vaše odpovede budú zaujímať mnohých, viacerých než sa zmestí do jedného chrámu. Mohli by odstrániť mnoho dohadov a vášnivých diskusií o tom, čo ste kedy robili, povedali a ako ste to mysleli.

Poslal som ich aj e-mailom na adresu Vášho IKV, aj ich publikujem verejne, lebo sa týkajú toho, čo verejne hovoríte, a tém, ktoré ovplyvňujú životy tisícov ľudí. Kresťansko-konzervatívny denník Postoj, kde to publikujem, čítajú a publikujú tu aj Vaši blízki, aj členovia KDŽP. Ak dostanem odpoveď, tak ju rád uverejním rovnako ako tento text.

S pozdravom a želaním svetla a sily Ducha svätého pri Vašej náročnej a zodpovednej práci.

Pavol Martinický                                                     20.11.2019

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo