Pane, nauč ma milovať tak, ako miluje Otec Kuffa svoje dietky

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Pane, nauč ma milovať tak, ako miluje Otec Kuffa svoje dietky

Správnejšie by asi bolo povedať: Pane, nauč ma milovať tak, ako ty miluješ, aby som miloval ako som ja tebou milovaný. Aby som poznal, ako som ja poznaný. Tvojou nepochopiteľnou, tajomnou a nikdy nekončiacou láskou. Tam sa chcem dostať. Je to cesta. Jeden z jej míľnikov môže byť ten, že sa naučím milovať otcovsky tak, ako Otec Kuffa miluje svoje dietky v Žakovciach.

Chcem sa Vám, otče, poďakovať za Vašu kázeň zo dňa 16.11.2019. Vždy som rád počúval Vaše kázne. Aj keď sa v nich niekedy nájdu body, s ktorými sa nestotožňujem, je v tých kázňach cítiť Vašu lásku k pravde, k svojim duchovným deťom. Ja som u Vás osobne sedel, rozprávali sme sa o politike. Síce som bol skôr prísediacim, ako tým, čo mal hovoriť, ale aj ja som niečo málo povedal. Tak mi, dúfam, nebudete mať za zlé, že napíšem tento blog. Dobre hovoríte, že povinnosťou otca je chrániť svoju rodinu. Chrániť ju pred zlom. Myslím, že správne identifikujete zlo, pred ktorým musíme chrániť naše rodiny. Ale ako človek, ktorý sa v politike pohybuje,  myslím, že ho nesprávne pomenúvate. Pojem „liberalizmus“, ktorým ste nazval balík ideológie, ktorá zahŕňa gender ideológiu, LGBTI a ďalšie zlá, nie je správny. Liberalizmus ako taký nie je ani dobrý, ani zlý. Liberalizmus je politický prístup k mnohým veciam. Liberalizmus môže byť politický, ekonomický aj iný. Liberalizmus hovorí o slobode, ale aj o zodpovednosti. Hovorí o minimálnom štáte, ktorý by mal čo najmenej zasahovať do ekonomiky, do zákonov, ale jasne určiť hranice. Konzervativizmus je autoritatívnejší, hovorí o zásahoch štátu do ekonomiky, o obmedzeniach, ktoré je potrebné dávať, o inom pohľade na riadenie štátu. Obe tieto politické/ekonomické teórie nie sú ani dobré, ani zlé. Liberalizmus môže byť ľavicový, ako vidíme prevažne v USA, aj pravicový, ako vidíme napríklad u nás, v SaS. Liberalizmus môže byť dobrý, aj zlý. Tak isto, ako konzervativizmus. Nemôžem sa stotožniť s obmedzením zla do nejakej škatuľky. Skôr by som bol za to, aby sme začali používať označenia, ktoré použil sv. Otec Ján Pavol II – Kultúra života a kultúra smrti. To sú správne pojmy. Nie Konzervativizmus ako ultimátne dobro a liberalizmus ako ultimátne zlo. Pretože to nie sú správne pojmy.

Zlo vždy malo, má a bude mať mnoho tvárí, mnoho spôsobov. Mnoho zlých duchov používa mnoho spôsobov, ako Bohu ukradnúť nesmrteľné duše, ktoré si slobodne vyberú hriech, smrť. Ultimátne zlo sa nedá pomenovať, ani zaškatuľkovať. Nikdy nie je mŕtve. Nacizmus takisto nie je mŕtvy had. Strana ĽSNS nám ukazuje, že tento had je na Slovensku viac než živý a je veľký a jedovatý. A kto sú liberálni kresťania? A kto farizeji? Podľa mňa farizeji boli tí konzervatívni kresťania. Tí, ktorí chceli zaväzovať, prikazovať, ktorí si uzurpovali Božiu autoritu do svojich rúk. Autoritatívny je konzervatívny. Ježiš bol podľa mňa najväčším liberálom všetkých čias. Podľa správnej definície tohto slova. Pretože Ježiš skutočne vysedával s mýtnikmi, hriešnikmi. Odpúšťal im hriechy. Rozväzoval, nie zväzoval. Vďaka nemu vieme v slovách sv. Pavla apoštola, že všetko môžeme, ale nie všetko osoží. Preto ho farizeji, tí, čo chceli rozkazovať, obmedzovať, prikazovať, nenávideli. Čo je liberálne na rozkazovaní a prikazovaní?

Mne sa tu často stáva, že ma ľudia ako napríklad pán Zbiňovský v jednej vete pozdravia kresťanským pozdravom a v druhej ma obvinia, že pre to, že sa rozprávam s liberálmi, slúžim diablovi. Označujú ma za liberála, aj keď ja zmýšľam konzervatívne. Vari sa sám Ježiš nerozprával s liberálmi? Kto je potom farizej? Kto si uzurpuje autoritu súdiť druhých? Farizeji boli ultrakonzervatívci. Pretože zneužívali to, čo mali používať na dobro. Konzervativizmus, rovnako ako liberalizmus, nie je ani dobrý, ani zlý. Dôležité je, s akým úmyslom a obsahom tieto prístupy naplníme. Kultúrou života, alebo kultúrou smrti. Spomeňme si, že komunizmus aj nacizmus sú konzervatívne ideológie. Kapitalizmus je liberálna ideológia. Oba tieto protipóly majú v sebe mnoho zla, ale nie sú zlé pre to, že sú konzervatívne alebo liberálne. Sú zlé pre to, že nie sú postavené na kultúre života. Na desatore.

Ďakujem, že ste správne pomenoval, čo je v politike naozaj dôležité = aby bola založená na desatore. Je jedno, či potom bude konzervatívna alebo liberálna, pretože je založená na Božích zákonoch. Preto si nemôžem nevšimnúť vyslovenie podpory ľuďom, ako sú Harabin, Kotleba, Danko. To, že Danko predložil zákon o ochrane života mu slúži ku cti. Ale nemôžeme si vyberať, ktoré z prikázaní budeme hájiť a ktoré nie. Nestačí len nezabiješ. Máme tu aj nepokradneš. Máme aj nezosmilníš. Máme aj nevezmeš meno Božie nadarmo. Máme aj nevyriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu. Títo ľudia tieto prikázania porušujú. Nestačí dodržiavať jedno, dve, tri, päť – je ich desať (neviem, či ich tu radšej nemám vymenovať všetky, aby ma niektorí farizeji neobvinili, že desatoro nepoznám.)

A ten, kto nedodržuje desatoro, predpisy, to nie je otrok liberalizmu, ale otrok hriechu. Prosím, nezamieňajme tieto pojmy. Liberalizmus nikdy nebol o porušovaní predpisov, zákonov. Vidím, že to, čo hovoríte, myslíte dobre a správne. Ale tým, že politika nie je Váš odbor, nesprávne tieto pojmy používate. Keď hovoríte, že futbalistom neradíte, kto má ako hrať, kto v útoku, kto v obrane, pretože futbalu nerozumiete, prosím, neraďte ani politikom, ako majú robiť politiku. Lebo Váš pohľad na politiku nie je objektívny. Nesprávne ste niektoré veci pochopil, čo je dané tým, že nie ste politik, že ste neštudoval politický odbor. Hovoríte teda dobré veci, s dobrým úmyslom, ale nesprávnym pomenovaním a zaraďovaním týchto vecí sa dobré stáva zlým, pretože to nie je v úplnej pravde.

Zhodneme sa vo všetkom, čo do katolíckej morálky. Ochrana života má byť úplná, ale treba podporiť aj nedokonalé zákony. Gender, LGBTI ideológia, istanbulský dohovor skutočne napádajú rodinu. Ale páni Harabin, Kotleba, Danko nie sú tí, ktorí nás pred nimi zachránia. Pretože politici nie sú spasitelia. Spasiteľa už máme. Je ním Kristus, Kráľ. Politici nás môžu chrániť. Ale mali by sme si na to vybrať takých politikov, ktorí sa riadia celým desatorom. Ktorí slúžia Bohu.

Ďakujem aj za vaše prirovnanie tých, ktorí presadzujú to, čo vy nazývate „liberalizmus“, čo ja nazývam „kultúra smrti“ k tým, čo držia v ruke bombu. Ja by som to prirovnanie upravil. Podľa mňa nedržia v ruke bombu. Podľa mňa sú ako deti, ktoré HAMAS používa na samovražedné atentáty. Keď nič netušiacim deťom oblečú vestu s trhavinou a klincami a pošlú ich hrať sa medzi iné deti. To je kultúra smrti. Musíme si uvedomiť, že kultúrna vojna s kultúrou smrti má dva druhy obetí. Prvou sú obete- zavraždené nenarodené deti, rozvrátené rodiny. Zavraždené deti stratili svoj život a prišli rovno do Božieho náručia. Druhou sú tieto deti s vestou naplnenou trhavinou a klincami. Nevedia, že to, čo robia, je zlo, že keď prídu medzi tie ostatné deti, tak im uškodia. A títo prichádzajú o viac, než len o svoj fyzický život. Prichádzajú o svoju nesmrteľnú dušu. Pretože sa rozhodli veriť diablovi, ktorý im obliekol samovražednú vestu. Oni sú tiež Božie deti. Oni boli tiež stvorení, aby plnili Božiu vôľu. Ich musíme zachrániť. A to sa dá len v pokojnom dialógu, láskou. Ako Kristus. Nie tým, že ich budeme odsudzovať a izolovať. Mária Magdaléna sa obrátila nie kvôli zákazu, kvôli zákonu. Ale pre to, že ju Ježiš neodsúdil. Pretože ju miloval. Pretože ju zdvihol z prachu. Zvolil „liberálny“ (oslobodzujúci) prístup, na rozdiel od konzervatívneho prístupu – ktorý bol zo zákona správny a znamenal by jej smrť. Nezabúdajme na tieto Božie deti. Dvíhajme ich z prachu v láske a v pravde. Stojme na desatore. Nebuďme farizejmi, nesnažme sa vnucovať našu vôľu druhým. Snažme sa ich milovať. Lebo kto skutočne miluje, pozná Krista. Kto skutočne miluje, už nie je otrokom zákona. Pretože ten zákon je vpísaný do jeho srdca.

Ďakujem Vám, otec Kuffa. To, čo som tu napísal, som sa snažil písať v pokore, pravde. Nechcem Vás nijako ponižovať, ani zhadzovať. Stále pre mňa ste vzorom v mnohých veciach a doteraz som sa Vás vždy zastával, aj keď sa jednalo o veci, v ktorých sa naše pohľady rozdeľujú. Teší ma však, že na katolícku morálku máme rovnaký názor. Že zdieľame aj našu lásku k chudobným, opusteným, ja angažovaním sa v  komunite Sant Egidio, vy omnoho výraznejšie u Vás, v Žakovciach. Ste správny človek na správnom mieste. Dúfam, že moje slová o politike Vám prispeli na rozšírenie pohľadu na politiku. Tak, ako mne Vaše slová často pomáhajú v rozšírení pohľadu na ubiedených a opustených. Prosím Vás aj o modlitby. A kedykoľvek budete niečo potrebovať Vy, dajte mi vedieť. Peniaze a majetok síce nemám, ale pomôžem ako budem vedieť a rád.

S úctou, priateľským pozdravom a modlitbou,

Daniel Ferdinand, OCDS

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo