Umenie Ježišovej modlitby I.

Stupne Ježišovej modlitby
Teofan Zátvorník vo svojom učení a praxi pozerá na dušu a telo ako jeden psychosomatický organizmus. V jeho dielach nie je viditeť rozdiel medzi duchom a matériou, naopak vyvstáva otázka pre božské premenenie nielen duše, ale i tela. Archimandrita Heorhij (Juraj Tertišnikov) pri skúmani teologického dedičstva biskupa Teofana Zatvorníka robí záver, že podla učenia svätiteľa je telo povinné a má mať za cieľ byť pre dušu pomocníkom, priateľom a nástrojom v diele spasenia a nositeľom počas zemskej púte do večného života. V žiadnom prípade telo nie je nepriateľom duše. Teda, prináša veľmi dôležitý aspekt východnej duchovnosti, Teofan Zátvornik vychádza z tradície hesychazmu. Už v 13. až 14. storočí zakladatelia svätohorského hnutia Gregor Sinajský a Gregor Palama pravdepodobne prvýkrat v histórii ľudského myslenia racionálne a jasne podali učenie o zbožštení ľudskej prirodzenosti, duše i tela. A to nie metaforicky, ale reálne - nielen v záhrobnom živote, ale aj tu na tejto hriešnej zemi. Cestou nie je panteistické splynutie s božstvom, ale zachovanie ľudskej osobnosti, podstaty a slobodnej vôle. Týmto spôsobom, podľa učenia Teofana Zatvorníka, do modlitby vstupujú všetky sily a vlastnosti človeka. Teda zdôraznením jednotlivých časti, možno hovoriť o rôznych druhoch a stupňoch dokonalosti modlitby. Prechádzanie cez stupne záleží od očistenia srdca, od prerodenia z vonkajšieho a duševného človeka na človeka vnútorného a duchovného, od rastu lásky k Bohu a od rozvoja kresťanských cností. Biskup Teofan hovorí, že v stupňoch modlitby môžeme vidieť nadväznosť. Čím vyššie stúpa modlitebník po stupňoch, tým viac sa zdokonaľuje v cnostiach, a tým menej sa stáva náchylným k hriechu a k vášniam. Kulmináciou tohoto vzrastania v modlitbe je nový stav v duchovnom živote – stav, kedy sa človek ľahko a ochotne pohybuje v Božej prítomnosti a prikázaniach. Stupne Ježišovej modlitby postupne vedú modliaceho sa do ustavičnej modlitby v ktorej sa najviac realizuje hľadanie Boha a komunikácia s ním, čo je hlavným jadrom a neodmysliteľnou súčasťou kráčania po jednotlivých stupňoch. To je dôvod, prečo biskup zdôrazňuje, že cieľom Ježišovej modlitby je ustavičná modlitba. Všetky stupne modlitby, dokonca aj ten najvyšší, môžu dosiahnuť nielen mnísi a iné osoby zasvätené Bohu, ale aj kresťania , ktorý žijú vo svete. Dielo modlitby, hovorí Teofan, nie je len záležitosťou mníchov, ale všetkých kresťanov a to až do najvyšších stupňov. Stupne modlitby sú Božím konaním. Pred Bohom sú si všetci rovní, pretože On sa pozerá na srdce. Ako sa srdce povznáša k Nemu, tak aj On vstupuje do srdca.
Preklad z ukrajinského jazyka: o. diakon Michal Vadrna