Nové Kurikulum vs. Montessori

Nové Kurikulum vs. Montessori
Primárne školstvo je na začiatku ďalšej reformy. Nové Kurikulum prináša potrebu zamyslieť sa nad postupmi lekárky M. Montessori.
3 minúty čítania 3 min
Jozefa Michalcová
Jozefa Michalcová
Učiteľka o. i. náboženskej výchovy, matka.

V kontexte školskej reformy som sa rozhodla  prečítať si životopis Márie Montessori, autorky Laury Baldini. 

Dovolím si uviesť informáciu z obálky:        

"Učiteľka novej doby."

Pár hodín počas letnej dovolenky som strávila  "Vzdelávaním 21", nová reforma, koncepcia, forma vyučovania, ...

Pristavím sa tentokrát len pri jednej téme - "nová" klasifikácia žiakov. Zjednodušene povedané: žiadne nedostatočné, žiadne opakovanie ročníka a ak by to bolo žiadúce, chyba nastala na strane učiteľa (parafrázujem).

Spôsob výučby slabých žiakov (zanedbaných sirôt) vyštudovanej lekárky s neskoršou špecializáciou na psychiatriu, je pre učiteľa snáď motivujúci. Typ štúdia súčasných učiteľov je však, ako vieme, iný. Základy vývinovej psychológie áno, špeciálnej nie.

V školách pribúdajú začlenení žiaci s rôznymi poruchami učenia (kedysi  "integrovaní"). Aby sa aj im  mohol učiteľ plnohodnotne venovať, potreboval by špecialistu - vyštudovaného asistenta učiteľa na každej hodine, alebo zníženie počtu žiakov v triedach. Ani jedno nedostane. Asistentov je málo, nestíhajú byť všade a mať v prvom cykle (ročníky 1 až 3) 26 žiakov, z toho, skúsenosť z praxe, 2 nadpriemerne nadané, 3 začlenené a ostatné, povedzme úprimne prváčikov prichádzajúcich z rôznych pomerov, dobrých i nevhodných pre zdravý vývoj, je pre učiteľa extrémne náročné. 

Mária Montessori s takouto alternatívou nepočítala, alebo snáď ani nemala v úmysle využívať jej model v bežnom vyučovacom procese a  aj preto vznikajú čoraz viac ZŠ pod jej názvom. Malotriedky so špeciálne vyštudovanými pedagógmi pre takúto prácu. Na Slovensku však zatiaľ nemajú pokračovanie, na úrovni stredného školstva  a často preto, hoci sú atraktívnom alternatívou pre "novú dobu", nemajú na Slovensku veľa priaznivcov a hlavne pokračovanie na úrovni stredného školstva.

ALE... Nová koncepcia, zdá sa, však tento spôsob výučby chce integrovať do súčasných podmienok v základnom školstve. Bohužiaľ nemáme kvalitné výstupy z testovacích škôl. Ako je to možné? Od septembra r. 2026 začne byť povinná v 1. ročníkoch ZŠ pre všetky školy. Čo ponúkne štát okrem požiadaviek vyplývajúcich z novej reformy? Bude to zníženie maximálneho počtu žiakov v triede, alebo navýšenie minimálneho počtu asistentov učiteľa, v mnohých prípadoch aj asistentov žiaka na požiadanie rodiča? Menej byrokracie pre špeciálnych pedagógov a triednych učiteľov, aby svoj čas mohli viac využiť pre potreby žiaka?

Učitelia z praxe by vedeli. Škoda, že sa ich nikto nepýta. Pripomienkovanie skončilo zrejme "na stole", niekde... 

Držme teda palce "staronovým" učiteľom, ktorí sa budú snažiť, ako aj doteraz, svoju prácu robiť čo najlepšie. Inovatívne sa vzdelávať, ponúknuť individuálny prístup tým najslabším, venovať čas nadaným, zháňať a kupovať si, väčšinou za svoje peniaze školské pomôcky, aby ešte zdokonalili učebný proces a doplnili chýbajúce v učebniciach, ktoré o. i. zatiaľ vôbec nové Kurikulum nereflektujú.

Zobraziť diskusiu
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť