Potrebujú Slováci silný štát?

Väčšina ľudí, a zvlášť tí, ktorých oslovujú ľavicoví a populistickí politici, si pod pomocou štátu predstavujú najmä dobrú materiálnu životnú úroveň. Normálne je v 21. storočí čakať že štát zabezpečí každému slobodu a osobnú bezpečnosť, dobré fungovanie úradov, základnú infraštruktúru ako cesty či vodovod, pre všetkých dostupné vzdelanie, zdravotnú starostlivosť a vymožiteľnosť práva.
Slovensko má dnes najvyššiu životnú úroveň v dejinách. Je to ovocie všeobecného technického a ekonomického pokroku, práce mnohých ľudí v prostredí slobody a demokracie, aj zahraničných investícií a členstva a mnohomiliardovej pomoci z EÚ. Zároveň však Slovensko v životnej úrovni, výške dôchodkov, kvalite zdravotníctva a zdravia, výške inflácie a HDP, úrovni justície a korupcie patrí k najhorším v Európe. Sme na tom omnoho horšie než Rakúsko či Nórsko, od rozdelenia Československa sa zväčšil rozdiel oproti Česku, a za posledné roky pred voľbami 2020 nás vo viacerých ukazovateľoch predbehlo aj Poľsko a Maďarsko. (Fakty napr. tu: https://www.postoj.sk/91043/zivotna-uroven-a-politika-rakusko-cesko-a-slovensko ) Slovensko je v rebríčku prosperity ďaleko za Českom. Slováci majú podľa výsledkov indexu štvrté najhoršie školstvo v EÚ, žijú kratšie, a v zdraví len 57 rokov, čo je o päť rokov menej ako v Česku a o 13 rokov menej ako vo Švédsku. (https://www.postoj.sk/136499/slovensko-je-v-rebricku-prosperity-daleko-za-ceskom ) Príčinou je najmä to, kto a ako zakladal samostatnú SR, ako nastavil jej štátny a politický systém, a kto a ako náš štát riadil najdlhšie, najmä posledných 12-15 rokov pred pandémiou a vojnou. A prispel aj chaos a vnútorné rozbroje vládnej koalície za posledné tri roky, ktoré zhoršili dôsledky pandémie a vojny.
Pri téme silného štátu, ktorý má podľa Pellegriniho a Krajniaka pomôcť ľuďom treba zodpovedať niekoľko základných otázok: 1. Ktorým ľuďom má štát pomôcť, 2. ako to môže spraviť, 3.aká je filozofia, charakter a politická minulosť tých, ktorí to sľubujú. S tým súvisí rovnako dôležitá otázka v čom môže a má byť Slovensko silným štátom, ako sa ním má stať a čo ho najviac oslabuje.
Vojenská sila štátu
Závisí najmä od ekonomickej sily a technologickej úrovne. Čiastočne od veľkosti štátu. Od toho, aké percento z HDP štát dá na zbrojenie. Silno od toho ako obyvatelia dôverujú svojmu štátu a jeho vláde či ideológii. Alebo ako musia poslúchať. Materiálny prospech z vojensky silného štátu majú najmä výrobcovia zbraní, vojaci, ktorí majú zväčša nadpriemerný príjem, a niektorí obchodníci a politici. Väčšine štátne investície do armády skôr škodia, lebo sú na úkor iných oblastí, ako školstvo, kultúra, sociálna starostlivosť. Je to však potrebná investícia pre bezpečnosť štátu pred vonkajším ohrozením. Ukazuje to aj ruská agresia na Ukrajine, kvôli ktorej viaceré štáty EU a NATO zvyšujú náklady na zbrojenie.
Pomer medzi tým všetkým je daný spoločensko-politickým systémom. Nedemokratické a totalitné režimy budujú silnú armádu aj na potlačenie domácej nespokojnosti, dávajú väčšie percento HDP na zbrojenie a majú nižšiu produktivitu i životnú úroveň ako slobodné a demokratické. Najhorším príkladom je komunistická Severná Kórea, ale platí to aj pre porovnanie Ruska s USA a štátmi EÚ.
Podľa prieskumu z apríla 2022, v prípade vojny by bolo v SR ochotných bojovať za svoju krajinu iba 27,5 % respondentov. 37,1 % odpovedalo že nie, a 35,4 % „neviem“. V Európe mali nižšiu ochotu bojovať iba Taliani a Španieli. Ochota bojovať za Slovensko súvisí s dôverou v inštitúcie, ako sú vláda, parlament či prezidentka, aj s dôverou k médiám či zamestnávateľom. Za Slovensko by boli ochotnejší bojovať tí, ktorí si myslia, že Slovensko by geopoliticky malo stáť na strane Západu (EÚ a NATO). Tí, ktorí si myslia, že Slovensko by malo stáť na strane Ruska by boli ochotní bojovať menej. (https://www.startitup.sk/vacsina-slovakov-by-nebola-ochotna-bojovat-za-svoju-krajinu-prieskum/ Zároveň 51 % Slovákov verí dezinformáciám o vojne na Ukrajine, čo je najviac v EÚ.
Slovensko je malý a vojensky slabý štát. Investície do armády sa viac volebných období zanedbávali podobne ako v iných oblastiach. A zrejme niekedy aj podobne tunelovali. Bez členstva v NATO by Putin Slovensko obsadil podobne rýchlo ako Brežnev v auguste 1968. Na výrazné investície do armády máme príliš prázdnu štátnu kasu, a vojenská sila iste nie je to, čo väčšina Slovenska čaká od štátu, ktorý im má pomôcť.
Dobrí a silní spojenci
Vždy, a zvlášť pre malé a slabšie štáty, sú užitoční dobrí spojenci. Demokratické Československo, ktoré zachránilo národnú existenciu Slovákov, vzniklo vďaka tomu, že Česi a Slováci v 1. svetovej vojne bojovali so „správnymi“ spojencami. Výrazne pomohol najmä boj č-s légií v Rusku. Napriek tomu, že bolo ekonomicky a vojensky silné, prišlo o veľkú časť územia, lebo spojenci ho „opustili“ v naivnej snahe zabezpečiť mier s nacistickým Nemeckom. (Podobne chcú dnes ľavičiari, SMER i niektorí kresťania získať mier tým že prestanú podporovať Ukrajinu, ktorá sa bráni pred ruskou agresiou.) Hitler ako spojenec vojnového Slovenského štátu dovolil, aby mu Maďarsko zobralo 20 % územia. Stalin po oslobodení zobral svojmu spojencovi ČSR Podkarpatskú Rus, ktorá nikdy predtým nebola súčasťou Ruska. Spojenectvo NATO vzniklo na obranu slobody pred rozpínavosťou sovietskeho Ruska, realizovanou pomocou nastoľovania komunistických diktatúr. 21. augusta 1968 komunistickí spojenci pod vedením Moskvy tankami zlikvidovali pokus o demokratizáciu Československa.
Po páde komunistickej diktatúry a odchode sovietskych okupačných vojsk žiadalo aj Slovensko o vstup do NATO. Prístupové rokovania boli pozastavené počas Mečiarovej vlády, lebo táto hrubo porušovala dôležité princípy demokracie. Súčasná intervencia Putinovho Ruska na Ukrajine, a jeho sny o obnovení a rozširovaní ruského impéria dokazujú dôležitosť nášho členstva v NATO. To už pred februárom 2022 spochybňovali spolu s komunistami a Kotlebovcami aj niektorí kresťania na čele s J. Čarnogurským. SMER exkomunistu a expremiéra Fica spoluorganizoval nenávistné manifestácie proti NATO a vojenskej spolupráci s USA. Hegerova vláda a prezidentka Čaputová patria spolu s Poľskom k najväčším podporovateľom Ukrajiny pri jej obrane slobody a nezávislosti. Tým konajú aj v súlade s inými štátmi NATO, ktoré zároveň prispievajú najmä k leteckej ochrane Slovenska. Zahraničné služby však sledujú, kto riadi SIS aj krajinu Kauzy ako zneužívanie SIS za Mečiarovej vlády, či prokuratúry, polície a justície za Ficovej vlády, silno oslabujú dôveryhodnosť Slovenska v očiach demokratických spojencov. Na Slovensku najviac ľudí z okolitých štátov verí ruskej propagande, a väčšina strán s najvyššími preferenciami pred blížiacimi sa voľbami má postoje proti USA, NATO, a v prospech Ruska. Keď utvorí vládu Fico a spol., oslabí to vzťahy SR s demokratickými spojencami.
Sila ekonomiky a bohatstvo štátu
závisí od veľkosti prírodných zdrojov, kvality vzdelania a priemyslu, a najmä od spoločensko-politického systému. Ten určuje aj mieru a pomer v akom sa bohatstvo štátu prejaví na životnej úrovni obyvateľov. Poznáme krajiny bohaté na suroviny, kde väčšina ľudí žije v biede. Napríklad niektoré africké štáty, Venezuela, ktorú zruinovala socialistická vláda, aj Rusko. Ako je to s ekonomickou silou SR, ktorá má podľa niektorých politikov pod ich vedením pomáhať ľuďom?
Demokratická ČSR patrila k najrozvinutejším štátom sveta s najlepšou životnou úrovňou. Spočiatku veľké rozdiely medzi Českom a Slovenskom sa postupne vyrovnávali. (za posledných 5-10 rokov sa znova zväčšujú) Vojnový Slovenský štát prišiel zásluhou spojenca Hitlera o 20 % územia, zväčša najúrodnejšej pôdy. Ekonomicky bol podriadený záujmom Nemecka, podobne ako po r. 1948 záujmom sovietskeho Ruska. Za 40 rokov komunistického budovania socializmu sa mnohé vybudovalo, ale v životnej úrovni a sociálnom zabezpečení nás predbehlo aj susedné demokratické Rakúsko, ktoré na tom bolo v r. 1945-8 omnoho horšie. Tak, že sme to ani s mnohomiliónovými dotáciami z EÚ nedobehli ani za 33 slobodných rokov. Na vine nie je kapitalizmus, ale to že ho budujeme v polodemokratickom a skorumpovanom prostredí pod vedením bývalých komunistov, eštebákov, Mečiarovcov a „našich ľudí“ Smeru, SNS a spol. Mečiarova vláda pri privatizácii v rokoch 1994-98 za majetok v hodnote 109 miliárd získala pre štát 31 miliárd = 28,4 % jeho hodnoty. Dzurindove privatizácie za 107 miliárd získali 293 miliárd = 273,8 % jeho hodnoty. (Aktuality.sk, 3. 5. 2008 https://www.aktuality.sk/clanok/110500/komentar-privatizacia-konecna-bilancia/ ) Britský veľvyslanec raz povedal, že v SR http://www.sme.sk/c/5692408/na-uplatky-ide-20-percent-z-kazdeho-tendra.html . Aj to, že zvolenie Štefana Harabina na čelo súdov by bolo v Británii nepredstaviteľné. (Sme, 21. 12. 2010) .. Graf agentúry Moody´s spred r. 2020 ukazuje, že tunelovanie eurofondov v SR je 6-násobne väčšie, než v ČR a priemere EÚ. (viac tu: https://www.postoj.sk/51684/2020-zostane-slovensko-mafianskym-statom-zbojnikov ) https://kryptomagazin.sk/slovensko-je-na-chvoste-europy-nasa-ekonomika-nestiha-za-zvyskom-eu/ Ministri Kaliňák a Počiatek zo socialistickej vlády exkomunistu Fica k ministerskému platu okolo 40-tisíc priznávali ročne príjem 267, 600 až vyše 900-tisíc eur, bez udania zdroja. (viac napr. tu: https://www.postoj.sk/11449/smer-robi-pre-ludi-pre-ktorych ) O 66 miliónov eur prišla SR len pri kauze emisií.
Najväčší zdroj príjmov SR, aj väčšinu najlepšie platených pracovných miest za posledné desaťročia priniesli zahraničné investície. Najväčším škodcom domáceho podnikania je aj podľa podnikateľských zväzov korupcia a zlá vymožiteľnosť práva. Stovky miliónov vyniesli zo Slovenska komunistickí a mečiarovskej privatizéri, a tunelári za vlády SMER & SNS. Ale Krajniak chce silný štát, ktorý sa bude brániť nadnárodným korporáciám, a jeho strana a šéf sú z koalície čo vznikla v r. 2020 najväčšou brzdou protikorupčných snáh.
Za posledné roky vlády SMERu sa silno zvýšila zadĺženosť štátu. Zhoršila to pandémia Covid- 19 a celosvetové dôsledky ruskej vojny na Ukrajine. Aj niektoré príspevky, čo schválila Hegerova vláda a parlament na záver funkčného obdobia. Dnes je situácia tak kritická, že odborníci varujú pred „gréckou cestou“, ktorá okrem iného ešte viac zníži dôveryhodnosť SR v zahraničných bankách a investičných kruhoch. Slovensko ako riziková investícia Ale ľavicoví, smerácki aj iní populisti v predvolebnej kampani sľubujú čo všetko ľuďom štát dá. A ani z konzervatívcov takmer nikto ako hlavnú tému nespomína boj proti korupcii a tunelovaniu štátu, ktorou uniká najviac peňazí na kontá pár stoviek „našich ľudí“.
Sila vzdelania
Zlepšuje kultúrnosť, ekonomiku aj životnú úroveň. Demokratická ČSR priniesla Slovensku za prvých 10 rokov obrovský rast vzdelanosti. V r. 1918 tu bolo len 140 slovenských, 186 maďarsko-slovenských ľudových škôl, a žiadna stredná škola s vyučovacím jazykom slovenským neexistovala. V r. 1925 malo Slovensko aj vďaka českej pomoci univerzitu, 13 učiteľských gymnázií a 216 stredných, odborných a meštianskych škôl. V r. 1928 tu bolo vyše 4 000 škôl, z toho vyše 3 200 slovenských.
Komunisti zrušili cirkevné školy a štátne zneužívali na presadzovanie svojej ideológie. Ich zaznávanie inteligencie prispelo k tomu, že ekonomicky a v životnej úrovni sme prehrali súťaž s demokratickým Západom. Problémy nášho školstva 30 rokov po vzniku SR ukazuje aj to, že v r. 2020 študovalo v zahraničí vyše 30 tisíc Slovákov, čo je 22 %. Priemer EÚ sú 4 %. V zahraničí žije takmer 10 % Slovákov, čo je viac než dvojnásobok najrozvinutejších krajín. V roku 2030 nám tak ubudne z pracovnej sily 120-tisíc ľudí, ktorí inde tvoria hodnoty a platia dane a odvody. S odchodom každého vysokoškolsky vzdelaného človeka štát prichádza o 2,8 milióna eur. (TV Markíza, 15. 9. 2023) Školstvu najviac škodí nedostatok peňazí, korupcia, pochybné udeľovanie titulov a ideologizácia.
Vnútorná sila dobrého štátu.
Niekedy je dôležitejšia než sila vojenská a ekonomická, ktorú tiež ovplyvňuje. Neprejavuje sa fandením pri hokeji, ani preskakovaním vatier zvrchovanosti. Tvoria ju ľudia, ktorí svojmu štátu veria, a sú ochotní pre štát a obecné dobro niečo spraviť a obetovať. Škodia jej tí, ktorí štát považujú predovšetkým za zdroj osobného zisku a výhod. Už Stalin povedal, že „komunista pokladá často štát, zákony a podobné veci za rodinnú vec.... Preto mu nerobí veľkú námahu, aby podobne ako sviňa vliezol do záhrady štátu a niečo v nej zhrabol, alebo ukázal svoju štedrosť na úkor štátu.“ ( https://www.postoj.sk/24829/komunista-ako-svina-v-zahrade-statu )
Vieru v štát až jeho uctievanie môže dočasne vzbudiť silná propaganda a pomýlená ideológia, ako to bolo napr. v nacistickom Nemecku. To pápež už v r. 1937 odsúdil špeciálnou encyklikou, a vieme kam to viedlo. Podobne s komunistickými vládami, ktoré najprv časti obyvateľstva dočasne za cenu slobody a okradnutím iných zlepšili život, ale dlhodobo priniesli takmer všetkým omnoho horší život než bol v slobodnom svete.
Dôveru ľudí získa štát tým, že zabezpečí dobré fungovanie štátnych úradov, vymožiteľnosť práva a spravodlivosť, dobré a pre každého rovnaké „pravidlá hry“, pokoj od chaosu a zbytočných konfliktov politikov. Slovensko patrí v EÚ k štátom, kde najmenej ľudí verí svojmu štátu, jeho vláde, úradom, justícii. Prejavuje sa to aj tým, že od vzniku SR odišlo do zahraničia vyše 300 tisíc ľudí, najmä mladých a kvalifikovaných. Samozrejme na „liberálny“ Západ.
Čo štát oslabuje
Diktátori a totalitné režimy a ideológie stotožňujú štát s vlastnou vládou. Keď v r. 2016 tisíce ľudí manifestovali proti kauze Bašternák, premiér Fico, ktorý si od neho prenajímal luxusný byt, to označil za snahu poškodiť Slovensko. A JUDr. Čarnogurský napísal, že protestujúci sú gadžovia a zradcovia Slovenska. ( https://www.postoj.sk/15932/carnogursky-proti-papezovi-za-fica-kalinaka-a-bastrnaka ) Skutočnú a najhoršiu protištátnu činnosť však robia práve organizované korupčné skupiny:
- Brzdia hospodársky rozvoj a ničia poctivé podnikanie, čím zvyšujú chudobu a nespravodlivú sociálnu nerovnosť.
- Rozkrádaním a zadlžovaním štátu na populistické „balíčky“ poškodzujú nezávislosť a slobodu SR, lebo chudobný a zadĺžený štát ju má oslabenú voči svojim veriteľom i rôznym tlakom zo zahraničia.
- Ničia autoritu SR u vlastných občanov, ktorí ju nemôžu mať v štáte s biednou vymožiteľnosťou práva a spravodlivosti. Ničia úsilie a dobré meno poctivých štátnych úradníkov i policajtov.
- Škodia vzdelaniu a zdraviu obyvateľov, lebo rozkradnuté milióny chýbajú v školstve i zdravotníctve.
- Vyvážajú nakradnuté milióny za hranice, majú spoluvinu na tom, že zo Slovenska odišlo vyše 300 tisíc prevážne kvalifikovaných ľudí. Tejto protištátnej činnosti výrazne napomáha justícia, ktorá je asi najmenej zreformovanou zložkou štátu po 40 rokoch komunistickej diktatúry.
- Štát oslabuje aj úpadok rodín a všeobecnej morálky, aj vyvolávanie kultúrnych vojen tvrdým presadzovaním gender-ideológie, proti čomu sa viacerí oprávnene bránia.
Korupcia alebo genderizmus?
Prieskumy aj 2-3 týždne pred voľbami ukazujú že najvyššie preferencie majú strany, ktorých doterajšia činnosť alebo agenda najviac oslabuje štát, a majú najväčšiu vinu za problémy Slovenska, a kresťansko-konzervatívne strany sú na hranici zvoliteľnosti. Príčinou sú okrem nerozumnosti občanov najmä chyby kresťanov a konzervatívcov vrátane Cirkvi.
Tých už niekoľko volebných období rozdeľuje otázka či je väčším zlom a hrozbou pre Slovensko komunizmus alebo liberalizmus, korupcia alebo genderizmus. Názor viacerých, vrátane klerikov, že horší je „genderizmus“, fakticky pomáha korupčníkom, a kresťanským demokratom uberá hlasy viacerých, ktorí by ich ináč volili. Nedávno „nerozhodná“ odpoveď na ňu mediálne uškodila predsedovi KDH Majerskému. ( https://www.postoj.sk/137235/predseda-kdh-sa-chytil-do-pasce ) Krajniak tvrdí že obrana „voči progresivizmu z Bruselu“ je hlavná úloha štátu a najdôležitejší prvok konzervatívnej politiky.
Dávať to do protikladu je však chyba, nepochopenie účelu štátu a politiky, ignorovanie sociálneho učenia Cirkvi. Dobrá odpoveď je, že korupcia, aj „genderizmus“ sú podobne veľká hrozba, ale iným spôsobom, v inej oblasti, a vyžadujú inú "obranu". V politike, riadení a fungovaní štátu je najväčšou hrozbou korupcia. Tá je aj podľa pápeža Františka najväčším zlom politiky, a spolu s vojnou najväčším ničiteľom života.
LGBTI ideológia je veľkou hrozbou kultúrno-sociálne, ale ťažisko boja proti nej nie je v parlamente a vláde, a už vôbec nie v podpore SMERu, Hlasu, Kotlebovcov, Danka, Republiky či Putina v mene boja proti potratom a Istanbulskému dohovoru. Už pred viac ako tromi rokmi som hovoril, že hlavným šíriteľom „genderizmu“ nie je Brusel a Pentagon, ale bulvár, a Hollywood. Preto hlavné úsilie treba vložiť do kultúrnej a sociálnej oblasti. Vo februári veľmi dobre napísal L. Krivošík, že „Politika je iba pokračovaním kultúry inými prostriedkami“. (tu: https://www.postoj.sk/124423/preco-krestania-prehravaju-kulturne-vojny-a-ako-v-nich-predsa-len-zvitazit ) To by si mali „povinne“ prečítať všetci duchovní a pro-life a antiliberálni aktivisti. Treba podporovať nie ľavicových, extrémistických a populistických politikov, ale dobrú „kresťansko-konzervatívnu“ kultúru. (nie sladké „sväté obrázky“)
Postoj a spôsoby viacerých kresťanov a konzervatívcov, aký teraz predviedol aj Kuffa, je v rozpore s tým čo o politike hovoria pápeži, ničí jednotu kresťanov čím ich oslabuje, uľahčuje skutočným liberálom, aby všetkých kresťanov a pro-rodinných a pro-life aktivistov dávali do jedného vreca extrémistov, nepresvedčí takmer žiadnych hľadajúcich. Vidno to aj na tom, že kresťansko-konzervatívne strany majú medzi mladými len veľmi slabú podporu. Aj preto má napr. KDH najviac váhajúcich voličov, z ktorých mnohí ako druhú možnú stranu uvádzajú PS.
SMER = korupcia + genderizmus
Tragickým omylom (alebo zavádzaním) ideologických bojovníkov proti „liberalizmu“ je, že ignorujú (alebo zamlčiavajú) fakt, že socialisti všade vrátane Slovenska podporujú voľné potraty a dúhovú agendu rovnako ako liberáli. Kňaz Kuffa tak za odmietnutie Istanbulského dohovoru (ID) pochválil Fica pár dní potom, ako Fico povedal, že podporí zachovanie potratového zákona, ktorý prijala jeho rodná Komunistická strana. Teraz (31. 9. 2023) pri preberaní ocenenia od B. Kollára, ktorý ocenil aj exkomunistu, mečiarovca a Ficovho kolaboranta Gašparoviča, dva krát pochválil Fica, Danka, Kollára a politikov Kuffovcov pôsobiacich u Kotlebovcov za odmietnutie ID (pred 3 rokmi). To je podľa Kuffu najdôležitejšia úloha našej domácej i zahraničnej politiky. Tých istých Kuffa napriek zákazu biskupa na politickom mítingu podporil aj pred predchádzajúcimi voľbami. (https://www.postoj.sk/51908/ako-knaz-kuffa-biskupov-prekabatil ) Samozrejme nie KDH, ktoré presadilo ústavnú definíciu manželstva ako zväzku muža a ženy, na čo sa odvolávalo aj slovenské odmietnutie ID.
Preto treba pripomenúť, že slovenskí europoslanci za SMER-SD opakovane podporujú všetky „genderové“ a pro-potratové iniciatívy. Aj to, ako Ficova vláda 18. 2. 2015 schválila Celoštátnu stratégiu ľudských práv, pripravenú pod taktovkou LGBTI aktivistov. Schválila ju napriek tomu, že ju kritizovala aj GP a ministerstvo školstva. Aj 320 psychológov, psychiatrov, lekárov a ďalších odborníkov. ( Fakty tu: https://www.postoj.sk/7131/duhova-strategia-socialistickeho-smeru ) Fico bude bojovať proti genderizmu tak a dovtedy, kým z toho bude mať politický prospech.
Vieme že pre Fica je najvyššou hodnotou moc a jej výhody. Mnohé naznačuje, že pre PS je prioritou presadenie dúhovo-liberálne-genderovej agendy. (viac napr. tu: https://www.postoj.sk/137338/urobime-vsetko-aby-nevladol-fico-ale-od-registrovanych-partnerstiev-neustupime ) Progresívny primátor Bratislavy Vallo, ktorý tiež podporuje Dúhových, ukazuje že politiku chápu ako biznis. Preto by ma neprekvapilo, keby títo šli spolu do vlády. Vieme tiež, že vo viacerých štátoch sa gender-agenda pretláča najmä s pomocou súdov. Je isté, že ak príde spoločenská či politická objednávka, naša postkomunistická justícia to spraví tiež, rovnako ako prispela ku korupcii nášho postkomunistického kapitalizmu.
Na záver niečo zo sociálnej encykliky Jána Pavla II.: „Hlavnou úlohou štátu je zaručiť istotu, aby ten, čo pracuje a vyrába, mohol využívať plody svojej práce a bol motivovaný vykonávať svoju prácu efektívne a poctivo.“ … „Nedostatok istoty sprevádzaný korupciou štátnych úradov, šírením nečestných prameňov obohacovania a ľahkého zisku spočívajúcich na ilegálnej a špekulatívnej činnosti, je jedna z hlavných bŕzd rozvoja a hospodárskeho poriadku.“