Slovo s mečom

Zamyslenie k evanjeliu tejto nedele si môžete prečítať tu.
Živé je Božie slovo, účinné a ostrejšie ako každý dvojsečný meč; preniká až po oddelenie duše od ducha a kĺbov od špiku a rozsudzuje myšlienky a úmysly srdca. A niet tvora, ktorý by bol preň neviditeľný. Všetko je obnažené a odkryté pred očami toho, ktorému sa budeme zodpovedať. (Hebr 4, 12-13) Zdieľať
Jedným z dôvodov prečo tento biblický spis dostal svoje dnešné meno je aj na novozákonné pomery masívne využívanie citácii zo Starého zákona. To že jeho autor do neho nezriedka zaradil aj celé odstavce z hebrejskej Biblie, viedlo ranokresťanských čitateľov k mienke, že bol adresovaný židovskej komunite. Podľa tejto predstavy tu vlastne išlo o argumentačnú techniku, ktorou chcel svätopisec dokázať, že kresťanstvo a samotný Ježišov príbeh Písmu neodporujú, ale práve naopak napĺňajú. Čo sa týka adresátov, dnes sa skôr predpokladá, že nimi boli kresťania so silným židovským pozadím, alebo aspoň povedomým. Istejší však je spisovateľov úmysel podkladať svoje učenie odkazmi na Hebrejmi akceptovanom písanom Božom slove.
Toto personifikované Slovo je totožné s hebrejskými posvätnými spismi. Zdieľať
Vskutku, celá prvá časť spisu do v. 4,13 je okrem citácii Božieho Slova popretkávaná aj dôrazom na jeho dôsledné počúvanie (porov. 2,1; 3,7). A nielen to. Jeho známy prológ - „Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi.“ (Hebr 1,1.2) – a aj následné verše vysvetľujú, že v Ježišovi Kristovi možno vidieť priam prisľúbené a naplnené stelesnenie celého Božieho zjavenia uchovávaného písomne vo vyvolenom národe. Toto personifikované Slovo, totožné s hebrejskými posvätnými spismi, preto v očiach nášho autora získava nesmiernu váhu. Osobitne to vidno v našom dvojveršovom úryvku.
Slovo vystupuje ako mocný sudca ozbrojený mečom. Zdieľať
Ten síce priamo necituje Písmo, ale jazykom na vysokej umeleckej úrovni predstavuje Božie slovo ako sudcu ľudských sŕdc. Mnohí učenci za týmto minihymnom vidia inšpiráciu v deuterokánonickej Knihe Múdrosti (porov. Múd 18,15n). V obidvoch prípadoch vystupuje Slovo ako mocný sudca ozbrojený mečom, pričom novozákonný text miery doslova do najhlbších útrob človeka. Toto rozsudzujúce Slovo má takú moc že ako dvojsečný (dosl. dvojústy) meč dokáže úplne porozoberať tak duchovný ako aj telesný princíp ľudskej osoby.
Pred sebou teda máme jedno z najsilnejších vyjadrení ohľadom sile Božieho Slova. Zdieľať
Pred sebou teda máme jedno z najsilnejších vyjadrení ohľadom sile Božieho Slova. Už jeho počúvanie alebo nepočúvanie, resp. pri jeho zosobnení v Ježišovi Kristovi prijatie či neprijatie má na osud človeka zásadný vplyv. Každé takéto stretnutie s ním so sebou prináša „riziko“, že nám ukáže aký sme a čo v nás je.
Lukáš Durkaj
Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.
Foto: wikimedia