Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
13. október 2020

Tak nám chcú zatvoriť Kotlebu

Tak nám chcú zatvoriť Kotlebu

Fašizmus s ľudskou tvárou v podaní Mariána Kotlebu.

Tak nám chcú zatvoriť Kotlebu. Takýmito slovami by pani Millerová mohla oznámiť Josefovi Švejkovi najnovšiu udalosť z nášho verejného života. A Švejk by jej na to odpovedal svojím bodrým spôsobom, že aj on poznal jedného od Pelhřimova a ten mal tiež problém s číslami. Myslel to dobre, len to vždy vypálilo proti nemu...

Čo sa stalo? Kotleba dostal 4 roky a 4 mesiace za to, že odovzdával šeky zdravotne postihnutým deťom s číslom 1488, ktoré má v rámci fašistickej symboliky špecifický význam. To, o tom čísle, som nevedel. Dozvedel som sa to, až keď sa na verejnosti začali riešiť tieto Kotlebove šeky. Určite o ničom netušili ani rodiny, ktorým boli peniaze odovzdávané. Bol to odkaz pre zasvätených a možno len rebélia, ktorou si chcel Kotleba niečo dokázať.

Hitler dostal za pokus o štátny prevrat 5 rokov v pohodlnom väzení v Landsbergu. Bol prepustený po 9 mesiacoch. Kotleba dostal za oveľa menej závažný skutok takmer rovnako vysoký trest v bežnom väzení. Rozsudok som nečítal, takže neviem, či sa tam niečo hovorí o podmienečnom prepustení. (Mimochodom, 1488 dní je zhruba 4 roky a číslo 44 je tiež súčasťou fašistickej symboliky. Neviem, či dve štvorky boli súdom zvolené ako určitý odkaz.)

M. Kotleba má dlhodobé problémy so zákonom. Tu je v opatere polície na proteste v Šarišských Michaľanoch. Pomerne drsné video z protestu je dostupné na youtube. Odporúčam pozrieť.

Kotleba na dlažbe.

Moja výhrada k tomuto rozsudku je: ide o politicky a ideologicky motivovaný rozsudok. Dá sa to dedukovať z toho, že výška trestu nie je adekvátna spoločenskej nebezpečnosti skutku. Súd bol prísny a možno je chyba už v samotnom zákone, podľa ktorého bol vynesený rozsudok.

Rozhodovanie súdu vždy prebieha v určitom spoločenskom kontexte. Netreba zabúdať v tomto prípade na to, že Kotleba je predseda parlamentnej strany a poslanec parlamentu, ktorý dlhodobo leží v žalúdku najmä progresívnejšej časti spoločnosti. Kotleba a jeho strana sa hlásia k Jozefovi Tisovi, k prvej Slovenskej republike a majú kritický postoj voči SNP. V minulosti už súd rozhodoval aj o zrušení Kotlebovej strany. Je tu teda dlhodobá snaha tento politický prúd nejako odstaviť.To, že išlo o proces s politikom a reprezentantom určitého ideového prúdu, dáva tomuto procesu aj politický a ideologický rozmer. Ide tu o odsúdenie nielen určitého skutku, ale aj určitého typu politiky a určitej ideológie. Vyzerá to tak, ako keby časť spoločnosti chápala tento proces ako možnosť vyrovnať si s Kotlebom nevybavené účty.

Nepochybujem, že Kotleba vedel, čo robí, rovnako ako nepochybujem o tom, že Truban nepredával 4 gramy grafického dizajnu, ale 4 gramy kokaínu. Nie som naivný a neživím sa senom, ani trávou. V niečom podobné prípady, avšak s rozdielnymi následkami. Je odovzdávanie šekov s číslom, ktoré pre väčšinu nemá žiadny symbolický význam, horším skutkom ako predaj kokaínu? Že je Kotleba proti systému? No, ale aj Truban písal, že demokracia je na pi.. a chcel obmedziť hlasovacie právo.

Prečo teda Truban nebol odsúdený? Pretože patrí k tej správnej strane, k tej istej strane, ku ktorej patrí možno sudkyňa Sabová a určite aktivistický prokurátor Honz.

To, čo by sme mohli označiť ako sudcovský a prokurátorský aktivizmus, vychádza ideologicky z pozícií ľavicového liberalizmu, progresivizmu či neomarxizmu, pomenujte to, ako chcete. Vietor fúka zľava. Preto sa hovorí len o pravicovom extrémizme, ale nikdy nie o ľavicovom extrémizme. Ja sa však pýtam, prečo by nemali byť pred súd postavení aj organizátori Dúhového pochodu, ktorí propagujú hodnoty v rozpore s hodnotami Západnej civilizácie. Neohrozuje ich konanie našu spoločnosť rovnako, alebo ešte aj viac, ako Kotlebove provokácie? Ak odsúdime jeden extrém, potom by sme mali aj druhý. Prečo nemeriame všetkým rovnako?

Extrémizmus môže mať rôzne podoby.

Progresívci by boli možno za trest smrti. Nechali by obesiť Kotlebu tak, ako kedysi Tisa. A možno by sa potom aj konali púte k jeho hrobu, tlačili by sa obrázky so svätožiarou a do Vatikánu by chodili žiadosti na začatie procesu beatifikácie.

Inzercia

Nemal by sa Honz zaujímať aj o autora transparentu, ktorý sa vyhrážal Kotlebovcom smrťou? Pred transparentom vidíme dúhovú vlajku a v popredí mladú progresívnu silu I. Bihariovú s nevhodným bollywoodskym úsmevom vzhľadom na to, aký obrázok drží. Slovenský progresivizmus v kocke. Zvláštna zmes lásky, agresivity a povrchnosti.

Za podobnú provokáciu mohol občan v Stalinovom Sovietskom zväze dostať desať rokov v Gulagu. Ale my nechceme ísť týmto smerom. Teda aspoň ja nie. Možno Honz áno. Ale nech nezabúda na to, že revolúcia požiera svoje deti. Honz sa vyfarbil. Zapamätajme si to meno.

Pripomína mi to trochu Kunderov román Žart. Hlavný hrdina v tomto románe napíše na pohľadnicu zo žartu v 50. rokoch minulého storočia, že socializmus je ópium ľudstva, za čo ho vyhodia zo školy a nasledujú ďalšie komplikácie. Na pohľad nevinná provokácia resp. žart mal fatálne dôsledky. O niektorých veciach sa nemôže žartovať. To, čo urobil Kotleba, je z pohľadu nášho spoločenského systému a hodnôt, na ktorých je postavený, podobný prehrešok, akého sa dopustil Kunderov hrdina.

Aj keď to mohol byť zo strany Kotlebu len žart alebo provokácia, treba zase povedať, že dávať odkazy na Adolfa Hitlera je spoločensky neprijateľné.

Na to, aby sme nad Kotlebom mohli vyniesť niečo ako konečný súd, na to by sme museli vidieť do jeho mysle, poznať jeho motívy. Použitie tých čísiel mohlo byť snahou propagovať fašizmus, aj keď len málo ľudí u nás vedelo, čo tie čísla znamenajú. Mohol to byť konšpiratívny odkaz zasväteným v zmysle „Áno, sme prítomní tu v spoločnosti. Vieme o sebe navzájom.“ Alebo to mohla byť aj taká post pubertálna provokácia proti systému, keď si chcel Kotleba dokázať, aký je pánko, keď urobí niečo, o čom vie, že je zakázané.

V prvom a druhom prípade by sme mohli uvažovať o nejakom zákonnom postihu. Ak by však platil tretí prípad, tak by si Kotleba zaslúžil len vyťahať za uši.

Kotleba bol odsúdený za propagáciu fašizmu. Lenže to je sporné. Keď propagujete prací prášok, tak to nebudete robiť tak, že budete ľuďom ukazovať nejaké sériové výrobné číslo bez toho, aby ste im vysvetlili, k čomu sa to číslo vzťahuje. Aby mohla nastať propagácia pracieho prášku, tak adresáti musia vedieť, že sa propaguje prací prášok, a nie napr. prostriedok na umývanie riadu. Hovoriť v tomto prípade o propagácii fašizmu sa dá len v obmedzenej miere, lebo len málo ľudí vedelo o tom, čo to číslo symbolizuje. Nejakí policajti, nejakí experti na extrémizmus a pár Kotlebových kamarátov. Možno viac pre propagáciu fašizmu než Kotleba, urobili Sabová a Honz, aj keď nezámerne.

Pomáhať finančne rodinám s postihnutými deťmi je nepochybne morálny skutok. Je to prejav lásky k blížnemu alebo humanizmu, ľudskosti. Za toto treba Kotlebovi pripísať dobrý bod. Na druhej strane on znehodnotil tento bohumilý skutok tým, že na šeky dal sumu, ktorá je fašistickým symbolom. Ak však máme byť voči nemu objektívni a spravodliví, potom by sme mali zobrať do úvahy oba rozmery tohto skutku. Práve preto, že sa tu v takom paradoxnom a nepravdepodobnom spojení snúbi ľudskosť s fašizmom, nazval som Kotlebovo správanie ako fašizmus s ľudskou tvárou.

Hoci číslo 1488 obsahuje odkaz na Adolfa Hitlera, svojím humánnym skutkom Kotleba tento odkaz vlastne poprel, lebo Hitler by na rozdiel od Kotlebu nedával takýmto deťom šeky, ale nechal by na nich vykonať eutanáziu. 

To, čo Kotleba urobil, je nepochybne hlúpe, povedal by som, že je to tak na úrovni odrasteného puberťáka, a je to hodné odsúdenia. Toto odsúdenie môže mať však rôzne podoby. Môže to byť spoločenské odsúdenie, k čomu už došlo. A ak sa celá vec dostala pred súd, mal by za takýto ideozločin nasledovať skôr miernejší trest, ako je podmienka spojená s pokutou. Ak niektoré osobnosti, ktoré zavinili na ceste smrť človeka, dostali podmienku, a niekto za číslo na šeku 4 roky a 4 mesiace, tak to svedčí o poriadnej pokrivenosti nášho práva.

Nie som principiálne proti odsúdeniu Kotlebovho skutku. To, s čím mám problém, je výška trestu. Trest je nespravodlivý a treba sa ozvať, lebo na budúce môžete byť obžalovaní aj vy. Dnes berú Kotlebu, a vy mlčíte. Zajtra si prídu po mňa, a vy budete mlčať, lebo si poviete, že sa vás to netýka. Pozajtra si prídu pre vás, a už nebude nikoho, kto by sa vás zastal.

Čo znamená tento rozsudok pre našu spoločnosť? Je to malý krok pre sudkyňu Sabovú a prokurátora Honza, ale veľký krok pre Slovenskú republiku na ceste k politizácii a ideologizácii súdnictva. Je to precedens. Slovenské súdnictvo je choré, a nielen kvôli korupcii.   

Rozsudok prispeje k polarizácii spoločnosti. Možno pre niektorých sa stane Kotleba aj mučeníkom.

Odporúčame

Blog
5G a zvýšené riziko rakoviny, genetických chýb, cukrovky, porúch učenia a pamäte

5G a zvýšené riziko rakoviny, genetických chýb, cukrovky, porúch učenia a pamäte

Europarlament prijal správu o 5G. Najskôr chcel podporiť 268 vedeckých štúdií o 5G, ktoré boli vykonané na zvieratách i ľuďoch. Ale prešla obštrukcia, že vedci môžu byť v strete záujmov, lebo ich štúdie mohli byť podporované mobilnými operátormi. Túto problematiku tiež rieši OSN, ďalej Rada Európy, čo sú ministri všetkých európskych vlád. Títo súhlasia s týmito 268 štúdiami. Problém nie je len vo zvýšenej teplote organizmu, ktorú spôsobuje 5G, ale v pulzovaní rádiových vĺn. Tieto majú interakciu (vzájomne pôsobenie) s ľudským organizmom. Z technického hľadiska ide o mierne zvýšenie teploty organizmu. Čo z lekárskeho hľadiska tieto pulzy spôsobujú, čítaj ďalej.