Pápež František: „Korupcia je rúhanie". Na Slovensku aj tradícia

„Korupcia je apokalypsa demokracie, rúhanie, kultúra smrti, zlo proti ktorému treba rázne bojovať." Tieto slová pápeža Františka, ktoré hovorí aj na vatikánskom protikorupčnom VIDEU, na Slovensku ignoruje aj mnoho cirkevníkov, podobne ako slová, ktorými pápeži odsúdili komunizmus a nacionálny socializmus. Aj preto je tu korupcia tradíciou, ktorá má korene už v uhorskej cirkvi, arizácii a komunistickej diktatúre.

Video pápeža Františka

Vo Vatikáne zverejnili 1. februára 2018 na pôde Dikastéria pre integrálny ľudský rozvoj videoposolstvo pápeža Františka s názvom „Povedzme nie korupcii.“ Pápež tak podporil Úmysel Apoštolátu modlitby na mesiac február, ktorý pozýva zjednotiť sa so Svätým Otcom v duchovnej podpore boja proti korupcii:

„Čo je koreňom zotročovania, nezamestnanosti, neúcty k spoločnému dobru a k prírode? Korupcia, ten smrtiaci proces, ktorý živí kultúru smrti. Pretože honba za mocou a majetkom nepozná medze. Proti korupcii sa nebojuje mlčaním. Musíme o nej hovoriť, verejne odsúdiť prejavy jej zla, porozumieť, o čo tu ide, aby sme sa mohli s rozhodnosťou zasadiť za to, aby milosrdenstvo prevážilo nad podlosťou, krása nad ničomnosťou. Spoločne sa modlime, aby sa tí, ktorí majú politickú, ekonomickú alebo duchovnú moc nedali ovládať korupciou.” ( https://youtu.be/ReqlaBKnsfA )

Informovalo o tom slovenské vysielanie Vatikánskeho rozhlasu. Video so slovenskými titulkami je na facebooku BonDosco: https://www.facebook.com/iambondosco/videos/1848767078748030/. Okrem toho o tejto naliehavej výzve pápeža na „kresťanskom" Slovensku žiadne cirkevné médium ani len neinformovalo, nehovoriac o nejakom článku či aktualizácii na Slovenské pomery. Rovnako tieto pápežmi opakované výzvy na aktívny boj proti korupcii až na veľmi zriedkavé výnimky neinšpirujú ani našich cirkevných predstaviteľov.

Aj preto Slovensko, kde sa okolo 75% obyvateľov hlási ku kresťanstvu, a 66% ku Katolíckej cirkvi, patrí v korupcii a kvalite justície k najhorším na svete. Väčšinu kresťanov to netrápi o nič viac ako väčšinu nekresťanov. Taká miera korupcie a rozkrádania v slobodnej krajine nie je možná bez spoluúčasti a „tolerantného“ mlčania či ľahostajnosti väčšiny. Jej dôvodom je aj to, že tu ide o viac než storočnú slovenskú tradíciu.

Cirkev Horného Uhorska

K. A. Medvecký, katolícky kňaz z Oravy, opísal situáciu na cirkevných majetkoch pred rokom 1918: Biskupi a ich vikári „zapríčinili rozvrat cirkevného života na Slovensku". Semináre trpeli dlžobami, a „korupčný systém k pohoršeniu celého sveta" zneužívali úradníci. Zatiaľ čo budovy boli ošarpané, „dobytok biskupský hynul hladom, a oni chodili na štvorke arabských, zabezpečili si platy okolo 150 000 korún ročne a nevypočitateľné dôchodky." V dôsledku nevýhodných pôžičiek „prišiel slovenský katolicizmus takmer o celý svoj kapitál, penzijné fondy kňazstva atď." V biede žijú kňazi na dôchodku a rehoľníčky sú ohrozené hladom. Zväčša chudobný ľud to videl s nevôľou, a vnútorne oslabená slovenská cirkev nebola schopná v dohľadnom čase reformy. (Medvecký, Cirkevné pomery katolíkov v niekdajšom Uhorsku, 1920, viac tu: https://www.postoj.sk/30683/slovenska-cirkev-od-horneho-uhorska-po-samostatnu-provinciu  )

„Zátvor“ cirkevného majetku, ktorým ho Č-S vláda chránila pred rozkrádaním a odvážaním do Maďarska, interpretujú slovenskí nacionalisti ako dôkaz jej nepriateľstva voči cirkvi a Slovensku.

Slovenský štát - neúcta k osobe a majetku

„Po celé generácie sme boli svedkami toho, že sa právo kaličilo, ... aj v nedávnej minulosti sme nie raz, krikľavo a rúhavo dávali právnu formu jasnému bezpráviu a nespravodlivosti. V štáte, o ktorom sme hovorili, že bude postavený na kresťanských základoch sme dokázali prijať kódex, ktorým sme časť občanov … zbavili občianskych práv na základe ich rasy a náboženstva. Postupne sme ich najprv okradli – teda v dobovej rétorike zbavili hospodárskej moci – aby sme sa ich potom definitívne zbavili a poslali ich niekam preč, hlavne ďaleko a bez možnosti návratu, tušiac, či netušiac, či nechcejúc vedieť, že ich tam niekto iný zbaví aj života. Mali sme na to zákon a pre vraj útlocitnejšie kňazsko-prezidentské svedomie možnosť udeľovania výnimky z jeho aplikovania. V prvom rade ale mnohí aj zdanlivo „poriadni veriaci“ v sebe objavili skrytú arizačnú chamtivosť, ktorej dali voľný priebeh – a aby ju zakryli tak si povedali, že je správne a v duchu našich stáročných, folklórom posvätených tradícií „bohatým brať a chudobným dávať“. Neúcta k majetku iného, neúcta k osobe iného...“ (arcibiskup Cyril Vasiľ SJ, Terchová 6.7.2013)

Komunistický „reálny socializmus“

Komunisti, ktorí tu od februára 1948 vyše 40 rokov vládli, mali najvyššie velenie v Moskve, a od sovietskych sa učili nie len likvidovať „nepriateľov socializmu“, ale aj riadiť štát a rozkrádať ho. Stalin už v roku 1926 povedal, že „komunista pokladá často štát, zákony a podobné veci za rodinnú vec. Práve preto nerobí neraz inému komunistovi veľkú námahu, aby podobne ako sviňa vliezol do záhrady štátu a niečo v nej zhrabol, alebo ukázal svoju štedrosť na úkor štátu.“ (viac tu: http://www.postoj.sk/24829/komunista-ako-svina-v-zahrade-statu )

Podľa údajov Štátneho plánovacieho úradu ZSSR, predstavoval v 80-tych rokoch 20. stor. obrat tieňového hospodárstva v ZSSR najmenej 14-16 miliárd rubľov ročne. Podľa československého Federálneho štatistického úradu občania vo forme úplatkov začiatkom osemdesiatych rokov vyplatili okolo 3-4 miliárd korún. „Na základe týchto presunov peňazí stráca takmer každá domácnosť, ale podľa odhadu odborníkov získavajú len asi 3 % ekonomicky činného obyvateľstva. … Väčšina však nestráca len peniaze, narúša sa jej motivačný systém....“ (Pravda, 7.2.1989)

„Hodnota tzv. spotrebného koša sa dnes v ZSSR pohybuje medzi 300-350 rubľov na osobu, ale iba necelých 10% pracovníkov štátneho sektoru má takéto príjmy. … až 90% si nemôže dovoliť úroveň spotreby, ktorá by zodpovedala racionálne zdôvodneným normám. Tretina má príjem menší ako 75 rubľov, čo je na hranici existenčného minima. ….. Na jednej strane tu žije približne toľko multimilionárov ako v USA (asi 0,25% obyvateľov) na druhej vyše 40 miliónov ľudí sa nachádza za „čiarou chudoby“.... Prevážna väčšina „boháčov“ prišla k majetku vďaka bezprácnym príjmom.“ (Pravda, 7.2.1989)

Modloslužba národného socializmu

Aj Mečiar a spol., aj Fico a spol. rovnako ako komunisti stotožňujú seba a záujmy svojej vlády so štátom. Minister Lajčák, zodpovedný za kauzu Evka, študoval podobne ako šéfovia Penty v Moskve na MGIMO - inštitúte pre komunistické špičky a KGB. V roku 2016 odsúdil protikorupčné protesty pred komplexom Bonaparte: „Vidím to ako snahu poškodiť Slovensko, ale to ma neprekvapuje u týchto ľudí, oni sa snažia poškodiť Slovensko od začiatku.“ (TASR 15.6.2016) Podobne sa vyjadril premiér Fico. Bývalý minister spravodlivosti J. Čarnogurský napísal, že protestujúci sú „Zradcovia Slovenska a gadžovia" (Postoj, 13.7.2016) Parlamentné vyšetrenie kauzy Evka pomohla Smeru v januári 2017 zablokovať Kotlebova ĽSNS.

Niekoľko krát som napísal, že jednou z hlavných príčin súčasnej obrovskej korupcie, tunelovania štátu, zlej justície, a z toho vyplývajúcich problémov je to, že základy samostatnej SR kládla koalícia exkomunistov a nacionalistov pod vedením V. Mečiara, a posledných 10 rokov tu vládne pod vedením exkomunistu Fica. (napr. tu: https://blog.postoj.sk/29561/slovenska-republika-25-rokov-statu-zbojnikov) Vždy niekoľkí reagujú obvinením, že je to prejav nenávisti k národnej politike a poškodzovanie slovenskej štátnosti.

To je postoj, ktorý rasu, národ, štát, štátnu formu, alebo nositeľov štátnej moci „vytrháva z ich hodnotovej stupnice a robí z nich najvyššiu normu všetkých ostatných hodnôt, a modloslužobnícky ich zbožňuje". V encyklike proti nacionálnemu socializmu ho odsúdil Pius XI., lebo „prevracia Bohom ustanovený poriadok". Encykliku „Mit Brennender Sorge" zo 14. marca 1937 ignorovali predstavitelia Slovenského štátu, ktorý vznikol 14. marca 1939, a uctievači štátu ju ignorujú podnes.

Rovnako v encyklike Divini Redemptoris: „Komunizmus je svojou vnútornou podstatou zvrátený, a nemožno pripustiť, aby niekto, komu záleží na záchrane kresťanskej a svetskej kultúry, mu akýmkoľvek spôsobom napomáhal.“ (1937)  Ján Pavol II. kázal biskupom Československa, aby odmietli kompromis s komunistami: „Komunizmus nie je dobrá myšlienka, ktorá sa len zle zrealizovala, je to zlá myšlienka." Vidíme ako to dopadlo.

Na korupciu doplácajú chudobní

Korupciu ako brzdu rozvoja a hospodárskeho poriadku, a príčinu neprijateľnej sociálnej nespravodlivosti a neľudskej biedy odsúdili už Ján Pavol II. a Benedikt XVI. Pápež František to spravil viac krát.

16.6. 2014 v homílii na základe čítania z Prvej knihy kráľov (1 Kr 21, 1-16) pripomenul: „Tak je to so skorumpovanými politikmi, podnikateľmi i cirkevnými hodnostármi. Sú všade. A treba si povedať pravdu: Korupcia je hriech, ktorý je na dosah ruky a ktorého sa dopúšťa ten, kto má ekonomickú, politickú či cirkevnú moc nad druhými. Všetci sme pokúšaní korupciou. Tento hriech je na dosah, pretože keď má niekto nejakú právomoc, cíti sa byť mocným, cíti sa byť takmer Bohom.“

Ak hovoríme o skorumpovaných politikoch či skorumpovaných hospodárskych činiteľoch, kto za to platí? Platia nemocnice bez liekov, chorí bez starostlivosti, deti bez vzdelania. Oni sú súčasnými Nabotmi, ktorí platia za skorumpovanosť druhých. A kto platí za korupciu nejakého cirkevného hodnostára? Za tú platia deti, ktoré sa ani nevedia prežehnať, ktoré nepoznajú katechizmus, ktoré nie sú vedené. Platia za ňu chorí, ktorých nikto nenavštívi. Platia chudobní. Na korupciu doplácajú chudobní, chudobní materiálne i duchovne.“ (František) Presne o tom bolo vyjadrenie biskupa Lacha v januári 2016, ktoré tak rozčúlilo premiéra Fica. (celý text tu: https://www.postoj.sk/10178/biskup-lach-ficovi-prestante-zastrasovat-sestricky )

9. decembra 2017 pápež František odkazom cez Twitter podporil Medzinárodný deň boja proti korupcii, keď napísal: „Proti korupcii treba razantne bojovať. Je to zlo založené na uctievaní peňazí, ktoré zraňuje ľudskú dôstojnosť.“

Na Slovensku je to tak

Aj v slovenskej cirkvi sú viacerí, ktorí obetavo a nezištne pomáhajú chudobným, chorým, deťom, bezdomovcom. Príliš málo je však takých, ktorí „prorocky" jasne hovoria a dôsledne bojujú proti korupcii, tunelovaniu, zlému riadeniu štátu, ktoré patria k hlavným príčinám sociálnej nespravodlivosti a chudoby tisícov slušných ľudí. A nejde len o mlčanie.

Máme aj prípady, keď pán farár za cirkvi venovaný príspevok verejne pochváli miestneho podnikateľa vykorisťujúceho zamestnancov, alebo starostu vo veľkom tunelujúceho rozpočet obce. Niektoré sú známe len v okolí, iné sa stali pohoršením pre celé Slovensko. Napríklad nespravodlivo veľké odmeny na Katolíckej Univerzite, alebo ňou udelený čestný doktorát pochybnému podnikateľovi. Čítali ste v Katolíckych novinách, alebo počuli biskupa či kňaza povedať, že príspevok na cirkev z nakradnutého nie je OK?

Prominentný kresťanský právnik JUDr. Čarnogurský v texte z 13.7.2016, odsudzujúcom protesty proti kauze Baštrnák&Kaliňák napísal: „Korupčné obvinenia čítam len povrchne. Asi tak nadpis a tri riadky. Viac by som považoval za stratu času." Preto, že sociálne učenie Cirkvi nepovažuje za dôležité, alebo preto, že on a jeho rodina je materiálne nadpriemerne zabezpečená, a nedotýkajú sa ich problémy, ktoré väčšine ľudí na Slovensku prináša korupcia a rozkrádanie štátnych prostriedkov?

Počas kauzy odvolania arcibiskupa Bezáka, pri ktorej vystupoval ako jeho mediálny žalobca a obhajca jeho predchodcu, vyšiel najavo aj skvelý biznis advokátskej kancelárie jeho syna. Tá okrem honorárov za služby Trnavskej arcidiecézy, dostala aj 1,6 milióna eur ako odstupné za Bezákom zrušenú zmluvu. To je 48 miliónov korún, približne cena povestnej Mečiarovej vily, alebo 10-12 najdrahších limuzín BMW, alebo 170 násobok vtedajšieho ročného príjmu z priemernej mzdy na Slovensku, či 15 násobok ročného príjmu prezidenta SR. Neviem, či to bola korupcia v presnom zmysle slova, ale viem si predstaviť ako by to hodnotil pápež František.

Morálne témy a rúhanie

Na kritiku mlčania slovenskej cirkvi k problému korupcie mi aj kamarát oponoval, že cirkev sa musí venovať hlavne morálnym otázkam, čo odvážne robí, napríklad v otázke rodiny a gender ideológie.
Pýtam sa: Okrádanie chudobných nie je morálna otázka? Súdy konajúce proti spravodlivosti, ktorú Biblia aj Cirkev považuje za hlavný princíp dobrej vlády - nie sú morálna otázka ? Keď musia matky aj otcovia kvôli chudobe pracovať v zahraničí, a rodiny nemajú kde bývať a z čoho platiť štúdium detí - nie je morálna otázka ? Keď premiér povie, že v politike neplatí žiadna morálka - nie je morálna otázka ? 27 ročná štátna tajomníčka Trošková s platom cca 2000 eur a s takouto kvalifikáciou: http://vybrali.sme.sk/c/Fic...- to nie je morálna otázka?

Na Slovensku sa 20-30 % z výdavkov štátu aj eurofondov stratí korupciou a tunelovaním, To sú stovky miliónov eur.... Keby sa cirkev k týmto problémom prorocky jasne vyjadrila, viacerí by prijali aj jej prorodinné vyhlásenia.
Viacerým dobrým kresťanom aj aktivistom stačí aby politik propagoval budovanie slovenskej štátnosti, alebo podal niekoľko prorodinných či pro-life vyhlásení aby mu tolerovali akúkoľvek korupciu, nespravodlivosť, deštrukciu justície či komunistickú minulosť. Zobudia ich pápežove slová, že „korupcia je smrtiaci proces, ktorý živí kultúru smrti“?

Pápež František v homílii 25. 11. 2016, na základe „Apokalypsy" - Zjavenia sv. Jána: „Korupcia je spôsob života v rúhaní, korupcia je forma rúhania,“ ... „jazyk tohto Babylonu, tejto svetskosti, je rúhanie: niet Boha, existuje iba boh peňazí, boh blahobytu, boh vykorisťovania“. .. „A impérium márnosti, pýchy, padne, ako padol Satan....“.

Exkomunikovať mafiánov a korupčníkov

V roku 2017 zriadili vo Vatikáne špeciálny „Poradný zbor pre spravodlivosť". Svätá stolica sa tak aktívne zapojí do boja proti rôznym formám korupcie, organizovaného zločinu a mafie. Zbor sa má v spolupráci s biskupskými konferenciami a miestnymi cirkvami zamerať aj na otázky exkomunikácie mafiánov a perspektívou exkomunikácie v prípadoch korupcie. „Vzhľadom na to, že zákony už nepostačujú, je potrebné hnutie apelujúce na svedomie a konajúce na troch úrovniach - výchovnej, kultúrnej a občianskej." (TK KBS 3.8.2017 https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20170803028 ) Všimli ste si, že by sa v slovenskej cirkvi odvtedy v tomto smere niečo pohlo?

Ukrajinský gréckokatolícky arcibiskup Ševčuk: „Chceme bojovať proti tomuto fenoménu najmä prostredníctvom sviatosti zmierenia, lebo korupcia je vážny hriech. Aby si sa vyspovedal, musíš sa najskôr kajať a sľúbiť, že už viac tento hriech neurobíš. Ktokoľvek vedome a dobrovoľne odmieta kajať sa z hriechu korupcie, nemôže dostať rozhrešenie a sväté prijímanie,“ ( www tkkbs.sk 2. 3. 2016)

Pápež František 16.6. 2014 na záver vyššie citovanej homílie: „Obetujme dnes svätú omšu za týchto tak mnohých, ktorí splácajú daň za korupciu, ktorí platia za život skorumpovaných. Za týchto mučeníkov politickej, ekonomickej a cirkevnej korupcie. Modlime sa za nich. Nech nás Pán urobí blízkymi voči nim. Zaiste bol veľmi nablízku Nabotovi pri kameňovaní, tak ako bol blízko Štefanovi. Nech im je Pán nablízku a nech im dodáva silu ísť ďalej so svojím svedectvom, s ich vlastným svedectvom.“

Mlčanie cirkvi, apokalypsa demokracie

Pápež František 1.2.2018: „Proti korupcii sa nebojuje mlčaním. Musíme o nej hovoriť, verejne odsúdiť prejavy jej zla, porozumieť, o čo tu ide." Slovenská cirkev o nej až na nepatrné výnimky urputne mlčí, a v kresťanských médiách prakticky nenájdete text, ktorý učí porozumieť, o čo tu ide, a motivuje bojovať proti nej ako vyzýva pápež František.

Za posledných najmenej 15 rokov sa k tejto téme vyjadrila raz KBS (pred voľbami v r. 2012), dva krát arcibiskup Vasiľ, ktorý pôsobí v Ríme a raz biskup Lach, ktorého neskôr KBS vyslala pôsobiť za oceán. (viac tu: https://www.postoj.sk/26848/papez-frantisek-korupcia-zapacha-aj-na-slovensku )

Vieme že v diktatúrach a nedemokratických štátoch je miera korupcie výrazne vyššia než v demokratických, v postkomunistickej Východnej Európe vyššia ako v demokratickej Západnej. Aj „staré“ demokracie však deformuje a oslabuje. Vždy súvisí s kvalitou justície i miestnej kultúry.

15. júna 2017 sa v medzinárodnej diskusii na tému korupcie stretli vo Vatikáne odborníci z rôznych oblastí na pôde Pápežskej akadémie sociálnych vied. Prezentácia protikorupčného videoposolstva pápeža Františka z 1.2.2018, bola súčasťou otvorenia ďalšieho kongresu, na tému „Korupcia, apokalypsa demokracie“ ktorý začal v sobotu 3. 2. 2018 v Neapole. Symbolicky v priestoroch školy vo štvrti Scampia, pomenovanej po jednej z obetí camorry Attiliovi Romanòvi. Napriek tomu, že tu ide o jeden z najväčších a dlhodobo aktuálnych problémov Slovenska, neinformovali o tom Katolícke noviny, ani žiadne iné médium či profesionálny novinár.

Akurát médiá priniesli ďalšie informácie o korupčných kauzách a rozkradnutých peniazoch, ktoré dokazujú že základný princíp demokracie, ktorým je rovnosť občanov, na Slovensku de facto neplatí, a apokalypsa našej polodemokracie prekvitajúcou korupciou pokračuje.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo