Keď si frustráciu sklamaných voličov odnesie matematika

Pred 2.kolom českých prezidentských volieb som si vsadil 50 eur na kandidáta Drahoša. Jednak som považoval pravdepodobnosť jeho úspechu za väčšiu, ako bol kurz 2,0, ale tiež som videl istú satisfakciu aj v prípade jeho neúspechu.

Tou satisfakciou nie je škodoradosť, ale pozorovanie zaujímavých reakcií sklamaných voličov. Nechcem sem dávať reakcie, na ktorých som sa schuti zasmial. Veriac, že snáď to tých sklamaných ľudí čoskoro prejde.

Chcem sa venovať jednej reakcii, ktorá sa objavila najprv na FB a ukazuje tú smutnejšiu stránku veci.

 

Pani Eva Pallotto si dala prácu a vytvorila tento obrázok, ktorý sumarizuje vraj nevzdelanosť spoluobčanov. Nechajme teraz bokom, že nie je ani náznakom uvedené, prečo by práve tí nevzdelaní mali voliť „nesprávne“. To, čo na danom „výskume“ robí smutného mňa je usudzovanie na vzdelanie, či zvládnutie učiva základnej školy z výsledkov inak veľmi zaujímavého testu.

Na prvý pohľad triviálny matematický príklad: 2-2x2+1 = ?

Správne riešenie je -1 (mínus jedna), uviedla ho pribižne tretina respondentov.

Nesprávne a jednoducho pochopiteľné riešenie je: 1 (jedna). Proste si nepamätáte, že násobenie má prednosť pred sčítaním a odčítaním a idete do radu.

Ak máte PC s Windows, otvorte si kalkulačku a zadajte príklad tak, ako je napísaný:

2-2*2+1=

Dostanete nesprávny výsledok, číslo 1.

A teraz si prepnite kalkulačku na „vedeckú“, pomocou klávesovej skratky ALT+2, alebo v menu (Zobraziť). Opäť pekne postupne vkladajte znaky z príkladu a na konci stlačte „=“. Bingo! Správny výsledok.

A teraz zadajte ten príklad do internetového prehliadača do časti vyhľadávania. Pri zadávaní pravdepodobne uvidíte, že nie ste prvý, kto sa na riešenie pýtal uja Gúgla. Zaujímavý nie je ani tak správny výsledok, ktorý dostanete, ale prepis úlohy v kalkulačke, ktorá sa zobrazí:

2 - (2*2) + 1 =

No a o tom to celé je: Aby bolo možné v algebraickom zápise šetriť zátvorky, ktoré poradie vykonávania operácií určia explicitne, dohodlo sa, že násobenie/delenie bude mať prednosť pred sčítaním/odčítaním.

No a niekto považuje neznalosť dohody, ktorá pre matematiku nie je podstatná, mohla by snáď byť aj naopak, neznalosť poučky sa považuje za nevzdelanosť. Ak je podstatou vzdelania presná znalosť poučiek, tak ja sa kľudne priznávam k nevzdelanosti.

Podstatou (používania) matematiky je totiž schopnosť transformovať úlohu z reálneho sveta (koľko hrncov vody potrebujem na naplnenie tohto akvária) na matematickými symbolmi zapísaný príklad, ktorý už potom vyrieši kalkulačka, počítačový program, či iná pomôcka. Skutočné vzdelanie nemá nič spoločné s nabifľovanými dátami. V matematike už vôbec nie.

Viem, na obrázku je ešte tretia, dokonca najčastejšia odpoveď, číslo 3. Radosť z objavovania, vymýšľania, či diskusie nad spôsobom, akým sa človek v danom príklade dopracuje k výsledku 3 nechám vám. Podotýkam, tento zaujímavý výsledok uviedlo najviac respondentov.

Okrem toho, že niekto považuje znalosť formálnych pravidiel za zvládnuté učivo, ma zarmucuje hlavne postoj tej časti ľudí, ktorí si o sebe myslia, že sú vzdelanejší, inteligentnejší k inej časti ľudí, ktorí majú iné politické preferencie. Tá snaha vyvyšovať sa nad spoluobčanmi s iným názorom, ich označovanie za nevzdelaných, hlupákov .... A radšej neuvažovať, ako všakovako sú schopní tí „inteligentnejší“ častovať svojich oponentov. Bez snahy pochopiť (v tomto prípade postup vedúci k nesprávnemu výsledku). Často počúvam, že tá menej nadaná skupina je frustrovaná a nenávidí. Asi to bude sociálnou bublinou, v ktorej sa pohybujem, ale mne sa zdá frustrovaná a nenávidiaca skôr tá opačná časť. Podľa mňa na škodu všetkých nás.

To najhoršie na koniec: Predstavte si, že niekto s podobným nastavením učí vaše dieťa matematiku :(

 

 

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo