Pane, aj na mňa si sa pozrel

Pane, aj na mňa si sa pozrel

Evanjeliový úryvok tejto nedele (Jn 1,35-42) opisuje povolanie prvých Ježišových učeníkov. Učeníctvo je cesta, na ktorej sa rodí aj naše povolanie. Ide o dynamickú udalosť, ktorá nekončí.

Prvý pohľad sa vzťahuje na Jána Krstiteľa, ktorý zazrie (grécke sloveso „emblepo“) Ježiša. Ide o pohľad hlbší, než ponúka telesný zrak. Ján Krstiteľ vidí = spoznáva v Ježišovi Božieho Baránka. Dvaja jeho učeníci, keď počujú toto vyznanie, prijímajú ho ako výzvu stať sa učeníkmi Baránka.

Druhým je pohľad Krista, ktorý vidí, že idú za ním dvaja učeníci. Je to pohľad, ktorý skúma ich srdcia  a úmysly. V tomto prípade je použité iné sloveso (theaomai), ktoré znamená aj intenzívne hľadieť, kontemplovať.

Tretí pohľad ponúka Kristova výzva „Poďte a uvidíte!“ Je použité už tretie odlišné sloveso (horao). V tomto prípade vystihuje pozvanie pre učeníkov vidieť v jeho osobe Božiu prítomnosť, večné Slovo, ktoré sa stalo telom.

Napokon celú scénu povolania uzatvára štvrtý pohľad. Je to Kristov pohľad pri povolaní Šimona Petra. Teraz je použité opäť sloveso „emblepo“, ktoré je slovesom učeníctva. Nové povolanie zvýrazňuje aj zmena mena, ktoré bude odteraz charakteristikou tohto apoštola. Bude Kéfas – Skala.

Táto „výmena“ pohľadov má v sebe dvojnásobnú dynamiku. Je to v prvom rade pohľad Boha, ktorý neustále hľadá a povoláva človeka, ako vyjadruje text známej piesne „Ó, Pane, aj na mňa si sa pozrel...“  Je to však aj túžba človeka, ktorý túži po Bohu: „Pane, ja hľadám tvoju tvár“ (Ž 27,8).

Zostať s Ježišom

Prvé Ježišove slová v Jánovom evanjeliu tvorí otázka: „Čo hľadáte?“ V tejto chvíli sa Ježiš neobracia iba na dvoch Jánových učeníkov. Svojím pohľadom, ktorý preniká až do hĺbok ľudského „ja“, sa obracia na každého z nás. Núti nás premýšľať nad zmyslom života, nad mojou vierou. Kam v živote kráčaš? Koho alebo čo v živote nasleduješ? Prečo chceš byť Ježišovým učeníkom? Čo od toho očakávaš?

"Učeníctvo nie je jednorázová udalosť. Je to skôr proces. Je to rozhodnutie nastúpiť na cestu dozrievania." Zdieľať

Slovenský text zachytil odpoveď učeníkov: „Kde bývaš?“ Grécke sloveso „meneo“ má význam bývať ale aj zostávať, prebývať a je znova použité vo vyjadrení „...a zostali v ten deň u neho“. Nasledovanie Krista nie je ako prísť na krátku návštevu. Je to trvalé rozhodnutie prebývať, zostať pri Ňom a s Ním. Aj keď príde utrpenie, skúška, sklamanie, úspech...

Toto sloveso je jedno z kľúčových výrazov pre celú jánovskú terminológiu, ktorú nachádzame v evanjeliu, Apokalypse a v troch Jánových listoch. „Boh je láska; a kto ostáva v láske, ostáva v Bohu a Boh ostáva v ňom“ (1 Jn 4,16).

Zostať znamená vydať sa na cestu

Príbeh povolania pokračuje ďalej. Ján Krstiteľ ukázal svojim učeníkom cestu ku Kristovi. Kristus ich povolal, aby s ním zostali. Teraz jeden z povolaných - Ondrej porozumie, že „zostať“ znamená vlastne vydať sa znova na cestu. Ondrej vyhľadá svojho brata Šimona a privedie ho ku Kristovi.

Ide o nádhernú dynamiku slovies, ktoré charakterizujú povolanie: hľadať – nájsť - priviesť – zostať. Učeníctvo nie je jednorázová udalosť. Je to skôr proces. Je to rozhodnutie nastúpiť na cestu dozrievania.

Je našou úlohou prichádzať a zároveň vždy vychádať a privádzať druhých pri rešpektovaní ich životnej situácie, aby hľadali, našli a zostali s Kristom. 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo