Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
30. október 2017

Krakovský biskup: Reformácia začala proces ktorý smeruje k demoralizácii človeka

V krakovskom kostole sv. Anny, ako býva zvykom každý mesiac, sa odohralo ďalšie stretnutie otca arcibiskupa s mladými. Témou bola reformácia a ekumenizmus. Tak ako vždy, nechýbali ani ťažšie otázky, okrem iného aj téma osláv 500-tého výročia reformácie, na ktorých sa zúčastnil aj pápež František v Lunde minulý rok. Profesor filozofie arcibiskup Marek Jędraszewski odvážne odpovedal a vyslovil aj zaujímavé tézy.
Krakovský biskup: Reformácia začala proces ktorý smeruje k demoralizácii človeka

Stretnutie sa začalo opisom duchovných dejín za posledných 500 rokov. Hoci povedal, že väčšina reformátorov spred pol tisícročia nemala v úmysle meniť doktrínu Cirkvi, zdôraznil, že Luther, Kalvin a Zwingli odsúdili Cirkev a týmto spôsobom naformulovali zásadu, ktorá je všeobecne známa vo veľkej väčšine sekularizovaného sveta: „Kristus ÁNO, Cirkev NIE“.

- Tak sa spustila lavína. Vznikli rôzne kresťanské spoločenstvá, ktoré začali medzi sebou bojovať. Kresťania bojovali s kresťanmi, pretože už viac nepatrili do jedného spoločenstva. Myslitelia v tých časoch sa začali zamýšľať, či Kristus, ak tak strašne „delí” vtedajších ľudí –je vôbec potrebný. Začali sa teda zamýšľať, či by nebolo dobre vzdávať chválu inej istote, ktorú by bolo možné poznať len rozumom – začal svoju odpoveď arcibiskup Jędraszewski.

Podľa krakovského metropolitu práve táto skutočnosť utvorila vo filozofoch potrebu hovorenia o „prvej príčine”, o „veľkom mechanikovi” (lebo vtedajší svet bol fascinovaný mechanikou). – Hovorilo sa o veľkom majstrovi hodinárovi. Tiež je dôležité poznamenať, že v tej vízii práve ten úžasný hodinár a v ponímaní tvorcov toho pojmu Boh, iba pripravuje precízny až dokonalý mechanizmus a spúšťa ho. A potom sa už do jeho fungovania nemieša. Tak vznikol deizmus1 a to je antikresťanská vízia – vysvetlil arcibiskup a zároveň profesor filozofie, keď dodal, že takýmto spôsobom bola utvorená nová zásada: „Kristus NIE, Boh ÁNO”.

Arcibiskup ešte bližšie upresnil, že táto zásada nevydržala skúšky času. Najťažšou skúškou pre deizmus, bolo zemetrasenie 1. novembra 1755 v Lisabone, kedy bolo portugalské hlavné mesto úplne zničené. Nie len v dôsledku zemetrasenia, ale aj vlny tsunami. Vtedy veľa utečencov z tohto mesta zomrelo v horách.

- 4 živly zabíjajúce niekoľko desiatok tisíc ľudí, to bol pre vtedajší svet šok. Ukázalo sa teda, že tento precízny mechanizmus buď vôbec nie je dokonalý, alebo že istota, ktorá je prvou príčinou sveta, doňho predsa len niekedy zasahuje. Voltaire vtedy napísal krajne antikresťanské dielo, ktoré si veľmi rýchlo získalo svetovú popularitu, a tak sa zrodila nová zásada – Boh NIE, človek ÁNO – dodal otec arcibiskup.

- To je efekt lavíny, ktorá mala začiatok pred 500 rokmi a ktorá v konečnom dôsledku priniesla zásadu – „Človek NIE!”. Táto zásada je dnes záväzná v početných inštitúciách a organizáciách. Tým je predsa ideológia gender a podobné absurdity – poznamenal krakovský pastier. Keď si tak zreflektoval posledných 500 rokov, došiel k záveru, že „spolu s reformáciou prišla totálna demoralizácia človeka”. – Svet aj dnes ide inou cestou ako kresťania a začalo sa to bohužiaľ od tohto tragického rozdelenia spred 500 rokov. Preto pri príležitosti tohto smutného výročia nemáme čo oslavovať, lebo nemôžeme oslavovať rozdelenie a „antisvedectvo” – dodal.

Padla tiež ďalšia zaujímavá otázka – Aký postoj zaujať k protestantizmu a k protestantom? Vyplynulo to z otázky, ktorú položil jeden veriaci a ktorá sa týkala nového fenoménu v katolíckej Cirkvi – úsilia o spoločné modlitby rôznych kresťanských spoločenstiev, ktoré nechcú riešiť teológiu, ale chcú si iba veselo pospievať, zatancovať a tak chváliť Boha. Arcibiskup Marek zareagoval veľmi múdro, ako starostlivý pastier. Nazval tento fenomén „pentekostalizácia Cirkvi” a súčasne položil rečnícku otázku – „čo má tento fenomen spoločné s Cirkvou, ktorú založil Ježiš Kristus a ktorej prameňom je Evanjelium a tradícia?“ – V tomto type spoločenstiev nachádzame tendencie založené na emóciách a na negácii Cirkvi, opierajúc sa o nových lídrov. „Ťažko to zosúladiť s Cirkvou, v ktorú veríme“ – povedal arcibiskup, keď dodal, že „plnosť pravdy je len v náuke katolíckej Cirkvi”.

Inzercia

Otec arcibiskup dostal tiež otázku, či majú katolíci obracať protestantov na katolícku vieru. Tu otec Marek zareagoval opäť veľmi múdro, keď poukázal na príklad blahoslaveného kardinála Newmana, slávneho konvertitu z anglikanizmu na katolícku vieru, ktorý ako anglikán považoval pápeža za antikrista a katolíkov za bludárov. A predsa sa kardinál Newman stal, ako isto vieme, katolíckym duchovným otcom, ako veľmi inteligentný a vzdelaný človek, ktorý usilovne hľadal pravdu, ktorú našiel v katolíckej Cirkvi. Podľa krakovského arcibiskupa, sa rovnako vtedy ako aj dnes ide cestou blahoslaveného kardinála Newmana. Deje sa tak práve preto, lebo anglikánske spoločenstvo čoraz viac odchádza od pravého kresťanského učenia –napríklad akceptáciou homozväkov. – To nie je teda problém obracania protestantov, pretože tu existuje tendencia ich pripojenia ku katolíckej Cirkvi. Je to preto problém zotrvania v doktrinálnej čistote.

Na záver duchovný dostal otázku týkajúcu sa radostnej oslavy reformácie pápežom, ako aj niektorých poľských biskupov. Otázka bola doplnená tvrdením, že predsa nie je možné prebývať v „stanoch s hriešnikmi a chodiť s nimi k oltáru!” Arcibiskup Jędraszewski pripustil, že spoločné, radostné slávenie pamiatky reformácie môže byť mylnou interpretáciou. Pripomenul, že okrem veľkých rozdielov aj naďalej existujú spoločné veci, ktoré máme s protestantmi. Ide tu o krst a vieru v Krista. Svet je tiež nepriateľsky nastavený voči všetkým kresťanom, tí sú prenasledovaní bez ohľadu na to či sú katolíci, alebo protestanti. Na koniec otec biskup povedal – „útek od rozdielov, by bol útekom od pravdy”.

Pôvodný zdroj: https://www.pch24.pl/abp-jedraszewski--reformacja-zapoczatkowala-proces-prowadzacy-do-degrengolady-czlowieka,55514,i.html

 


1Deizmus je učenie, názor, pripušťajúce existenciu neživého boha alebo nejakého princípu, ktorý je prapríčinou sveta (vesmír iba stvoril), no po vzniku sveta už do jeho vývinu ďalej nezasahuje: svet sa vyvíja podľa svojich vlastných zákonov. Pôvodcom deizmu je anglický filozof Herbert zo Cherbury. Deizmus sa rozšíril v období osvietenstva.

 

Inzercia

Nadácia Slovakia Christiana bráni nemenné učenie Svätej Cirkvi, prirodzené chápanie manželstva a rodiny, slobodu vyznávať kresťanskú vieru a usiluje sa o znovuobnovenie kresťanskej civilizácie. Pri svojej činnosti vždy koná v zhode s katolíckym učením a cirkevnými dokumentmi, pričom vychádza najmä z dekrétu Druhého Vatikánskeho koncilu o apoštoláte laikov Apostolicam Actuositatem. Je inšpirovaná medzinárodným hnutím TFP (Traditio, Familia, Proprietas) chrániacim tradície kresťanskej civilizácie, rodinu a súkromné vlastníctvo. Viac na www.slovakiachristiana.sk

Inzercia

Odporúčame

Blog
Belgický návod na detský sex

Belgický návod na detský sex

Belgická výstavná loď "ľudských" práv nabrala plnou rýchlosťou smer priamo ku dnu, ak to dno už dávno neprerazila.  Anglický Daily mail, ale aj nemecké či rakúske noviny píšu o bizarnej webovej stránke. Stránka "Alles over seks" ("Všetko o sexe"), vznikla vo Flámsku a  mala byť určená pre deti od 15 rokov, ale bola podľa médií tiež odporúčaná pre 7 ročné deti!  Počujete dobre!  Deťom sa odporúča masturbácia, dieťa sa dozvie všetky techniky súlože, vrátane análneho styku, všetko aj s ostrými  kresbami, ktoré odhaľujú skutočne všetko. Kreslené tvrdé porno. Ilustrácie považujem za nezverejniteľné. V reklame na túto stránku sa dievča a chlapec s ústami plnými semena „dozvedia“, čo  s ním urobiť. Nechýbajú "novinky" vo vyučovaní pokročilých sexuálnych techník, ako sú "kolibrík", "krútenie a krik" a "hlboká jaskyňa".

Blog
Ako Milan Ftáčnik oklamal voličov a uškodil Bratislave

Ako Milan Ftáčnik oklamal voličov a uškodil Bratislave

Komunálne a župné voľby sú hlavne o dobrom a spravodlivom narábaní s financiami a majetkom obce, plánovaní jej rozvoja, ochrane životného prostredia a riadení výstavby a dopravy aby čo najlepšie slúžila všetkým občanom. V tom Milan Ftáčnik ako primátor Bratislavy konal v rozpore s predvolebným sľubom, na trvalú škodu hlavného mesta. To je proti jeho voľbe za župana vážnejší argument než slová L. Nicholsonovej a A. Chromika.