Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
13. november 2016

Čierno-biela evanjelikálna realita

Donald Trump v prezidentskej kampani v jednom rozhovore pre kresťanské rádio uviedol, že podpora evanjelikálov bude pre neho kľúčová, aby vo voľbách mohol uspieť. Po výsledkoch amerických volieb sa skutočne na prvý pohľad môže zdať, že evanjelikáli mu výrazným spôsobom pomohli otvoriť dvere do Bieleho domu. Nielen v Amerike, ale aj na Slovensku, veľa evanjelikálov buď otvorene podporovalo Trumpa, alebo ho minimálne uprednostňovali pred demokratickou kandidátkou Hillary Clintonovou.
Čierno-biela evanjelikálna realita

Ako už to však býva, skutočnosť nie je čierno-biela, alebo lepšie povedané, je čierno-biela, ale iným spôsobom. Donald Trump si totiž nezískal podporu všetkých evanjelikálov, ale iba tých belošských. Afroamerickí evanjelikáli dali prednosť Hillary. A to výrazne. Podľa dát z exit-pollov, ktoré cituje Wall Street Journal v článku Evangelicals Back Donald Trump in Record Numbers, Despite Earlier Doubts, viac ako 80% belošských evanjelikálnych kresťanov volilo Donalda Trumpa, zatiaľ čo 72% nebelošských konzervatívnych kresťanov volilo Hillary Clintonovú!

Tento rozdiel je natoľko priepastný, že sa nedá nazvať inakšie, ako rasovo-etnickým politickým rozdelením amerických evanjelikálnych kresťanov. Korešponduje s rozdelením celkovej americkej populácie, v ktorom belosi preferujú republikánov a černosi demokratov. Dalo by sa tak povedať, že pre amerických kresťanov je pri politickej voľbe rasa dôležitejší faktor ako vierovyznanie. Rozdiel je však v tom, že zatiaľ čo pre Afroameričanov je táto rasová preferencia explicitná, pre belochov je implicitná, pretože je prejavom triednej dominancie belochov.

Jedným z najznámejších hlasov z radov belošských evanjelikálnych lídrov, ktorý upozorňuje na rasové rozdelenie Ameriky vrátane amerických evanjelikálov, je Jim Wallis, autor knihy America’s Original Sin: Racism, White Privilege, and the Bridge to a New America. Wallis v knihe bije do vlastných radov, keďže vyzýva belošských kresťanov a cirkev, aby sa postavili belošskej nadradenosti a rasovej nerovnosti a prevzali iniciatívu vo volaní po rasovej spravodlivosti. V amerických cirkevných zboroch je totiž aj dnes celkom bežné, že kostol je buď belošský alebo černošský a že veľa bielych kresťanov má rasové predsudky voči Afroameričanom a obrátene.

Podľa Wallisa zvolenie Trumpa bude americký prvotný hriech iba prehlbovať. V povolebnom rozhovore pre Christianity Today hovorí, že Donald Trump reprezentuje hodnoty, ktoré sú v príkrom protiklade voči kresťanským hodnotám. Jeho útoky na ženy, iné etniká a rasy sú prejavom belošského nacionalizmu, nadradenosti a pýchy. Wallis sa taktiež pripojil k petícii osemdesiatich evanjelikálnych amerických lídrov, ktorí sa ohradzujú voči stotožňovaniu termínu „evanjelikálny“ so stereotypom belošského, politicky konzervatívneho, staršieho muža. Evanjelikálne kresťanstvo podľa signatárov petície predstavuje bohatú zmes ľudí a názorov, ktorých spája Kristus a dôraz na obrátenie a Jeho nasledovanie. Nechcú byť pritom spájaní s evanjelikalizmom ako s politickým názorom alebo s podporou kandidáta, ktorého výroky a činy nie sú v súlade s ich vierou. Treba dodať, že títo lídri nepodporujú Hillary Clintonovú, iba sa dištancujú od stereotypného spájania evanjelikálov s podporou Donalda Trumpa.

Môže sa zdať, že 80 signatárov je kvapkou v mori tisícov evanjelikálnych lídrov, ktorí v tichosti volili Trumpa s vierou, že aj ten najhorší republikánsky kandidát je lepší ako každý demokrat a že Boh má aj tak všetko vo svojej moci. Ako však píše Nish Weiseth, mlčanie väčšiny belošských evanjelikálnych lídrov je stav, ktorý pramení z ich nadvlády. Vedome alebo nevedome im vyhovuje to, že republikánsky kandidát kope za belošských, z dobrých vrstiev situovaných a v obleku s viazankou oblečených mužov. Áno samozrejme, kresťania veria v Božiu zvrchovanosť, ale ako argumentuje Weiseth ďalej: „Božia zvrchovanosť neznamená, že sa človek môže zriecť vlastnej zodpovednosti postaviť sa proti bezpráviu.“. Napríklad takému, kde biely kráľ môže zahrať šach mat.

Inzercia

Sociológ na voľnej nohe

Odporúčame

Blog
Chlapec v okne

Chlapec v okne

Vtedy sa po prvý krát v  okne mojej izby objavila čierna hlava Ignatiusa, môjho malého priateľa. Bolo to veľmi prekvapivé a – priznám, akési neočakávajúce. Prekvapil ma. Ale deti sú bezprostredné, nerobia si od ľudí taký odstup ako my dospelí. Vedia sa priblížiť k človeku, keď chcú. A kedy chcú. Mohol mať pätnásť rokov.

Blog
Sv. Martin - živé Evanjelium

Sv. Martin - živé Evanjelium

V nedeľu 13.11.2016 slúžil spišský biskup Mons. Štefan Sečka v katedrále o 10. hodine sv. omšu pri príležitosti sviatku sv. Martina, patróna katedrály v Spišskej Kapitule a patróna Spišskej diecézy. Koncelebroval Mons. Andrej Imrich, biskup a prítomní kňazi. Homíliu predniesol prof. ThDr. František Trstenský a prinášame ju - s povolením autora - v plnom znení.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.