Súdruh Kaščák má pravdu

"Neboli sme dostatočne citliví a mieru tolerancie sme priniesli až k tolerovaniu názorov, ktoré toleranciu porušujú až príliš zásadným spôsobom. Ospravedlňujem sa všetkým ľuďom, ktorých sa to dotklo" - inými slovami: tolerovali sme až príliš. Naša tolerancia má svoje hranice. S týmto názorom jednoznačne súhlasím a vôbec mu jeho postoj nezazlievam. Existujú totiž dva pohľady na toleranciu:
A. Tolerancia ako taká je morálnou mierkou. Kto toleruje je morálny, kto netoleruje je nemorálny. A to bez ohľadu na obsah toho, čo je potrebné tolerovať. Tolerovať je potrebné v princípe všetko. To je pohľad anarchistov, iracionalistov, hipisákov a inak uletených morálnych relativistov.
B. Tolerancia ako taká nie je morálnou mierkou. Nad toleranciou existuje nadradená morálna mierka, ktorá definuje, čo sa ešte môže tolerovať a čo už nie. Morálne dobro nie je definované tým, že niečo tolerujeme, ale tým, že tolerujeme morálne správne veci (podľa tej nadradenej mierky) a naopak netolerujeme nemorálne veci (podľa tej nadradenej mierky).
Súdruh Kaščák a ja zastávame úplne rovnaké stanovisko a to konkrétne B. Koniec analýzy? Nie, pretože z B logicky vyplývajú zaujímavé veci:
1. Keďže sme obidvaja B a zjavne tolerujeme a netolerujeme iné veci, je jasné, že každý z nás má inú morálnu mierku. Moja morálna mierka je kresťanské (katolícke) učenie, morálna mierka súdruha Kaščáka je liberálna ideológia. Takže rozdiel medzi nami dvomi nie je v tom, že by bol on tolerantnejší ako ja. Sám seba a svojich ľudí prezentuje ako vzor tolerancie. Lenže on je tolerantný iba v hraniciach jeho morálky, jeho ideológie. V hraniciach svojej ideológie je tolerantný každý. Aj nacisti (národní socialisti), aj komunisti, aj rasisti, aj islamisti, aj budhisti, aj kanibali, aj vegetariáni, aj sociálni demokrati, aj hokejisti, aj cyklisti. Každý má svoju mieru tolerancie podľa svojich morálnych hodnôt. Či je niekto tolerantný "správne", záleží čisto na jeho morálnych hodnotách. Netolerantný podľa B je ten, ktorý netoleruje to, čo by podľa vlastných morálnych merítok mal a príliš tolerantný toleruje to, čo by podľa tých istých mierok nemal. Takže súdruh Kaščák sa voči mne nemôže vyhraňovať, že je viac tolerantný, bez toho aby uviedol morálnu mierku. To je vlastnosť B.
2. B nie je logicky kompatibilné s multikulturalizmom. Multikulturalizmus (viacej morálnych mierok naraz) nám nedokáže určiť hranice tolerancie. Na základe ktorej morálnej mierky ich máme nastaviť, keď sú tie mierky rozličné? Jednu a tú istú situáciu na základe jednej nemôžeme tolerovať a na základe druhej nemôžeme tolerovať jej opak. To je logický nezmysel. V multikulturalizme nie je nadriadená žiadna morálna mierka. Súdruh Kaščák tým pádom nemôže byť multikulturalista, pretože do jeho tolerancie nezahrňuje kresťaskú kultúru. O islamskej sa zatiaľ nijako nevyjadril. To by u svojich spolusúdruhov riskoval obvinenie z rasizmu, xenofóbie a islamofóbie. A nemá na to ani gule, aby to povedal. Ale nič s tým neurobí, vyplýva to logicky z B. Mesiac LGBT sa neoslavoval v nadnárodných korporáciách na blízkom východe a pravdepodobne sa s dúhovými prejavmi nestretneme ani na MS vo futbale v Katare. Tam má miera tolerancie iné morálne miery súvisiace s americkou menou. Toľko k multikultralimzu a k LGBT v praxi. Nemyslím, že súdruh Kaščák pozve na Pohodu nejakého klasického imáma. A zhodneme sa aj na tom, že do multikulturalizmu nepatria ani morálne mierky prestaviteľov Ruska (z úcty k Dostojevskému, Solženicynovi alebo Čajkovskému to nenazvem ruská kultúra).
3. Keď začalo niekedy v 70. rokoch LGBT hnutie, objavili sa hneď po sebe dva agrumenty. Prvý hovoril, že by sme mali byť tolerantní k tzv. inakosti (to bol ešte argument do diskusie), druhý v zápätí rovno obviňoval z homofóbie. Typická manipulatívna technika: obviň, aby ten druhý už začal diskutovať obhajobou a bol pod tlakom. To Vám potvrdí každý psychológ zaoberajúci sa manipuláciou. Konzervatívci vtedy upozorňovali, že nejde o toleranciu a bránili sa obvineniam. Dnes je už jasné podľa bodu 1, že nejde o toleranciu, ale o zmenu morálnych mierok. Súdruh Kaščák to povedal jasne - netolerujeme isté názory a správanie. Takže keď nám budú liberáli (progresívci, ľavičiari, antifa, anarchisti nazvime to akokoľvek...) tvrdiť, že im ide v prvom rade o toleranciu, B. ich usvedčuje, že to tak nie je. Môžeme sa odvolať na súdruha Kaščáka.
Aj komunisti tolerovali od do. Tolerovali len modré pero. Súdruh Kaščák dnes toleruje len to dúhové. Iné pero už nie je v pohode. Na Pohode to až tak nevadí, to je súkromná akcia (dajme tomu). Tam sa len odkopal a odkryl svoje tolerantné karty. Rovnako ako tí, čo agresívne zakryli kríž na spovednici dúhovou vlajkou. Horšie to bude, keď sa podobní súdruhovia dostanú k moci v štáte. Potom sa bude tolerovať len to, čo povedia oni. Triedni nepriatelia len zmenia definíciu na základe novej (a znova pokrokovej) ideológie, ktorá má mimochodom korene v tej marxisticko-leninistickej. Nový výbor pre verejné blaho. Levy prichádzajú...
Píšte všetci dúhovým perom!
Toleranti všetkých krajín spojte sa!
Všetky kultúry sú si rovné, ale niektoré sú si rovnejšie!