Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
23. január 2021

V dnešnej digitálnej dobe spustiť siete evanjelia

Evanjeliový úryvok najbližšej nedele (Mk 1, 14 – 20) uvádza prvé slová, ktoré Ježiš vyriekol v Markovom evanjeliu a príbeh prvých povolaných učeníkov.
V dnešnej digitálnej dobe spustiť siete evanjelia

V nedeľnej Bohoslužbe slova sa porovnávajú dva príbehy povolania s dvoma rozdielnými odpoveďami. Ak prečítame Knihu proroka Jonáša celú, čo sa dá ľahko zvládnuť, keďže má iba 4. kapitoly, zistíme, že prorok najskôr odmietol prvé Božie povolanie a uteka pred ním na loď. Evanjelista Marek pri povolaní rybárov - dvoch súrodeneckých dvojíc - opakuje pri každej z nich slovíčko „hneď“, ktorým odpovedajú na Ježišovu výzvu: „Poďte za mnou...“ Rybári odchádzajú z loďky za Ježišom. 

Ponuka pravej radosti a šťastia

Celý úryvok začína krátku správou o uväznení Jána Krstiteľa. Je to predzvesť aj toho, čo sa bude diať s Ježišom Kristom a zároveň odkaz evanjelistu svojim čitateľom: Každý, kto chce nasledovať Ježiša, bude musieť počítať s tým, že nielen stratí domov, znenávidia ho najbližší, ale zaplatí najvyššiu cenu vlastného života.

Keď sa z každej strany na nás z reklám, bilbordov a časopisov usmievajú šťastní ľudia, núti nás to premýšľať, v čom je Kristova ponuka iná.  Zdieľať

Napriek tomu Kristus nazýva svoje posolstvo „evanjelium“ = v preklade „radostná správa“, čo nás núti konfrontovať rôzne ponuky tohto sveta s kresťanstvom. Keď sa z každej strany na nás z reklám, bilbordov a časopisov usmievajú šťastní ľudia, núti nás to premýšľať, v čom je Kristova ponuka iná. Prečo je to radostná správa pre človeka? Dovolím si odpovedať, že je to v pravdivom pohľade na život a skutočné šťastie. Vo výzve „poďte za mnou“ im Kristus neponúka nejaké výhodné zamestnanie, postavenie, budúcnosť. A predsa učeníci nechávajú všetko, čo z pohľadu tohto sveta tú istotu predstavuje – práca, rodina, domov a idú za ním. 

Bez bezpečnej vzdialenosti

V dobe Ježiša Krista malo v židovstve svoj vplyv esénske hnutie. Eséni vytvárali spoločenstvo pri brehu Mŕtveho mora. Oddelili sa od ostatných, aby sa chránili nespravodlivých ľudí, odlúčili sa dokonca od liturgie jeruzalemského chrámu a odišli na púšť. Ježiš so svojím posolstvom sa obrátil na mýtnikov a hriešnikov. Ukázal, že žiaden človek nie je taký bezbožný, tzn. bez Boha, aby ho Boh nedokázal k sebe pritiahnúť. V tom bola ťažkosť starozákonného proroka Jonáša, ktorý nesúhlasil s Bohom, že ponúka možnosť pokánia obyvateľom pohanského mesta Ninive. Podľa Jonáša sa až príliš vzdialili od Boha a nezaslúžili si pokánie. 

Žiaden človek nikdy nie  je dostatočne vzdialený od Boha, aby sa Boh k nemu nedostal. Zdieľať

Toto je radostná zvesť kresťanstva, že žiaden človek nikdy nie  je dostatočne vzdialený od Boha, aby sa Boh k nemu nedostal. Píšem to možno aj jazykom súčasnej doby, keď sa hovorí o dodržiavaní bezpečnostnej vzdialenosti pred nakazením koronavírusom. V duchovnej oblasti niet takej zábrany, "bezpečnej vzdialenosti", ktorá by Bohu zabránila dostať sa k človeku. 

Vstúpiť do Kristovej loďky

Príbeh povolania prvých učeníkov sa odohráva v atmosfére rybárstva a evanjelista Marek opakovane na to kladie dôraz. Všimnime si výrazy: „spúšťali sieť do mora, boli rybármi, urobím z vás rybárov ľudí, boli na lodi, zanechali siete, opravovali siete, zanechali otca na lodi.“ Ide až do očí bijúce kumulovanie množstva výrazov: loď, sieť, rybár.

Ak chcete ešte lepšie porozumieť dnešné evanjelium, prečítajte si Knihu proroka Jonáša.  Zdieľať

Ešte aj v tom je podobnosť s príbehom Jonáša zo Starého zákona. Ak chcete ešte lepšie porozumieť dnešné evanjelium, prosím, prečítajte si dnes tento príbeh. Vidíme v tom snahu poukázať na úlohu Ježišovho učeníka. Hlásanie evanjelia nie je vyčkávaním, kedy okoloidúci náhodne zaklope na dvere fary alebo kostola s uspokojením: Sme tu v teple kancelárie pre vás k dispozícii. Je to vyjdenie medzi ľudí. Znamená to byť vstúpiť do loďky,  ktorá predstavuje svet, neraz ju ohrozuje búrka, vietor a more. Ale v tej loďke je s nami Kristus! V dnešnej digitálnej dobe úsmevne môžeme povedať, že Ježiš Kristus je „zakladateľom“ internetu, keď pri inej udalosti povedal: „spustite siete“.  Pán Ježiš pozýva svojich učeníkov, aby sa stali rybármi ľudí. „Loviť ľudí“ znamená  zachrániť človeka pred duchovnou skazenosťou a vnútorným rozvratom. Sieť je symbolom vytiahnutia zo smrti do života, ktorý ponúka Kristus. Ako kresťania nesieme zodpovednosť za ľudí okolo seba. Chráňme seba a druhých pred všetkým, čo ohrozuje dôstojnosť a skutočné dobro každého človeka. Byť kresťanom nie je nič iné, „iba“ nasledovanie Boha. Cez svojho Syna Boh vytiahol záchrannú sieť, aby chytil človeka do svojej lásky, milosrdenstva a odpustenia. Možno aj preto symbolom kresťanov v staroveku bola ryba. V gréčtine sa ryba povie ICHTYS, čo poslúžilo kresťanom, aby jednotlivým písmenom gréckeho výrazu dali hlbší význam: Iesus CHristos Theu Yios Soter - Ježiš Kristus, Boží Syn, Spasiteľ. Buďme odvážnymi a radostnými Ježišovými učeníkmi a ohlasovateľmi jeho evanjelia v dnešnej dobe. 

Inzercia

Odporúčame

Blog
Nová zodpovednosť kresťanskej politiky Slovenska 21. storočia

Nová zodpovednosť kresťanskej politiky Slovenska 21. storočia

(K ODKAZU ANTONA NEUWIRTHA) Súčasnosť nám radikálne ukazuje, že začíname bezmocne žať účinky honby za bezbrehou slobodou a relativizáciou morálnych zásad. Tie vždy zabezpečovali sociálnu súdržnosť a istoty nášho sveta. Čoraz viac si uvedomujeme, že opäť platia slová Leszka Kolakowského, že „s našou dobou nie je niečo v poriadku“.