V dnešnej digitálnej dobe spustiť siete evanjelia

V nedeľnej Bohoslužbe slova sa porovnávajú dva príbehy povolania s dvoma rozdielnými odpoveďami. Ak prečítame Knihu proroka Jonáša celú, čo sa dá ľahko zvládnuť, keďže má iba 4. kapitoly, zistíme, že prorok najskôr odmietol prvé Božie povolanie a uteka pred ním na loď. Evanjelista Marek pri povolaní rybárov - dvoch súrodeneckých dvojíc - opakuje pri každej z nich slovíčko „hneď“, ktorým odpovedajú na Ježišovu výzvu: „Poďte za mnou...“ Rybári odchádzajú z loďky za Ježišom.
Ponuka pravej radosti a šťastia
Celý úryvok začína krátku správou o uväznení Jána Krstiteľa. Je to predzvesť aj toho, čo sa bude diať s Ježišom Kristom a zároveň odkaz evanjelistu svojim čitateľom: Každý, kto chce nasledovať Ježiša, bude musieť počítať s tým, že nielen stratí domov, znenávidia ho najbližší, ale zaplatí najvyššiu cenu vlastného života.
Keď sa z každej strany na nás z reklám, bilbordov a časopisov usmievajú šťastní ľudia, núti nás to premýšľať, v čom je Kristova ponuka iná. Zdieľať
Napriek tomu Kristus nazýva svoje posolstvo „evanjelium“ = v preklade „radostná správa“, čo nás núti konfrontovať rôzne ponuky tohto sveta s kresťanstvom. Keď sa z každej strany na nás z reklám, bilbordov a časopisov usmievajú šťastní ľudia, núti nás to premýšľať, v čom je Kristova ponuka iná. Prečo je to radostná správa pre človeka? Dovolím si odpovedať, že je to v pravdivom pohľade na život a skutočné šťastie. Vo výzve „poďte za mnou“ im Kristus neponúka nejaké výhodné zamestnanie, postavenie, budúcnosť. A predsa učeníci nechávajú všetko, čo z pohľadu tohto sveta tú istotu predstavuje – práca, rodina, domov a idú za ním.
Bez bezpečnej vzdialenosti
V dobe Ježiša Krista malo v židovstve svoj vplyv esénske hnutie. Eséni vytvárali spoločenstvo pri brehu Mŕtveho mora. Oddelili sa od ostatných, aby sa chránili nespravodlivých ľudí, odlúčili sa dokonca od liturgie jeruzalemského chrámu a odišli na púšť. Ježiš so svojím posolstvom sa obrátil na mýtnikov a hriešnikov. Ukázal, že žiaden človek nie je taký bezbožný, tzn. bez Boha, aby ho Boh nedokázal k sebe pritiahnúť. V tom bola ťažkosť starozákonného proroka Jonáša, ktorý nesúhlasil s Bohom, že ponúka možnosť pokánia obyvateľom pohanského mesta Ninive. Podľa Jonáša sa až príliš vzdialili od Boha a nezaslúžili si pokánie.
Žiaden človek nikdy nie je dostatočne vzdialený od Boha, aby sa Boh k nemu nedostal. Zdieľať
Toto je radostná zvesť kresťanstva, že žiaden človek nikdy nie je dostatočne vzdialený od Boha, aby sa Boh k nemu nedostal. Píšem to možno aj jazykom súčasnej doby, keď sa hovorí o dodržiavaní bezpečnostnej vzdialenosti pred nakazením koronavírusom. V duchovnej oblasti niet takej zábrany, "bezpečnej vzdialenosti", ktorá by Bohu zabránila dostať sa k človeku.
Vstúpiť do Kristovej loďky
Príbeh povolania prvých učeníkov sa odohráva v atmosfére rybárstva a evanjelista Marek opakovane na to kladie dôraz. Všimnime si výrazy: „spúšťali sieť do mora, boli rybármi, urobím z vás rybárov ľudí, boli na lodi, zanechali siete, opravovali siete, zanechali otca na lodi.“ Ide až do očí bijúce kumulovanie množstva výrazov: loď, sieť, rybár.
Ak chcete ešte lepšie porozumieť dnešné evanjelium, prečítajte si Knihu proroka Jonáša. Zdieľať
Ešte aj v tom je podobnosť s príbehom Jonáša zo Starého zákona. Ak chcete ešte lepšie porozumieť dnešné evanjelium, prosím, prečítajte si dnes tento príbeh. Vidíme v tom snahu poukázať na úlohu Ježišovho učeníka. Hlásanie evanjelia nie je vyčkávaním, kedy okoloidúci náhodne zaklope na dvere fary alebo kostola s uspokojením: Sme tu v teple kancelárie pre vás k dispozícii. Je to vyjdenie medzi ľudí. Znamená to byť vstúpiť do loďky, ktorá predstavuje svet, neraz ju ohrozuje búrka, vietor a more. Ale v tej loďke je s nami Kristus! V dnešnej digitálnej dobe úsmevne môžeme povedať, že Ježiš Kristus je „zakladateľom“ internetu, keď pri inej udalosti povedal: „spustite siete“. Pán Ježiš pozýva svojich učeníkov, aby sa stali rybármi ľudí. „Loviť ľudí“ znamená zachrániť človeka pred duchovnou skazenosťou a vnútorným rozvratom. Sieť je symbolom vytiahnutia zo smrti do života, ktorý ponúka Kristus. Ako kresťania nesieme zodpovednosť za ľudí okolo seba. Chráňme seba a druhých pred všetkým, čo ohrozuje dôstojnosť a skutočné dobro každého človeka. Byť kresťanom nie je nič iné, „iba“ nasledovanie Boha. Cez svojho Syna Boh vytiahol záchrannú sieť, aby chytil človeka do svojej lásky, milosrdenstva a odpustenia. Možno aj preto symbolom kresťanov v staroveku bola ryba. V gréčtine sa ryba povie ICHTYS, čo poslúžilo kresťanom, aby jednotlivým písmenom gréckeho výrazu dali hlbší význam: Iesus CHristos Theu Yios Soter - Ježiš Kristus, Boží Syn, Spasiteľ. Buďme odvážnymi a radostnými Ježišovými učeníkmi a ohlasovateľmi jeho evanjelia v dnešnej dobe.