Blog 26. december 2020

Rodina je jadro spoločnosti aj znamenie protirečenia

František Trstenský
František Trstenský
Evanjeliový úryvok sviatku Svätej rodiny (Lk 2, 22 - 40) prináša príbeh predstavenia dieťaťa Ježiša v jeruzalemskom chráme na 40. deň po jeho narodení.
Evanjeliový úryvok sviatku Svätej rodiny (Lk 2, 22 - 40) prináša príbeh predstavenia dieťaťa Ježiša v jeruzalemskom chráme na 40. deň po jeho narodení.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

František Trstenský

Rodina je jadro spoločnosti aj znamenie protirečenia

Evanjelista Lukáš zobrazuje Svätú rodinu, ktorá dodržiava Mojžišov zákon, ktorý je Pánovým zákonom. Podľa starozákonnej knihy Levitikus malo dôjsť po 40. dňoch od narodenia mužského potomka k obradnému učisteniu jeho matky. 

Poslušnosť Pánovmu zákonu

Keď sa hovorí o „očisťovaní“, nemá sa na mysli ani morálna, ani telesná nečistota, ale obradná nečistota. Pritom často ide o „nečistotu“, ktorej sa človek nemôže vyhnúť. Napríklad obradnú nečistotu spôsoboval dotyk s mŕtvym telom, ktorý však bol pre najbližších nevyhnutný pri pohrebe.

Evanjelista kladie pred nás svätých manželov Jozefa a Máriu ako vzor poslušnosti, ktorá sa uskutočňuje v plnení Božích prikázaní.Zdieľať

Podobne obradnú nečistotu spôsobovala žene menštruácia, hoci ide o prirodzený cyklus v jej tele, alebo pôrod dieťaťa, ktorý je požehnaním. Pre ukončenie „obradnej nečistoty“ bolo potrebné zdržať sa na istú dobu účasti na kulte v chráme alebo v synagóge. Obradná nečistota teda nie je hriechom. Napokon aj samotný Ježiš sa podrobil Mojžišovmu zákonu. Je to vyjadrenie skutočnosti, že sa narodil do židovského náboženstva. Rešpektoval jeho predpisy a zákony, ktoré neprišiel zrušiť, ale naplniť. Po skončení obdobia svojho očisťovania žena mala priniesť kňazovi na obetu ročného baránka ako celostnú žertvu a holúbka alebo hrdličku na obetu za hriech. (Lv 12, 6) Mojžišov zákon pamätal aj na situáciu chudobnej ženy: „Keby však nemala na baránka, nech vezme dve hrdličky alebo dva holúbky, jedno na celostnú žertvu, druhé na obetu za hriech, kňaz ju zmieri a bude čistá.“ (Lv 12, 8) To bola situácia Svätej rodiny. Evanjelista kladie pred nás svätých manželov Jozefa a Máriu ako vzor poslušnosti, ktorá sa uskutočňuje v plnení Božích prikázaní.

Prorocká výpoveď

Lukáš zdôrazňuje prítomnosť dvoch postáv – Simeona a Anny, ktorí vo vzťahu k Ježišovi plnia prorockú úlohu.

Božia láska  a milosrdenstvo pozýva všetkých bez rozdielu, aby vyšli z temnoty smrti hriechu a egoizmu v ústrety Kristovi, ktorý je Svetlom sveta.   Zdieľať

Pokračujú v línii chválospevov, ktoré predniesol Zachariáš a Mária. Vysvetľujú to, v čom bude spočívaťJežišovo poslanie. Simeon a Anna v stretnutí s Ježišom v jeruzalemskom chráme predstavujú stretnutie Starého a Nového zákona – stretnutie predpovedí a ich naplnenia. Slová „teraz prepustíš, Pane, ...“ sú výrazom plnosti čias. Simeon vo svojom chválospeve zdôrazňuje spásu, ktorá sa v osobe Božieho Syna ponúka tak židom ako aj pohanom – svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izrael. Tieto dve skutočnosti nie sú postavené do proikladu, ale  vzájomného naplnenia. Božia láska  a milosrdenstvo pozýva všetkých bez rozdielu, aby vyšli z temnoty smrti hriechu a egoizmu v ústrety Kristovi, ktorý je Svetlom sveta.   

Svätý Jozef

Dnešná nedeľa je jedna z prvých príležitostí uvažovať aj nad postavou svätého Jozefa v rámci mimoriadneho Roka sv. Jozefa, ktorý 8. decembra vyhlásil terajší Svätý Otec František a potrvá do 8. decembra 2021. Svoj apoštolský list pápež začína slovami: „So srdcom otca: tak Jozef miloval Ježiša, ktorého všetky štyri evanjeliá nazývajú »synom Jozefa«“. Svet potrebuje otcov – ich lásku, pracovitosť, odvahu, jemnosť. 

Dnes je rodina doslova trhaná rôznymi protichodnými silami. Zdieľať

Rodina je jadro spoločnosti 

Dnešný sviatok je potrebné využiť na jasné posolstvo o rodine ako o východiskovom jadre, ktoré je základom našej spoločnosti. Dnes je rodina doslova trhaná rôznymi protichodnými silami. V prvom kroku sa vynakladá obrovská energia, aby sa klasický model rodiny dostal do dramatickej až historickej krízy. Potom nasleduje druhý krok, ktorým je ponuka rôznych alternatív na riešenie vzniknutej situácie s poukázaním, že model otec – matka – dieťa je v kríze a súčasné problémy už nedokáže riešiť. Aj v tejto situácii sme povolaní ohlasovať tradičnú rodinu aj keď to bude, ako hovorí Simeon, znamenie, ktorému budú protirečiť. Pozývam všetkých manželov obnoviť si v dnešnú nedeľu svoje manželské sľuby. 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0