Evanjelista Lukáš zobrazuje Svätú rodinu, ktorá dodržiava Mojžišov zákon, ktorý je Pánovým zákonom. Podľa starozákonnej knihy Levitikus malo dôjsť po 40. dňoch od narodenia mužského potomka k obradnému učisteniu jeho matky.
Keď sa hovorí o „očisťovaní“, nemá sa na mysli ani morálna, ani telesná nečistota, ale obradná nečistota. Pritom často ide o „nečistotu“, ktorej sa človek nemôže vyhnúť. Napríklad obradnú nečistotu spôsoboval dotyk s mŕtvym telom, ktorý však bol pre najbližších nevyhnutný pri pohrebe.
Evanjelista kladie pred nás svätých manželov Jozefa a Máriu ako vzor poslušnosti, ktorá sa uskutočňuje v plnení Božích prikázaní.Zdieľať
Podobne obradnú nečistotu spôsobovala žene menštruácia, hoci ide o prirodzený cyklus v jej tele, alebo pôrod dieťaťa, ktorý je požehnaním. Pre ukončenie „obradnej nečistoty“ bolo potrebné zdržať sa na istú dobu účasti na kulte v chráme alebo v synagóge. Obradná nečistota teda nie je hriechom. Napokon aj samotný Ježiš sa podrobil Mojžišovmu zákonu. Je to vyjadrenie skutočnosti, že sa narodil do židovského náboženstva. Rešpektoval jeho predpisy a zákony, ktoré neprišiel zrušiť, ale naplniť. Po skončení obdobia svojho očisťovania žena mala priniesť kňazovi na obetu ročného baránka ako celostnú žertvu a holúbka alebo hrdličku na obetu za hriech. (Lv 12, 6) Mojžišov zákon pamätal aj na situáciu chudobnej ženy: „Keby však nemala na baránka, nech vezme dve hrdličky alebo dva holúbky, jedno na celostnú žertvu, druhé na obetu za hriech, kňaz ju zmieri a bude čistá.“ (Lv 12, 8) To bola situácia Svätej rodiny. Evanjelista kladie pred nás svätých manželov Jozefa a Máriu ako vzor poslušnosti, ktorá sa uskutočňuje v plnení Božích prikázaní.
Lukáš zdôrazňuje prítomnosť dvoch postáv – Simeona a Anny, ktorí vo vzťahu k Ježišovi plnia prorockú úlohu.
Božia láska a milosrdenstvo pozýva všetkých bez rozdielu, aby vyšli z temnoty smrti hriechu a egoizmu v ústrety Kristovi, ktorý je Svetlom sveta. Zdieľať
Pokračujú v línii chválospevov, ktoré predniesol Zachariáš a Mária. Vysvetľujú to, v čom bude spočívaťJežišovo poslanie. Simeon a Anna v stretnutí s Ježišom v jeruzalemskom chráme predstavujú stretnutie Starého a Nového zákona – stretnutie predpovedí a ich naplnenia. Slová „teraz prepustíš, Pane, ...“ sú výrazom plnosti čias. Simeon vo svojom chválospeve zdôrazňuje spásu, ktorá sa v osobe Božieho Syna ponúka tak židom ako aj pohanom – svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izrael. Tieto dve skutočnosti nie sú postavené do proikladu, ale vzájomného naplnenia. Božia láska a milosrdenstvo pozýva všetkých bez rozdielu, aby vyšli z temnoty smrti hriechu a egoizmu v ústrety Kristovi, ktorý je Svetlom sveta.
Dnešná nedeľa je jedna z prvých príležitostí uvažovať aj nad postavou svätého Jozefa v rámci mimoriadneho Roka sv. Jozefa, ktorý 8. decembra vyhlásil terajší Svätý Otec František a potrvá do 8. decembra 2021. Svoj apoštolský list pápež začína slovami: „So srdcom otca: tak Jozef miloval Ježiša, ktorého všetky štyri evanjeliá nazývajú »synom Jozefa«“. Svet potrebuje otcov – ich lásku, pracovitosť, odvahu, jemnosť.
Dnes je rodina doslova trhaná rôznymi protichodnými silami. Zdieľať
Dnešný sviatok je potrebné využiť na jasné posolstvo o rodine ako o východiskovom jadre, ktoré je základom našej spoločnosti. Dnes je rodina doslova trhaná rôznymi protichodnými silami. V prvom kroku sa vynakladá obrovská energia, aby sa klasický model rodiny dostal do dramatickej až historickej krízy. Potom nasleduje druhý krok, ktorým je ponuka rôznych alternatív na riešenie vzniknutej situácie s poukázaním, že model otec – matka – dieťa je v kríze a súčasné problémy už nedokáže riešiť. Aj v tejto situácii sme povolaní ohlasovať tradičnú rodinu aj keď to bude, ako hovorí Simeon, znamenie, ktorému budú protirečiť. Pozývam všetkých manželov obnoviť si v dnešnú nedeľu svoje manželské sľuby.