Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
25. september 2020

Stále máme možnosť vrátiť sa k Bohu

Evanjeliový úryvok najbližšej nedele (Mt 21, 28 - 32) prináša Ježišovo podobenstvo o dvoch synoch, ktorí rozdielnym spôsobom reagujú na otcovu prosbu, aby šli pracovať do jeho vinice.
Stále máme možnosť  vrátiť sa k Bohu

Podobne ako minulú nedeľu aj teraz opäť počúvame o práci vo vinici. Téma vinice nás bude čakať aj nasledujúcu nedeľu. Podobenstvo podáva príbeh dvoch osôb, ktoré sa ocitnú v rovnakej situácii, aby vynikol ich rozdielny prístup. Niečo podobné v Matúšovom evanjeliu vidíme v podobenstve o dvoch staviteľoch (Mt 7, 24 – 27), o múdrych a nemúdrych pannách (Mt 25, 1- 13) a pod. 

Poslušnosť detí

V starozákonnom svete bola poslušnosť detí voči svojim rodičom očakávaná, požadovaná a chválená.

Podobenstvo podáva príbeh dvoch osôb, ktoré sa ocitnú v rovnakej situácii, aby vynikol ich rozdielny prístup. Zdieľať

Stačí spomenúť Knihu Sirachovcovu so svojimi požiadavkami: „Kto si ctí otca, bude dlho žiť, kto poslúcha otca, občerstvuje matku.“ (Sir 3, 7) Odporúčam prečítať celý odstavec Sir 3, 1- 16, ale aj Prís 10, 1. Všetky tieto mudroslovné poučenia vychádzali z Dekalógu, v ktorom štvrté Božie prikázanie požadovalo od detí úctu voči rodičom najmä v ich vyššom veku. Preto odmietnutie prvého syna: „nechce sa mi!“ bolo ťažkým previnením. Príbeh však nekončí. Druhý syn formálne poslúchol žiadosť svojho otca, ktorého dokonca úctivo nazýva „pane“. Kým prvý syn oľutoval a šiel pracovať, druhý syn zostal pri ústnom sľube a nikam nešiel. Jeho správanie pripomína Ježišove slová v Mt 7, 21: Nie každý, kto mi hovorí: »Pane, Pane,« vojde do nebeského kráľovstva, ale iba ten, kto plní vôľu môjho Otca, ktorý je na nebesiach.“ 

Zmena života 

Pán Ježiš adresuje podobenstvo veľkňazom a starším ľudu, tzn. vodcom židovského národa a stotožňuje ich so synom, ktorý povedal „áno“, ale v skutočnosti nesplnil vôľu otca. Vinica je obrazom nebeského kráľovstva. Preto Ježiš dodáva: Mýtnici a neviestky vás predchádzajú do Božieho kráľovstva.“ Mýtnici a neviestky patrili na samotné dno spoločenského rebríčka. Ostatní nimi pohŕdali. Považovali ich za vylúčených z účasti na zmluve, ktorú Boh uzavrel s vyvoleným národom.

Konať Božiu vôľu v sebe zahŕňa neustálu premenu zmýšľania, tzn. pokánie. Zdieľať

Mýtnici a neviestky však na výzvu Jána Krstiteľa na pokánie zmenili svoj život a vrátili sa k Bohu. Nedochádza tu však k zavrhnutiu vodcov Izraela. Pán Ježiš im nehovorí, že nevstúpia do Božieho kráľovstva. Upozorňuje ich, že tí, ktorými oni pohŕdali, majú pred nimi už náskok. Čím sa získa náskok? Odpoveď je jednoznačná – konaním pokánia. 

V podobenstve proti sebe stoja dva typy ľudí. Prví hovoria o Božej vôli, ale ju nezachovávajú. Pritom konať Božiu vôľu v sebe zahŕňa neustálu premenu zmýšľania, tzn. pokánie. Namýšľajú si však, že ich sa zmena života netýka a to je ich tragédia. Druhí sa od Božej vôle vzdialili, uvedomujú si to, zmenili svoj život, vrátili sa k Bohu, tzn. konajú pokánie. Život podľa Kristovho evanjelia je neustála cesta pokánia. 

Podobenstvo nám teda nepodáva príbeh nejakého tretieho ideálneho syna, ktorý aj povedal a aj naplnil vôľu otca. Je to zámer evanjelistu Matúša, ktorý svoj spis venuje spoločenstvu veriacich, v ktorom nikto nie je bez viny, ale každý sme sa už ocitli v situácii, keď sme nevyplnili vôľu nebeského Otca.

Život podľa Kristovho evanjelia je neustála cesta pokánia. Zdieľať

Evanjelista podáva riešenie, keď namiesto sebaospravedlňovania alebo bagatelizovania je potrebná ľútosť a konanie Božej vôle. Podobenstvo však nie je adresované učeníkom, ale Ježišovým protivníkom. Podľa niektorých biblistov je to z toho dôvodu, že bolo adresované tým, ktorí neustále kritizujú, že kresťania nie sú dokonalí tak, ako by mali byť, pričom sami podľa Božej vôle nekonajú. 

Inzercia

Odporúčame