Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
12. september 2020

Nie smrť ale vzťah zaváži

Pred sebou máme posledný úryvok z Listu Rimanom, ktorý bol vybraný ako druhé čítanie počas nedieľ v cezročnom období. Tri ponúknuté verše obsahujú veľmi silný výrok o živote a smrti. V kontexte okolitého textu však tvorí uzavretý samostatný celok. Až sa zdá, že miesto, ktoré v liste zaujíma, mu vôbec nepasuje.
Nie smrť ale vzťah zaváži

Zamyslenie k evanjeliu tejto nedele nájdete našej internetovej stránke tu.

Bratia, nik z nás nežije pre seba a nik pre seba neumiera; lebo či žijeme, žijeme Pánovi, či umierame, umierame Pánovi. Či teda žijeme alebo umierame, patríme Pánovi. Veď Kristus práve preto zomrel a ožil, aby vládol aj nad mŕtvymi aj nad živými. (Rim 14, 7-9) Zdieľať

 

Pozrime sa však najprv na celú kapitolu 14. Jej hlavnou témou je rozoberanie vnútrokomunitných sporov ohľadom stravovacích návykov  a dodržiavania sviatkov. Pavol zaujíma akoby neutrálne stanovisko. „Liberálom“ (silným) odporúča, aby neprovokovali „konzervatívcov“,  a „konzervatívcov“ (slabých) nabáda k tomu, aby neodsudzovali „liberálov“. V Kristovom posolstva totiž Apoštol vidí niečo viac ako vonkajšie praktiky. Nezavrhuje ich. No predsa podotýka, že nemožno ostať iba pri nich.  V obidvoch táboroch vidí nebezpečenstvo, že sa isté konanie, alebo nekonanie môže v podstate odkloniť od toho najdôležitejšieho. Myslí tým vieru v Boha a lásku ku blížnemu. Ak totiž isté správanie má len málo spoločné so vzťahom ku Kristovi, alebo ak ním iba ubližujem blížnemu, nemožno ho považovať za kresťanský spôsob života.

Ak totiž isté správanie má len málo spoločné so vzťahom ku Kristovi, alebo ak ním iba ubližujem blížnemu, nemožno ho považovať za kresťanský spôsob života. Zdieľať

Vráťme sa ale k liturgickým veršom. Ako som už povedal, tvoria kúsi autonómnu vsuvku. Niektorí odborníci ich nazývajú ako Pavlov „katechetický článok“, ktorý autor nevymyslel, ale si ho prebral z nám už nejasného pôvodného miesta používania. Ich vnútornou témou je odpoveď na bolestivú otázku ohľadom tých veriacich, ktorí už zomreli. Treba pripomenúť, že list je ešte z čias, keď kresťania žili v očakávaní časovo blízkeho druhého príchodu Krista. Všeobecne sa myslelo, že sa to stane už za terajšieho života. Smrť blížnych preto do sŕdc zasievala značnú pochybnosť. Pavol tu preto, ako aj vo svojich iných listoch, povzbudzuje, že telesná smrť vo vzťahu ku Kristovi nič nemení. Veď aj samotný Ježiš zomrel (porov. v. 9). Smrť teda nemá moc niečo podstatné pre veriaceho zmeniť. Už nie je kategóriou na ktorej všetko stojí, alebo padá. Netvorí prekážku pre toho, ktorý chce človeka zachrániť. Pravý kresťan má preto žiť bez ohľadu na to, či koniec príde zajtra, lebo až o sto rokov. Nič „podstatné“ sa tým nemení.

Smrť nemá moc niečo podstatné pre veriaceho zmeniť. Zdieľať

Ako to ale však dať do kopy? Jeden z možných návrhov hovorí, že to čitateľov má viesť k posolstvu o základnom životnom nasmerovaní. Veľmi dobre ho v úmysloch prečisťuje práve otázka telesnej smrti. Po nej už nebudú sviatočné alebo bežné dni. Už tam nebudú rôzne druhy jedla. Zaváži tam iba jedna vec. Môj vzťah ku Kristovi a jeho evanjeliu. Tomu evanjeliu v ktorom mi káže dbať aj na svojich blížnych.

Inzercia

Tam zaváži iba jedna vec. Zdieľať

 

Lukáš Durkaj

Autor je kňazom Košickej arcidiecézy a členom Centra pre štúdium biblického a blízkovýchodného sveta.

Foto: wikimedia

Centrum sa zameriava predovšetkým na výskum a vzdelávanie v oblasti biblických a blízkovýchodných vied s interdisciplinárnych presahom do iných oblastí, na popularizáciu vedeckého štúdia biblického a blízkovýchodného sveta, na biblický apoštolát a formáciu. Členmi Centra sú kňazi Košickej arcidiecézy zaoberajúci sa štúdiom biblického a blízkovýchodného sveta. Viac o Centre a jeho aktivitách na www.biblia.abuke.sk

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.