Media game

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Media game

Médiá majú veľkú moc, to vie každý. Pripomeňme si, ako médiá vedia ohýbať realitu a aké je dôležité vedieť čítať nielen medzi riadkami, ale aj medzi článkami a v kontexte mediálnej reality.

Keďže sa venujem profesionálne aj oblasti komunikácie, so záujmom sledujem dianie okolo Národného pochodu za život nielen zo stránky organizačnej, ale tiež komunikačnej. Myslím, že mediálne pokrytie pochodu bolo pomerne dobré. Zároveň ma neprekvapilo, keď som si všimol v niektorých médiách snahy o dehonestáciu pochodu. Doteraz najotrasnejší a najneprofesionálnejší mediálny lynč som zaznamenal počas referenda o ochrane rodiny v roku 2015. Nevyváženosť vtedajšieho prístupu niektorých médií mi pripominali mečiarizmus a jeho mediálny “štýl”. Následkom referendového lynču sa vtedy odvrátili od niektorých médií mnohí čitatelia, ja medzi nimi. Jedným z dôsledkov nedostatku hodnoverných informácií bol aj vznik denníka Postoj.sk. Ale poďme späť k našej téme.  

V dnešnej dobe sociálnych sietí, keď rolujeme prstom až stovky článkov denne, sa celkom prirodzene najdôležitejšou zložkou novinárskych výstupov stali titulky, poprípade perex. Titulkou sa dá zaujať, ale dá sa ňou aj vyvolať dojem, ktorý buď vystihuje článok či rozhovor alebo naopak, nevystihuje ho vôbec. Titulky a následné akcie najdväzujúce na ne dokážu rozohrať zaujímavé media games.

Nedobrovoľne som sa aj ja stal súčasťou jednej takejto hry. Postup v tomto prípade vyzeral takto. Novinári pozvú na rozhovor zástupcov pochodu. Urobia s nimi rozhovory. Editori vyberú titulky podľa toho ako si zaumienili, že má téma celkovo vyznievať. V našom prípade rozhovor s Patrikom Daniškom niesol titulku, ktorá pochodu podsúva spoluprácu s Kotlebom (Hovorca Pochodu za život: S kotlebovcami máme pri potratoch rovnaký cieľ.) Napriek námietke respondeta, médium titulku nezmenilo. V prípade môjho rozhovoru s iným redaktorom v tom istom médiu sa do titulky dostáva téma znásilnenia (Organizuje pochod za život: Znásilnenie nemôže byť dôvodom na potrat). V oboch prípadoch titulka nevystihuje podstatu rozhovoru, ale robí svoju prácu v mysliach čitateľov - pochod je spojený s fašizmom (napriek tomu, že sa v rámci rozhovoru od neho Daniška jednoznačne dištancoval) a pochod rieši tzv. “hard case”, teda prípady, ktoré tvoria menej ako jedno percento potratov. Tomuto by sme vo volejbale povedali nahrávka. A potom po pochode nasleduje smeč v podobe komentátorov, ktorí nekomentujú obsah rozhovoru, ale titulku, ktorú vybrali editori. Oblúk je uzavretý, pôvodný komunikačný zámer editorov je dokonaný - čitatelia sú jasne nasmerovaní na to, čo si majú myslieť. Téma vyznieva tak, ako ju naplánovali. 

Nemienim teraz polemizovať s obsahom fantazijných komentárov k pochodu, to už urobili a urobia iní. Takisto nechcem tvrdiť, že k takýmto hrám sa usilujú všetci novinári a redakcie. Mojim zámerom je pripomenúť mediálne praktiky, s ktorými sa môžeme v dnešných médiách, a to aj tých tzv. mienkotvorných, stretnúť.  

Media game - mediálna hra je hra skoro ako každá iná. Máme v nej víťazov a porazených. Ale je to veľmi nebezpečná hra. V prípade nepoctivej hry a nedodržiavania pravidiel serióznej novinárčiny prehrávame všetci, pretože prehráva pravda.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo