Falošná dilema

Návrh novely školského zákona a jeho verejná prezentácia predkladá falošnú dilemu. Otázka nestojí tak, či je škôlka pre 5-ročné deti zlá alebo dobrá, či sa Rómske deti majú vzdelávať alebo nie, ale či rozhodujúce právo na výchovu detí stále patrí rodičom, alebo už štátu.

Nedávnym hlasovaním v parlamente bol do 2. čítania posunutý poslanecký návrh 3 poslancov na predĺženie povinnej školskej dochádzky a zavedenie povinného roku v škôlke pre všetky 5-ročné deti. Tento návrh nepochopiteľne prechádza bez adekvátnej pozornosti médií, ktorú by si takáto zmena školského systému nepochybne zaslúžila. Návrh sa negatívne dotýka množstva rodín malých detí, nie len tých, ktorí doteraz 5-ročné deti v škôlke nemali. Pokúsim sa zhrnúť dôvody, pre ktoré by všetci rodičia mali spozornieť a o tento návrh sa zaujímať, pretože prichádzajú o časť rodičovských kompetencií v prospech štátu.

Povinná školská dochádzka je “povinná” a “školská”. Dostať 5 ročné dieťa do normálnej škôlky v blízkosti domu alebo práce môže byť v mnohých mestách syzifovská práca - obchádzanie všetkých dostupných zariadení (súkromných alebo štátnych), žiadosti, prípadné odvolania, plánovanie kolobehu ranného dovážania a vyzdvihovania dieťaťa. Po zvládnutí tohto procesu už nastáva relatívne pokojné obdobie, kedy je možné dieťa vyzdvihnúť podľa potreby a napríklad ísť vypomôcť starým rodičom alebo na dovolenku k moru. Tento scenár však novela môže výrazne skomplikovať. Ospravedlnenie zo školskej dochádzky v mnohých školách má výrazné limity a často podlieha ochote riaditeľa. Obdobný problém nastane pre rodičov, ktorí si 5-ročné dieťa nechávajú doma napríklad jeden alebo dva dni v týždni. Rozšírenie modelu povinnej školskej dochádzky na škôlky bude veľmi pravdepodobne znamenať koniec tejto časovej a priestorovej slobody. Mnohí rodičia a starí rodičia si tento fakt pravdepodobne neuvedomujú.

Mnohé komunitné škôlky a kluby dostávajú červenú. Nedostatok miest v štátnych škôlkach v mnohých mestách a obciach suplujú mnohé zariadenia, ktoré sa síce volajú “škôlka”, avšak v skutočnosti nie sú alebo neboli z nejakého dôvodu oficiálne zaradené do siete škôl a škôlok. Plnenie povinnej školskej dochádzky teda v týchto zariadeniach nebude možné. Rodičia teda budú musieť hľadať iné zariadenie, bez ohľadu na časovú dostupnosť a systém vzdelávania a výchovy, na ktorý boli doteraz zvyknutí. Oveľa väčší problém to však môže znamenať pre deti, ktoré v štátnej škôlke neprosperovali z dôvodu napríklad ľahkej poruchy pozornosti, či nedostatku odborných kapacít štátnej škôlky sa takýmto deťom adekvátne venovať. Veľmi podobné problémy riešia rodičia aj v Českej republike, kde povinnú škôlku zákonom zaviedli už skôr. Návrh zákona bez verejnej diskusie komplikuje situáciu aj takýmto rodinám.

Náš nezáujem o tento zákon kazí politikov. Takáto závažná úprava školského systému je predložená formou poslaneckého návrhu, teda obchádza štandardný proces pripomienkovania od ministerstiev a odbornej verejnosti. V procese schvaľovania tak rodičia a odborná verejnosť môžu iba dúfať, avšak bez žiadnej riadnej platformy, ako svoje výhrady komunikovať. Predkladatelia návrhu si okrem toho nedali ani len námahu vypracovať doložku vplyvov na rodinu a manželstvo a uviedli iba, že dopad na manželstvo, rodičovstvo a rodinu sa “nepredpokladá”! Nezáujem a nedostatočný verejný tlak rodičov tak učí politikov, že aj toto si môžu dovoliť. Ak pozajtra príde návrh na zavedenie povinnej školskej dochádzky od 4 alebo od 3 rokov, a to rovnako formou poslaneckého návrhu, tiež to nebude vadiť? Všetky aktuálne argumenty sa dajú bez zmeny aplikovať aj na zavedenie povinnej škôlky od 3 rokov, ako to v prípade Rómskych detí žiada aj tento návrh z dielne známych politikov. Takáto arogancia politikov by nemala zostať nepovšimnutá.

Verejnosť je postavená pred falošnú dilemu - vymeniť vzdelanie rómskych detí za “drobné” obmedzenie v školskej dochádzke pre všetkých. Zaškolenosť 5 ročných detí je nízka hlavne v okresoch s vyšším percentom Rómskych komunít, ako vysvetľuje napríklad tento článok. Je potrebné povedať, že podporujeme všetky rozumné iniciatívy, ktoré povedú k zlepšeniu života ľudí v osadách a sociálne vylúčených. Je pravda, že zavedenie povinnej škôlky môže deťom zo sociálne vylúčených osád pomôcť lepšie sa pripraviť na školu, dosiahnúť lepšie vzdelanie a tak zlepšiť ich život, ako to potvrdzuje napríklad štúdia pána Šuvadu. Zároveň ale netreba zabúdať, že celý problém je výrazne väčší a zložitejší. Ako uvádza prieskum medzi samotnými Rómami v 11 krajinách EÚ (vrátane Slovenska), ktorí zanechali školu, hlavné dôvody boli tieto: 1. Usúdil(-a), že je už dostatočne vzdelaný(-á), 2. Potreboval(-)a pracovať z dôvodu príjmu/našiel(-šla) si prácu, 3. Náklady na vzdelávanie boli príliš vysoké. Zároveň stratégia Úradu vlády do roku 2020, v otázke integrácie a vzdelávania Rómov nehovorí nič o povinnej škôlke pre všetkých, skôr o podpore existujúcich opatrení (nultý ročník, asistenti učiteľa, …). Opatrenia na podporu vylúčených skupín možno lepšie zacieliť napríklad využitím “inštitútu dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia”, ako ukazuje napríklad analýza Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Odmietame falošnú výmenu obmedzenia rodičovských práv za opatrenia, ktoré je možné a potrebné robiť cielene.

Rodičia prichádzajú o dôležitý tromf v rukáve, čo sa týka školských osnov. Momentálne by vzdelávanie v škôlke malo prebiehať podľa štátneho vzdelávacieho programu. Je ťažko predvídať, ako dopadnú najbližšie voľby, avšak podľa výsledkov volieb do Európskeho parlamentu môžeme predpokladať, že aj školské zákony budú smerovať k liberálnejšiemu západnému modelu. Zároveň mnohé organizácie pozorne sledujú a vidia, že “programy sexuálnej výchovy je možné rozvíjať a implementovať dokonca aj v krajinách so silnou opozíciou voči nim”. V Anglicku sa zavádza LGBT agenda v rámci sexuálnej výchovy pre základné školy a UNESCO ide ešte ďalej a v návode pre sexuálnu výchovu odporúča pre 5-8 ročné deti aj výchovné ciele ako “rozdiel medzi rodom a pohlavím”, či “rodovo podmienené násilie”. Ponechanie súčasnej právnej úpravy tak umožňuje rodičom detí v škôlke ľahko sa vyhnúť prípadnému problematickému obsahu vyučovania.

Milí rodičia a starí rodičia. Návrh novely školského zákona a jeho verejná prezentácia predkladá falošnú dilemu. Otázka nestojí tak, či je škôlka pre 5-ročné deti zlá alebo dobrá, či sa Rómske deti majú vzdelávať alebo nie, ale či rozhodujúce právo na výchovu detí stále patrí rodičom, alebo už štátu. Ja tento návrh zákona a takúto falošnú dilemu odmietam a myslím si, že výchova je jednoznačné právo a zodpovednosť rodičov.

PS: Je možné podporiť petíciu proti tomuto návrhu zákona alebo priamo napísať poslancom, že tento návrh zákona je zlý.

Peter Topor

 

 

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo