Ako Kotleba kresťanov rozhádal a Fico Kuffu rožkom opil

Diskusia o genderizme a potratoch pomohla oslabiť protikorupčné protesty. Kotlebov návrh zákona o potratoch rozdelil kresťanov a preniesol vášne kultúrnej vojny na pole cirkvi a ochrancov života. Pred parlamentom zaň manifestovali aj kňazi M. Kuffa, ktorý povedal že protikorupčné manifestácie organizujú genderisti, a M. Čajka, ktorý robil reklamu Kotlebovi. Kuffa po manifestácii v rozhovore chválil Fica. Návrh zásluhou vládnej koalície neuspel.

Pri úsilí o lepšiu ochranu ľudského života použili niektorí kresťania a pro-life aktivisti nerozumné, a občas i neférové prostriedky. Tvrdili, že boj proti genderizmu a za zákaz umelého ukončenia tehotenstva má prednosť pred bojom proti korupcii a za zmenu vlády. Z morálnej témy kontraproduktívne vytvorili politikum bez toho, aby sa predtým postarali o slušnú, odbornú a vecnú spoločenskú diskusiu. Dôsledkom je, že ich aktivity priniesli viac škody ako osohu. (https://www.postoj.sk/33030/ako-krestania-pomahaju-komunistom-nacionalistom-extremistom-a-korupcnikom)

Smeráci alebo diletanti?

Zlé načasovanie počas vrcholiacich protikorupčných protestov obhajovali aj emotívnym tvrdením, že každý deň príde potratom o život 20 detí. Aj to však svedčí hlavne proti nim a súčasnému parlamentu, v ktorom KDH nie je, a OĽANO má 19 zo 150 poslancov. Za 2 roky ich nečinnosti od volieb v r. 2016 podľa toho prišlo o život 14 600 detí, plus 2 obete korupcie, ku ktorej sa napriek opakovaným výzvam pápeža Františka v slovenskej cirkvi nikto neozýval. Plus ďalší ktorí zbytočne zomreli napríklad v dôsledku zlého stavu korupčne rozkrádaného zdravotníctva, ktoré rovnako ako rezort vnútra 10 z posledných 12 rokov riadi Ficov SMER. (Viac v predchádzajúcom: https://www.postoj.sk/33926/korupcia-alebo-potraty-desatoro-krestanske-svedectvo-a-politika)

Citujem známeho: „Nepodozrievam aktivistov, že sú v tomto smere agentmi strany SMER, ale keby nimi boli, nesprávali by sa inak. Skôr sú to politickí diletanti. Bez primeranej zodpovednosti voči spoločnosti, ale aj bez zodpovednosti voči myšlienke kresťanskej demokracie a jej úlohy v spoločnosti." (J.K.)

Prečo podnes platí komunistický zákon

V roku 1991 (za prezidenta Havla) bol pripravený návrh na obmedzenie komunistického zákona z r. 1986. Vtedy sa ročne rodilo asi 90-tisíc detí a robilo približne 40-tisíc potratov. Úplný zákaz nemal šancu prejsť, no pre jeho obmedzenie zmenou podobnou tej, ktorú teraz navrhla ĽSNS bola veľká podpora. V r. 1992 ho predkladali kresťanskí demokrati. Neprešlo to preto, lebo viacerí sa báli že im hrozí exkomunikácia, ak podporia „menšie zlo" ktorým nezakážu potraty úplne, ale „iba" výrazne obmedzia. Keď potom kardinál Ratzinger takýto postup schválil, už sa situácia zmenila a bolo neskoro. Nasledujúce zloženie parlamentu (za Mečiara) už nedávalo šancu ani tomuto návrhu. „Na základe tejto skúsenosti zo slovenskej politiky sa dostala do pripravovanej encykliky Evangelium vitae tá časť o možnosti hlasovať za reštriktívnejší zákon, ktorou však dnes niektorí argumentujú ako morálnou povinnosťou.“ (J. Viglaš, Postoj 24.5.2018)

Potom sa občas predkladali takéto návrhy, obvykle v nevhodnom čase a bez riadnej prípravy. V r. 2015 traja poslanci navrhli nepriechodný a kontroverzný návrh, kde boli aj tresty väzenia pre ženy za potrat či umelé oplodnenie.

Teraz spustili kampaň nespravodlivým obviňovaním Kresťanských demokratov, ktorí 25 rokov zo všetkých strán najviac presadzovalo kresťanské hodnoty, a nátlakom na kresťanských poslancov, ktorí netvoria ani tretinu parlamentu, že musia zákaz potratov presadiť.

Pripomína to slová N. Berďajeva: „V sovietskom Rusku sa popri prostriedkoch, ktoré sú v naprostom rozpore s kresťanskou a humanistickou morálkou presadzuje moralizmus, ľudia sú násilím donucovaní k cnosti." (Ríša ducha a ríša cisárova)

Je ľahšie kritizovať KDH a Hlinu, a „spoza bučka" žiadať kresťanských poslancov aby zákaz presadili v parlamente ako polemizovať s bulvárom, komerčnou televíziou, telenovelami a socialisticko-liberálnou propagandou, a presvedčiť svojich spoluobčanov, či príbuzných, že po počatí už ide o človeka v ranom štádiu vývoja a nie integrálnu súčasť tela ženy či objekt na ktorý má každý (napríklad aj homosexuálny pár) právo.

Kotleba za život?

Od volieb v r. 2016, keď z parlamentu vypadlo KDH, o téme potratov 2 roky nikto ani nepípol. Žiadna snaha odborníkov pripraviť kompromisný a priechodný návrh, či aktivistov presvedčiť občanov že komunistický zákon o potratoch je zlý, že právo na život je základné ľudské právo.

Keď potom predložila svoj návrh na zákaz potratov Kotlebova ĽSNS, ďalší kresťania a aktivisti definitívne prestali riešiť zlú justíciu, korupciu a jej dôsledky, čo pomohlo vláde Ficovho Smeru a jej mafiánskym biznispartnerom. Rozprúdila sa vášnivá diskusia o tom či je kresťanský poslanec morálne povinný hlasovať za zákon, ktorý prakticky nemá šancu na schválenie, nezabráni všetkým interrupciám, a ktorý predložili extrémisti šíriaci rasovú nenávisť a oslavu nacizmu.

Teraz vidíme, že sa stalo to, pred čím sme niektorí od začiatku tejto kampane varovali. Napríklad T. Hudák už 10. 5. napísal „Namiesto toho nás čaká vzhľadom na odbornosť v radoch Kotlebových titánov ducha zrejme len ďalšia názorová zákopová vojna, v ktorej sa vzhľadom na postoj časti matovičovcov, ale aj Dankovej družiny či KDH určite nebude šetriť slovami ako pokrytci, farizeji a neautentickí kresťania. … Debata o interrupciách si zaslúži viac." ( https://dennikn.sk/1119266/ako-nenakrmit-kotlebovo-monstrum-potratmi/?ref=list )

Kotleba rozdeľuje ako Mečiar

Prvé rozdelenie Slovenska vrátane cirkvi po páde diktatúry priniesla Mečiarova koalícia exkomunistov a nacionalistov. Druhé rozdelenie Katolíckej cirkvi, ktoré spomínam len pre úplnosť, prinieslo odvolanie arcibiskupa Bezáka. Tretie teraz Kotlebov návrh zákazu potratov.

Medzi Kotlebovcami sú aj exmečiarovci, a jeho priaznivci majú rovnako agresívnu rétoriku. Od nástupu Mečiara viacerí označujú každú kritiku jeho politiky ako škodenie Slovensku. Teraz niektorí priaznivci Kotlebu a jeho návrhu „antipotratového“ zákona obviňujú každého kto s ním bezvýhradne nesúhlasí z obhajoby liberálneho vraždenia tisícov nenarodených detí.

Niektorí aktivisti od začiatku kampane, a potom zvlášť prívrženci Kotlebovho návrhu ignorovali aktivity tých, ktorí sú proti zmene súčasného zákona o potratoch, ale verbálne lynčovali každého, kto síce podporil úsilie za lepšiu ochranu života, ale dovolil si kritizovať spôsob akým to robia.

Vidno to aj v diskusiách za viacerými článkami na Postoji vrátane mojich. Ignorujú argumenty, ktoré im nesedia, prekrúcajú vyjadrenia tých, s ktorými nesúhlasia, urážlivé obvinenia a nedokazované tvrdenia silno prevažujú nad faktami a vecnými argumentami.

Fanatici

Ich maximalistické požiadavky na kresťanských poslancov, a agresívna kritika všetkých čo pripomenú obmedzenia, súvislosti a možnosti reálnej politiky, pripomína postoj farizejov, ktorých Ježiš kritizoval za to, že na iných kladú neznesiteľné bremená, ale nepomáhajú im ich niesť. (= veľká kritika, a vzhľadom na zastúpenie v parlamente neprimerané požiadavky na kresťanských politikov, pri prakticky nulovej podpore)

Alebo definíciu: „Každý fanatik absolutizuje svoje vnímanie pravdy a len ťažko dokáže oceniť kvalitu dobrej myšlienky, s ktorou nesúhlasí. ... K stupňovaniu polarizácie spoločnosti prispievajú osoby, ktoré sa príliš striktne pridŕžajú konkrétnej ideológie alebo si z niečoho – vo svojej podstate neideologického – ideológiu vytvoria. Prezentujú ju akoby bola „summum bonum“ (najvyššie dobro) ľudskej existencie a žiadne iné presvedčenia neuznávajú ako legitímne, ale ich agresívne konfrontujú. Náboženstvo sa pre nich stalo ideológiou a ideológia náboženstvom a oni sami fanatickými stúpencami." (Ľubomír M. Ondrášek, teológ a etik DenníkN 4.10.2016)

Rektor Viglaš a morálny imperatív

Morálny teológ a rektor seminára v Badíne Ján Viglaš sa po analýze encykliky Evangelium vitae a logickom zdôvodnení vyjadril, že „Nejestvuje morálny imperatív hlasovať za akýkoľvek návrh obmedzujúci alebo zakazujúci potraty." Podložil to aj slovami Dokumentu Kongregácie pre náuku viery Doktrinálne usmernenie o niektorých otázkach angažovania a postojov katolíkov v politickom živote z r. 2002: „Keďže viera tvorí neoddeliteľnú jednotu, nie je možné izolovať jeden z jej obsahov bez toho, aby sa neuškodilo celému katolíckemu učeniu. Politické angažovanie za jeden izolovaný aspekt sociálneho učenia Cirkvi nevyčerpáva všetku zodpovednosť za verejné blaho.“ (https://www.postoj.sk/33511/s-kotlebom-netreba-hlasovat-ak-nie-je-sanca-na-uspech

To je v súlade s vyjadreniami Benedikta XVI., že základnou úlohou štátu a politiky je budovanie spravodlivosti. A ako hovorí aj pápež František, jej súčasťou je rovnako ochrana života nenarodeného i narodeného. Ten ničí korupcia, ktorá je rúhaním a vedie ku kultúre smrti.

Keby mal zákaz potratov absolútnu prioritu, museli by ho kresťania podporiť aj keby to pomohlo získať moc stranám ktoré schvaľujú či presadia otroctvo, likvidáciu ľudí inej rasy a náboženstva, nútené práce pre nepohodlných, rozbitie rodín, zničenie justície, okradnutie tisícov ľudí aj cirkvi o majetok..... Preto musí kresťan v politike rozumne a zodpovedne zvažovať okolnosti a súvislosti ako dosiahnuť čo najlepšie obecné dobro, a neabsolutizovať jednu hodnotu s ignorovaním iných.

Viglašovi oponenti

Viglašovi hneď viacerí oponovali. Aj cirkevný právnik Duda, ktorý patril k tým korektnejším však už v prvej vete deformoval význam toho čo Viglaš povedal: „Z rozhovoru s kňazom a morálnym teológom Jánom Viglašom vyplýva že kresťanský politik nie je morálne povinný hlasovať za zákon sprísňujúci potraty.“ To nie je pravda. Viglaš povedal, že kresťanský politik nemusí hlasovať za AKÝKOĽVEK návrh obmedzujúci potraty. To je podstatný rozdiel! Duda, potom priznal že „litera" encykliky neukladá povinnosť hlasovať ZA, ale tvrdí že to ukladá potreba vyznať katolícku vieru aj skutkom, nie iba slovami. Biblia a Cirkev však detailne nerieši ako to má človek spraviť v každej možnej situácii, a zvlášť nie v politike.

Dariusz Żuk-Olszewski obvinil Viglaša, že propaguje machiavellizmus: „Pán rektor naznačuje, že je dôležitejší politický kontext a dopad na politické spojenectvá." Aj to je prekrútenie Viglašových slov. On vysvetľoval, že treba zohľadniť aj iné okolnosti v záujme života a najlepšieho reálne dosiahnuteľného obecného dobra, nie pre politické spojenectvá. Żuk-Olszewski uznal, že Kotlebovej ĽSNS „chýba morálna konzistentnosť a v mnohých prejavoch má blízko k národnému socializmu." Ale poslanci vraj „hlasovaním vydávajú svedectvo, či stoja na strane kultúry života, alebo sa lámu pod ťarchou civilizácie smrti." Nesprávnosť príkladu, ktorým dokazovali povinnosť vydať svedectvo hlasovaním za Kotlebov návrh som vysvetlil v predchádzajúcom blogu: https://www.postoj.sk/33926/korupcia-alebo-potraty-desatoro-krestanske-svedectvo-a-politika

Żuk-Olszewski o pár dní veľmi dobrým textom dokázal, že aj v oblasti potratov kultúra smrti pramení v komunistickom a nacionálnom socializme: https://www.postoj.sk/33632/nez-padlo-irsko-alebo-od-lenina-po-varadkara (Spolu so situáciou po r. 1992 a hlasovaním NRSR 12.6.2018 to dokazuje omyl a chybu všetkých, ktorí z "potratovej politiky" obviňujú iba liberalizmus a kresťanských demokratov, a nikdy nekritizujú komunistov, HZDS, SNS, SMER a ľudí ktorí ich volia a podporujú)

„Vrahovia" a inkvizítori

Viacerí diskutujúci sa nevyberane pustili do Viglaša, a Dudu a Żuk-Olszewského chválili ako to dobre mu to naložili.

Vrcholom bol kňaz M. Čajka, ktorý útočí na KDH a podporuje Kotlebu. Na webe alianciazanedelu, podporujúcom Kotlebu, kde aj exmečiarovci a JUDr. Harabín brojili proti KDH, zrušeniu Mečiarových amnestií, prezidentom Kováčovi a Kiskovi aj protikorupčným manifestáciám, publikoval „Otvorený list všetkým, keď sa rozhoduje o zavraždení ďalších tisícov". Aj on v úvode prekrúca vyjadrenia rektora Viglaša a píše mu: „Odstúp satan, lebo nemáš zmysel pre Božie veci, ale iba pre to, čo je ľudské." Nasledujú emotívne obvinenia z podpory vraždenia tisícov detí, osočovanie, zo súvislosti vytrhnuté výroky a citáty.

„Pronárodní" horlivci podobným štýlom označujú Viglaša ako „pánko z Badína". Ich vyjadrenia pripomínajú situáciu zo začiatku 90-tych rokov: Kto kritizoval Mečiara a Slotu bol označený za nepriateľa Slovenska, kto bezvýhradne nepodporí Kotlebov návrh alebo kritizuje spôsoby či načasovanie tejto kampane je odpadlík a liberál podporujúci vraždenie detí.

MUDr. Glasa o zdravom rozume

Dobre reagoval MUDr. Glasa v diskusii za blogmi Dudu a Żuk-Olszewského: „Podčiarknem, že vyjadrenie dp.Viglaša, najmä pre aktuálnu situáciu v pro-life hnutí na Slovensku, si vyžadovalo nevšednú mravnú odvahu a statočnosť. Ostáva nám ešte mnoho práce - nielen tej "navonok", ale aj tej rovnako potrebnej: priamo v našich vlastných radoch priateľov a ochrancov či služobníkov života. Informovanie a formovanie, rozlišovanie... Prevencia vlastných gólov, prevencia škodlivých aktivít a postojov vychádzajúcich, občas, samozrejme „s tým najlepším úmyslom", priamo z našich vlastných radov... a práve preto s o to horším negatívnym účinkom."

Vyjadril „osobné a odborné (etické) presvedčenie, že analýza dp. Jána Viglaša je zatiaľ to najlepšie a najkomplexnejšie, aj najpraktickejšie (nie prázdne teoretizovanie -„keby bol zákon prijatý, čo všetko by bolo..."), čo som k tejto veci (aj z pohľadu katolíckej teológie) dosiaľ čítal. Dp. Viglaš hovorí k veci, argumentuje presne a jasne - a ponúka presné východisko zdravého rozumu, aj zdravej etiky (a teológie) v tejto situácii."

„Je veľkou škodou, že v našich kresťanských alebo aj v našich pro-life kruhoch akoby automaticky platil dišpenz (oslobodenie) od používania kritického uvažovania, analýzy faktov a pravdivého rozlišovania. (A niekedy aj od elementárnej slušnosti.) Je smutné, v tomto prípade, že takto nechajú práve tí -- t.j. kresťania a ľudia pro-life -- ktorým naozaj a hlboko záleží na „ochrane života každého človeka od počatia po prirodzenú smrť", zo seba verejne robiť hlupákov, a to zo strany „pospolitosti" (ĽSNS), ktorej morálny profil azda každý rozumný človek musí považovať za prinajmenšom problematický. Áno, nechali (sme?) sa nachytať..."

KBS a politický život

KBS je podľa hovorcu M. Kramaru za ochranu života od počatia, ale k novele interrupčného zákona, ktorú predložila Kotlebova ĽSNS, nebude vydávať výzvy ani pokyny. „Na rovine politického života majú kompetenciu politickí predstavitelia." (17.5.2018) ..... „Skutočnosť, že s agendou teraz vychádza politický subjekt, ktorý v oblasti ochrany ľudskej dôstojnosti nevystupuje konzistentne, je otázkou na spytovanie svedomia pre všetkých veriacich poslancov.“ Iste aj kresťanov, ktorí roky volia strany konajúce v rozpore s kresťanskou morálkou, vrátane korupcie a ochrany života. To je v súlade s výkladom J. Viglaša, aj vyjadrením Benedikta XVI. o úlohe cirkvi v politike.

Hlavné správy to 29.5. klamlivo interpretovali článkom „Biskupi neodporúčajú ústami svojho hovorcu podporiť návrh ĽSNS o sprísnení potratov" Nasledovali rozhorčené vyjadrenia priaznivcov Kotlebu a jeho návrhu. Vrátane hromadne posielaných e-mailov s kritikou cirkvi „ktorá povyšuje politiku nad život nenarodeného človeka", a „Teraz dáva zmysel, prečo pátrovi Čajkovi klepla cirkevná vrchnosť po prstoch... lebo poukazoval na temnosť tých, ktorí majú byť svetlom pre ostatných... a potom sa čudujeme, čo sa to deje vo Vatikáne, v samom srdci Rímsko-katolíckej cirkvi (pedofília, homosexualita, luxusný život s prostitútkami, podpora LGBT a podobné zvrátenosti.)!!!"

KBS kontra KBS?

Týchto ukľudnilo a nadchlo Stanovisko Rady KBS pre rodinu z 29. mája: „Rada KBS pre rodinu podporuje každý návrh zákona, ktorý skvalitňuje zákonnú ochranu nenarodeného dieťaťa oproti jestvujúcemu zákonu. … Rada KBS pre rodinu podporí každé zdokonalenie takéhoto zákona bez ohľadu na to, kto zákon predkladá, pretože morálnou i spoločenskou prioritou je ochrana života a dôstojnosti človeka od počatia po prirodzenú smrť." https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20180529030

To je logické, že zákon, ktorý prispieva k obecnému dobru treba podporiť bez ohľadu na to kto ho predkladá. Parlament tak už viac krát hlasoval aj s ĽSNS. Pro-life aktivisti však sami konali proti tomuto princípu, keď kritizovali protesty proti korupcii ničiacej život človeka po narodení, lebo ich vraj organizujú liberáli a genderisti, a nehovorí sa na nich o potratoch.

Cirkevné vyhlásenia a reálna politika

Ani Rada KBS pre rodinu však netvrdí, že kresťanský politik má morálnu povinnosť hlasovať za každý protipotratový zákon, za akýchkoľvek okolností. Je to morálne stanovisko, nie politická žiadosť. Neprotirečí vyjadreniu rektora Viglaša, že poslanci podľa svojho vedomia a svedomia majú či môžu zohľadniť aj iné okolnosti v záujme obecného dobra.

Hlavne sa však dalo čakať, že zásadne nezmení výsledok hlasovania. To nie je nič zvláštne. Slovenská cirkev 5 rokov ignoruje opakované vyhlásenia a výzvy pápeža Františka aktívne bojovať proti korupcii. Vláda R. Fica ignorovala výzvu KBS pred voľbami v r. 2012, aby sa vyšetrili podozrenia z korupcie, a vinníci z vlastného majetku nahradili spôsobené škody. Na výzvu Biskupa M. Lacha, predsedu Rady KBS pre pastoráciu v zdravotníctve k náprave zlej situácie v rezorte reagoval premiér Fico podráždeným odmietnutím, že sa cirkev nemá miešať do politiky. Biskupa po niekoľkých mesiacoch preložili pôsobiť do USA. Korupčné rozkrádanie pokračovalo až vyústilo aj do vraždy novinára a jeho snúbenice

Kuffa for Fico?

29. 5. 2018 bola pred NR SR tichá manifestácia za schválenie návrhu ĽSNS na zákaz potratov. Zúčastnili sa jej aj kňazi Čejka a Kuffa. Parlamentné listy potom 30. 5. uverejnili rozhovor s M. Kuffom. V prvej časti vecne a dobre hovoril o svojich dôvodoch podpory pre tento návrh, aj to, že on ženy, ktoré „spáchali potrat“ neodsudzuje ale pomáha im.

V závere povedal: „Pána Fica som však pochválil, lebo odvážne povedal, že za jeho vlády nebude podporený Istanbulský dohovor a gender ideológia. Keby som sa s ním raz stretol aj osobne, tak by som mu za túto vec podal ruku.“ Kuffa nechápe, že tieto Ficove slová majú rovnakú váhu ako sľub do 3 dní odvolať každého ministra podozrivého z korupcie? Nevie, že poslanci za Smer v europarlamente hlasujú za to, čo Kuffa odmieta ako „zlo z Istanbulu“? Nevie že vláda R. Fica tieto aktivity roky legislatívne a finančne podporuje? (viac tu: https://blog.postoj.sk/32161/cirkev-a-ficov-smer-korupcia-a-rodova-ideologia )

Smutné je, že Kuffa pri manifestácii na podporu zákona za zákaz potratov, chválil Fica 5 dní potom, ako Fico 24. 5. 2018 napísal, že sa plne stotožňuje so súčasným zákonom, ktorý schválila jeho rodná Komunistická strana, a Kotlebov návrh nepodporí! Uviedol tie dôvody, ktoré kresťania odmietajú ako zlé a liberálne. (viac tu: https://blog.postoj.sk/33712/kauza-potraty-ako-fico-dokazal-omyl-chromika-a-carnogurskeho)

O 2 týždne, 12.júna 2018, Kotlebov návrh zmietli z rokovania práve tí, ktorých pro-life aktivisti a kresťania podporujúci Kotlebov návrh nikdy nekritizovali - poslanci za socialistický Smer exkomunistu Fica a Slovenskú NÁRODNÚ Stranu kapitána a Putinovho kamaráta Danka. Tí, ktorí tvoria základ vlády zodpovednej za korupčný systém, ktorý zabil aj Kuciaka a Kušnírovú, a ktorú chceli Kuffom kritizované manifestácie predčasnými voľbami odvolať. (Kuciak písal aj o nelegálnom biznise s potratovými tabletkami)

Minulosť a budúcnosť podľa Mikloška

Jozef Mikloško v dobrom komentári k zamietnutiu hlasovania o návrhu ĽSNS pripomína, že „strany, ktoré 27.4.1992 nedovolili, aby sa vtedajší vládny Zákon o ochrane ľudského života dostal do SNR, vzápätí vysoko vyhrali voľby." Bolo to Mečiarovo HZDS a postkomunistická SDĽ, v ktorej bol aj Fico. Štvrtá bola SNS, ktorá s HZDS do základov SR zabetónovala korupčný systém aj neúctu k životu.

„V akciách proti potratom treba zmeniť aj legislatívu, ale ide aj o sociálnu politiku, výchovu k úcte k životu, osvetu a sexuálnu výchovu, zdravotnícku starostlivosť, zlepšenie ekonomických a sociálnych podmienok, podporu mnohodetných rodín, výstavbu bytov, azylových domov pre slobodné matky, organizovanie adopcie donosených detí, atď. Šancu má iba premyslená výchova, vytrvalá osveta, sociálna podpora rodín a pozitívne kampane v prospech vhodnej klímy pre život. Úloha cirkvi je nezastupiteľná, mala by viac investovať do ľudí ako do betónu." (J.M.)

Dodávam: Treba sa naučiť racionálne rozlišovať a korektne diskutovať. Nie nadávať na liberálne médiá, ale vybudovať a podporiť kvalitné kresťansko-konzervatívne. A kresťanských politikov aj podporiť, nie len bezhlavo kritizovať a žiadať od nich nemožné.

„V demokracii, v ktorej praktizujúci kresťania a kresťanskí politici tvoria menšinu nemožno očakávať, že sa ľahko presadia veci, ktoré sú im sväté. Cirkev nedostatočne podporila kresťanských politikov, ktorí môžu tieto názory presadzovať." https://www.hlavnespravy.sk/jozef-miklosko-rok-mat-dalsi-pochod-za-zivot-nenarodene-deti-budu-nadalej-rovnako-kruto-zomierat/1433012

Čo dosiahli?

Prospelo to vládnej koalícii, jej korupčným biznispartnerom a oligarchom, aj tým ktorí sú za zachovanie súčasného potratového zákona, lebo šance na skoré prijatie lepšieho sa značne znížili. Liberálni a ľavicoví nepriatelia Cirkvi, budú môcť k obvineniam z cirkevnej podpory „klérofašistického" Slovenského štátu pridať obvinenia, že podporuje Kotlebovu stranu extrémistov a násilníkov uctievajúcich Hlinkovu Gardu a nacistické symboly. V ĽSNS sú zrejme aj takí, čo sú úprimne sklamaní, aj takí, čo sa tešia že im vyšiel marketingový ťah na zviditeľnenie akciou, ktorou „zabodovali" u časti kresťanov. (Poslankyňa Grausová je iste iná ako holohlaví násilníci, ale aj u komunistov sme videli, že osobne charakterných idealistov v strane prevalcovali kariéristi, násilníci a ideológovia)

Jediný dobrý výsledok je, že sa o probléme potratov začalo hovoriť. Ten by sa však lepšie a bez uvedených škôd dosiahol, keby túto tému nadhodili rozumnejším spôsobom, a o mesiac skôr, alebo 2 mesiace neskôr ako vrcholili protikorupčné manifestácie. Aspoň sa z toho poučíme?

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo