Slovensko - krajina, kde si závidíme aj štrajk...

Aby sa niečo zmenilo v platoch robotníkov, musia sa spojiť a angažovať robotníci. Nie preto, lebo tí zlí učitelia im nechcú pomôcť.

...ako reakcia na časté "čo chcete, učitelia, veď robotníci zarábajú menej!"...
Učím štvrtý rok, môj manžel je výborný stolár, ale keďže pár mesiacov nemohol nájsť na Horehroní serióznu prácu na zmluvu, išiel robiť v podstate údržbára na pílu. Hneď prvá výplata mu prišla o 100 eur v čistom vyššia ako moja (ako moja bežná, lebo bola som aj PN ten mesiac, takže výšku radšej nechcite vedieť) ...
Vidiac výplatné pásky učiteľov a tiež poznajúc nejedného robotníka viem, že áno, majú často, naozaj často, robotníci viac peňazí. Každopádne ale nezdá sa vám divné musieť obhájiť učiteľom zvýšenie platu argumentom, že nedosahujú platy robotníkov?.

Pred troma rokmi som robila v Mekáči za smiešny plat - 2.50 na hodinu. Áno, fyzicky som sa nadrela dosť, ale aj tak si nemyslím, že je správne, aby som za prácu v podstate v bufete, rovnakú prácu akú robí hocijaký nekvalifikovaný študent za rovnaké peniaze, zarábala viac, ako teraz ako učiteľka s praxou. Nemyslíte?  

Čiže sú dve možnosti - buď znížiť plat v Mekáči - na 2 eurá? Šli by ste za toľko robiť?  
Alebo zvýšiť ten učiteľský.. Keďže za učiteľské platy je zodpovedná vláda, apelujú učitelia na vládu.

Naopak, za platy robotníkov je často zodpovedné viete čo? Také nejaké kolektívne cítenie v danej oblasti.. To, že mnohí idú robiť za totálne nevýhodných podmienok - bez zmluvy, bez odvodov, bez dovolenky.. A preto si zamestnávatelia (napríklad tu na Horehroní) môžu dovoliť nastaviť také podmienky - lebo sa nájdu ľudia, čo na to pristanú. Preto môj muž teraz nerobí stolára, hoci je v tom naozaj dobrý, ale odmietol podporovať tento systém "načierno", keď ho viacerí potenciálni zamestnávatelia napríklad žiadali, aby ostal oficiálne na úrade práce.

Aby sa niečo zmenilo v platoch robotníkov, musia sa spojiť a angažovať robotníci. Nie preto, lebo tí zlí učitelia im nechcú pomôcť, ale preto, že podmienky závisia od toho, ako ich v podstate robotníci nastavia - či ich prijmú alebo nie.
Podobne je to s učiteľmi plus ešte s tým, že cítime zodpovednosť aj za cudzie deti...
Ako keby robotník staval dom, šéf by mu dal očividne nekvalitný materiál, a on by mlčal a staval, hoci by tušil, že dom o pár rokov nevydrží. Bola by to zodpovednosť aj toho robotníka. A neospravedlní ho, že on o tom nerozhodol. Nerozhodol, ale ani nič neurobil proti, lebo chcel a potreboval plat.
Aj učitelia chcú a potrebujú plat (niektorí napr. museli pri treťom dieťati nechať učenie a ísť robiť niečo iné, aby rodinu uživili - skvelí ľudia, špičkoví pedagógovia), napriek tomu sa ho teraz mnohí nielen vzdali, ale ešte si aj počas štrajku platia poistenie.
Vidia totiž ďalej, ako len na svoj piesoček vlastnej výplatnej pásky. Cítia zodpovednosť za deti - všetky deti na Slovensku, aby mali rovnaké podmienky. Čo sa týka kvality učiteľa, aj materiálneho vybavenia školy.
Skúste vyžiť v Bratislave z učiteľského platu. Nie po 35 rokoch praxe s dvomi atestáciami, ale dnes, ako čerstvý absolvent jednej či dvoch vysokých škôl, či neskôr s desiatmi rokmi praxe, keď budete mať dve-tri deti... Mnohí vynikajúci učitelia odišli robiť niečo iné, alebo odišli z Bratislavy. Mne je to jedno, ja žijem v dvojizbáku s tromi balkónmi za 220eur. Ale prečo by tí, čo odovzdávajú vedomosti v hlavnom meste, kde prenájom dvojizbáku je od 500 mesačne, mali živoriť?
Ukončím tým, že výskumy dokazujú, aká je osobnosť učiteľa dôležitá pre rozvoj žiaka. ok... ale keď mi s plnou vážnosťou povie gymnazista (kolega pri hamburgeroch) o svojej angličtinárke, že "čo chce, veď má dosť. Mala sa lepšie učiť, ak chcela viac, aby nemusela robiť učiteľku", tak sa pýtam, či je naozaj len chyba učiteľov, ak si ich žiaci nevážia, alebo je problém aj niekde inde. Napríklad v spoločenskom statuse učiteľa na Slovensku. A o tom je štrajk :)
Robotník može odísť k inému zamestnávateľovi, či žiadať o zvýšenie platu. Učiteľ môže urobiť pre zlepšenie finančnej situácie štyri veci:


1. nájsť si ďalšie zamestnanie na čiastočný úväzok, aby sa vyrovnal platu robotníka - ale fakt netuším, kedy to tí ľudia robia, popri domácich prípravách, krúžkoch, ktoré musia viesť a nočnom (po uložení detí) opravovaní písomiek..
2. odsťahovať sa niekam do malého mesta či na dedinu - kde budú mať rovnaký plat, ale neporovnateľne lacnejšie živobytie-teda hlavne bývanie (ak obaja manželia pracujú v školstve, tadá, prekvapenie, úver na bývanie vo väčšom meste nezískajú. Môžete si to overiť :) ) - a to chceme? Odliv kvalitných učiteľov z väčších miest?
3.prestať učiť... zdanlivo najjednoduchšie, ale poviem vám tajomstvo - mnohí to neurobili, lebo by to naopak bolo pre nich to najťažšie. Lebo svoju prácu majú radi a túžia pomáhať mladým ľuďom vojsť do samostatného života pripravení ľudsky aj profesionálne. Ako dlho vydržia...?
4.štrajk...
skúste nás pochopiť...

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo