Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
01. máj 2021

Cirkev nie je spoločenstvom dokonalých, ale zmierených

Evanjeliový úryvok najbližšej nedele (Jn 15, 1 – 8) prináša Ježišovu reč o viniči a ratolestiach.
Cirkev nie je spoločenstvom dokonalých, ale zmierených

Na konci 1. storočia kresťanské spoločenstvo, ktoré malo v Jánovi svojho zakladateľa a duchovného otca, pravdepodobne prežívalo krízu, ktorú nebolo ľahké prekonať. Dotýkala sa vytrvalosti zostať verný Ježišovmu učeniu. V J 6, 66 – 67 Ježiš adresuje svojim učeníkovm otázku: „Aj vy chcete odísť?“ Slová Ježiša Krista v dnešnom evanjeliovom úryvku pripomínajú „pieseň o Pánovej vinici“ v 5. kapitole Knihy proroka Izaiáša. Je to výpove’d o Božej vernosti a nevernosti Izraela, keď napriek všetkej starostlivosti Boha, si ľud zvolil namiesto sladkého hrozna kyslé plánky. 

Neexistuje úsek života, ktorý by nevyžadoval zmenu a nápravu, a teda orezávanie. Zdieľať

Cesta očisťovania

Pán Ježiš nás upozorňuje na to, že ak prinášame ovocie, môžeme očakávať, že nás Boh čistí. Sú to tie „rezy“, ktoré umožňujú, any sme rástli a prinášali ešte viac ovocia. Učí nás pozerať na naše utrpenie a skúšky očami viery. To vôbec neznamená, že Boh zosiela bolesti a utrpenie, aby vylepšil svoje deti. Duchovný život je vždy rastom. Každý z nás má skúsenosť s tým, ako v ňom rastie dobré ovocie spolu so sebeckými návykmi, zlomyseľnými myšlienkami, alebo pýchou. Práve tu musíme strihať, a to nielen raz, pretože tieto vetvy egoizmu sa vždy znovu objavia, aj keď rôznymi spôsobmi a s rôznymi prejavmi. Neexistuje úsek života, ktorý by nevyžadoval zmenu a nápravu, a teda orezávanie. Musíme vidieť naše zápasy o vieru ako čistenie, v ktorom sa trénujeme na našej ceste svätosti.

O Cirkvi vyznávame „Ecclesia sancta semper purificanda“ – „Svätá Cirkev je stále sa očisťujúca.“ Obnova nie je výstavbou nových štruktúr, ale skôr odstránením nánosov a neustálym návratom k pôvodnému Kristovmu evanjeliu.

Obnova nášho života a obnova Cirkvi nie je výsledkom ľudského úsilia. Zdieľať

Obnova sa podobá práci sochára, ktorý musí vyslobodiť sochu z beztvarého balvanu pred sebou krásu sochy. Jeho úlohou je odstrániť kameň tak, aby sa prejavila vznešená krása, ktorá sa v kameni ukrýva. V evanjeliovom úryvku zaznievajú aj vážne Ježišove slová: „Bezo mňa  nemôžete nič urobiť.“ Obnova nášho života a obnova Cirkvi nie je výsledkom ľudského úsilia.  Nevyhnutnou podmienkou je ostať spojení s Kristom.

Aby prúdil Kristov život

Stabilita človeka, rodiny, Cirkvi nespočíva vo viere v ľudské sily. Človek bez Boha ponúka krátkodobé a nestabilné riešenia. Iba ten, kto zostáva verný Bohu, získava stabilitu anapriek krehkosti vlastného života. Staroveká ikona na začiatku tohto textu zobrazuje Krista s knihou Svätého písma, ktorý je kmeňom viniča. Jednotliví apoštoli a evanjelisti sedia na ratolestiach – vetvách tohoto viniča. Iba tak do nich môže prúdiť Kristovo slovo, Boží život. Platí to aj pre nás. 

Kristova požiadavka „ostaňte vo mne“ znamená súčasne zostať v spoločenstve nedokonalých bratov a sestier spolu s vlastnými nedokonalosťami. Zdieľať

Do nášho života prichádzajú rôzne krízy, aj krízy viery. Pre niektorých práve týždne bez verejných bohoslužieb sa stali pokušením a zámienkou „odísť a už sa nevrátiť“. V nedeľnom evanjeliu opakovane zaznieva Ježišov príkaz: „Ostaňte vo mne!“ Potrebujeme zostať napojení na Ježiša, ako sú spojené ratolesti s kmeňom viniča. Iba tak môže prúdiť v nás životodarná sila Božej milosti. Vráťme sa do našich chrámov, na sv. omše a k sviatostiam.

Cirkev nie je spoločenstvom dokonalých, ale je spoločenstvom zmierených, tzn. mužov a žien,  ktorí sa zoči-voči vedomiu svojich vlastných limitov, slabostí a pádov stretli s nekonečným Božím milosrdenstvom, a preto vedia, čo to znamená odpustenie a milosrdenstvo. Spomínam to, preto, že Kristova požiadavka „ostaňte vo mne“ znamená súčasne zostať v spoločenstve nedokonalých bratov a sestier spolu s vlastnými nedokonalosťami. Alebo moje meno je „pán dokonalý“ a „pani dokonalá“? 

 

Inzercia

Katolícky kňaz Spišskej diecézy, farár v Kežmarku a prednášajúci Sväté písmo v kňazskom seminári v Spišskej Kapitule.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame