Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
24. apríl 2021

Napokon zostane iba láska Pastiera

Evanjeliový úryvok najbližšej nedele (Jn 10, 11 - 18) prináša reč dobrého Pastiera, ktorým je Ježiš Kristus.
Napokon zostane iba láska Pastiera

Každý rok na 4. veľkonočnú nedeľu zaznieva úryvok z 10. kapitoly Jánovho evanjelia. Touto nedeľou sa završuje týždeň modltiieb za duchovné povolania. Obraz dobrého pastiera má mnoho odkazov na starozákonné texty (pozri napr. Ez 34, 23 - 31; Mich 5, 3; Zach 13, 7 - 9; Jer 3, 15; 23, 35; Ž 23). 

Niekoľkokrát v evanjeliovom úryvku tejto nedele Pán Ježiš opakuje slová: „položím svoj život“.  Dať svoj život znamená veriť až do konca v pravdu a v silu lásky ako životodárnej sily. Ježiš potvrdzuje svoju absolútnu slobodu v tom, že dáva svoj život. Hovorí sa, že láska začína tam, kde sa odloží vlastné brnenie a zaujíma sa o druhého viac, než o vlastné pohodlie a istoty. Máme pred sebou nádherný obraz Boha – dobrého Pastiera, ktorý dáva seba samého a ponúka svoj život za človeka. Napodobňujme aj my túto Lásku. 

Láska začína tam, kde sa odloží vlastné brnenie a zaujíma sa o druhého viac, než o vlastné pohodlie a istoty. Zdieľať

Poslanie pastiera

Postava dobrého pastiera, ktorý v slobode kladie svoj život za svoje ovce, je postavená do protikladu s nádenníkom, ktorý je pri ovciach iba na základe ekonomického vzťahu. Pastier je pre svoje ovce všetkým: ich životom a ich ochranou. Pavol v rozlúčkovej reči k presbyterom z Efezu v Sk 20,29 pripomína:  „Ja viem, že po mojom odchode vniknú medzi vás draví vlci a nebudú šetriť stádo.“  V Prvom Petrovom liste čítame napomenutie: „Paste Božie stádo, ktoré je u vás; starajte sa oň nie z prinútenia, ale dobrovoľne podľa Božej vôle, nie pre mrzký zisk, ale ochotne.“ (1 Pt 5, 2) Sú to slová adresované všetkým, ktorí v Cirkvi budú plniť rôznym spôsobom poslanie pastierov, tzn. predstavených. 

Evanjelista Ján sa v obraze dobrého pastiera pozerá do budúcnosti na misionársku úlohu Cirkvi. Zdieľať

Grécko sloveso „ginósko“ = „poznať“ neoznačuje intelektuálne vedomosti, ale existenčné poznanie, do ktorého je zapojený celý človek. Ježiš za vzor kladie poznanie, ktoré jestvuje medzi Otcom a Synom. Je to najhlbšie poznanie lásky. Prvým obdobím bol pozemský život Ježiša Krista. Druhým obdobím je čas Cirkvi. Stále je to Kristus, ktorý je jediným Pastierom. Prostredníctvom Cirkvi chce získať aj iné ovce, aby prišli do jeho ovčinca. Evanjelista Ján sa v obraze dobrého pastiera pozerá do budúcnosti na misionársku úlohu Cirkvi.

Dar lásky

Na záver nedeľného úryvku počúvame o slobodnom dare vlastného života,  ktorý Syn ponúka Otcovi. Kristus sa dáva v poslušnosti úplne, a predsa vždy slobodne, aby nám dal život v hojnosti. Otec na túto lásku odpovedá vzkriesením Syna. Každý učeník má preto v Ježišovi vzor, lebo v Božom Synovi vidí lásku, ktorá má napĺňať aj náš život. Keď sa v týchto neistých časoch pýtame sami seba, čo nám napokon zostane, pri poctivom skúmaní prídeme k tomu, že napokon z toho všetkého zostane len to jediné, a to láska.

Každý učeník má preto v Ježišovi vzor, lebo v Božom Synovi vidí lásku, ktorá má napĺňať aj náš život. Zdieľať

Prečo ostatné zlyhá a vydrží iba čistá láska, ktorá má pôvod v Bohu? Pretože iba v láske sa človek obetuje, ponúka svoju vôľu druhému, pretože iba láska nepochádza z jeho vlastného ja, ale z iného ja, z Božieho ja. Pretože iba v láske koná Boh a Boh je láska. Iba On zostáva naveky. 

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva