Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
31. marec 2020

Hyenizmus automobiliek na Slovensku nemá konca

Ako to už býva na Slovensku zvykom, pri akejkoľvek nepriaznivej udalosti prví naťahujú ruky tí najbohatší. A naťahujú k tým, ktorých vyžierajú.

Najprv pár faktov, ktoré sú všeobecne známe po celom svete. Životný štýl obyvateľov nielen Európy sa za posledné roky dosť zmenil, auto je považované za tú najhoršiu investíciu. Iste ste videli zábery z obrovských odstavných plôch letísk po celom svete s miliónmi nových nepredaných áut, ktoré po čase zošrotujú.

Automobilky už roky strácajú v dnešnom tvrdom ekonomickom prostredí konkurencieschopnosť voči iným odvetviam, ale majitelia korporácii predsa neopustia svoje nenásitné požiadavky.

Poďme ale k číslam slovenských automobiliek, ktoré sa za posledné roky stali doslova balvanom na plechiach daňových poplatníkov Slovenskej republiky. Tieto sú za účtovný rok 2018.

Kia - tržby 5 miliárd 185 633 000 eur, zisk 447 572 000 eur, daň z príjmu 64 589 000 eur, splatná daň 76 miliónov eur.

Volkswagen - tržby 10 miliárd 390 134 000 eur, zisk 447 572 000 eur, (záväzky viac ako 1 milarda eur), daň z príjmu !!! mínus 127 900 000 eur !!!, splatná daň 58 856 000 eur.

PSA Slovensko - tržby 2 miliardy 792 845 000 eur, zisk 37 263 000 eur (pohľadávky 300 miliónov eur) splatná daň 11 149 000 eur, dań z príjmu 11 370 000 eur.

Jaguar Land Rover - tržby 186 783 465 eur, zisk 3 481 071 eur (záväzky 400 miliónov eur). Daň z príjmu 4 507 584, splatná daň 0 eur !!!. 

Pripomenme si aj čísla ako sa daňoví poplatníci Slovenska poskladali na podnikanie automobiliek.

Investičné stimuly pre Volkswagen podľa dostupných údjov predstavovali 18,3 milióna eur, ale tu nemáme započítané dlhoročné daňové uľavy, PSA Peugeot-Citroën dostali 218,6 milióna eur, KIA 233 milióna eur a Jaguar Land Rover 130,8 milióna eur a štát, teda obyvatelia Slovenska, investovali daľších 500 miliónov eur do priemyselného parku pri Nitre. Asi preto akosi bije do oka, prečo Smerácki papaláši, Pellegrini, Stromček, Glvač, Fico si tak obľúbili autá Range Rover, mimochodom autá ktorých nadobúdzacia cena je okolo 117 000 eur a viac podľa výbavy a rok, dva staré kúpite za menej ako polovičnú cenu.

Inzercia

(Nepatrí to do tohoto článku, len ako príklad koho chráni vláda Slovenskej republiky, ten "chudáčik" Andrej Babiš dostal pre svoje Duslo 58 miliónov 560 000 eur. Mimochodom jeho firmy sú zaúverové miliardami eur. Takisto nechcite vidieť ako napríklad Volkswagen cez svojich bruselských poskokov tlačí na vlády Európskej únie, aby poskytovali investičné stimuly pre ich firmu, inak čiastočne vlastnenú vládou spolkovej krajiny Dolné Sasko.)

Firmy, ktoré si všetky náklady, ešte aj bývanie pre svojich manážerov dajú do nákladov, vily v ktorých žijú malé konateľské rybičky Jaguar Land Rover nad bratislavským hradom, kde jeden mesiac prenájmu stoji toľko, čo učiteľ zarobí za rok.

A teraz k tým zamestnancom za ktorých automobilky vlastne bojujú. Nuž nebojujú za nikoho, zamestnať sa v automobilke to bolo zaujímavé tak za čias Mečiara v bratislavskom Volkswagene, dnes je situácia iná. Pravdou je, že v automobilkách na Slovensku je zamestnaných približne 20 000 ľudí a pár tisíc ľudí vyrába rôzne komponenty pre automobilky - teda montážne dielne. Ale pravdou je aj to, že dnes už väčšina z týchto ľudí pochádza z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, Srbska, Macedónska a iných krajín. A podporné manufaktúry v Lozorne, tam dávajú Slováci hromadné výpovede, odkedy tam nastúpili ľuďia z tretích krajín rapídne tam vzrástla kriminalita, tá mimochodom stúpla všade, kde bačujú automobilky a iné montážne závody.

Vyhrážajú sa, že odídu. Kde, do Rumuska? Ako sa to pred časom stalo, kde pokusne odviezli jednu výrobnú linku a o mesiac ju zmluvná firma viezla na Slovensko späť. Odídu do Nemecka? Kde tú ístú prácu, ktorú robia u nás dvaja ľudia v materskej krajine robia štyria a náklady na jedného pracovníca u nás sú v priemere 1500 a doma 4000 eur.

Tridsať najväčších firiem, z ktorých tie najväčšie sú v polovičnom vlastníctve Slovenskej republiky, zaplatia ročne na daniach 1 miliardu eur takže asi 1 percento HDP Slovenska. Na druhej strane tých 377 000 živnostníkov, čo je najväčší a najohrozenejší zamestnávateľ, odovzdá ročne štátu 1 milardu 131 000 eur, plus dane. Ak by to bolo len 500 eur v priemere ročne, tak je to 188 miliónov 500 000 eur. Viac ako automobilky. A počítajte si koľko ľudí zanestnávajú okrem seba živnostníci, ak sú to v priemere len dvaja ľudia dostaneme sa k číslu 1 milión ľudí. A nemali by problém zamestnať ďaľších, lenže akosi chýbajú.

Nuž pár firiem si zjavne robí z tejto krajiny dojnú kravu a roky tu majú podporu vo forme totálne skorumpovaných úradníkov a predstaviteľov vlád. Firiem, čo zaplatia na daniach do slovenského rozpočtu mizivú sumu, ktorá nestojí anio za zmienku.

Teda, automobilky sú časovanou bombou nielen pre Slovensko, ale pre celú Európsku úniu.

Odporúčame