Recenzia seriálu ,,Fara v meste" od TV Lux

TV Lux spolu s LUX Communication natočili seriál hodný spomenutia. Hrá v ňom Latinák či Kaprálik a rieši v ňom utečencov, sociálnu nespravodlivosť, či ekologickú problematiku.

V poslednej dobe rád sledujem videá biskupa Haľka, alebo o. Thurzu na Youtube kanále TV Lux. Možno preto mi Youtube pred pár dňami v navrhovaných videách ponúkol pozrieť si seriál ,,Fara v meste“, ktorý táto televízia vysielala počas tohtoročného veľkonočného obdobia. So záujmom som si jeden z dielov pustil, rozpačito očakávajúc, čo sa z toho vykľuje.

Ako typický mladý katolík, mám už voči TV Lux predsudok, že to je tá televízia, ktorá vysiela len ružence, litánie a sv. omše a ešte aj za kamerou či mixážnym pultom musia sedieť kňazi. Aj keby bol tento predsudok pravdivý (napr. ružencov fakt vysielajú 5 za deň), koniec-koncov televízia len ponúka svojej hlavnej cieľovke (tradičným slovenským katolíkom, väčšinou staršieho veku), to čo od nej očakáva. Títo ľudia na chod TV Lux prispievajú najviac a svoju dennú dávku ružencov, litánií a sv. omší si teda zaslúžia. Modliť sa ho v spoločenstve, i keď televíznom, môže byť pre nich istým vytrhnutím zo samoty.

O to viac som bol prekvapený, keď som sa do seriálu zapozeral. Autori v ňom rozobrali dôležité spoločenské témy ako sú utečenci, sociálna nespravodlivosť, či ekologická problematika. Rozhodol som sa teda, že si seriál pozriem celý, od začiatku až do konca.

Postavy nie sú kontroverzné a zároveň zaujmú

(Disclaimer: text obsahuje prvky z deja)

Ústrednou postavou seriálu je mladý kňaz Alexander (Roman Poláčik, známy z SND, či seriálu Oteckovia) ktorý sa prisťahoval na faru do Bratislavy, kde býva so svojou mamou. Do jednotlivých postáv dokázali autori obsadiť naozaj zvučné mená. Hrá tu napr. Lukáš Latinák, Dušan Kaprálik, či nová hviezda slovenských internetov, Mojmír Procházka (známy najmä mladšej generácii z videí Zrebného&Frlajsa).

Lukáš Latinák ako bezdomovec Sebastián

Samotná dejová línia sa rozvíja vo viacero jednotlivých príbehov.

Vidíme tu bezdomovca Šimona (Latinák), ktorý čelí odsúdeniu zo strany spoločnosti a neschopnosti postaviť sa na vlastné nohy, ktorý sa v nemocnici spoznal s kostolníkom Rudolfom (Kaprálik) a ten sa odhodlal mu pomôcť von z jeho situácie.

Vidíme tu príbeh mladého Sýrskeho kresťana menom Kave (Jerguš Horváth), ktorého mama je pôvodom Slovenka a pred vojnou museli utiecť na Slovensko.

Animátorky Lucie (Lucia Horniaková), ktorá prechádza premenou svojho pohľadu na utečencov a pod vplyvom pápeža Františka sa začína intenzívne zaujímať o ochranu životného prostredia.

Premotivovanej farníčky Betky (Yvett Weiszová), ktorá má dobrý úmysel aj cieľ, ale svojou prehnanou, nepremyslenou aktivitou a neustálym moralizovaním občas viac škodí, než pomáha (v prvom dieli zbiera podpisy v tričku Aliancie za rodinu, rozmýšľal som, či sa autori rozhodli tento obraz použiť zámerne :D ).

Nakoniec vidíme lovestory dvoch snúbencov, z ktorých je on neveriaci a ona angažovaná katolíčka, čo ich vzťah dostáva do viacerých morálnych dilem, pri ktorých divák napäto sleduje, či sa rozídu, alebo nie.

Osveta seriálom

Príbehy, ktoré sa rozhodli autori rozvíjať, ma prekvapili a zároveň potešili. Keď si predstavím, kto je priemerným sledovateľom TV Lux, tak som rád, keď vidí práve tento seriál, namiesto nejakého Kulturblogu na Youtube. Najmä postava Sýrčana Kaveho je v osvetovej misii tohto seriálu dôležitá. Človek sa nedokáže zdržať súcitu, keď Kavemu vandali zničia výstavu fotiek, ktoré nafotil počas vojny v Sýrii a zanechajú mu odkazy ako ,,nechceme vás tu“ či ,,choďte preč“. Či keď ako jediný pomôže zranenému farárovi v civile, okolo ktorého bez povšimnutia obíde aj iný kňaz, kvôli čomu zmešká štátnice. Podobných biblických obrazov je v seriáli mnoho.

Jednym z ďalších je aj príbeh bezdomovca Šimona, ktorého opustila žena, nechala ho samého s dcérou a on následne prepadol alkoholu, kvôli čomu mu vzali dcéru do domova. Jeho príbeh dokáže poukázať na to, že mnohí sociálne vylúčení sa do svojej situácie nedostali len vlastným zavinením a sami sa z nej ani vymotať nedokážu. Ešte silnejšie by možno bolo, keby túto postavu hral nejaký Róm.

V neskorších dieloch zas vystupuje do popredia encyklika Laudato si, ktorú mladá Lucia iniciatívne popularizuje medzi spolufarníkmi si a mnoho deja (aj keď niekedy až prvoplánovo) sa točí okolo recyklovania, či upratovania.

Úmysel je jasný

Úmysel autorov, natočiť tento seriál aj ako osvetu v Cirkvi, je zrejmý. V dnešnej dobe Kulturblogov a Hlavných správ, je dôležité že hlas Cirkvi dokáže znieť takýmto úplne nekonfliktným, nenásilným, no zároveň príjemným a chytľavým spôsobom a pôsobiť na zmýšľanie ľudí. Myslím, že mnohí typickí sledovatelia TV Lux, ju vnímajú ako istú mienkotvornú autoritu a preto je dobré, že formuje ich názory a privádza k ich reflexii. Okrem toho našla televízia aj spôsob, ako osloviť mladšiu generáciu a širšie masy. Zdá sa, že do Luxu prišiel nový vietor a uvedomuje si, že človek ako ja si TV Lux pravdepodobne len tak nezapne. Preto vnímam pozitívne mnoho obsahu napr. vo forme náučnýhc videí, ktoré šíria internetom. Verím, že takýchto rozumných, umiernených, kresťanských projektov bude pribúdať. Seriál Fara v meste je jednym z nich. Odporúčam vám si ho pozrieť a pustiť ho aj (starým) rodičom. Prvý diel nájdete TU.