Reakcia na článok Proletári všetkých krajín, spojte sa! Vo Vatikáne (Vatikánska sedma) zo 17. 4. 2016

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
              Reakcia na článok Proletári všetkých krajín, spojte sa! Vo Vatikáne (Vatikánska sedma) zo 17. 4. 2016

Vatikánske prijatie bolívijského prezidenta Eva Moralesa nie je len kurióznou novinárskou pikoškou. V kontexte aktuálneho diania v Bolívii môže mať vážne následky.

Uplynulý víkend sa vo Vatikáne konala konferencia pri príležitosti 25. výročia uvedenia sociálnej encykliky Jána Pavla II. Centesimus Annus. Informáciu o tom bolo možné nájsť aj na stránkach Postoja. Škoda, že autori sa obmedzili len na skutočnosť, že kontroverzne vnímané pozvánky pre Eva Moralesa a Bernieho Sandersa má na svedomí Pápežská akadémia sociálnych vied, a že pápež František kvôli návšteve Lesbosu prominentných hostí pozdravil iba na krátkej osobnej audiencii. Vytvorený mediálny obraz tejto udalosti vyzerá tak, že pontifik „zo slušnosti“ prijal významných politikov, ktorých do Vatikánu pozval niekto iný.

Celá záležitosť je ale oveľa zložitejšia a vyžaduje si hlbšiu analýzu. Minimálne v prípade Eva Moralesa vyvolalo jeho vatikánske prijatie pápežom, decentne povedané – rozčarovanie. Obzvlášť v domovskej Bolívii, kde konflikt medzi ľavicovým populistom Moralesom a tamojším episkopátom eskaluje práve v posledných týždňoch. 7. apríla sa v Cochabamba na 101. plenárnom zasadnutí Konferencie biskupov Bolívie (Conferencia Episcopal Boliviana, CEB) tamojší biskupi veľkou väčšinou hlasov uzniesli, že budú musieť reagovať na ničivé spoločenské dôsledky, ktoré má v krajine na svedomí obchod s drogami. Na tom by za normálnych okolností nebolo nič zvláštne, keby sa celkom oprávnená kritika (vzhľadom na alarmujúcu situáciu) nedotkla aj politických špičiek krajiny.

Biskupi si vzali na mušku kontrolu nad pestovaním koky, ktorá sa v rukách stále rafinovanejších producentov drog mení na omamnú látku kokaín. Pastiersky list odsudzuje, že do tohto procesu sú zapletené dokonca štátne inštitúcie a bezpečnostné úrady. Následky sú katastrofálne, čo si biskupi ako pastieri veľmi dobre uvedomujú. V Bolívii bolo pestovanie koky (samozrejme bez chemického procesu, ktorým sa výťažok z koky mení na kokaín) pre liečiteľské a bežné spotrebiteľské účely odjakživa samozrejmosťou. Dokonca sám Morales, ktorý pochádza z chudobnej rodiny, si v minulosti zarábal na skromné živobytie práve pestovaním koky. Aj v súčasnosti vystupuje v prospech záujmov pestovateľov tejto plodiny (má v ich radoch silnú voličskú základňu), ktorí pochádzajú prevažne z oblastí, kde sa len ťažko hľadá iný zdroj príjmu.

Problém však spočíva v tom, že skorumpovaní úradníci a polícia prižmurujú oči nad tým, ako sa pestovanie koky v réžii narkobarónov stále viac rozširuje a v čoraz väčšej miere sa stáva surovinou na produkciu drog. Z poľnohospodárov to robí otrokov narkomafie a tí z tohto bludného kruhu sami nedokážu vystúpiť. Zahraničná pomoc, ktorá sa usiluje podporiť roľníkov v pestovaní iných plodín, zatiaľ nedosahuje prenikavé úspechy aj preto, že v populistickom ľavicovo-socialistickom režime sú tieto aktivity z Európy a USA prezentované ako kolonizácia zo strany Západu.

Vzhľadom na to, že situácia je už dlhšie veľmi vážna, rozhodol sa episkopát biť na poplach aj posledným pastierskym listom. Morales snahu biskupov vníma osobne a na ich aktivitu reagoval podráždene. Spolu so straníckym vedením vládnucej socialistickej strany (MAS) biskupov tvrdo kritizoval a odmietol všetky výčitky. Viceprezident krajiny Álvaro García Linera zašiel dokonca tak ďaleko, že požaduje výmenu vo vedení katolíckej cirkvi v Bolívii. Na dôvažok Morales biskupom posmešne odkázal, že sú proimperialistickí a prokapitalistickí. Zároveň im odporučil, aby si založili vlastnú politickú stranu.

Hovorca CEB Erwin Bazan, reagoval na nebývalo ostré invektívy socialistického establišmentu tým, že predsa žijeme v demokracii, a že by sa nemala prehliadať perspektíva pastierskeho listu, ktorá je pastoračná  a je výrazom starostlivosti biskupov o im zverený ľud. Bazan ďalej zdôraznil zámer listu „vytvoriť priestor pre dialóg, aby bolo možné dospieť k riešeniu pálčivého problému, ktorý medzi obyvateľmi spôsobuje enormné škody.“ Dôsledky roztržky medzi prezidentom a katolíckou hierarchiou Bolívie nenechali na seba v súvislosti s Moralesovou návštevou vo Vatikáne dlho čakať. Bolívijský prezident interpretuje prijatie pápežom ako vlastný triumf a verifikovanie svojho postoja, pričom pastiersky list biskupov neváhal okamžite označiť za rebéliu proti samotnému Svätému otcovi.

Keďže znenie pastierskeho listu je známe od začiatku apríla (v bolívijských kostoloch sa čítal minulý týždeň), je viac ako pravdepodobné, že pápež o iniciatíve biskupov vedel. Taktiež ťažko uveriť tomu, že by František ako Juhoameričan situáciu ohľadom pestovania koky a jej neblahých spoločenských dôsledkov v Bolívii nepoznal. Zostáva len veriť, že okrem prijímania gýčových darov od Eva Moralesa a mediálnych gest s tým spojených, mu ako hlava katolíkov patričným spôsobom prehovoril do duše.

V opačnom prípade sa obávam, že bolívijským odporcom drogových kartelov spolu s Konferenciou biskupov Bolívie, nebude vo vyostrenom konflikte na vysvetlenie stačiť pápežova odpoveď à la „Potriasol som mu rukou a pozdravil ho. Ak si niekto myslí, že uvítanie je politizovaním, odporúčam mu ísť k psychiatrovi.“  Dohra, a prípadné rozuzlenie tohto diskutabilného stretnutia vo Vatikáne, bude analytikom i verejnosti zaiste stáť za ďalšie sledovanie.   

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo