Dominikáni v prvej línii

Dominikáni v prvej línii

Dnešným oslávencom v Cirkvi je svätý Dominik. V dobe, kedy na Slovensku silnie dopyt po katolíkoch vo verejnom priestore, katolíkoch podkutých v komunikácii, argumentoch aj v zbožnosti, nám môžu byť príkladom niektoré z dnešných aktivít Rehole kazateľov, ktorú sv. Dominik založil.

Vedeli ste, kde sa vzal ruženec? No predsa ho Panna Mária darovala sv. Dominikovi, aby ho šanoval. Tušili ste, od kedy pápež nosí bielu? No predsa od chvíle, kedy bol pápežom prvý raz dominikán, Inocent V. A viete ku komu patrili učitelia cirkvi Tomáš Akvinský a Katarína Sienská?

Áno, aj oni nosili biele dominikánske habity. Naprieč dejinami Cirkvi sú to práve dominikáni, ktorí verní svojmu povolaniu kázať, stoja v prvej rade styku s verejnosťou, alebo, pre fanúšikov ruženca Svetla, hlásajú pokánie a Božie kráľovstvo.

Na Slovensku sa dnes mnohí pýtajú, či sa nájde katolík, ktorý má dobré argumenty a vie dobre vystupovať. Vo svete sú to po dnes dominikáni, ktorí sú jedným z najvýraznejších hlasov Cirkvi vo verejnom priestore. V Amerike, v Anglicku či v Poľsku sa dominikánom vo verejnom priestore nedá vyhnúť. Svoje povolanie kázať svetu plnia zavše dobre a inšpiratívne: diskutovaním, prednášaním či dôstojnou liturgiou.

Ako nedávno napísal Catholic Herald, dnes sú to práve americkí dominikáni, ktorí prinášajú na kempusy najlepších amerických univerzít ortodoxnú filozofiou a teológiu. V anglo-saskom svete sú jedným zo základných pilierov života na univerzitách študentské spolky, v ktorých sa študenti združujú podľa záľub, konfesií, či koníčkov. Jedným z najrýchlejšie sa šíriacich katolíckych spolkov na amerických univerzitách je Thomistic Institute - spolok, ktorým sa dominikáni dostávajú medzi študentov za cieľom ‘priblížiť druhým pravdu o Bohu, ktorý sídli v našich srdciach.’

V čase, kedy sú na amerických kempusoch konzervatívni a kresťanskí rečníci čoraz častejšie vypískaní či bojkotovaní študentskou ľavicou, prednášky a stretnutia v pobočkách Thomistic Institute sa stávajú pre študentov príležitosťou dostať odpovede na existenciálne otázky, ktoré si profesori na tamojších fakultách filozofie a literatúry prestali klásť. Za posledných 10 rokov sa pobočky Thomistic Institute rozšírili na vyše 30 univerzitných kempusov vrátane Harvardu či Princetonu.

Svoje pobočky má spolok aj v Británii. Tamojší dominikáni zažívajú v posledných rokov rapídny nárast povolaní. Po suchších deväťdesiatych rokoch mali v poslednej dekáde anglickí dominikáni vždy aspoň zo päť novicov. Spomedzi reholí pôsobiacich v Anglicku sa im darí suverénne najlepšie a ich formačný dom v Oxforde je vychýreným miestom pre štúdium stredovekej teológie a filozofie.

Dominikánsky kláštor Ducha Svätého je jedným zo 45 kolégii, ktoré spoločne tvoria Oxfordskú univerzitu. Tamojšie ‘Studium’ - akreditované rímskym Angelicom, Pápežskou univerzitou sv. Tomáša - musia absolvovať všetci anglickí adepti na dominikánske duchovné povolanie. 

Ba čo viac, svojich kandidátov na kňazstvo tam posielajú na štúdiá aj ďalšie anglické rehoľné spoločnosti ako oratoriáni, benediktíni či františkáni. Spomedzi rôznych katolíckych farností a kostolov sú to práve dominikáni, ktorí v Oxforde ťahajú pastoráciu študentov s pravidelnými stretkami, celovečernými adoráciami, verejnými prednáškami či rodinnými omšami.

Do krakovského kláštora dominikánov sa vraj v súčasnosti zmestí okolo 200 bratov. Okolo desiatky z nich sa cielene venuje liturgickej obnove, majú na to vlastnú nadáciu. Skladajú, nahrávajú a spievajú vlastné nápevy, ktorými doprevádzajú liturgiu, lebo ‘obnova Cirkvi môže vychádzať len z dôstojnej liturgie’. V praxi to vyzerá najmä ako gregoriánske nápevy šmrncnuté čímsi moderným, samozrejme nielen po latinsky ale najmä po poľsky. Treba zažiť. Alebo si aspoň vypočuť v ich playliste na Spotify.

Okrem iného je dominikánsky kláštor už vyše 20 rokov hostiteľom Tertio Millenio Seminar, jednej z top katolíckych akademických letných škôl v Európe. Z iniciatívy zakladateľov Michael Novaka a Rocco Buttiglioneho je letná škola príležitosťou pre amerických a východoeurópskych študentov vnoriť sa do sociálnej náuky Cirkvi. Dnes seminár vedie životopisec Jána Pavla II. George Weigel.

Svätý Dominik bol súčasníkom svätého Františka. Jestvuje množstvo legiend, ktoré rozprávajú ako sa v 13. storočí občas stretávali cestou do Ríma, kam obaja chodievali lobovať za uznanie svojich reholí. Pri prvom zo stretnutí si vymenili, čo im bolo najdrahšie: Dominik dal Františkovi svoj ruženec, ktorý mu zverila Mária, kým František venoval Dominikovi svoj meč, ktorý šanoval ešte od križiackych výprav.

Pomyselný meč aktivít v učení, prednášaní či v liturgii, akým vstupujú do sveta dominikáni vo svete, by pristal aj slovenským dominikánom. A vlastne aj ktorémukoľvek spoločenstvu laikov či duchovných i v slovenskej Cirkvi, ak máme úspešne osloviť dnešný svet.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo