Akože „Katolícka“ univerzita v Louvain

Akože „Katolícka“ univerzita v Louvain

Za otázku, či by potrat nemal byť nezákonný podobne ako znásilnenie, dostal profesor na belgickej Katolíckej univerzite výpoveď.

Stéphane Mercier bol od septembra minulého roku profesorom na univerzite v Louvain (UCL) prednášajúcim filozofiu. V rámci svojho predmetu napísal nedávno 15-stranovú argumentáciu pod názvom Filozofia za život, ktorú rozdal študentom ako poznámky počas kurzu filozofie. Jej obsah by sa dal po značnom zjednodušení zhrnúť takto:

1. Morálny predpoklad: úmyselne zabiť nevinnú osobu je vždy morálne zlé.

2. Faktický predpoklad: potrat predstavuje zabitie nevinnej osoby, v tomto prípade ide o ľudskú bytosť,  ktorá sa nachádza ešte v lone matky.

3. Morálny záver: zabiť dieťa v štádiu embrya alebo fetusu je morálne zlé, tak ako je morálne zlé ho zavraždiť vo veku piatich rokov. A to za každých okolností.

Ako vidieť, je to pomerne jednoznačná logická schéma, ktorá mala študentom slúžiť ako cvičenie na tvorbu argumentov a protiargumentov. Dá sa tiež povedať, že nie je veľmi originálna. Sám pedagóg skromne priznáva inšpiráciu Kreeftovou Prolife Philosophy, ako aj inými autormi. A tak zrejme by celý text ostal navždy nepovšimnutý, keby autor predsa nešiel v úvahách trochu ďalej. Na príklade aktu znásilnenia doplnil svoje závery otázkou vzťahu medzi nemorálnosťou a nezákonnosťou takto:

„Znásilnenie je morálne zlé v každom prípade: neexistujú okolnosti, ktoré by z neho urobili akt dobrý či dokonca prijateľný. Znásilnenie je nemorálne a našťastie aj nezákonné... ak je však potrat zabitím, tak ako sme povedali, nie je potom ešte závažnejším aktom ako znásilnenie? Nemal by preto potrat, ktorý je ešte viac nemorálny ako znásilnenie, byť z omnoho väčšieho dôvodu tiež nezákonný?“

Zrejme práve táto úvaha o deklarovaní potratu za akt horší ako znásilnenie vyvolala búrku v belgickej tlači na podnet feministických a rodovo zmätočných organizácií. Vedenie univerzity muselo reagovať. Kto však čakal obhajobu katolíckeho stanoviska v danej otázke (vzhľadom na názov univerzity) alebo minimálne aspoň ochranu akejsi akademickej slobody, bol nakoniec veľmi prekvapený. Tania van Hemelryck, poradkyňa rektora pre rodovú politiku (!!!), sa v prvej reakcii vyjadrila, že „autority sa chcú oboznámiť so štatútom toho textu, ako aj s jeho doterajším použitím vo výučbe, pričom v každom prípade UCL bráni základné právo na potrat a najmä právo žien na voľbu.“

Hneď nato bol profesor predvolaný pred komisiu, ktorá ho v prvom momente suspendovala a začala voči nemu disciplinárne vyšetrovanie. Po niekoľkých dňoch bolo konanie uzavreté s návrhom na disciplinárny postih. Tlačová správa oznamujúca toto rozhodnutie v posledný marcový deň sa končí paragrafom, ktorý však vo svetle sankcie vyznieva ako prázdna fráza: „Akademická sloboda patrí k základom poslania univerzity. UCL sa dištancovala od názorov p. Merciera a chce pripomenúť svoju pevnú oddanosť úlohe univerzity ako animátorky debát a výmeny názorov vrátane otázok kontroverzných. Túto úlohu, nevyhnutnú pre vzdelávanie kritických a zodpovedných občanov, je možné naplniť, len ak bude zaručené pokojné a rešpektujúce vyjadrovanie rôznych názorov založené na vedeckej rigoróznosti.“

K 1. aprílu bol teda profesor Mercier prepustený bez udania dôvodu. A to aj napriek tomu, že na svojej webovej stránke je univerzita hrdá na svoju otvorenosť, akademickú slobodu a rešpektovanie iných názorov: „UCL je intelektuálnym a kozmopolitným priestorom, ktorého diverzita podporuje stretanie s inými a so svetom v duchu racionálnej diskusie a vzájomného obohatenia. Kresťanská tradícia je živým dedičstvom, motorom originálneho pluralizmu pre dobro a pri rešpektovaní všetkých, bez ohľadu na ich presvedčenie.“ Ktovie o akej tradícii sa tu vlastne hovorí, keď prolife presvedčenie je v tomto originálnom pluralizme diciplinárne postihované.

Na tej istej webovej stránke sa tiež možno dozvedieť, že Univerzita ma štyri „governance“ orgány a jedným z nich je tzv. Organizačná moc, ktorej predsedom je arcibiskup v Mallines-Bruxelles (zároveň je aj Veľkým kancelárom Univerzity) a členmi sú ďalší traja biskupi sídliaci vo frankofónnej časti Belgicka. Postavili sa biskupi na stranu pedagóga, ktorý vo svojej argumentácii len zastával postoje cirkvi? Zatiaľ to tak nie je. Tommy Scholtès, hovorca konferencie biskupov, tvrdí, že „UCL a biskupi sú dve veci, blízke a odlišné zároveň. Nebudeme sa vyjadrovať k tomu, čo hovorí Univerzita“. Nuž neviem, možno je to skutočne tak a právomoc biskupov je v týchto situáciách skutočne nulová. Lenže na adresu profesora sa hovorca vyjadruje ďalej takto: „Slová Stephana Merciera mi pripadajú karikaturujúce. Slovo vražda je príliš silné; predpokladá násilie, skutok spáchaný pri plnom vedomí, zámerne, a neberie do úvahy situáciu osôb často vo veľkej núdzi.“

Stéphane Mercier možno tušil, že jeho dokument vyvolá polemiku na univerzite a podrážené reakcie v tlači. Že ho však nepodporí cirkevná hierarchia za to, že jeho filozofický cvičebný text je v súlade s cirkevnou náukou, to sa mu asi ani len nesnívalo.

Dodatočná informacia: Univerzita o prepustení p.Merciera verejne neinformovala. Informáciu o tom, že bol prepustený k 1.aprílu je možné nájsť v tomto rozhovore.

Na jeho podporu beží petícia vo viacerých jazykoch. 

 

Titulná fotografia: Katolícka univerzita v Louvain, wikipedia.org/Jean-Pol Grandmont

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo