Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
01. január 2022

Ján 21,24To je ten učeník, ktorý o týchto veciach vydáva svedectvo

a toto napísal. A vieme, že jeho svedectvo je pravdivé. 25Ale Ježiš urobil ešte veľa iného. Keby sa to všetko malo dopodrobna opísať, myslím, ani na celom svete by nebolo dosť miesta na knihy, ktoré by bolo treba napísať.

A vieme, že jeho svedectvo je pravdivé... Ako to môžeme vedieť?

No my, dnešní ľudia, už môžeme iba dôverovať, že to tak je. (Existuje, prirodzene, aj more argumentov podporujúcich túto dôveru. Tie, ktoré ma napadli, som uviedol a vysvetlil ich argumentačnú hodnotu pre mňa v predchádzajúcich blogoch.)

Ale keď čítali Jánovo evanjelium jeho súčasníci, niektorí z nich ešte pamätali na osobné stretnutia s Ježišom. Preto im Ján mohol napísať, že oni vedia, čo je pravda. Jánovo evanjelium dokázateľne vzniklo okolo roku 95 po Kristovi. Jeho prvé nájdené opisy sa našli v rôznych častiach Egypta, Grécka, Rímskej ríše, Sýrie a Turecka. Ich datovanie sa kladie do rokov už okolo 98 až 138, teda ozaj pár rokov po vzniku originálu. Nebol čas na vznik legiend o Kristovi; ešte stále žijúci priami svedkovia tých udalostí všetko kontrolovali a hodnotili. Od roku cca 35 do roku 107 žil Ignác z Antiochie. Toho vychoval apoštol Pavol a na jeho formáciu vplýval aj Ján. Medzi rokmi 70 až 156 žil Polykarp, ktorý mal blízke kontakty s apoštolom Jánom. Od roku 140 do roku 203 žil Irenej, žiak Polykarpa. Tri mená, traja velikáni kresťanstva po smrti apoštolov. Po celý čas boli pokusy napísať čosi viac o Kristovi. Veď či Ján sám nenapísal, že Ježiš toho urobil ešte oveľa viac ako je napísané?

Po smrti Jána už vznikali apokryfné evanjeliá. Legendy a mýty, ktoré títo velikáni určite nenapísali ani neschvaľovali. Niečo, čo možno nazvať ľudovou náboženskou tvorbou. Niečo na spôsob stredovekých legiend o svätých. Legiend, kde síce išlo o to, aby sa šírili informácie o hrdinstve svätcov, lenže dosť často sa tam viac hovorilo o zázrakoch dotyčných svätcov (v snahe zaujať senzáciami - podobne ako dnes v bulvárnych ale pomaly už aj v takzvaných serióznych médiách) než o ich živote a názoroch. A dosť často sa aj preháňalo, hlavne keď sa písalo o svätých z obdobia prenasledovania kresťanov v Rímskej ríši. Nečudo, veď uplynulo už viac ako 500-600 rokov a nikto to už nemohol verifikovať.

Tieto stredoveké legendy slúžia odporcom kresťanstva ako dôkaz, že podobnými legendami sú aj evanjeliá. Keďže apokryfné evanjeliá tomuto preukázanému postupu vytvárania legiend zodpovedajú, je lákavé (ale nie poctivé) vyhlásiť za legendy aj štyri kánonické evanjeliá. Z tohto pohľadu je snaha stredovekých autorov legiend o svätých a autorov apokryfov kontraproduktívna vo vzťahu k modernému človeku (modernému v zmysle vopred zaujatému - teda rozhodnutému ignorovať vedecké fakty o vzniku kánonických evanjelií a vedecké fakty o vzniku apokryfov) a jeho snahe akosi sa zorientovať.

Ale aj dnes vznikajú apokryfy. Profesor ranej židovsko-kresťanskej histórie Morton Smith z Columbia University v New Yorku, ohlásil v roku 1960 na stretnutí Society of Biblical Literature historický objav v kláštore Mar Saba v judskej púšti. „Odborníci“ ho označili za tajné Markovo evanjelium. Bolo plné narážok na tajné, celonočné stretnutia Ježiša s nejakým neznámym mladíkom, odetým iba nejakou ľanovou plachtou. Problémom je, že okrem M. Smitha nikto odvtedy už tento apokryf nevidel. Skrátka – zmizol. Podrobnosti sa dajú zistiť v inej literatúre.

Inzercia

Tu uvediem iba jedno: ukazuje sa to ako podvod, ako neserióznosť jedného historika, ktorý dokázal pre svoju slávu vymyslieť a vytvoriť takýto falošný podvrh, v ktorom dokonca reaguje na svoju homosexuálnu orientáciu. Ale niekomu to vyhovuje. Hoci nie je dôkaz, už sa to používa, už to koluje, už sa tým argumentuje. Najmä v krčmách a na internetových diskusiách. Čo je vlastne to isté.

Cieľom tohto „apokryfu“ však nie je posilnenie viery v Boha. Jeho cieľom je snaha obhájiť pomocou Krista homosexuálne vzťahy. Nie homosexuálnu orientáciu ale homosexuálne vzťahy. To je rozdiel. Keď toto hovorím, neznamená to, že odsudzujem. Človeka odsúdia nakoniec jeho vlastné skutky. Nie Boh. Nie ja, nie nezainteresovaní. Človeka odsúdia tí, ktorí boli jeho závislosťou poškodení, ktorým svojou závislosťou závislý ublížil.

Ja tiež píšem svoje evanjelium. Svoj pohľad na Krista. Mojim cieľom je porozumieť svojej viere. Pochopiť, aby som uveril. Uveriť, aby som pochopil.

Aby som nikomu neublížil...

 

59 rokov hľadám pravdu, 59 rokov budujem vzťahy. 59 rokov budujem svoj vzťah s Pravdou.

Odporúčame

Blog
Ján 21,20Peter sa obrátil a videl, že za nimi ide učeník,

Ján 21,20Peter sa obrátil a videl, že za nimi ide učeník,

ktorého Ježiš miloval, ten, čo sa pri večeri naklonil k jeho hrudi a spýtal sa: „Pane, kto ťa to zradí?“ 21... Peter ... povedal Ježišovi: „Pane, a čo bude s týmto?“ 22Ježiš mu odpovedal: „Ak chcem, aby zostal, kým neprídem, čo teba do toho? Ty poď za mnou!“ 23A tak sa medzi bratmi rozchýrilo, že ten učeník neumrie. No Ježiš mu nepovedal: „Neumrie,“ ale: „Ak chcem, aby zostal, kým neprídem, čo teba do toho?“

Blog
O Synagóge Satana a jeho línii

O Synagóge Satana a jeho línii

“A tých zo Satanovej synagógy, ktorí o sebe hovoria, že sú Židia, ale klamú, lebo nimi nie sú, prinútim, aby prišli a poklonili sa ti k nohám a aby spoznali, že som si ťa zamiloval.” - Zjavenie 3:9.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.