Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
22. november 2021

Zamyslenie: Môže byť katolík prochoice?

Prečo je obhajoba umelých potratov nezlučiteľná s katolíckou vierou.
Zamyslenie: Môže byť katolík prochoice?

12. septembra 1960 vystúpil mladý a nádejný americký prezidentský kandidát za Demokratickú stranu John Fitzgerald Kennedy s prejavom na stretnutí protestantských kazateľov. Protestantská a antikatolícka časť Ameriky bola nedôverčivá ku katolíckemu kandidátovi a nechcela vidieť „vatikánskeho agenta“ v Bielom dome. Kennedy kazateľov upokojoval: „Nie som katolícky kandidát na prezidenta. Som v prvom rade kandidát Demokratickej strany, ktorý je zhodou okolností katolík. Verím v prezidenta, ktorého náboženské presvedčenie je jeho súkromnou záležitosťou, a ktoré nevnucuje národu, ani ho národ neukladá ako podmienku zastávania tohto úradu.“

Šikovný Kennedy sa napokon stal americkým prezidentom. V novembri 1963 ho však postihla tragédia - bol zavraždený výstrelom z pušky počas stretnutia v Dallase. Ale aj jeho predvolebný prejav odštartoval alebo napomohol k ďalšej tragédii. K tragédii mnohých politikov, ale aj nepolitikov, ktorí sa síce hlásia ku katolíckej viere, no nikomu ju „nevnucujú.“

Táto schizofrénia nie je asi nikde viac vypuklejšia ako v prípade postojov k umelým potratom. Prochoice mentalita nie je blízka iba viacerým politikom, ale plazivo prenikla aj do myslenia a sŕdc mnohých katolíkov. V súvislosti s potratmi sa podobne „nevytieravo“ vyjadroval aj John Kerry, prezidentský kandidát z roku 2004, vierovyznaním katolík: „Nemôžem dogmy katolíckej viery prostredníctvom  legislatívy vnucovať židom, ateistom alebo protestantom.“ Počas kampane sa Kerry profiloval ako zástanca práva na potrat. Pri jednej príležitosti označil boj za práva žien na potrat ako jednu z hlavných tém svojej kampane. 

O viac ako desať rokov neskôr získal guvernér štátu Virginia Tim Kaine viceprezidentskú nomináciu Demokratickej strany. V súťaži o Biely dom bojoval po boku s Hillary Clintonovou. Aj Kaine sa označil za tradičného katolíka, ktorý je osobne proti potratom. No ako to už v tomto prípade býva smutným zvykom ani on nemôže svoje osobné názory vnucovať ostatným. V podobnom duchu zmýšľa aj ďalší prochoice katolík, súčasný americký prezident Joe Biden, ktorý napríklad ani neverí, že sa život začína počatím. 

Postoje týchto vyhlásených katolíkov k umelým potratom sa javia o to zvláštnejšie, ak ich konfrontujeme s tým, ako vníma umelý potrat ich materská cirkev a katolícka tradícia. 

Biblia nikde priamo neodsudzuje umelý potrat, hovorí o tom iba v náznakoch. No už len samotné čítanie medzi riadkami posvätných textov nás núti zamyslieť sa nad tým, čo si asi autori Biblie mysleli o zabíjaní nenarodených detí. Je ťažké uveriť, že by Panna Mária pod svojim srdcom nosila iba neurčitý „zhluk buniek,“ a nie vteleného Božieho Syna, ktorý mal zachrániť svet.   

Každopádne k našej téme nám oveľa viac povie katolícka tradícia. Ranokresťanský spis Didaché hovorí jednoznačne: „Nezabiješ zárodok potratom ani neusmrtíš novonarodené dieťa. Nezabiješ, nescudzoložíš, nebudeš kaziť mládež, nepokradneš, nebudeš čarovať, nepožiješ jed, nezabiješ nenarodené ani narodené dieťa, nebudeš túžiť po majetku blížneho. Kto sa nehlási ku svojmu tvorcovi, kto zabíja deti a ničí Boží zárodok, kto sa odvracia od núdzneho; kto utláča trpiaceho, kto obhajuje bohatých, kto nespravodlivo súdi chudobných; sú to hriešnici. Deti, varujte sa takýchto ľudí.“

V ďalšom texte z obdobia prvotnej cirkvi - v liste Pseudo-Barnábašovi sa dočítame: „Nespôsobíš smrť dieťaťa v lone matky a nezabiješ ho ani po jeho narodení.“ Svätý Bazil potrat odsudzuje tvrdými slovami: „Žena, ktorá úmyselne usmrtí svoje nenarodené dieťa je vinná z vraždy.“ Aj ďalší významní učenci a duchovní ranej cirkvi ako boli Hieronym, Tertulián alebo Hippolytus potrat ostro odmietajú. Svätý Tomáš Akvinský sa v stredoveku zaoberal teóriou hylemorfizmu, ktorý sa zakladá na predstave, že duša sa do človeka vlieva postupne cez rozličné štádia. Napriek tomu aj tento stredoveký cirkevný velikán odmietal potrat. 

Inzercia

Katolícka cirkev aj dnes odsudzuje umelý potrat ako závažné zlo, ktoré protirečí morálnemu zákonu a piatemu Božiemu prikázaniu: „Boh Pán života, zveril ľuďom vznešenú úlohu chrániť život, čo sa má uskutočňovať spôsobom dôstojným človeka. Život treba teda chrániť s najväčšou starostlivosťou už od počatia; potrat a vražda novonarodeného dieťaťa sú ohavnými zločinmi.“ 

Voči alibizmu prochoice katolíkov o tom, že názor na potrat je iba osobnou záležitosťou, ktorú nemožno do svedomia iným ľuďom vnucovať, sa ohradil pápež Ján Pavol II. v encyklike Evangelium vitae z roku 1995: „Civilné právo musí zabezpečovať všetkým členom spoločnosti rešpektovanie istých základných práv, ktoré patria k prirodzenosti osoby a ktoré musí uznať a chrániť každý pozitívny zákon. Medzi nimi prvým a základným právom je nenarušiteľné právo každej nevinnej ľudskej bytosti na život. Právne tolerovanie umelého potratu alebo eutanázie nemôže sa teda v žiadnom prípade odvolávať na rešpektovanie svedomia iných práve preto, že spoločnosť má právo i povinnosť brániť sa proti zneužitiam, ktoré by sa mohli diať v mene svedomia a pod zámienkou slobody.“

Tzv. právo na potrat neobstojí ani zoči-voči medicínskym poznatkom, ktoré poukazujú na to, že nenarodený človek nie je nejaký orgán v tele ženy, ktorý sa dá ľubovoľne odstrániť, ale ľudská bytosť s jedinečným genetickým kódom. Preto je umelý potrat nielen zločinom voči bezbrannému človeku, ale aj zločinom voči zdravému rozumu.

Vzhľadom na vyššie uvedené sa javia postoje prochoice katolíkov ako nepochopiteľné až bizardné. Politik, ktorý sa síce hlási ku katolíckej viere, ale ignoruje alebo odmieta učenie svojej cirkvi v tak vážnej téme, ako je vykonávanie umelých potratov, je priamo alebo nepriamo zodpovedný za šírenie prochoice kultúry s jej hrozivými a nezvratnými dôsledkami. Spoluzodpovední sú aj tí cirkevní predstavitelia, ktorí v tejto veci mlčia a nechcú alebo sa nevládzu dôrazne postaviť proti prochoice katolíkom vo verejnom aj neverejnom živote.  

Titulný obrázok 
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58424249

 

Odporúčame

Blog
Hrajú Biblia a globálny syndikát v jednom tíme?

Hrajú Biblia a globálny syndikát v jednom tíme?

Zamyslel si sa už niekedy nad tým, kto ovláda tento svet? Sú to ľudia, naši hrabiví politici s ich daňovými podvodmi, milenkami a rezidenciami v Austrálii? Ach, ty Sulík. Alebo ide o národy, či dokonca spojenectvá štátov, ako lgbtidfksj EÚ, NATO a OSN, ktoré sú skutočnými hýbateľmi agendy klimatických zmien, agendy očkovania typu doktor Mengele? Aká veľká je pravdepodobnosť, že za všetkými neľudskými agendami, ktoré sa na nás dnes hrnú zo všetkých strán, stoja iba ľudia? Možno celý svet ovláda Krčméry, ktorého sestra je riaditeľkou klinických testov vo Pfizeri pre Česko a Slovensko.

Denník Svet kresťanstva