Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
25. október 2021

Dietrich Bonhoeffer - O hlúposti

Hlúposť je nebezpečnejším nepriateľom dobra ako zlo. Proti zlu sa dá protestovať, dá sa odhaliť jeho zámer, v najkrajnejšom prípade sa mu dá zabrániť násilím. Vždy v sebe nesie zárodok vlastného rozkladu, už len preto, že zanecháva v človeku prinajmenšom nespokojnosť. Proti hlúposti sme bezbranní.
Dietrich Bonhoeffer -  O hlúposti

Ani protestami, ani násilím sa nedá urobiť vôbec nič. Argumenty nepôsobia, fakty, ktoré odporujú vlastným predsudkom sa jednoducho neuznávajú - v takých prípadoch sa dokonca hlupák stáva kritickým - a ak sa faktom nedá vyhnúť, iba ich odbije ako bezvýznamné výnimky. Popritom je hlupák narozdiel od zlého človeka so sebou úplne spokojný, stáva sa dokonca nebezpečým, pretože stačí jemné podráždenie, aby prešiel do útoku. Preto musíme byť opatrnejší pred hlúpym človekom ako pred zlým človekom. Nikdy sa nepokúšajme presviedčať hlupáka dôvodmi; nemá to zmysel a je to nebezpečné.

Aby sme našli spôsob ako sa s hlúposťou vyrovnať, musíme sa snažiť pochopiť ju v jej podstate. Je isté, že v jadre nie je defektom intelektuálnym, ale ľudským. Sú ľudia, ktorí sú intelektuálne veľmi schopní a pritom sú hlúpi, naopak sú ľudia, ktorí sú intelektuálne veľmi ťažkopádni, ale sú všetkým možným, ale nie sú hlúpi. K tomuto objavu prichádzame na naše prekvapenie vo výnimočných situáciách. Popritom nemáme ani tak dojem, že hlúposť je vrodený defekt, ale skôr, že sú ľudia za istých okolností ohlupovaní, prípadne, že sa nechajú ohlupovať. Ďalej pozorujeme, že uzavretí a osamelo žijúci ľudia majú tendenciu jej podľahnúť menej ako jednotlivci alebo skupiny so sklonom k združovaniu, alebo tí, ktorých k združovaniu prinútili.

Zdá sa, že hlúposť nie je ani tak psychologický ako skôr sociologický problém. Je zvláštnou formou pôsobenia okolností dejín, sprievodným zjavom psychologických reakcií na niektoré vonkajšie pomery. Pri bližšom pohľade sa ukáže, že každé silnejšie uplatnenie vonkajšej moci, náboženskej, alebo politickej, veľkú časť ľudí zasiahne hlúposťou. Dokonca sa zdá, akoby to bol nejaký psychologicko-sociologický zákon. Moc jedných využíva hlúposť druhých. Celý proces nespočíva v tom, aby určité - napríklad intelektuálne - schopnosti zakrpateli, alebo zmizli. Spočíva v tom, že ohromujúci dojem vyvolaný vonkajšou mocou pripravuje človeka o jeho vnútornú samostatnosť - takže sa potom - viac, alebo menej vedome - vzdáva hľadania vlastného postoja k životným situáciám. Ak je hlupák často tvrdohlavý, neznamená to ešte, že je samostatný. Keď s ním hovoríme, máme pocit, že pred nami nie je on sám, osobne, ale predsudky a frázy, ktoré sa ho zmocnili. Je akoby zakliaty, zaslepený a skorumpovaný vo svojej podstate. Keď sa stal nástrojom bez vlastnej vôle, bude hlupák schopný akéhokoľvek zlého skutku a zároveň ho nedokáže rozpoznať ako zlo. V tom je nebezpečenstvo diaboského zneužitia. Vzniká tak možnosť ľudí natrvalo zničiť.

Práve preto je zrejmé, že hlúposť sa nedá premôcť iba poučením, ale oslobodením. Pritom sa musí počítať s tým, že skutočné vnútorné oslobodenie bude možné až po vonkajšom oslobodení; kým k nemu dôjde, budeme sa musieť vzdať všetkých pokusov presvedčiť hlupákov. Okrem toho je zrejmé, že sa zbytočne pokúšame zistiť ako zmýšľa "ľud" a prečo je táto otázka pre zodpovedne zmýšľajúceho a konajúceho zbytočná - ide o okolnosti, v ktorých sa nachádzajú. Biblický výrok, že bázeň pred Bohom je počiatkom múdrosti potvrdzuje, že vnútorné oslobodenie k zodpovednému životu pred Bohom je jedinou skutočným víťazstvom nad hlúposťou.
Tieto úvahy o hlúposti obsahujú aj akúsi útechu; nemôžeme považovať väčšinu ľudí za bezpodmienečne hlúpu. Bude záležať na tom, ak budeme očakávať väčší úžitok od ľudskej hlúposti, alebo od samostatnosti a múdrosti.

 

Inzercia

Preklad neprešiel gramatickou ani štylistickou korektúrou.

Igor Čonka

OZ Zabudnuté knihy

www.zabudnuteknihy.eu

Pracujeme na prekladoch, digitalizácii a šírení zabudnutých diel literatúry.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
Teológ, dobrodrodruh, profesor, špión

Teológ, dobrodrodruh, profesor, špión

"Český Lawrence z Arábie", aj takto volali Aloisa Musila. Zoznam "teológ, dobrodrodruh, profesor, špión" nie je ani zďaleka kompletný a stal sa jednou zo "zabudnutých" osobností Československej republiky. Musil sa narodil v roku 1868 a medzi jeho príbuzných patril aj spisovateľ Robert Musil. V Olomouci vyštudoval teológiu a bol vysvätený za kňaza.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.