Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
19. september 2021

Pápež v Šaštíne a pokazený rušeň

Návšteva pápeža Františka na Slovensku bola mimoriadnou udalosťou, ktorej význam je zrovnateľný s prvou návštevou Jána Pavla II. Stretnutie s Františkom v Šaštíne sme viacerí nestihli, lebo sa pokazil rušeň, a vlak nás od piatej ráno po šesťhodinovej ceste doviezol z Bratislavy až do Malaciek. Aj to patrí k realistickej básni o Slovensku. Aj preto sa treba zamyslieť nad tým, čo pápež povedal politikom, cirkevným predstaviteľom a všetkým čo riadia značne poruchový rušeň vlaku Slovenská republika
Pápež v Šaštíne a pokazený rušeň

Zatiaľ čo návštevy pápeža v inom štáte sa štandardne plánujú viac mesiacov, zväčša až na ďalší rok, obidve tieto sa dohodli a pripravili v nezvykle krátkom čase pár mesiacov. Ján Pavol II. navštívil Ćeskoslovensko po rodnom Poľsku ako prvú postkomunistickú krajinu po páde Železnej opony, pápež František Slovensko ako prvý štát Európy po mnohých mesiacoch doznievajúcej 2. vlny svetovej pandémie Covid-19. Tá podobne ako komunisti uzavrela hranice, obmedzila slobodu, poškodila ekonomiku a pripravila milióny ľudí o zdravie a životy. Ján Pavol II. podporoval odboj proti komunizmu, pápež František podporuje opatrenia proti šíreniu koronavírusu. Aj keď pápeža pozývali viacerí, rozhodujúcim impulzom pri obidvoch návštevách bolo pozvanie nového prezidenta / prezidentky, ktorí kultúrnym a nenásilným spôsobom usilovali o spravodlivosť.

Podobne ako pred 30 rokmi, aj dnes náš štát rozbieha reformu politického a právneho systému po mnohých rokoch nespravodlivej vlády, a cirkev stojí pred úlohou vlastnej sebareflexie a hľadania nových ciest komunikácie s civilnou spoločnosťou. Podobne ako jeho predchodcovia, aj pápež František môže k tomu všetkému mnoho dobrého povedať. Aj preto bolo užitočné čo najlepšie ho počúvať a dobré využiť príležitosť stretnúť sa s ním z blízka. Niekoľkým sa nám to však napriek dobrej snahe nepodarilo.

ŽSR – 40 kilometrov za 6 hodín

Šli sme na vlak - spoj s odchodom o 05 : 09 z bratislavskej Hlavnej stanice, ktorý s prestupom v Kútoch o 6 : 20 mal mať príchod do Šaštína o 06 : 42, čiže vyše hodiny pred uzatvorením areálu, ktoré organizátori ohlásili na ôsmu hodinu. Nasledujúci spoj podľa cestovného poriadku a internetového vyhľadávača spojenia mal odchod aj príchod o hodinu a štvrť neskôr. Bolo treba vstať o 4. hodine ráno, aby sme verejnou dopravou stihli vlak. Ten meškal ohlásených 10 minút. Bolo v ňom o dosť menej ľudí, ako som predpokladal, takže sme ľahko našli miesto na sedenie. Niekde medzi zastávkami Zohor a Plavecký štvrtok, asi 25 km od Bratislavy, sme vo vonkajšej tme zbadali biely záblesk a začuli ranu. Vlak zastal, ale nepôsobilo to ako zrážka.

Asi po 20-30 minútach nám sprievodca oznámil: „pokazil sa rušeň“.    Po ďalšej asi pol hodine prišla servisná lokomotíva. Cez mobil a internet sme začali komunikovať s príbuznými a kamarátmi, čo zostali doma alebo šli do Šaštína iným spôsobom, a zisťovať ďalšie informácie. Tak sme sa dozvedeli že je pokazené trakčné vedenie. Približne 1,5 až 2 hodiny po poruche nás začali postupne predbiehať 3 iné vlaky, vrátane rýchlika a zrejme aj toho, čo mal odchod z Bratislavy hodinu po nás. Videli sme v nich viac ľudí ako v našom. Šiel aj vlak v protismere. Dozvedeli sme sa že vraj železnice informovali o poruche na trati usporiadateľov stretnutia v Šaštíne, a dohodli, že ľudí z meškajúcich vlakov pustia do areálu aj po ôsmej hodine. Kamarát čo šiel autom mi optimisticky povedal „neboj, určite vás pustia aj po deviatej...“ Keď o 9 : 30 začal pápež v papamobile chodiť medzi nadšených pútnikov, a o desiatej slúžiť sv. omšu, náš vlak sa stále ešte ani nepohol. Našťastie sme to mohli sledovať z malej „obrazovky“ mobilu známeho, čo bol s nami v kupé. Vlak sa pohol až po príhovore pápeža Františka. Do Malaciek, vzdialených asi 10 km od miesta poruchy sme dorazili o pol dvanástej, v čase keď sa pri bohoslužbe v Šaštíne podávalo sv. prijímanie. Čiže vzdialenosť asi 40 km z Bratislavy do Malaciek sme zvládli za skvelých 6 hodín. Potom, okolo 11:45 pristavili náhradný spoj do Kútov, do ktorého nastúpilo asi 15-20 ľudí....

Porucha sa môže stať všade, aj keď sa nestáva všade rovnako často. Jej „riešenie“ v tomto prípade však bolo skutočne mimoriadne. V lete a dobrom počasí, na rovnej a ináč pojazdnej trati, vo vzdialenosti 30 km od Hlavnej stanice Hlavného mesta svojbytnej Slovenskej republiky trvalo takmer 5 hodín od poruchy, kým odtiahli vlak do 10 km vzdialených Malaciek. Takže cesta približne 40 km z Bratislavy do Malaciek nám trvala asi 6 hodín. Za ten čas by som do 70 km vzdialeného Šaštína kľudne prišiel aj na bicykli. …..

Vlak a „rušňovodiči“ Slovenskej republiky

Nevšimol som si, že by médiá o tejto udalosti informovali, ani žiadne vyjadrenie vedenia Železníc Slovenskej Republiky. Ak by nejaké prišlo, pravdepodobne povedia, že technika je zastaralá, alebo že chýbajú financie a ľudia.

Inzercia

Dopĺňam: Problémy železnice začali krátko po vzniku SR. Milionár A. Rezeš ako minister dopravy Mečiarovej vlády odpustil miliónové platby za prepravu VSŽ, ktorých bol po mečiarovskej privatizácii popri iných podnikoch hlavným vlastníkom. Sám raz uviedol osobný príjem 10 miliónov korún mesačne. VSŽ, jednu z najväčších slovenských firiem potom priviedol ich Mečiarom podporovaný „kindermananžment“ za rok do straty 6,6 miliardy korún. Po prepustení ešte vysúdili vyše 9 miliónov odstupné. (viac tu: https://korzar.sme.sk/c/4703387/kindermanazment-vsz-rekordna-strata-i-odstupne.html ) Potom v privatizácii železníc niektorí výhodne získali kvalitnejšiu techniku a lukratívne časti, iným a štátu zostali zastarané a neefektívne. Podobne sa robil biznis so štátom za vlády Ficovho SMERu. A štát podnes dlží ŽSR milióny, a platí omnoho menej ako je potrebné na dobrú prevádzku a modernizáciu.

Aj to je, podobne ako problémy v zdravotníctve a iných oblastiach, dôsledkom toho, kto a ako zakladal a riadi náš štát, ktorý v korupcii a vymožiteľnosti práva patrí k najhorším v Európe. Aktuálne volebné preferencie, podľa ktorých by tretina Slovenska volila Ficov SMER a z neho vychádzajúci Pellegriniho HLAS žiaľ ukazujú, že príliš mnoho ľudí tieto príčiny a súvislosti stále nechápe, alebo nechce brať na vedomie. Vrátane viacerých veriacich aj niektorých duchovných pastierov. Nebudem opakovať čo som k tejto téme v minulosti napísal, ani robiť ďalšie analýzy, ale pripomínam, čo k tejto téme povedal pápež František 13. septembra 2021 v príhovore politikom, vedúcim činiteľom a iným osobnostiam verejného života:

„Základom spravodlivej a bratskej spoločnosti je právo, aby každému bol vyplatený chlieb práce, aby nikto nebol marginalizovaný a donútený zanechať rodinu a rodnú zem, aby hľadal lepšie príležitosti. .... Chlieb, ktorého lámanie evokuje krehkosť, pozýva zvlášť k starostlivosti o tých najslabších. Nech nikto nie je stigmatizovaný alebo diskriminovaný. …. Nalámaný a rovnakým dielom rozdelený chlieb pripomína význam spravodlivosti, dávať každému príležitosť realizovať sa. Je dôležité zasadiť sa o budovanie budúcnosti, v ktorej sa zákony aplikujú rovnako na všetkých, na základe spravodlivosti, ktorá nikdy nie je na predaj. A aby spravodlivosť neostala abstraktnou ideou, ale aby bola konkrétna ako chlieb, treba viesť dôrazný boj proti korupcii a predovšetkým podporovať a presadzovať zákonnosť.“ (celý príhovor tu: https://www.postoj.sk/88007/nema-zmysel-stazovat-sa-na-minulost-treba-si-vyhrnut-rukavy-a-budovat-buducnost )

Básne o Slovensku

Je známe že pápež František niekedy nečakane zastaví auto ktoré ho vezie, a vystúpi aby sa osobne stretol s ľuďmi stojacimi pri ceste. Spravil to aj v Bratislave.    Na internete bola správa, že lietadlo s pápežom pri lete z Budapešti do Bratislavy odbočilo z priamej cesty, a zakrúžilo nad Slovenskom. Že by takto otočil aj lietadlo som ešte nepočul.

Možno aj to ho inšpirovalo k slovám že že Slovensko je ako báseň či poézia, čo niektorých veľmi zaujalo či potešilo. Je to fajn, ale ak z jeho návštevy chceme mať viac než pár dní radosti, treba sa dobre zamyslieť nad inými konkrétnejšími vyjadreniami. A uvedomiť si, že aj báseň môže byť rôzna. Napríklad ľúbostná, romantická, expresívna, aj surrealistická či hororová. Ináč bude vyzerať báseň o tatranských končiaroch, ináč o Luniku IX, ináč o slovenskom parlamente. Alebo aj o tom istom lese pred tornádom a po ňom. Iná bude báseň o tom istom parku či historickej pamiatke pred a po nájazde bezohľadných zbohatlíkov a developerov. Iná po dojmoch z lietadla či prejazdu krajinou autom, iná po niekoľkých hodinách strávených vybavovaním na slovenských úradoch či v čakárni u lekára. Mnohovravnou „básňou“ bol aj tu opísaný zážitok cesty do Šaštína na stretnutie s pápežom.

titulný obrázok: pápež František v Šaštíne, foto Roman Maník

Som knihomoľ a turista. Pri mojej architektonickej a výtvarnej tvorbe hľadám krásu a harmóniu. Pri písaní a v politike usilujem hlavne o kultúrnosť, pravdu a spravodlivosť.

Odporúčame

Blog
Minister Lengvarský koná podobne ako pápež František

Minister Lengvarský koná podobne ako pápež František

Viacerí horlivci a antivaxeri ostro kritizujú vládu a ministra Lengvarského za požiadavku očkovania pre tých, ktorí sa chcú osobne zúčastniť stretnutia s pápežom Františkom pri jeho návšteve Slovenska. Lengvarský však v tomto koná v súlade s pápežom, vatikánskymi úradmi aj najnovším vyhlásením ekumenického patriarchu Konštantinopolu Bartolomeja I. A Kotlebovci, Ficov SMER, Harabinovci, a všetci protestujúci antivaxeri konajú proti pápežom preferovanej ochrane zdravia a života.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.