Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
19. august 2021

X manželských tipov, ako spolu tráviť voľný čas a ako si ho urobiť

„Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke, a budú jedným telom.” (Genezis 2,24) … až kým neprídu deti. Tie z manželov vyklíčia ako semienka Božieho požehnania a rodičia si musia ustrážiť, aby im z nich nevyrástol živý plot, ktorý by ich rozdeľoval.

Foto: pixabay.com

Autorka: Gabriela Fialová

Základ je stáť na jednej strane a nájsť si čas jeden na druhého. Psychológovia sa jednoznačne zhodujú, že ide o nenahraditeľnú investíciu do šťastnej budúcnosti celej rodiny. Oslobodiť sa ale z detských popínavých chápadielok nie je vždy ľahké. Potrebujeme pevné odhodlanie i kus vynaliezavosti. Občas pomôže spomenúť si, ako sme randili, kým sme nemali deti, presvedčiť sa, že aj s deťmi sa to dá, či zistiť, že ani vo vyššom veku nemusí byť toho času viac, než máme práve k dispozícii.

Manželia Ľubuškí, zosobášení 11 mesiacov, zatiaľ bez detí

Spoločné trávenie voľného času vnímajú ako veľmi dôležitý nástroj na utužovanie a budovanie ich vzťahu, čo má v budúcnosti prospieť celej rodine.
„Nakoľko sme obaja pracujúci a zatiaľ bezdetní, trávime spolu čas bežne. Obaja sme aktívni športovci a máme radi pohyb na čerstvom vzduchu. Po práci si chodievame zabehať. Pri ľahkom výkluse si rozprávame zážitky z daného dňa. Spoločný beh navyše považujeme za skvelú «manželskú terapiu», kedy pri vyplavených endorfínoch vieme bezbečne zdieľať prípadné negatívne emócie či odlišný pohľad na vec. Beh nás tiež naučil nenadávať na výkyvy počasia, a tak si vieme pekné rande vychutnať aj v daždi, aj v mraze. Potom si spolu zvykneme pripraviť večeru. Radi skúšame nové a netradičné recepty. Hrávame spoločenské hry, sledujeme obľúbený seriál či inšpiratívne gastronomické a cestovateľské videá. Občas si zájdeme na kávu, večeru či pivko. Keď je voľno, venujeme sa turistike, cykloturistike, bežeckým súťažiam po Slovensku alebo lezeckej stene.
Ako vášniví cestovatelia trávime dovolenky spoznávaním nových miest, kultúry aj gastronómie. Zo zahraničia si zakaždým prinesieme veľa zážitkov, ktoré nie sú vždy len pozitívne: noci strávené na letisku, niekoľkohodinové meškanie letu, nočná štreka na ubytovňu či lístok zakúpený na nesprávny autobus. Aj tak sme vďační, že nie vždy sa všetko vydarí podľa plánu. Takéto okamihy nám totiž umožňujú lepšie sa spoznávať. A zachovať si čas strávený vo dvojici je pre nás dôležité, preto budeme našim rodinám a priateľom vďační, ak nám pomôžu so strážením detí, keď to ich vek dovolí.“

Manželia Valentínyovci, zosobášení 7 rokov, 3 deti (7, 5, 2)

Čas trávený v páre považujú za taký dôležitý, že sa oň oplatí bojovať v každej etape rodinného života a neodkladať ho až na dobu, keď deti aspoň trošku podrastú.
„Sme vo zvýhodnenej situácii, pretože manžel bol s nami dlhšie na materskej a počas korony robil z domu, takže sme si čas na seba dokázali nájsť aj cez týždeň. Máme ale zlepšovák, ktorý sa nám osvedčil: deti večer ukladáme pravidelne o ôsmej, takže od pol deviatej nám ostane dosť času i síl, aby sme sa stihli porozprávať a prebrať veci, ktoré sú v nás. Ale to nemusí byť len večer, pokojne aj cez deň, keď sa deti hrajú. Dôležité je, aby sme sa vtedy aktívne počúvali - ideálne aspoň 15 minút denne. Ďalšia myšlienka, ktorá sa nám zapáčila, hoci sme ju nevyskúšali, je urobiť si naozajstné rande doma: pripraviť slávnostnú večeru, nahodiť sa, a keď deti zaspia, byť tu jeden pre druhého. Každopádne stojí za to, aspoň raz za čas zavolať starých rodičov, babysitterku alebo susedu, aby mohol byť manželský pár osamote.“

Manželia Kovačikovci, zosobášení 9 rokov, 2 deti (7, 5)

Čas trávený v páre je podľa nich nevyhnutnosť na zachovanie manželstva. Mobily a počítače považujú za zabijakov vzťahov, ktorých treba vedieť krotiť racionálne a pevne stanovenými pravidlami - jedným z nich je nebrať si ich do postele.
„V týždni je povinností veľa a času málo. Aspoň večer sa snažíme  porozprávať pri horúcom čaji. Niekto nám poradil, že čas, kým chladne, sa dá využiť na rozhovor. Deti už vtedy spia, takže sme prakticky bez nich. Občas si pozrieme M.A.S.H. alebo film. A keďže naše babičky nebývajú blízko, príležitostí na randenie veľa nie je. Ale keď sú u nás, radi si zájdeme na prechádzku, do kina či posedieť si pri nealkoholickom radleri. Som tiež veľmi rád, keď spolu robíme niečo užitočné, keď môžeme niekomu s niečím pomôcť.”

Manželia Gálikovci, zosobášení 10 rokov, 4 deti (9, 7, 5, 1)

Spoločný manželský čas považujú za prioritu, o ktorú sa treba snažiť aj v krízach. V ťažkých časoch sa dá čerpať práve z neho.

„Bábätko nám v randení neprekáža. Mlieko môže dostať všade. Dokonca máme pravidlo, že raz ročne chodíme na manželský výlet. Dieťa do troch rokov ide s nami v nosiči, večer ho dáme čím skôr spať, ostatné sú u babky. A raz za dva týždne mávame večerné rande. Známi v našom veku strážia jeden týždeň deti nám, ďalší zas my im. Veríme, že to má význam, aj keď máme malé dieťa pri sebe. Spoločne si doprajeme dobré jedlo, trochu luxusu, máme to radi. Pri dodržiavaní pravidelnosti tohoto zvyku sa snažíme byť dôslední. Deti to vidia a učia sa. Ony berú úplne automaticky, že každý druhý štvrtok je rande. Kým sme nemali Adama, decká cez víkendy pozerali ráno rozprávky a my sme ešte dlho ležali v posteli a kecali. To bol super čas. Teraz nám ostáva klasika, keď večer zaspia. Alebo keď sa unavia na výletoch a zaspia v aute. Na dlhšej ceste sa dá skvele porozprávať.”

Manželia Pažitní, zosobášení 14 rokov, 5 detí (13, 12, 11, 4, 1)

Čas trávený vo dvojici považujú za potrebný až nevyhnutný, ale zároveň veľmi náročne zorganizovateľný.

„Cez týždeň si ho na seba veľa nenájdeme, lebo kým uspíme deti, spí už aj manžel. Občas sa nám ale podarí zájsť na nočnú adoráciu. Vtedy nocujeme u dedka, a tak spiace deti postráži on. Cez prázdniny chodíme radi na dovolenku ešte s jednou rodinou. Sú to naši kamoši a keď deti pospia, aspoň jeden pár si môže zájsť na rande. Výborným pomocníkom sú tiež detské vysielačky, ktoré nás v prípade potreby zavolajú k zobudenému bábu. Kedysi sme sa zúčastnili aj rodinného tábora. Organizovalo ho spoločenstvo z nášho kostola. Jeho súčasťou bol romantický večer pre manželské páry, pričom organizátori zabezpečili aj animátorov na stráženie spiacich detí. Ale je pravda, že čím viac ratolestí máme, tým je cesta, ako si na seba nájsť čas, náročnejšia.”

Manželia Masiarikovci, zosobášení 17 rokov, 4 deti (15, 14, 5, 4)

Spoločne trávený manželský čas je pre nich dôležitý nielen na riešenie rodinných záležitostí, ale najmä na vzájomné zdieľanie sa o tom, čo aktuálne prežívajú. Je to čas rozprávania a počúvania, zdieľania skúseností, hľadania riešení spoločných i individuálnych ťažkostí, čas pre povzbudenie, porozumenie a upevňovanie vzťahu. Nie je vždy jednoduché si ho vytvoriť a občas to chce aj trochu kreativity, ale vedia, že sa ho nesmú vzdať - pre ich vlastné dobro i dobro ich detí.

„V bežný deň počas týždňa sa nám občas podarí ísť na prechádzku vo dvojici. Kým si večer pozrú drobci rozprávku, postrážia ich starší súrodenci. Alebo si na chvíľu sadneme k poháru vínka - v priemere tak 1-2-krát do týždňa. Inak sa na pokec snažíme využívať napríklad cestu autom, spoločný nákup či poobednú kávu na balkóne - niekedy nám deti doprajú aj 10 minút. Dajú sa zabaviť rozprávkou alebo maľovaním, hrou s plastelínou, skladaním puzzle či stavebnice. Samozrejme, potom to treba upratať, ale každý špás niečo stojí. A tiež nejde o stopercentný recept, pretože deti sa chodia priebežne pochváliť svojimi výtvormi alebo poprosiť o pomoc.

Čas bez detí si rezervujeme na výnimočné dni, ako sú narodeniny a výročia. Vtedy zvykneme ísť do reštaurácie a keď počasie dovolí, spojíme to s prechádzkou. Pri kráčaní sa porozprávame najlepšie. Párkrát sme o stráženie poprosili sestru alebo našich rodičov. Ratolesti sme im zverili na 2-3 dni a «ušli» sme do hôr.”

Inzercia

Manželia Malíkovci, zosobášení 36 rokov, 3 dospelé deti

Čas trávený v páre považujú za potrebný a užitočný pre budovanie vzájomného vzťahu, čo osoží celej rodine.

„Keďže manžel je už na dôchodku a ja ešte pracujem, zostáva nám iba neskoré poobedie - spoločný nákup, v lete prechádzka na zmrzlinu, svätá omša v kostole alebo cez týždeň skôr cez médiá. Naša obľúbená večerná aktivita je prezeranie fotiek a videjok vnúčat. Niekedy si ešte spolu pozrieme správy, porozprávame sa o tom, čo treba v domácnosti poriešiť, naplánujeme si ďalší deň a trošku podebatujeme.
Nespomíname si na žiadne triky, aby nás deti nerušili, kým boli menšie. Vychádzali sme z potrieb celej rodiny a všetky činnosti smerovali k splneniu školských povinností či zabezpečeniu chodu domácnosti - varenie, pranie, upratovanie... Keď nám bolo treba deti postrážiť, museli sme sa pri nich prestriedať my. Neosvedčilo sa nám nechávať ich pri cudzích ľuďoch, lebo nám potom plakali a starých rodičov sme mali priďaleko.
Víkendy sme až do minulého roku využívali na pomoc pri starostlivosti o manželovu mamu a tiež na práce v rodičovskej záhrade. Následne bolo treba spracovať ovocie a zeleninu zo záhrady - zvyčajne v sobotu. Dňom spoločne tráveného času je i bola nedeľa. Dopoludnia spoločná účasť na sv. omši, nedeľný obed, popoludní oddych - vychádzky do okolia a v prípade nepriaznivého počasia čítanie kníh, sledovanie filmov.
Vzácnym časom boli prázdniny. Takmer každoročne sme sa snažili o týždňový pobyt v Tatrách a spojili sme ho s prázdninami u starých rodičov na východe.
Teraz sú už naše deti dospelé, synovia majú vlastné rodiny, dcéra pracuje mimo mesta. Vždy, keď sa s nimi alebo s našimi vnúčatami môžeme stretnúť, považujeme to za vzácny čas.”

PÁR TIPOV V SKRATKE

Spôsoby randenia s neodložiteľným bábom: turistika s nosičom (bábo po čase určite zaspí a vy ostanete sami), kočíkovanie na pešo, bicyklovanie s prívesom, spoločný obed v exteriéri reštaurácie počas poludňajšieho spánku drobca v kočíku, piknik v parku alebo v prírode v čase obedného spánku v kočíku, zveriť stráženie uspatého dieťaťa zodpovednej osobe a podľa predom odpozorovanej dĺžky spánku ubziknúť kamkoľvek (deti vedia byť v ich spánkovom režime nespoľahlivé, je vhodné vziať si so sebou mobil).

Párové aktivity, uskutočniteľné aj počas bežného dňa: posedenie pri horúcom čaji, voňavej káve, chladenom vínku, partičke dámy, kartách či scrabble, vzájomná masáž, nakupovanie, spoločná cesta do práce, vešanie bielizne, zaváranie, cvičenie chrbta, chystanie večere, pozeranie večerného filmu (v prípade veľkej únavy stačí jeden diel vydareného sitkomu), letné kino na vašom dvore (potrebujete dvor a dataprojektor), hlasné striedavé čítanie knihy (tej istej), nočné pozorovanie hviezd z terasy, tanec na obľúbený slaďák, teplý kúpeľ.

Činnosti, ktoré deti zabavia aj bez potreby asistencie rodičov: skladanie stavebnice, maľovanie farbami (zrátajte si následné plusy a mínusy tejto možnosti), puzzle, audio/video-rozprávka, pochutnávanie si na mise ovocia alebo sladkosti podľa vlastného výberu, možnosť prichystať raňajky/večeru podľa ich predstáv (existujú tu isté riziká znečistenia kuchyne, prípadne nevôľa konzumovať výsledok snaženia), chystanie školských úloh, poveriť najstaršieho súrodenca, aby mladším chvíľu čítal z obľúbenej knihy, cvičenie na hudobnom nástroji, upratanie detskej izby (riskujete, že budete mať viac voľna, ako potrebujete), večerná hygiena (treba rátať so zvýšenou spotrebou vody a vlhkosťou v kúpeľni), súkromná diskotéka s vlastným výberom skladieb, hra na dvore, samozber jahôd/hrachu/malín, plevanie buriny (uistite sa, že ste ratolesť dostatočne poučili, inak: dovidenia, medovka). Ak sa vyberiete autom na rodinný výlet a deti dostatočne vyšťavíte, cestou späť sa v šípkovom kráľovstve výborne porozprávate.

Miesta a osoby, ktoré môžu pomôcť bezpečne uskladniť ratolesti: detský kútik v nákupnom centre, dobre načasovaná ZUŠ-ka alebo iný záujmový krúžok (odporúčame prispôsobiť čas randenia času krúžka - opačný prístup môže spôsobiť nevôľu vyučujúceho), prespávačka u spolužiakov, prázdniny s deťmi strýca Rafaela, a to u strýca Rafaela, taktiež u starých/krstných/birmovných - každopádne skúsených rodičov, popoludnie s vrstovníkmi na dvore priateľov zo spoločenstva alebo susedstva, stanovanie na vlastnom dvore či tábor.

Gabriela Fialová

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Inzercia

Odporúčame

Blog
Názor voliča na list A. Hlinu

M. Dzurinda sa raz vyjadril: „Príležitosť robí lídra.“ Bývalý šéf KDH sa sťažuje , že nebol zvolený za podpredsedu hnutia. Ale čo mal M. Majerský vlastne robiť ? Nový predseda týmto krokom urobil správnu vec! S týmto súhlasím.