Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
27. júl 2021

Štyri silné motívy, prečo vzdelávať svoje deti doma

Štyri silné motívy, prečo vzdelávať svoje deti doma

Ilustračný obrázok: pixabay.com

Autorka: Tiffany Montgomeryová

Domáca škola pre naše poklady nebola naším pôvodným plánom. V skutočnosti som mala niekoľko solídnych protiargumentov. Rada by som sa s vami podelila o to, čo zmenilo môj názor.

Skôr než sa budem venovať výhodám „homeschoolingu“, chcem vám úprimne povedať, že má aj nevýhody.

Najprv by ste mali vedieť, že aj ja som to ako dieťa zažila a že ani u mojich rodičov nešlo o pôvodný zámer. Môj najstarší brat bol dyslektik a presunuli ho do triedy, kde nedostával adekvátne vzdelanie. Ja som o šesť rokov mladšia a s úžasom som sledovala, ako si moja mama pridáva k už aj tak plnému zoznamu funkcií ešte aj rolu učiteľky. Jej domáca výuka bola jasná, motivácia obrovská a darilo sa jej skvele!

To, čo mi bolo najviac ľúto, bola izolácia. Naša rodina mala niekoľko problémov (ako každá) a keď sa obzriem späť, vidím, že sme sa neizolovali následkom domácej výuky (aj keď jej odporcovia sú svätosväte presvedčení, že áno), ale kvôli charakterom a strachu. Keď sa nám potom život zmenil a bola som nútená nastúpiť do štátnej školy, nebola som schopná tvoriť vzťahy so svojimi rovesníkmi. Ľahšie sa mi zbližovalo s učiteľmi, čo viedlo k mnohým spoločenským nedorozumeniam. Sociálne som sa „chytila“ až okolo vysokej školy, čo z hľadiska času (5 rokov) nemusí vyzerať ako tragédia, ale bolo to ťažké. Po akademickej stránke som pri nástupe naspäť do školy bola tri roky pred svojimi spolužiakmi, a môj brat sa po vtedy ocitol na primeranej úrovni. Každé dieťa je iné, líšia sa spôsobom, ako sa učia, tempom a potrebnými extra materiálmi.

Preto môže byť pre vás správnou voľbou štátna škola. Aj súkromná môže byť to, čo potrebujete. A domáce vzdelávanie tiež. Pri rozhodovaní si musíte zvážiť výhody a nevýhody každého z nich.

●     Učia sa žiaci vo vašom školskom obvode čítať primerane štátnemu vzdelávaciemu programu?

●     Aké výsledky dosahuje táto škola v porovnaní s ostatnými v kraji?

●     Sú vo vašom okolí nejaké mimoriadne problémy s disciplínou?

●     Ako sú na tom študenti vo vašom meste, čo sa týka úspešnosti na vysokých školách a v zamestnaní?

Pri zvažovaní správnej školy toho treba vziať do úvahy naozaj veľa. Boh nám s manželom pomohol, aby sme zmenili názor na dva najdôležitejšie protiargumenty, a tými boli moja kariéra a nároky, ktoré to kladie na manželstvo.

Najprv moje zamestnanie. Dovtedy som tvrdo pracovala na tom, aby som sa niekam posunula a nechcela som o to prísť. To bol dôvod, prečo som dlho bojovala s Bohom, ale on mi ukázal, že kariéra nikam neutečie, ak sa budem venovať svojim deťom. Pri narodení našej najmladšej som cítila, že sa mám vzdať zamestnania a byť mamou na plný úväzok. Bol to krok, ba doslova skok viery, ktorý Pán nadmieru požehnal.

Druhá obava, ktorá ma mátala, boli nároky na manželstvo. Moji rodičia sa rozviedli, a ja som nechcela, aby takto dopadla aj moja rodina.

„Homeschooling“ bol totiž jeden z faktorov tohto rozvodu. Okrem toho existuje reálne napätie z plánovania a realizácie domáceho vzdelávania a ak sa mu nevenuje dostatočná pozornosť, môže mať veľmi zlé následky na rodinu.

Tretí dôvod, ktorým sme si ospravedlňovali náš postoj, bol „normálny život“, ktorý sme chceli pre svoje deti. Verila som, že riadny školský systém ich vzdelá dobre. A boli sme presvedčení, že ak sa im niečo nebude dostávať, dokážeme si nájsť čas, aby sme im to vynahradili.

Pri úvahách a porovnávaní výhod sme na jednu stranu kládli finančný a duchovný prospech domáceho vzdelávania a na druhú socializáciu, testovanie, prírodné vedy, telesnú výchovu i športy všeobecne a iné oblasti, v ktorých je oficiálne školstvo na dobrej úrovni. 

Čo zohralo podstatnú úlohu pri našom rozhodnutí?

Keď sa naša najstaršia blížila k školopovinnému veku, na jednej základnej škole došlo k streľbe. Spanikárila som. U našej najmladšej sa navyše začali prejavovať špeciálne potreby. Zdalo sa, že doma strávim ešte niekoľko rokov. Rozprávali sme sa o tom znova a znova, a nakoniec sme sa rozhodli začať vzdelávať doma s tým, že deti pošleme do riadnej školy, keď budeme mať pocit, že na to nastal čas.

Čiže domácu výuku som začala zo strachu. Bála som sa, že:

●     niekto napochoduje do štátnej inštitúcie a moje poklady zastrelí,

Inzercia

●     náš pokladík so špeciálnymi potrebami nedostane primerané vzdelanie,

●     sekulárna kultúra bude mať negatívny vplyv na naše deti,

●     stratíme svoj vplyv na ich život a pred našimi očami sa z nich stanú štatistické výsledky.

Hoci ale na počiatku bol dôvodom strach, netrvalo mi dlho, aby som videla, o koľko viac výhod má domáce vzdelávanie oproti nevýhodám. Vďaka osobnej skúsenosti s prospechom i negatívami „homeschoolingu“ sme zároveň nastavili mechanizmy, aby neutrpeli socializácia a skupinové športy.

„Navykaj chlapca (v anglickom preklade dieťa, pozn. prekl.) na životnú dráhu, ktorej sa mu treba pridŕžať, a neodchýli sa od nej ani v starobe” (Prísl 22, 6).

Hlbšie učenie sa

V detstve som mala obrovské možnosti čítať a objavovať. Preto dodnes nesmierne rada získavam vedomosti. Keď učím svoje deti, som nadšená, že táto záľuba sa prebúdza aj v nich. Okrem toho viem, čo sa učia, a tieto koncepty môžeme v priebehu dňa ešte umocňovať. Moje deti sú na najlepšej ceste získavať hlboké vedomosti!

Samozrejme, žiadne z detí nemá rado každý predmet, ale všetky majú rady niečo z toho, čo sa učia. Dvaja z mojich žiakov radi čítajú a počítajú. Jeden z nich obľubuje históriu a vedomosti o iných kultúrach. Posledného z nich zaujíma všetko, čo sa týka prírodných vied. S naším nízkym počtom detí na jedného učiteľa dokážem ušiť vzdelávací program na ich potreby, primerane ich štýlu učenia a spraviť z toho zábavu, aby sa im chcelo učiť celý život. 

Veľké plus „homeschoolingu“ je čas s vašimi deťmi

Učiť moje deti mi trvá oveľa menej času, než by im to zabralo v škole. Ušetrený čas využívame na hry, obsluhu, prebádanie okolitého sveta a budovanie lepších rodinných vzťahov. To je pre mňa tá najlepšia časť domácej školy! Čas = vzťah, ktorý budujeme, odpovede na ich otázky, hry primerané ich úrovni. Chcem, aby sme v budúcnosti, keď budú dospelé, boli kamaráti. Tento cieľ dosiahnem tak, že do nich už teraz investujem čas.

Učeníctvo

Mojou úlohou je naučiť svoje deti niečo z každej oblasti života. Povolanie ísť a „tvoriť učeníkov“ (Mt 28, 19-20) beriem veľmi vážne a podľa mňa mám začať u nich.

Keď sa učíme doma, ide to úplne prirodzene v rámci našich každodenných rozhovorov. Môžem lepšie plánovať a učiť ich tak, ako to zvládnu. A najlepšie na tom je, že môžem byť pri tom, keď sa nahlas zamýšľajú nad inými vecami, a pomáhať im prepracovať sa cez ne a nechať rásť svoju vieru. 

Domáca škola si žiada disciplínu, vytrvalosť a plánovanie. Nie je to nič pre slabochov. Vtedy, keď mám plné zuby výbuchov detskej zlosti a hluku a keď to už-už vzdávam, pripomínam si výhody toho, čo robím a že výrazne prevyšujú negatíva. Stojí to za to a patrí to do Božieho plánu so mnou, ktorý on určil za moju prioritu.

Takže, pripomínajte si svoje dôvody, aby ste v ťažkých dňoch nehodili flintu do žita, ani nenechali iných či samých seba spochybniť správnosť svojho rozhodnutia. Každý rok je nutné prehodnocovať a v prípade potreby byť pripravený urobiť to, čo je pre naše deti najlepšie. Momentálne je to práve domáce vzdelávanie.

(redakčne krátené)

 

Preklad z originálu: Miriam Bicková

 

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

 

 

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
Získala som iný pohľad na Rómov

Získala som iný pohľad na Rómov

Keď som pred dvadsiatimi piatimi rokmi pracovala po strednej škole v detskom domove vo Vranove ako vychovávateľka, „mojimi deťmi“ boli hlavne Rómovia. Keďže bol medzi nami len niekoľkoročný rozdiel, mali sme kamarátsky vzťah. O tri roky som išla na vysokú školu do Bratislavy, kde som po škole ostala. Naše kontakty sa teda úplne prerušili.

Denník Svet kresťanstva