Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
23. júl 2021

Radšej knihu ako mobil – ako na to?

Radšej knihu ako mobil – ako na to?

Ilustračná fotografia: pexels.com

Autorka: Dominika Tvardzíková 

Digitálne technológie patria neodmysliteľne k našim životom. Väčšina z nás rodičov, matiek na materskej či rodičovskej, alebo aj starých rodičov, vlastní smartphone. Využívame ho na praktické veci: hľadanie receptov, prihlasovanie sa na testovanie, nákup lístkov, úhrada faktúr, prihlasovanie na krúžky alebo v tejto pandemickej dobe videohovory so starými rodičmi. A občas je to vymoženosť, ktorá nás oberá o čaro prítomného okamihu. Naše deti nás vidia, pozorujú čo robíme. Vidia, že smartphone berieme do rúk naozaj často. Berieme tak často do rúk knihu? Alebo ideme s deťmi tak často do kostola, do lesa, na huby, bicyklovať sa? Počúvame s nimi dobrú hudbu? Klasickú hudbu? Hráme s nimi na hudobných nástrojoch? Hráme sa s nimi rôzne hry? Spolu, len tak, pre radosť. Čítanie je len jedným kúskom z puzzle aktivít, ktoré pomáhajú našim deťom rásť. Ale čo ak si deti radšej vyberajú práve ten mobil? Televíziu? Videohry? Predsa chceme, aby si radšej vybrali knihu. Koniec-koncov, znie to veľmi jednoducho. 

Občas sa ma kamarátky opýtajú, ako je možné, že si dieťa namiesto oddychu pred telkou zvolí oddych s knihou? Ako vo všetkom, aj tu výsledky budú prichádzať postupne. Netreba mať prehnané očakávania, ale ak vytrváte, čítanie si postupne nájde cestu k vašim deťom. Ak už máte deti na prvom stupni základnej školy, vyžaduje si to viac energie a cielenej aktivity ako pri predškolákoch. Základný postup je však v zásade rovnaký.

Prvým krokom je urobiť rozhodnutie, že chceme svojim deťom ponúknuť viac ako mobil, aj napriek tomu, že si to vyžaduje ďaleko viac námahy, času a energie. Niekedy aj riziko výsmechu spolužiakov v škole. Rozhodovať sa treba každý deň, znova a znova. Obzvlášť, keď máme pokušenie sa detí na chvíľu zbaviť a mať „svätý pokoj“. Je to dlhšia cesta a treba mať reálne očakávania. Rada sa s vami podelím o tipy, ktoré fungujú u nás a pomáhajú našim deťom vybrať si „radšej knihu ako mobil“.

Ponuka

V skutočnosti, ak by naše deti mohli „oddychovať pri telke, videách a iných obrazovkách“, pravdepodobne by si to vybrali. Jednoducho je to pre nich príťažlivé a dokáže ich to zaujať. Nemusia namáhať mozog a obrazovka im sama ponúka množstvo podnetov. Nad dopadom týchto aktivít sa ani nezamýšľajú, preto si nevedia povedať, že na dnes už pozerania televízie stačilo. 

Z tohto dôvodu možnosť pozerať televíziu proste nie je v ponuke. S manželom sa stotožňujeme s mnohými psychológmi a inými odborníkmi, že deti do 6 rokov obrazovky nepotrebujú, nemajú pre nich žiaden prínos, ba dokonca im škodia. Deti do 2 rokov by k obrazovkám ani žiaden prístup mať nemali. Touto témou sa komplexne zaoberá Slávka Kubíková v knihe Krotitelia displejov

Toto všetko neznamená, že naše deti vôbec nemajú prístup k obrazovkám. Počas pandémie spolu v nedeľu sledujeme svätú omšu, niekedy chvály alebo iné modlitby (v súčte je to najviac hodina týždenne). Tešia sa na každý videohovor so starými rodičmi. Okrem toho máme pravidlo: jeden diel vhodného detského alebo prírodopisného seriálu za týždeň. Ponuka je u nás naozaj obmedzená a stačí im to.

Pravidelnosť

Na ceste k čítaniu je dôležité, aby sa čítanie stalo zvykom. Aktivitou, ktorá pre ich bude prirodzená. Pre vytvorenie zvyku je pravidelnosť kľúčová. Ak si budete s deťmi čítať denne aspoň 10 minút, zvyknú si a budú sa naň tešiť. Je to lepšie ako si iba raz za týždeň, napríklad v nedeľu, čítať dve hodiny. Pravidlo „radšej krátko, ale každý deň“ povedie k vytvoreniu návyku. 

Vzor

Ako dobre vieme, pri výchove sa deti učia veľa práve pozorovaním a opakovaním toho, čo vidia u nás. Ak sa doma nenachádzajú knihy, alebo sú starostlivo zamknuté pred detskými očami, aby ich náhodou nepotrhali či nepočmárali, ťažko dosiahneme, že sa u nich náhle rozvinie láska ku knihám. Rovnako, ak nevidia žiadneho z rodičov čítať knihu alebo zaujímavé a hodnotné časopisy, nemôžeme očakávať, že budú len tak chcieť čítať.

Čo teda funguje, je, ak je dieťa obklopené knihami a vás vidí čítať. Čím skôr mu ich dáte do ruky, tým lepšie, aj keď podstupujete riziko, že ich zdemoluje. Deti majú rady knihy s peknými ilustráciami a zaujímavou témou. Keďže rady napodobňujú dospelých, tiež ich fascinujú dospelácke knihy. Naša najmladšia dcéra často pomedzi svoje knihy listuje aj moje, v ktorých žiadne ilustrácie nie sú. A top výkon našej prváčky je čítanie Krotiteľov displejov od Slávky Kubíkovej. Len tak, lebo vidí, že to čítam ja. 

Spoločné čítanie

Je prirodzené, že čítame našim malým deťom, ktoré sami čítať nevedia. Od školákov podvedome očakávame, že to už zvládnu sami. Omyl. Práve v čase, keď deti prechádzajú do fázy samostatného čítania, je spoločné čítanie veľmi dôležité. Poskytuje priestor na jeho podporu a upevnenie vzájomného vzťahu medzi rodičom a dieťaťom. Zároveň výrazne upevňuje vzťah dieťaťa k čítaniu. 

Inzercia

Spoločné čítanie môže byť veľmi príjemným rodinným zážitkom, pravidelnou aktivitou či rituálom pred spaním. Chvíľou, na ktorú sa teší celá rodina. Výberom vhodnej knihy, ktorá vás všetkých zaujíma, zabezpečíte možnosť sa o knihe následne porozprávať, diskutovať o jednotlivých kapitolách, postavách, deji. O tom, ako by ste chceli, aby kniha skončila, čo sa vám páči či nepáči. Pokojne si môžete vybrať aj zaujímavú náučnú knihu, cestopis alebo len dobrý časopis. 

Nie vždy musíte čítať len vy, môžete sa aj striedať. S prvákmi, ktorí sa učia čítať, sa môžete dohodnúť, že oni budú čítať názvy kapitol a vy samotnú kapitolu. Alebo, že vždy prečítajú prvú vetu nového odstavca. So zdatnejšími čitateľmi si môžete rozdeliť kapitoly, je to na vás. 

Vhodná kniha

To, čo zaujíma vás, nemusí zaujímať vaše deti. Vo všeobecnosti platí, že malým deťom vo veku približne do 4 rokov je dobré predkladať príbehy zo skutočného života. Zaujíma ich čo sa deje okolo nás a postupne poznávajú svet. Pomaly môžeme do príbehov pridávať viac a viac vymyslených prvkov. Preto deti tak rady pozorujú búracie alebo stavebné práce. Dokážu stráviť hodiny pozeraním na prekládku električkových koľajníc. Takto nejako to funguje aj s knihami. Vyberajte teda dobré knihy na tému, ktorá dieťa zaujíma. Darmo budete chcieť čítať so synom o vesmíre, keď jeho teraz zaujímajú bicykle. 

Je dobré sa pri výbere vhodnej knihy inšpirovať tipmi knižných blogerov. Je benefitom poznať základné kritéria dobrých kníh a tými sa pri výbere riadiť. Je ale naozaj super, ak si knihu môžu deti vybrať aj samy. Ešte pred pandémiou sme sa občas vybrali s deťmi do kníhkupectva. Áno, divočina, viem. Každý si mohol vybrať jednu knihu, ktorá sa mu páčila. Čudovala som sa, po akých knihách siahli, a boli iné ako tie, čo sme mali doma. 

Nemusíte ísť do kníhkupectiev. Postačia aj miestne knižnice. Za uplynulé roky sa v mnohých slovenských knižniciach výrazne doplnila ponuka kníh pre deti. Napríklad, detské oddelenia knižníc v Bratislave nakupujú takmer každú novú knihu pre deti, ktorá vyjde v slovenčine. Zaujímavé knihy ponúkajú aj antikvariáty. Už sa veľmi teším keď si to najbližšie budeme môcť zopakovať osobne.

Čítajte všade

Knihy majú úžasnú vlastnosť. Sú prenosné. Kamkoľvek a kedykoľvek. Viete si nimi fantasticky spríjemniť čakanie v rade, cestovanie vlakom či piknik v prírode. Mať jednu či dve knihy poruke keď idete von, v kočiari, v batohu, pre prípad potreby v aute, je u nás záchrana. Keď cestujeme k starým rodičom a cesta trvá niekoľko hodín, knihy sú úplná nevyhnutnosť. Upokojujú, keď je príliš veľa hluku a nervozity, učia nás počúvať jeden druhého. Je to aktivita, ktorá si nevyžaduje osobitné schopnosti. Stačí len vedieť čítať, počúvať otázky vašich detí a byť ochotný na ne odpovedať. 

Keď vkladáte deťom do rúk knihu a svoju ochotu si s nimi čítať, venujete im svoj čas a upevňujete si tak vzájomný vzťah. Učíte ich vžiť sa do príbehu, cítiť a prejavovať emócie. Čím viac si čítate, tým viac v nich podnecujete zvedavosť a túžbu po vedomostiach. Učia sa nové slová, lepšie komunikovať a ich mozgy pracujú na plne obrátky. Pracujúce mozgy znamenajú lepšiu predstavivosť, rozvoj logického myslenia a napokon aj lepšie študijné výsledky. 

Čítanie je formácia. Formuje ducha, charakter, osobnosť. Rozširuje ich obzory a predstavuje nové méty. Dáva im dobré vzory hodné nasledovania. Inšpiruje k tomu, aby deti objavili to, o čom si čítali. Zobrali do rúk ďalekohľad a pozorovali zver, večernú oblohu, naučili sa spievať „Čie sú to kone“ alebo si vyrobili debničku na náradie. Aby hľadali a nachádzali Krásu, Dobro a Pravdu. Tak teda, hurá do čítania!

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
Mária a Jozef Draveckí: Starkí majú rešpektovať intimitu mladej rodiny

Mária a Jozef Draveckí: Starkí majú rešpektovať intimitu mladej rodiny

Zažívajú iný rozmer lásky, a to život v pokračovaní novej generácie v podobe ich vnúčat. Prežívajú s nimi radosť a vďačnosť a naplno odovzdávajú všetko, čo patrí do stopy ich rodu aj do úlohy starých rodičov. Jožko (74) a Mária (71) Draveckí z Bratislavy si čas starých rodičov vychutnávajú naplno, no zachovávajú múdry odstup a rešpekt tam, kde ho mladá rodina potrebuje.

Blog
Kľúčový bod na priamke času vesmíru!

Kľúčový bod na priamke času vesmíru!

“Ježiš k nim pristúpil a povedal: „Dostal som všetku moc v nebi a na zemi. Preto choďte a robte učeníkov z ľudí všetkých národov, krstite ich v mene Otca a Syna a svätého ducha a učte ich dodržiavať všetko, čo som vám prikázal. A ja budem s vami po všetky dni až do konca tohto usporiadania sveta.“ - Matúš 28:18-20.

Denník Svet kresťanstva