Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
09. júl 2021

Kto je môj blížny?

Na túto otázku bola v Ježišových časoch jednoznačná odpoveď: je to niekto iba z mojej rodiny, môjho najbližšieho príbuzenstva, môjho národa. Tí ostatní sú nepriatelia alebo prinajmenšom potenciálni nepriatelia.
Kto je môj blížny?

Preto, keď vtedy niektorí Židia povedali Ježišovi: „Ty, Samaritán,“ bola to pomerne štipľavá nadávka. Obraz, ktorý mali Samaritáni vybudovaní u svojich židovských susedov, bol taký negatívny, že horšie ako toto bolo len, ak niekto druhému povedal: „Ty si posadnutý nečistými duchmi.“ (porov. Jn 8,48)

Do tohto zmýšľania a chápania – kto je môj blížny – začal Ježiš rozprávať pre uši svojich poslucháčov šokujúce podobenstvo o milosrdnom Samaritánovi. Hlavným hrdinom príbehu nebol kňaz ani levita, ktorí sa ponáhľali slúžiť Bohu v jeruzalemskom chráme a nechceli sa poškvrniť (porov. Lv 21,1-2), ale neznámy pocestný Samaritán, ktorý nezištne pomohol olúpenému mužovi – Židovi, ktorý ležal polomŕtvy na ceste. Ježiš v tomto príbehu rúca tri naše falošné predstavy.

Prvou falošnou predstavou je to, že môj blížny nie je len niekto z môjho príbuzenstva a národa, brat alebo sestra vo viere, ale každý človek koho stretnem – osobitne ten, kto to najviac potrebuje. Martin Luther King pri rozmýšľaní nad týmto podobenstvom povedal: „Predstavujem si, že prvá otázka, ktorá napadla kňazovi a levitovi, keď videli zraneného muža na ceste, bola: »Ak sa zastavím pomôcť, čo sa mi stane?« Samaritán mal možno podobnú otázku, ale jeho vnútro toto znepokojenie zvrátilo protiotázkou: »Ak sa nezastavím pomôcť, čo sa mi stane?«“ To, že na Slovensku vedľa seba žijeme Slováci, Maďari, Rusíni a Rómovia, nie je náhoda. Spolu sa potrebujeme. Preto sa zamyslíme: čo sa nám stane, ak si nebudeme vzájomne pomáhať?

Druhou falošnou predstavou je to, že náš nepriateľ nevie robiť dobro a nemôže sa stať príkladom nezištnej lásky. Dnes pre ľudí na Slovensku by Ježiš pravdepodobne hovoril to isté podobenstvo len so zmenenou hlavnou postavou: podobenstvo o milosrdnom Rómovi. Hoci na Slovensku žije približne pol milióna Rómov, sú mnohokrát „hádzaní do jedného vreca“ a spomínajú sa mnohokrát len v negatívnych súvislostiach. Je však možné nájsť v ich komunitách aj pozitívne príklady? My sme presvedčení, že áno.

Treťou falošnou predstavou je, že si môžeme myslieť, ako vieme pohotovo slúžiť Bohu, a pritom obchádzame polomŕtvych popri našej ceste. Ježiš však končí podobenstvo výzvou ku každému z nás: Rob podobne ako tento Samaritán! Preto pápež František zvykne hovoriť: „Je mi milšia »otlčená« Cirkev, doráňaná a zašpinená tým, že vychádza do ulíc, než Cirkev chorá z uzavretia a pohodlnosti, z upätosti na vlastné istoty.“ Sme ochotní vidieť Rómov ako vnútornú misiu Cirkvi na Slovensku a vyjsť z vlastnej pohodlnosti do Rómskej Samárie, ktorá sa nachádza všade okolo nás?

Róbert Neupauer (so súhlasom pozostalých)

 

Gréckokatolícka rómska misia: Sprevádzať rómsky ľud na ceste do radostnej večnosti cez zmierenie, zbožnosť a angažovanosť. Viac ako 15 rokov duchovne slúžime pre Rómov a s Rómami v 4 okresoch (16 obciach) Prešovského kraja. Sme tím 9 gréckokatolíckych kňazov a viac ako 50 spolupracovníkov a dobrovoľníkov. Aktuálne meníme bývalé SOU lesnícke v chatovej časti Sigord (pri Prešove) na krajské centrum rómskej misie. Viac na romskamisia.sk. Rómska misia je misia možná!

Inzercia

Sprevádzať rómsky ľud na ceste do radostnej večnosti cez zmierenie, zbožnosť a angažovanosť. Viac ako 15 rokov duchovne slúžime pre Rómov a s Rómami v 4 okresoch (16 obciach) Prešovského kraja. Sme tím 9 gréckokatolíckych kňazov a viac ako 50 spolupracovníkov a dobrovoľníkov. Aktuálne meníme bývalé SOU lesnícke v chatovej časti Sigord (pri Prešove) na krajské centrum rómskej misie. Viac na romskamisia.sk. Rómska misia je misia možná!

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Blog
Blog: Môj boj s časom

Blog: Môj boj s časom

„Zastaňte na cestách a viďte, skúmajte dávne chodníky; a kde je dobrá cesta, choďte po nej, tak si nájdete odpočinok pre dušu“ (Jer 6, 16).