Kňazstvo nie je pečaťou nadradenosti, ani neomylnosti

Nemám tušenie, aké je to byť kňazom. Priznám sa, že na túto životnú cestu ma to nikdy neťahalo, ale v konečnom dôsledku som aj rád... najmä v záujme zverených veriach (ha-ha).
Týmto článkom nechcem útočiť na samotných kňazov, nech sú akýkoľvek. Chcem sa prihovoriť ľuďom, ktorí z človeka kvôli tomu, že je kňaz, urobia pomaly poloboha. Áno, aj kňazi sú ľudia a majú svoje chyby. Upozorniť, alebo konštruktívne skritizovať kňaza, najlepšie priamo do očí, je podľa mňa normálna vec. Na moje počudovanie si to mnohí nemyslia.
Veď je to kňaz, maj k nemu úctu
Okej. Ja mám úctu k tomu, ku komu chcem mať úctu. K tomu, kto si úctu zaslúži. A je jedno, či je to pápež František, kaplán z Nižnej Vyšnej, alebo houmlesák v Prievidzi. To, že niekto je kňaz, pre mňa bohužiaľ / našťastie nie je dostatočný dôvod k tomu, aby som mu automaticky začal prejavovať bohorovnú úctu. Čo si budeme klamať, aj Kajfáš bol Pánov pomazaný kňaz. To, že na niekoho náhodou vyliali olej, ešte nemôže byť patentom na pravdu, rozum a úctu. Áno, aj o takýchto prípadoch vieme...
Pozrime sa, čo na to vraví Biblia
V druhom liste apoštola Pavla Galaťanom je doslova toto:
11 Keď prišiel Kéfas do Antiochie, zoči-voči som sa postavil proti nemu, lebo si zaslúžil pokarhanie. 12 Kým neprišli niektorí od Jakuba, jedával s pohanmi. Ale keď prišli, odťahoval sa a oddeľoval, lebo sa bál tých, čo boli z obriezky. 13 A s ním sa pretvarovali aj ostatní Židia, takže sa dal aj Barnabáš strhnúť ich pokrytectvom. 14 Keď som videl, že nepostupujú priamo, podľa pravdy evanjelia, povedal som Kéfasovi pred všetkými: "Keď ty, Žid, žiješ pohansky, a nie po židovsky, ako to, že nútiš pohanov žiť po židovsky?!" Zdieľať
Asi viete, že Kéfas je sv. Peter - prvý pápež a Pavol, ktorý je autorom tohto listu a píše o sebe, je vlastne Šavol z Tarzu. Popredný žid, ktorý horlivo vyhľadával a vraždil prvých kresťanov, medzi inými aj napr. sv. Štefana - prvého mučeníka viery a prvého diakona. Čo tým chcem povedať je to, že takýto Šavol, hoci už bol obrátený, vystúpil VEREJNE proti samotnému pápežovi katolíckej Cirkvi. A VEREJNE ho pokarhal. Čiže ak človek má pádny dôvod, konštruktívnu kritiku, alebo má niečo proti kňazovi, nie je v žiadnom prípade nič neúctive o tom hovoriť. A ak je to nutné, tak aj verejne. Veď všetci máme svoje chyby.
Čo sa stáva v praktickom živote?
Sú to opäť zákulisné veci, o ktorých verejne "neslobodno" hovoriť, "lebo je to kňaz" a bla bla bla. Preto o nich vie len málokto. Nie je tajomstvom, že niektorí kňazi holdujú alkoholu, nie je tajomstvom, že napriek celibátu majú deti, nie je tajomstvom, že medzi kňazmi sa vyskytuje pedofília, spreneverujú sa peniaze a majetky a tak ďalej a tak ďalej. Proste samé "kresťanské" veci. Nejdem nikoho konkrétneho súdiť ani menovať, na to tu je "niekto väčší ako Mojžiš". Ak na tieto skutočnosti niekto upozorní, treba situáciu preveriť, ak je to možné, a nie daného človeka zrušiť slovami "Čo to rozprávaš o kňazovi..."
Zametanie pod koberec
Lebo za "zametanie pod koberec" ľudia všeobecne radi obviňujú biskupov. Že vraj to zametajú biskupi. Skutočnosť je ale taká, že biskup je z právneho (svetského) hľadiska len kňazov nadriadený a môže mu dať maximálne výpoveď (suspenduje kňaza, takže nemôže slúžiť omše a vysluhovať sviatosti a zruší s ním pracovný pomer, buď na určitý čas, alebo natrvalo). Biskup nemôže žiadneho kňaza, nech by bol aj vrah, poslať do väzenia. Na druhej strane, ak nejaká obeť nechce riešiť a svedčiť proti kňazovi, ktorý jej ublížil, lebo napr. jej rodinní príslušníci argumentujú: "lebo je to kňaz", čo sa dá robiť? Jasné, že potom sa to zametie len pod koberec, ale nie je to vina biskupov. Ak sú rukolapné dôkazy proti kňazovi, že napr. vykonával pedofíliu, nevidím najmenší dôvod, aby nešiel hniť do basy tak, ako každý iný pedofil. Áno, aj toto sa reálne stáva! Ale neobviňujme zo zametania pod koberec biskupov. V prvom rade obviňujme seba. Ak sa stane, že kňaz naozaj niekomu ublíži, spreneverí peniaze, alebo majetok, treba to riešiť a treba to riešiť radikálne. A nie argumentovať "lebo kňaz". Aj kňazi sú len ľudia, majú svoje chyby a sú medzi nimi aj vyslovený zákeráci. Takže dajme už konečne dole ružové okuliare a pozrime sa realite do očí.