Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
26. júl 2013

ZAMYSLENIE Ľ. MAJTÁNA: Prečo si nepomohol?

Keď je človek človeku vlkom. Keď ten, ktorý by mal pomôcť, nepomôže. Naopak, keď nás príjemne prekvapí reakcia niekoho, od koho by sme to neočakávali. Keď sa znalec zákona pýta: „A kto je môj blížny?“ (Lk 10, 29). V evanjeliu 15. nedele sa veci nedejú náhodou. Istý človek sa vydáva na púštnu cestu z...

Keď je človek človeku vlkom. Keď ten, ktorý by mal pomôcť, nepomôže. Naopak, keď nás príjemne prekvapí reakcia niekoho, od koho by sme to neočakávali. Keď sa znalec zákona pýta: „A kto je môj blížny?“ (Lk 10, 29).

V evanjeliu 15. nedele sa veci nedejú náhodou. Istý človek sa vydáva na púštnu cestu z Jeruzalema do Jericha. Táto asi 30 km dlhá púť, ktorá sa tiahne dnešným údolím Ma’ale Adumim (červené/krvavé stúpanie), prekonáva výškový rozdiel viac ako 700 m. Neznámy človek sa vracia z Jeruzalema, z miesta kultu (v jeruzalemskom chráme pravdepodobne priniesol obetný dar Pánovi a pomodlil sa). Na spiatočnej ceste je prepadnutý zbojníkmi, doráňaný a zanechaný v polomŕtvom stave. To nebola náhoda.

A trikrát zavrhujeme aj ďalšiu náhodu: že traja prichádzajúci protagonisti mohli omylom prehliadnuť tohto chudáka. Sme si stopercentne istí, že kňaz, levita aj Samaritán spozorovali prepadnutého človeka – trikrát sa totiž zopakuje sloveso „videl ho“. Lepšie povedané, zopakuje sa trojica slovies: kňaz šiel, videl a obišiel ho; levita podobne prišiel, videl a išiel ďalej. Len Samaritán sa odlišuje, pretože on prišiel, videl a ... pristúpil k nemu. Zatiaľ čo kňaz a levita robia pohyb „preč, od“ (odišiel, obišiel ho), Smaritán robí pohyb „bližšie, k“ (pristúpil k nemu).

Prečo kňaz a levita nepomohli? Báli sa azda poškvrnenia? Mám dva dôvody povedať nie. Po prvé, poškvrniť sa mohli dotykom s mŕtvolou, no prepadnutý človek, hoci bol polomŕtvy, stále žil. Po druhé, ani v prípade rituálneho poškvrnenia by sa nemuseli báť – obaja sa totiž už vracali z Jeruzalema, teda ich služba pri oltári bola už ukončená. Prečo teda nepomohli? Otázku nechávame otvorenú. Ale môžeme ju otočiť smerom k sebe: Pomohli by sme my tomu chudákovi, alebo by sme ho zďaleka obišli tak, ako to urobili kňaz i levita?

Inzercia

Len Samaritánovi ho bolo ľúto. Rovnaké sloveso „byť ľúto“ používa evanjelista, keď opisuje Ježišovo stretnutie s Naimskou vdovou, ktorej zomrel jediný syn, alebo keď sa Ježiš dozvie o smrti svojho priateľa Lazára. Kto je tento neznámy Samaritán? Neurčitý opis jeho osoby nám dovoľuje predstaviť si v ňom akúkoľvek osobu, ktorá preukazuje milosrdenstvo. Možno aj preto na Ježišovu záverečnú otázku: „Ktorý z tých troch bol blížnym tomu, čo padol do rúk zbojníkov?“ (Lk 10, 36), znalec zákona neodpovedá konkrétne: „Bol to Samaritán“, ale hovorí všeobecne: „Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo“ (Lk 10, 37a). Ktokoľvek, kto pomáha, môže sa nájsť v tomto tajomnom Samaritánovi.

To, čo robí Samaritán, je natoľko dôležité, že evanjelista Lukáš venuje tri verše opisuje celej jeho aktivity. Viac ako desať slovies charakterizuje dobrotu jeho srdca. Na bolestivé rany leje olej a víno, ktoré sa bežne používali na zníženie bolesti a dezinfekciu a putujúci ľudia ich nosievali so sebou, čo potvrdzuje historicitu celého príbehu. Tak ako sa Samaritán staral o tohto človeka (porov. Lk 10, 34), neskôr prikazuje hostinskému rovnako: „Staraj sa oň!“ (Lk 10, 35b). Nielen to. Samaritán to všetko „zacvakal“ a keby bolo málo, doplatí, keď sa bude vracať.

Ak sa teda snažíš preukazovať milosrdenstvo, ak vidíš biedneho alebo zraneného a neobídeš ho, no pristúpiš k nemu a poslúžiš mu, potom si podobný Smaritánovi a si daný za vzor napodobňovania: „Choď a rob aj ty podobne!“ (Lk 10, 37b). Toto je de facto odpoveď aj na úvodnú otázku znalca zákona: „Učiteľ, čo mám robiť, aby som bol dedičom večného života?“ (Lk 10, 25b). Ak chceš byť dedičom večného života (inými slovami, ak chceš ísť do neba), choď a preukazuj milosrdenstvo. V piatom blahoslavenstve čítame: „Blahoslavení milosrdní, lebo oni dosiahnu milosrdenstvo“ (Mt 5, 7), a podobne: „Buďte milosrdní, ako je milosrdný váš Otec!“ (Lk 6, 36).

Ľubomír Majtán

Odporúčame

Blog
...aby bolo jasné ...

...aby bolo jasné ...

Populárna hudba často odzrkadľuje situáciu v spoločnosti. Veľa nás pozná pesničku Elánu:" Tak oblečme si dresy, keď sme takto v kope, aby bolo jasné, kto za koho kope! " Možno aj v tomto prípade vystihuje situáciu: Každý trochu sčítaný kresťan pozná slová Pána Ježiša: " Každý strom možno poz...

Blog
Pre Adriana o tabuli a o vesmíre

Pre Adriana o tabuli a o vesmíre

Píšeš: „Tvoja naivita je ešte väčšia než som predpokladal.“ Takže si ma neodhadol dobre. Čo už... Zato Ty si presne taký plný ateistickej arogancie, ako som predpokladal ja. Barón Martin Rees, ktorého si tu už opakovane spomenul, je dobrý britský kozmológ a astrofyzik. Je spoluautorom knihy „Cosmic ...