Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
11. marec 2021

Manželstvo – len na súkromné použitie?

Manželstvo – len na súkromné použitie?

Mladý novokňaz plný emócií sa po dvoch vyčerpávajúcich dňoch kňazskej vysviacky a primícií vrátil do svojej izby. Ležiac na svojej posteli premýšľal nad záplavou slov, dojmov a emócií, ktoré sprevádzali prvé minúty jeho kňazstva. Keď očami zazrel veľké množstvo stále nerozbalených darov, napriek svojej veľkej únave znova vstal a pustil sa do rozbaľovania zvyšných. Po dlhom, náročnom, no vzrušujúcom procese si unavený ľahol späť do svojej postele s povzdychom: „Konečne je to za mnou. Od zajtra začínam žiť svoje kňazstvo úplne súkromne.“

Tak ako je nepredstaviteľné, že by sa kňaz po 6-ročnom štúdiu teológie, diakonáte, kňazskej vysviacke, primíciách zavrel do svojej izby a slúžil si po zvyšok svojho kňazského života súkromné sväté omše, tak je nepredstaviteľné, aby takýto štýl života zaviedli po rokoch chodenia, zasnúbení, prípravách na svadbu a sobáši novomanželia. Zrejme žiaden biskup sa po vysviacke nového kňaza v diecéze neuspokojí len s navýšením počtu diecézneho kléru, ale očakáva zapojenie novej sily do služby biskupa. Obdobne ako žiaden zamestnávateľ neprijíma do svojej firmy zamestnancov len preto, aby pasívne posedávali na nočnej za dobrú mzdu. Na svojich zamestnancov má presné požiadavky, normy. Očakáva však niekto niečo obdobné od čerstvých manželov po ich sobáši?

Manželstvo nie je lenna súkromné použitie

Väčšina manželov, ktorí sa rozhodujú pre sobáš, si spoločný život predstavujú výhradne súkromne – vzájomné spolužitie, stavba domu, spoločné bývanie, sexuálny život, tehotenstvo, starostlivosť o deti... Je to ale všetko, čo sa od manželstva očakáva? Manželstvo je spolu so sviatosťou kňazstva v Katechizme Katolíckej cirkvi zaradené do spoločnej kategórie Sviatostí služby spoločenstvu. To v zásade mení optiku nazerania na manželstvo i na kňazstvo. Z tejto kategórie vyplýva, že ani jedna, ani druhá sviatosť nie je privátnou sviatosťou určenou pre individuálny prospech či súkromné použitie. Manželstvo má verejný charakter, a teda má slúžiť pre dobro, či už spoločnosti alebo Cirkvi. Pri výslovne individualistickej definícii manželstva by Cirkvi (ale i spoločnosti) hrozilo, že manželia zostanú len ďalším z mnohých párov do počtu, spokojne žijúcim vo svojom domčeku za veľkými betónovými múrmi, od ktorého nebude nikto nič požadovať. 

Manželstvo je súčasťou väčšieho organizmu

Pochopiť manželstvo ako sviatosť znamená pochopiť aj úlohu, ktorú manželstvo ako sviatosť plní v spoločnosti či Cirkvi. Jedna zo základných definícií rodiny hovorí, že rodina je základnou bunkou spoločnosti. Manželstvo je aj ustanovizňou štátu a preto dobrému štátu nemôže byť jedno, aké bunky tvoria jeho organizmus. Obdobná definícia platí o kresťanskej rodine založenej sviatostným manželstvom. Každé sviatostné manželstvo zakladá domácu cirkev, ktorá je bunkou tela univerzálnej Cirkvi. Z toho vyplýva, že manželstvo je cirkevnou ustanovizňou. Ani Cirkvi ako organizmu teda nemôže byť jedno, aké bunky ju budú tvoriť. Cirkev, ktorá sa rodí zo stromu kríža, žije a mohutnie vo svojich konároch – v rodinách – malých domácich cirkvách, založených sviatostným manželstvom. Ak tie nežijú identitu vyplývajúcu zo sviatosti manželstva, ak nie sú napojené na miazgu Ducha, stávajú sa len ďalšími suchými konármi, ktoré v Cirkvi neplodia nový život. 

Chrám v chráme

Skutočnosť, že manželstvo sa uzatvára v chráme, je pre pochopenie sviatostnej povahy manželstva nesmierne dôležitá. Tí, ktorí navštívili Assisi a Baziliku Panny Márie anjelskej, majú túto skutočnosť aj zhmotnenú. Maličký chrám – Porciunkula, v ktorom sa sv. František často modlil, je dnes súčasťou spomínanej baziliky. Pútnik, ktorý vstúpi do vnútra Baziliky, ostane fascinovaný týmto nezvyčajným architektonickým zážitkom. No to isté sa deje v prípade slávenia sviatosti manželstva. Chrám v chráme. Manželia stojaci v chráme, kde sa slávi sviatosť manželstva, zhmotňujú tú istú pravdu: že nie sú osamelým chrámom, ale chrámom, ktorý je súčasťou Cirkvi – Kristovho tela. Tieto dva chrámy sú spolu prepojené. Obraz Porciunkuly môže byť pripomienkou jednak toho, že rodina má byť centrom pozornosti Cirkvi, ale aj toho, že základy domácej cirkvi sú na základoch veľkej Cirkvi, ktorej sú súčasťou a do ktorej patria. Ďalším významom tohto obrazu môže byť aj to, že sviatosť manželstva nás orientuje k službe v Cirkvi. Náš malý chrám má slúžiť chrámu, ktorý nám dáva strechu a uprostred ktorého môžeme rásť.

Podmienky pre pytačov

Mnohí kňazi stretávajúci sa so snúbencami často konštatujú, že ich nároky na snúbencov sa im zdajú vysoké a neopodstatnené. Mnohí snúbenci odchádzajú zo stretnutia s kňazom frustrovaní a doslova nahnevaní, čo všetko si kňaz navymýšľal. Sú to však oni – žiadatelia, ktorí žiadajú o poklad Cirkvi, ktorým je sviatosť. Obdobne ako je tomu vo všetkých rozprávkach, kde muž, ktorý chce dostať ruku princeznej, musí splniť tri náročné úlohy kráľa, tak možno povedať, že aj Cirkev, vedomá si veľkosti pokladu manželstva stanovuje podmienky a okolnosti, za ktorých k tomuto pokladu záujemcov pustí, pretože Cirkvi ako matke nejde len o „celebrované“ manželstvá, ktoré si budú žiť život po svojom, ale o manželstvá, ktoré budú slúžiť spoločenstvu, spoločenstvu Cirkvi. Ak Cirkev odmieta tento poklad pre niektorých „pytačov“, nerobí to z neúcty voči ich osobe, ale z veľkej úcty voči hodnote samotného pokladu. 

Identita i budúcnosť Cirkvi závisí od rodín

Manželstvo uzatvorené sviatostne je oveľa viac ako len vzájomné spolužitie, stavba domu, spoločné bývanie, sexuálny život, tehotenstvo, starostlivosť o deti... Cirkev je rodinou rodín (Ján Pavol II.), je tvorená rodinami, jej identita i budúcnosť závisiaod rodín. Ak teda tí, ktorí majú onedlho stvoriť novú rodinu, nerozumejú, že ich manželstvo je aj cirkevnou ustanovizňou, že ich budúca domáca cirkev je bunkou väčšieho organizmu, akú Cirkev potom budujeme? Cirkev ako organizmus sa nemôže uspokojiť len s ďalším párom do počtu, ktorý bude len tak posedávať, každá rodina má v Cirkvi osobitnú úlohu a tá nespočíva len v tom, že splodia a vychovajú deti.

Inzercia

 

Fotografia: pixabay.com

Richard a Mária Kucharčík

 

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Odporúčame

Blog
Vedia sa naši mladí ľudia zabaviť?

Vedia sa naši mladí ľudia zabaviť?

Momentálne máme okolo seba veľmi veľa negatívnych správ, preto sa teším, že týmto neprispejem k ďalšej ponurej nálade, ktorá medzi nami vládne. Chcel by som tu ukázať, že ešte existujú dobrí ľudia, dobré aktivity, ktoré môžu druhých potešiť.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.