Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
24. február 2014

Prijatie Zacheja

Pri práci na internetovej poradni sa stretávam s mnohými príbehmi. Mladí ľudia, ktorí sa mi ozývajú občas prechádzajú skutočným pozemským peklom. Sú osamotení, na okraji spoločnosti a bez energie, ktorá by im pomohla sa tejto skutočnosti vzoprieť. Moji priatelia sa často zaujímajú o to, ako radím ml...

Pri práci na internetovej poradni sa stretávam s mnohými príbehmi. Mladí ľudia, ktorí sa mi ozývajú občas prechádzajú skutočným pozemským peklom. Sú osamotení, na okraji spoločnosti a bez energie, ktorá by im pomohla sa tejto skutočnosti vzoprieť. Moji priatelia sa často zaujímajú o to, ako radím mladým, keď prídu s niečím závažným.

Odpoveď je jednoduchá. Neradím im. Prečo by som to robil? Keď sa ozve mladý človek a prvýkrát mi odhalí pár detailov zo svojho života, nijako ma to nerobí odborníkom na jeho situáciu. Preto by moja rada mohla tomuto človeku skôr ublížiť, než pomôcť. Ako teda odpovedať na zranenú dušu človeka? Opäť je odpoveď prekapivo jednoduchá: Prijatie.
Keď sa povie prijatie, mnoho ľudí si predstaví veľmi rôzne veci. Pre niekoho je to synonymum tolerancie, pre iných akceptovanie hodnôt druhého človeka, ďalší tvrdia, že prijatie znamená nekritizovanie. Všetky tieto významy v sebe nesú kúsok pravdy, ale sú aj trochu zavádzajúce. Keď som rozmýšľal nad tým, ako prijatie vysvetliť a prečo ho považujem nielen za adekvátny postoj voči duši neznámeho človeka ale aj za spúšťač uzdravovacieho procesu, spomenul som si na jeden z prvých biblických príbehov, ktoré som v živote počul. Príbeh o Zachejovi.
Zachej bol hlavný mýtnik. Verejnosť sa o nich vyjadrovala ako o finančných podvodníkoch, známych najmä okrádaním ľudí a zneužívaním svojej mocenskej pozície. Dalo by sa povedať, že v mienke spoločnosti sa nachádzali niekde tam, kde sa dnes nachádzajú politici. Bol takisto v nemilosti svojho okolia, pretože pre jeho veľký majetok mu mnohí ľudia závideli. Samozrejme nebol celkom nevinný, keďže sám priznáva, že k veľkej časti svojho majetku prišiel neprávom.
Rád by som však odhalil to, aký bol Zachej človek. V Biblii sa o ňom píše sotva pár riadkov. Aj z nich sa však dá mnohé vyčítať.
Zachej bol odjakživa nízkej postavy, čo mohlo mnohokrát v jeho živote spôsobiť, že ho ľudia nebrali vážne. Ako mladík zrejme nepodával vrcholové športové výkony a ako dospelý človek sa pre svoj vzrast nehodil na výkon ťažkej manuálnej práce. Pre toto znevýhodnenie sa mohol často stávať terčom posmeškov. Jeho okolie ho neustále presviedčalo o jeho neadekvátnosti a on zrejme tejto mienke do veľkej miery uveril.
Jeho reakcia na tento tlak okolia bola priam vopred určená. Povolanie, ktoré vykonával od neho nevyžadovalo fyzickú zdatnosť a dávalo mu dostatok moci na to, aby obrátil „spravodlivosť” na svoju stranu. Kým predošlú časť svojho života trávil pod paľbou posmeškov a v bezmocnosti, tú ďalšiu mal moc aj nad tými, ktorí ho predtým ponižovali. Do výkonu svojho povolania tak vkladal aj svoj vlastný hnev, ktorý ho často posúval za hranice morálky. Takto sa nakoniec opäť stal terčom hnevu svojho okolia a kruh vzájomnej nevraživosti sa tak uzavrel.
Ľudia, ktorí Zacheja poznali boli zrejme presvedčení o tom, že by mal svoje správanie zmeniť. Ak by u neho videli zmenu, zrejme by dokázali uveriť tomu, že sa napravil a že je možné mu dôverovať. Stále ich však zväzovala závisť, ktorá by možno aj v prípade takéhoto kroku nezabránila tomu, aby voči nemu ostali podozrievaví a pri najmenšej chybe ho opäť zavrhli.
Zachej, ktorý nešťastie zo svojho odsúdenia nahrádzal hromadením majetku očakával, že spravodlivosť nastane, až keď mu okolie splatí svoj dlh. Vo svojom vnútri netúžil po tom, aby ho všetci nenávideli, ale považoval za nevyhnutné vyrovnať neprávosť, ktorú zažíval. Ako vhodnú formu trestu zvolil malé finančné podvody, pomocou ktorých ochudobňoval svojich nepriateľov. Nenávisť jeho okolia však neutíchala, a tak udeľovanie trestu nemalo jasný koniec.
Do mesta prichádza Ježiš, ktorý vzbudil záujem. Medzi záujemcami o jeho osobu bol aj Zachej, ktorý sa však nielen pre svoju výšku ale aj pre neprajnosť davu rozhodol vyliezť na strom, aby mal dobrý výhľad a aby mu neunikla možnosť ho vidieť. Ježiš veľmi rýchlo pochopil, prečo sa Zachej vyšplhal na strom. Kým došiel k planému figovníku, pravdepodobne sa od miestnych stihol dozvedieť aj všetky potrebné informácie o tom, kto je Zachej. Zo slov ľudí vycítil aj postoj, ktorý voči nemu prechovávalo jeho okolie.
Ježiš neprichádza moralizovať ani jeho okolie, ani Zacheja. Zamotanú situáciu rieši po svojom: Keď Ježiš prišiel na to miesto, pozrel sa hore a povedal mu: „Zachej, poď rýchlo dolu, lebo dnes musím zostať v tvojom dome!“
Narozdiel od všetkých prítomných zvolil Ježiš neobvyklý prístup – prijatie. Rozhodol sa poskytnúť Zachejovi inú skúsenosť, ako mal so svetom doposiaľ. Zachej pravdepodobne nebol zvyknutý na to, že má niekto záujem u neho tráviť nejaký čas. Tento krok prekvapil jeho aj celý pozorujúci dav: Keď to videli, všetci šomrali: „Vošiel k hriešnemu človeku!“
V tej chvíli sa však udiala pozoruhodná zmena. Zážitok, ktorý sa dostal Zachejovi na neho veľmi zapôsobil. V živote sa mu dostávalo nepochopenia, odmietnutia a posmeškov, na ktoré nevedel reagovať. Preto reagoval tak ako možno reagujeme mnohí, ak sa nám deje neprávosť - v podstate kopírujeme správanie, ktorého sme svedkami.
Nová kvalita vzťahu, ktorú Ježiš ponúkol Zachejovi, teda zážitok prijatia, v ňom vyvolal okamžitú túžbu po zlepšení svojho života. Objavil nový životný zmysel, ktorý nahradil predchádzajúcu túžbu po hmotnom majetku. Tá sa dostáva v jeho rebríčku hodnôt na „druhé” miesto, keď vyhlasuje „Pane, polovicu svojho majetku dám chudobným, a ak som niekoho oklamal, vrátim štvornásobne.” Zážitok Ježišovho prijatia v ňom vyvoláva novú vieru v to, že na svete existuje niekto, komu na ňom záleží. Vďaka tomu získava motiváciu zmeniť sa nielen kvôli sebe, ale aj kvôli okoliu. Voči nemu dovtedy takto motivovaný nebol, keďže sa mu z tejto strany dostávalo iba odmietnutie.
Zachejovo stretnutie s Ježišom je ukážkou toho, ako jednoduchý akt prijatia mení zmýšľanie človeka a najmä v ťažkých prípadoch dokáže ponúknuť úplne novú životnú skúsenosť. Tá následne dodáva človeku energiu na osobnú premenu a nové nasmerovanie života.
V neposlenom rade má tento zážitok aj duchovný rozmer. Zachej nesľubuje nič, čo by nedokázal splniť. Nerozhodne sa, že obráti na dobro celé ľudstvo ani si nekladie ciele, ktoré by presahovali jeho možnosti. Rozhodne sa však pre nápravu škody a pre pokánie. Jeho rozhodnutie pozostáva z dvoch krokov. Prvým je napravenie škody. Rozhodne sa nielen vrátiť to, čo zobral neprávom, ale dokonca štvornásobne to vynahradiť. Druhým krokom je učinenie pokánia a do určitej miery aj snaha o osobnostný rast. Zachej sa rozhodol polovicu svojho majetku zriecť v prospech chudobných, na ktorých úkor ako bohatý človek dovtedy žil. Možno teda u neho pozorovať motiváciu k očisteniu vlastnej duše prostredníctvom napravenia škody, ktorú spôsobil a aktu pokánia.
Na myšlienke prijatia sú v súčasnosti postavené celé terapeutické školy. Najpopulárnejším predstaviteľom takéhoto prístupu bol Carl Rogers, ktorého humanisticky orientovaný prístup v terapii zmenil dovtedajšie chápanie vzťahu terapeuta a pacienta (Rogers uprednostňoval oslovenie „klient”). Rogers inšpiroval aj mnohé ďalšie terapeutické školy, ktoré dokonca používajú prijatie ako hlavný terapeutický nástroj.
Človek však nemusí byť psychológ a už vôbec nie terapeut na to, aby mohol ľuďom vo svojom okolí poskytnúť prijatie. Príkladom môže byť počúvanie priateľových ťažkostí namiesto slov „Nechaj to tak, netráp sa s tým.”, alebo hľadanie motivácie človeka k „zlému správaniu” namiesto hľadania dôvodov na jeho odsúdenie. Prijatie je to, čo robí rozdiel medzi „Musíš sa viacej snažiť!” a „Viem, že to máš ťažké.”, alebo medzi „Pokašľal si to.” a „Môžem Ti nejako pomôcť?”
Mnohokrát ani sami netušíme, ako môže jednoduché prijatie zmeniť Zacheja v našom okolí.

Inzercia

Odporúčame

Blog
Konferencia Apoštol

Konferencia Apoštol

konferencia-apostol1-400x200.jpg Spoločenstvo pri Katolíckej univerzite v Ružomberku pripravuje konferenciu zameranú na služobnosť „Apoštola“ podľa Svätého písma ( EF 4, 11). “On ustanovil niektorých za apoštolov, niektorých za prorokov, iných za evanjelistov a iných z...

Blog
O práve chrániť „tradičnú“ rodinu a životný štýl

O práve chrániť „tradičnú“ rodinu a životný štýl

K základným témam každého konfliktu i spolužitia rôznych kultúr patrí otázka, nakoľko je možné či dovolené niekomu nútiť inú kultúru a spôsob správania. V súčasnosti tak nielen viacerí liberáli, ľavičiari a „dúhoví“ aktivisti, ale aj niektorí kresťania obviňujú cirkev a snahy ústavne posilniť „tradi...

Blog
Za zdravie a Božiu milosť pre arcibiskupa Róberta

Za zdravie a Božiu milosť pre arcibiskupa Róberta

Mons. Ján Orosch, trnavský arcibiskup Mons. Stanislav Zvolenský, bratislavský arcibiskup, metropolita, predseda KBS Mons. Mario Giordana, arcibiskup, apoštolský nuncius v Bratislave 3. marca 2014 Vaše Excelencie, obraciame sa na Vás my, najbližšia rodina arcibiskupa Róberta Bezáka (rodičia a sú...