Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
01. marec 2021

Nesledujte médiá ktoré vás urážajú

Predstavte si, že máte známeho, ktorý vás nemá rád, ohovára vás a robí vám naprieky. Vy ho však každý deň zavoláte na návštevu, vypočujete si ho a za jeho "dobre myslené rady" mu ešte aj zaplatíte. Absurdné? Lenže presne toto s veľkou pravdepodobnosťou robíte aj vy.
Nesledujte médiá ktoré vás urážajú

Človek má v živote horšie i lepšie nápady. Prečítať si  SME alebo denník N zväčša patrí medzi tie horšie. (Foto: archív autora)

V článku o kampani Postoja Nehanbíme sa za svoje hodnoty sa pravdivo píše "Svojou kampaňou chceme prekryť prevažujúci mediálny obraz, ktorý sa tu roky buduje, (...) že cirkev, to sú vlastne darmožráči, ktorí by najradšej ovládli štát, zlikvidovali slobodu a kontrolovali životy občanov", a ďalej "Hoci sa dnes poľuje po nenávistných prejavoch voči akejkoľvek menšine, jedinou menšinou, proti ktorej si dnes v oficiálnej kultúre možno dovoliť akúkoľvek posmešnú urážku či vystaviť na obdiv svoje opovrhnutie, je menšina praktizujúcich kresťanov."

Nuž, tak to je, niet k tomu čo dodať. Často počujem horekovanie nad tým aké sú mainstreamové médiá zaujaté a protikresťanské, a je to naozaj pravda. Lenže na druhej strane, na svoj názor majú svoje plné právo, tak ako každá skupina ľudí. Problém je, že také mainstreamové médium nie je len taká hocijaká skupina ľudí, ale ako názov naznačuje, médium zo širokou sledovanosťou. Lenže, koho je to problém, redakcie? Nuž, nie, oni už začínali svoju kariéru so svojimi názormi (prípadne sa im iniciatívne priučili), a určite ich nemôžeme viniť za to, že im vyhovuje, keď ich ľudia čítajú. Áno, dá sa namietať, že by mohli menej veriť svojim hlúpym predsudkom, informovať vyváženejšie, mať aspoň štipku rešpektu k iným názorom -lenže, opäť, tieto vlastnosti chýbajú mnohým ľuďom (a z väčšej či menšej časti sa im môže učiť každý), a nikto si nad tým prĺiš hlavu neláme. Čiže koreň problému je najmä v dosahu týchto médií. A kto teda môže za to, že práve tieto redakcie si vyslúžili titul vplyvných názorových médií? No predsa nikto iní ako samotní čitatelia. A je úplne jedno či pri skrolovaní hromžíte, o tom "aká je toto už žumpa" (áno je), ste presne ako ten človek ktorý si každý deň (alebo každý týždeň, či každú hodinku) dobrovoľne zavolá na návštevu nepríjemného nafúkaného známeho. 

A ako je to s tým, že tomuto známemu za jeho rady aj platíte? Nemyslím teraz ani tých, ktorí napriek svojej nevôli majú zaplatené predplatné, to už je čistý Štokholmský syndróm. Ide aj o príjmy týchto médií z inzercie, a darmo že vy si nikdy bambusové ponožky čo na vás vyskočili zo SMEčka nekúpite, a platená inzercia nejakej organizácie vaše názory nepohne ani o milimeter. Do štatistiky ste SMEčku pridali ďalšie kliknutie, a to sa tiež odrazí na cene akú si môžu za inzerciu účtovať. A čo je ešte dôležitejšie, dodávate týmto médiám spoločenskú váhu. Pretože ak sa povie "najčítanejšie noviny tvrdia to a to", a vy toto médium sledujete, vedzte že má tento titul "najčítanejšie" aj vďaka vám. A že vôbec tento výrok vznikol aj vďaka vám. Že tým, čo tieto noviny tvrdia, sa ľudia zaoberajú aj vďaka vám, a politici berú toto médium vážne tiež aj vašou zásluhou. 

Môžete namietať že nejde len o inzerciu a predplatné, ale aj o sponzorov v pozadí, že vďaka tým má to-ktoré médium toľko peňazí. Netuším či to tak je a do akej miery, avšak o to teraz vôbec nejde. Nejde o to, viesť nejakú kampaň za finančné zrujnovanie liberálnych médií. Ide len o takú jednoduchú samozrejmosť, akou je nepodporovať médiá ktoré sa nám nepáčia. Svojím časom a čítanosťou, lebo to je v skutočnosti veľmi veľa po finančnej aj reputačnej stránke. Nič viac, také je to jednoduché.

Poznám všetky výhovorky prečo tieto médiá napriek nesúhlasu sledovať, žiadna z nich však neobstojí:

"Potrebujem poznať argumenty druhej strany" - beriem v prípade že ste sa po desiatich rokoch vrátili z misie vo vonkajšom vesmíre. V opačnom prípade neverím že nepoznáte tie argumenty a "argumenty" už dávno naspamäť aj s celým tým myšlienkovým svetom v pozadí. A navyše, ak ste sa aj vrátili z tej misie vo vonkajšom vesmíre, načo to vlastne potrebujete?

Inzercia

"Mohol by som síce prestať sledovať N-ko, ale to aj tak nič nezmení." OK, možno to moc nezmení, lenže pri voľbách to tiež nehodíte smeru, lebo "však jeden hlas nič nezmení" ale radšej nejakej slušnejšej strane, napriek tomu že jeden hlas nič nezmení.

"Potrebujem denné spravodajstvo, počasie a tak" - väčšinou to neznamená "potrebujem" ale len slabšie znejúce "zaujímam sa o", ale to je detail. Na toto vám bohate stačí Postoj (voči ktorému mám v poslednom čase tiež silné výhrady, ale stále je to o niečom inom), TASR a napríklad meteo.sk.

"Dôležité je neuzatvárať sa do vlastnej bubliny & treba viesť diskusiu" - viesť diskusiu, najlepšie rovno v komentároch pod článkom. Nič proti diskusiám pod článkami, feedback je fajn, ale čím vyhrotenejšia téma, tým vyššia pravdepodobnosť že človek uvidí akurát tak to ako sa diskusia viesť nemá. A čo sa týka toho uzatvárania do vlastnej bubliny, tieto médiá akurát tak vyhrocujú extrémy. N-ko a Hlavné správy sa potrebujú, rovnako ako kotleby a progresy, trumpisti a BLM, oheň a voda, jing a jang a podobne.

"Je tam aj veľa hodnotného obsahu" - dobre, je tam aj nejaký hodnotný obsah, ale hodnotný obsah je všelikde. Alebo máte toľko voľného času že nakoniec nutne vyjde aj na toto médium? A úprimne, je ten obsah taký hodnotný alebo je nanajvýš tak zaujímavý? A fakt stojí ten obsah za to, aby ste podporovali médium ktoré vás uráža? 

Ako sa hovorí, zvyk je železná košeľa. Preto odporúčam neostať len pri predsavzatí, ale médiá ktoré ste zvykli sledovať, hoci ich nemáte radi trvalo  zablokovať v prehliadači, odstrániť všetky appky, odlajknúť a odfollowovať na sociálnych sieťach. A neodplácať urážanie a ohováranie svojou pozornosťou, venovaním voľného času a zvyšovaním vplyvu a hodnoty na trhu s inzerciou.

Odporúčame

Blog
Pandémia devastuje slovenskú žurnalistiku

Pandémia devastuje slovenskú žurnalistiku

Obhajovať vládu je vždy háklivá vec. História ukazuje, že aj vlády ktoré začnú dobre to zvyknú dohrať tak maximálne na remízu. Lenže od jari máme vládu ktorá zatiaľ podniká veľmi odvážne a dobré kroky, no z médií sa na ňu valí jedna vlna hejtu za druhou. Keď takto píše "stará parta" eNko, smečko či hlavné správy, nestojí to za povšimnutie. Keď sa k nim ale pridáva už aj Postoj nedá sa mi nereagovať.