Blog
07. január 2021

Zahryznite sa do knihy – celá rodina!

Recenzie literárnych diel pre deti staršieho školského veku
Zahryznite sa do knihy – celá rodina!

Náš čitateľský príbeh sa začal, keď bola dcéra tretiačka a chceli sme jej aj my doma pomôcť dobre sa pripraviť na prvé sväté prijímanie. Hľadala som na internete podnety, úlohy, vyfarbovačky na prípravu a jedna z nich vychádzala z textov druhej časti sedemdielnej série Kroniky Narnie. Vtedy sme si povedali – toto by sme si mohli prečítať celé, a tak sa aj stalo. Myslím, že klasické dielo Clive Staples Lewisa Kroniky Narnie nemusím nikomu zvlášť predstavovať. S nápadom prechodu do inej dimenzie a prežívania paralelných príbehov v tomto inom rozmere prišiel ako prvý. Odvtedy si autori detských kníh s veľkou obľubou s malými či väčšími obmenami tento nápad požičiavajú. Lewis vo svojich knihách predstavuje príťažlivým spôsobom hodnoty ako sú sebaobetovanie, boj za dobro, spravodlivosť. V postave Leva je zosobnený Boh, ktorého čitateľ spoznáva cez jeho výroky aj cez konanie.

Sedem častí Narnie bolo pekným vstupom k ďalším fantasy knihám. Spoločné čítanie sa stalo našou rodinnou záľubou. Všetci máme tento čas radi. Sezóna sa začína zhruba vtedy, keď v októbri posunú čas a vonku či v záhrade už sa prakticky nedá pracovať, a končí sa niekedy na jar, keď chceme poobedia tráviť viac vonku a poslednú knihu horko-ťažko dočítavame po večeroch. Za tri roky sme takto prečítali presne 42 kníh. Vybrala som z nich tie, ktoré u nás najviac zabodovali a pri ktorých sme sa na čítanie tešili aj my dvaja s manželom, teda knihy, ktoré sú pre deti vhodné, užitočné a zaujímavé a dospelákom neublížia, ale zabavia ich tiež.

Krajina príbehov

Krajina príbehov je šesťdielna románová séria o dvojčatách Alex a Connerovi Baileyovcoch. Na začiatku majú 12 rokov, posledná kniha sa odvíja retrospektívne, v jej úvode oslavuje Conner ako úspešný spisovateľ svoje 80. narodeniny. Dej knižnej série sa odohráva v dvoch líniách – prvou je reálny svet dvojčiat, ich školské povinnosti a rodinné vzťahy, veľmi pekne je vykreslený ich súrodenecký vzťah, v ktorom si na jednej strane doberajú jeden druhého, no keď sa ocitnú v odlúčení, tak si navzájom veľmi chýbajú. Ako v knihách rastú, prichádzajú aj prvé zaľúbenia, randenia, zlomené srdcia... To všetko je mladému čitateľovi nesmierne blízke a vzácne. Druhá línia knihy sa odvíja v paralelnom rozprávkovom svete. Svojou inšpiráciou Kronikami Narnie sa autor netají, dokonca Lucy spomína ako jednu z inšpiratívnych literárnych postáv. V tejto vrstve sa stretávame s Červenou čiapočkou, Šípovou Ruženkou, Popoluškou, Zlatovláskou, Matkou Husou, Kmotričkou Vílou, Kráľom Artušom... Majú svoje vlastné charaktery, ktoré nevyhnutne nevyplývajú z rozprávky, z ktorej postava pochádza. Mnohé povahové črty sú vtipné, osoby majú svoje špecifické postoje a reakcie a chtiac-nechtiac čitateľovi prirastú k srdcu, obľúbi si ich aj so všetkými neresťami. Alex a Conner sú sympatická dvojica dvoch mladých, ktorí bojujú za dobro, pomáhajú, majú nesmierne radi svojich rodičov aj starú mamu. V knihe vystupujú, prirodzene, aj záporné postavy, ktoré ublížili, ničili a chcú ovládnuť Rozprávkový svet aj Iný svet. Zaujímavou je snaha autora vždy vysvetliť pôvod a dôvody takého správania. Teda skúma, čo takému správaniu predchádzalo. Nikto sa nenarodí ako zlý, ale sa zlým stane po tom, ako prežije niečo ťažké, skľučujúce, po tom, čo nespracuje traumu.

Príbehy sú písané veľmi napínavo, knihy na seba nadväzujú – druhá na prvú veľmi zľahka, potom už si autor dovolil knihy zakončovať tak, že jednou nevinnou poznámkou čitateľa dostal do stavu takej zvedavosti, že by ďalší diel začal čítať najradšej rovno v ten deň... No a, prirodzene, že ďalšia časť sa začína niečím iným ako tým, na čo sme boli zvedaví. Ale to už je to autorovo majstrovstvo.

Cris Colfer je 30-ročný autor pochádzajúci z Kalifornie. Je zároveň úspešný herec a spevák, alebo skôr muzikálový herec. Prvá časť Krajiny príbehov vyšla v júli roku 2012. Po veľkom úspechu prvej časti, ktorá sa stala bestsellerom číslo 1 novín New York Times, dostal zákazku na pokračovanie. Posledný diel uzrel svetlo sveta v júli roku 2017. V slovenčine knihy vychádzali postupne v rokoch 2016-2019. Colfer sa netají svojou homosexualitou, v Krajine príbehov však homosexualitu nijako neprezentuje. Práve naopak, vzťah medzi chlapcom a dievčaťom vykresľuje veľmi vierohodne. Jediná narážka je v poslednej časti a to je bez rozmazávania zmienka o tom, že v hľadisku sedel Connerov syn so svojim partnerom.

Deti čarovnej lampy

Ak existujú ošúchané vtipy o štvordielnych trilógiách, tak škótsky autor Philip Ballantyne Kerr ich doviedol do dokonalosti, keď z jeho trilógie Deti čarovnej lampy nakoniec pochádza 7-dielna séria detských fantasy románov. Kerr pochádzal z Edinburgu, žil v Londýne. Známy je hlavne ako autor historických trilerov pre dospelých z obdobia druhej svetovej vojny a studenej vojny, pre deti písal pod menom P.B.Kerr. Zomrel 62-ročný v roku 2018. Jeho posledný román bol publikovaný po jeho smrti.

Sedem častí románového cyklu Deti čarovnej lampy vychádzalo v pôvodnom jazyku v rokoch 2004-2011. Do slovenčiny je preložených prvých päť častí, vychádzali v rokoch 2007-2011. Romány na seba nadväzujú len tematicky, spoločnými postavami a dejovým konceptom v zmysle, že to, čo sa stalo v jednej časti, pokračuje v ďalšej. No každá kniha je uzatvoreným príbehom, kde autor poctivo vysvetľuje okolnosti, ktoré vyplývajú z predchádzajúcej časti a príbeh je dejovo ukončený, takže čitateľ ostáva spokojný a nemá nevyhnutne potrebu čítať ďalšiu časť.

Hlavnými postavami sú John a Philippa Gauntovci, 12-ročné dvojčatá. Autor ich predstavuje ako jednovaječné dvojčatá, čo je ale v prípade dvojčiat rozdielneho pohlavia, samozrejme, nezmysel. Ich svet sa prelína so svetom džinov z čarovných lámp, kde platia iné zákonitosti ako v našom svete a  kde prebieha boj medzi dobrými a zlými džinmi. Kniha je plná dobrodružstva, príbehov s nečakanými zvratmi, veľmi pekne opisuje súrodenecký vzťah hlavných hrdinov, ktorí sa v súdržnosti vedia aj jeden pre druhého obetovať a sú schopní držať veľké tajomstvo. Postava dobrého džina Nimróda je miestami trochu rozpačitá, lebo síce bojuje za správne hodnoty, ale jeho správanie je niekedy povýšenecké a arogantné. Príbehy sa odohrávajú v  New Yorku, kde spoznávame aj rodičov dvojčiat a sympatickú domácu paniu, no veľká časť deja sa odvíja mimo rodnej krajiny, v orientálnom prostredí, medzi tajomnými postavami. Spoznávame kultúrne iný svet ďalekých zemí ako Egypt, India, Babylon, Amazónia. Autorovi nemožno uprieť jeho všestrannú rozhľadenosť a znalosť reálií rôznych kultúr a ich tradícií či legiend, tiež dôslednosť v historických faktoch, ako aj dobrú zorientovanosť v náboženstvách. Keď sa opiera o udalosti z Biblie, je to presné, z čoho sa dá usúdiť, že rovnako presné budú aj alúzie na spisy iných vierovyznaní. Kresťanské učenie je postavené do jednej roviny s učením iných svetových náboženstiev. Samotné príbehy sú napísané zaujímavo, pútavo a miestami aj vtipne, takže sa čítajú veľmi ľahko a príjemne.

Ivy Pocket

Keď sme prvú časť trilógie Ivy Pocket prečítali takmer celú za jedno poobedie, pričom sme čítali asi päť hodín v kuse, pripisovali sme to posilvestrovskej únave, že sme neboli schopní robiť nič iné ako sedieť a čítať, sedieť a počúvať. No keď sa to podobne zopakovalo pri druhej aj tretej časti, už sa nedalo inak, ako pripustiť, že pán spisovateľ je naozaj majster slova, dokáže vyraziť dych a presvedčiť čitateľa, že počká všetko ostatné na svete okrem čítania tejto knihy. Vytvoril naozaj originálny, nepredvídateľný, dojímavý a najmä, nesmierne pútavý príbeh 12-ročnej Ivy.

Krisp Caleb je autor, o ktorom nevieme takmer nič. Volá sa inak, má x rokov a údajne žije v Austrálii. No ťažko veriť čomukoľvek, okrem faktu, že nechce, aby sa hocičo o ňom – alebo o nej? – vedelo. Knihy v origináli vyšli v rokoch 2015, 2016 a 2017. V slovenčine prvý diel promptne ešte v roku 2015, ďalšie dva v rokoch 2017 a 2018. Vhodné sú pre čitateľov vo veku 8-12 rokov.

Dej trilógie sa odohráva v 19. storočí v Anglicku. Ivy je 12-ročná sirota a slúži v aristokratických rodinách, keď dostane dôležitú misiu spojenú s mnohými záhadami, tajomnými okolnosťami ústiacimi do nečakaných zvratov. Ivy je postava, ktorá asi v reálnom svete nemá analógiu – je veľmi impulzívna, nehorázne sebavedomá, príliš úprimná až drzá a nekonečne naivná. Prirastie vám k srdcu, aj keď určite by ste ňou niekedy radi zatriasli, nech sa prestane usmievať a začne používať rozum. Jej výstupy bývajú dosť bezočivé, no nakoniec sa jej všetko „prepečie“. Na pozadí často prehnaných komických scén a Ivinej svojskej osobnosti sa odohráva dráma plná intríg, nenávisti, zrady, sklamania a bolesti, ale aj lásky, priateľstva a odpustenia. Ako zhodnotil autor: „Knihy sú útočiskom a ríšou divov, sú vzrušujúce a potešujúce, lámu srdcia a vzbudzujú nádej.“ Naoko povrchne komický príbeh v konečnom dôsledku zaujme práve svojou hĺbkou, zabrnká na všetky emócie a citlivejšie povahy si možno aj poplačú...

Oblak a veľryba

Z úplne iného súdka ako doteraz spomínané fantasy knihy je román Kalifornčanky Anne Nesbetovej Oblak a veľryba z roku 2016. Do slovenčiny bola preložená v roku 2018. Príbeh je celý záhadný a nie všetky otázky sú v knihe zodpovedané. Dej sa odohráva v roku 1988. Americká rodina ide pod zámienkou vedeckej práce na pol roka do Nemeckej demokratickej republiky. Jedenásťročný zajakavý Noah zažíva kultúrny šok prechodu z USA do východného Nemecka. Spriatelí sa s dievčaťom, ktoré býva o poschodie nižšie. No vo všetkom musí dôsledne hrať hru na iného človeka s inou históriou a hlavne – dodržiavať pravidlá, ktoré stanovili rodičia ešte pred príchodom do tejto zvláštnej krajiny. Pre deti nepochopiteľné súvislosti bývalého režimu, pre rodičov len spomienky z raného detstva a pre rodičov rodičov trpká realita, ktorú dlhé roky znášali a o ktorej sa medzi mladými vie tak málo. Kniha je odporúčaná pre deti od 14 rokov, určite ju však zvládnu deti už od 10 rokov, ideálne však v sprievode rodiča, ktorý ich musí vyvádzať z omylu, že ide o vymyslený príbeh, že taká doba naozaj bola, nešlo o stihomániu ani paranoju, ale realitu, v ktorej bol každý podozrivý a každý odpočúvaný, a žiadna ostražitosť nebola prehnaná.

Detektív Polmesiac

Detektív Polmesiac je kniha z roku 2008 a určite vás svojou obálkou viac odradí ako upúta. Ide však o veľmi milý príbeh 12-ročného chlapca Fletchera Moona, ktorého pre nízky vzrast spolužiaci prezývajú Polmesiac (v angličtine Moon znamená Mesiac). Malý Moon získal odznak detektíva a kamaráti sa naňho obracajú, keď potrebujú vyriešiť záhady vo svojom okolí, nájsť stratené veci a podobne. Celý príbeh je veľmi vtipne napísaný, príjemne sa číta a, ako všetky detektívky, aj táto dáva čitateľovi radosť, keď sa mu podarí vyriešiť záhadu skôr ako pán detektív z knihy. Eoin Colfer je írsky spisovateľ narodený v roku 1965. Okrem rovnakého priezviska nemá s Chrisom Colferom, autorom Krajiny Príbehov, nič spoločné.

Vlčia princezná

Román je debutom britskej autorky, mamy troch detí Cathryn Constable. V origináli vyšiel v roku 2012 a získal viacero ocenení, vrátane ocenenia od detských čitateľov. Tri spolužiačky a spolubývajúce z internátu – dôverčivá sirota Sofia, ktorá žije bez lásky a starostlivosti milujúcej dospelej osoby, a jej kamarátky Delphine a Marianne spoznávajú na školskom výlete v ďalekom Rusku záhadnú princeznú Annu Volkonskú, jej zimný palác a služobníctvo. Príbeh sa odohráva v čarovnej zimnej krajine plnej snehu a bielych vlkov. Atmosféra v Rusku je opísaná veľmi vierohodne, neláskavá, surová, ale rozprávkovo krásna ruská zima určite upúta malé čitateľky, ktorým sa cnie po snehu aj po princeznách.

Autor: Jana Solárová

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Blog
Odožeň svoje tmy – alebo: Aj ty už máš toho plné zuby?

Občas nám nepomôže ani špáradlo do zubov, aby sme si uľavili. Jednoducho je čas, kedy každý z nás zvádza boje. So sebou. S politikmi. S očkovaním. So zatvorenými kostolmi a tak ďalej... Skrytý hnev a pýcha nás núti, aby sme si „kopli,“ a vyjadrili názor aj tam, kde nič nemôžeme zmeniť. Zabúdame však, že naše slovo má moc a môže v iných vyvolať napríklad zmätok, alebo ešte väčší hnev. Čo s nami? S „odborníkmi“ na rozhodnutia vlády, epidemiológov... S ľuďmi, ktorí sú v hĺbke svojich sŕdc pohoršení a ponorení do tmy. S ľuďmi, ktorí by najradšej boli, keby všetko bolo tak ako pred rokom... Ozaj, poďme sa na to spýtať Boha.