Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Blog
23. november 2020

Buďme radi, že to prišlo a.k.a. dva páčiky pre slovenské školstvo

Ministerstvo školstva pred niekoľkými dňami oznámilo (okrem iného tiež) napĺňanie centrálneho úložiska digitálneho obsahu videami. Krátkymi videami „z vyučovania“. Videami, v ktorých sa žiakom prihovára priamo učiteľ. Prečo nevzkriesiť k životu mátohu Planéty vedomostí a prečo fandiť novému projektu? A prečo Školskému klubu?
Buďme radi, že to prišlo a.k.a. dva páčiky pre slovenské školstvo

Pravdepodobne sme už niekde počuli, že deti trávia pred obrazovkami mnoho času. Napríklad toho voľného. V priemere tri či štyri hodiny denne. Individuálne viac alebo menej. Nejde len o to koľko, ale najmä o to, čo sledujú. Z moderných komunikačných produktov, tvoria práve videá dlhodobo gro toho, čo naše deti z obrazoviek konzumujú najviac. YouTube patrí do top trojky najpoužívanejších aplikácií v našej krajine. (Pre zaujímavosť, na stupni víťazov s chatovacím Messengerom či vizuálne atraktívnym Instagramom.)* Medzi deťmi sa na popredné priečky pretlačila aj iná „videosieť“ – TikTok.

Bez ohľadu na diskusiu o tom, do akej miery sú spomínané premenné - čas a obsah na sociálnych sieťach škodlivé, faktom zostáva, že aktuálne v základných školách vychovávame generáciu, ktorá svet bez videí nikdy nežila. Ak chce ísť školstvo s dobou, potrebuje tak trochu konkurovať YouTubu či TikToku. Tak trochu. Pretože konkurovať mu úplne samozrejme nemôže. A čo je dobré, ani po tom netúži. Apropo, už dlhšie sledujeme followujeme a fandíme náučným YouTube kanálom pre mladistvých ako sú Baštrng či Dejepis Inak. Tak prečo nefandiť a nefollowovať aj ministerskú Edu TV?

Ministerský portál kumulujúci na jednom mieste učebné materiály pre žiakov nie je na Slovensku novinkou. Planéta vedomostí obiehala okolo Slnka ešte v čase keď som o vlastnej praxi v školstve ani nechyroval. Z mojej vlastnej Zeme som vtedy vnímal skôr problémy s obstarávaním či sťažnosti na samotný obsah. Snahu o neoživovanie mŕtvoly novému vedeniu ministerstva nemožno vyčítať. Naopak, má právo poupratovať a začať plniť zásuvky novým obsahom.

To, v čom tkvie rozdiel medzi videami z Planéty vedomostí a aktuálnej kométy Edu TV, je prítomnosť ľudskej osoby na videu. V Edu TV možno vidieť videá s reálnymi ľuďmi. Učiteľmi. Ľudí prihovárajúcich sa nám z obrazovky poznáme dlhú dobu, vlastne od kedy je televízia televíziou. Najskôr to boli moderátori či redaktori, neskôr vlogeri. A najnovšie tzv. „youtuberi“ či „influenceri“. Možno skutočne videá s ľuďmi v popredí zaujmú viac. Možno bude prítomnosť učiteľa vo videu motiváciou pre žiakov. A možno toto vôbec nie je ambícia ľudí z ministerstva, ktorí stoja za nápadom. Tak či onak, do procesu prípravy a tvorby videí sú priamo pozývaní a vťahovaní učitelia. A minimálne toto je dobrý ťah.

Digitalizácia je v aktuálnej realite nezvratný trend. Dištančná výučba je zasa najzásadnejšou zmenou v realizácii vyučovania. Zmenou skokovou. Revolučnou. Korona mení paradigmu väčšmi ako všetkých doterajších devätnásť ministrov. A je len dobre, že ten najnovší, Branislav Gröhling a takisto aj ľudia, ktorými sa v úrade obklopil, rozumejú, pred akú úlohu ich doba ženie. Takúto rýchlu spoločenskú objednávku digitalizácie obsahu čakal asi málokto. Je zrejmé, že digitalizácia kurikula by za tejto vlády prišla tak či tak. Možno by sa vliekla, možno pokrivkávala. Takto je expresne rýchlo uvedená do chodu. Čo je možno tiež dobre.

Šanca teda je, tak ju využime. Len nie, prosím, tak, že budeme len bezducho odkazovať žiakov na náučné videá, pretože v takom prípade by to bola šanca zmarená. Pracujme s nimi. Poukazujme na ne a veďme decká k samostatnému uvedomeniu a skúmaniu, ak je to aspoň trochu možné. Tvorme sami hodnotný obsah s ktorým to pôjde. Dajme pritom tiež pozor, aby kvantita nezvalcovala kvalitu.

Inzercia

Iným hodnotným projektom je televízna relácia Školský klub. Nielenže je naporúdzi deťom, ktoré sa vyskytli mimo prezenčného vyučovania, ale ukazuje cestu tiež učiteľom, vychovávateľom či realizátorom homeschoolingu ako vyučovať na prvom stupni nápadito a bádateľsky. Okrem živých učiteľov sa v nej pravidelne vyskytujú aj živé deti. Interakcia je tak oveľa viac autentickejšia. Ak by sa prvok vlastného aktívneho učenia a uvedomenia žiaka dokázal dostať aj do ministerského obsahu, to by bol ešte len klinec trafený po hlavičke! Televízny Školský klub je, mimochodom, tak trochu spoločným "dieťaťom" štátneho ŠPÚ a súkromnej Indície. Aj takáto spolupráca môže byť dobrým signálom do budúcna pre naše školstvo.

Samozrejme, že som za čo najskorší návrat žiakov do škôl. Napriek tomu:

Buďme radi, že to prišlo.

pozn. * - https://dennikn.sk/minuta/1763025/ (cit. 20/11/23)

Odporúčame

Blog
Rok v živote oravského vychoša: október

Rok v živote oravského vychoša: október

Pätina misie úspešne splnená. Za odmenu rozšírené školské prázdniny a v rámci nich čas na ďalšie zamyslenie a rozumovanie o jednom z najkrajších regiónov najkrajšej krajiny. Ak do toho idete so mnou, prajem príjemné čítanie.