Blog
15. október 2020

Juraj Vojtáš: Kráľ bez trónu (recenzia)

Kniha, ktorá posunie vaše deti k Dobru
Juraj Vojtáš: Kráľ bez trónu (recenzia)

Aj vy máte problém s tým, že v detských knihách niekedy vystupujú hlavní hrdinovia, ktorí vôbec nedávajú deťom dobrý príklad – sú egocentrickí, arogantní, drzí, ponižujú slabších, rodičov považujú za hlupákov a tešia sa z utrpenia nepriateľov?

Takéto knihy naše deti čítajú rady a rady odkukávajú nepekné praktiky od hrdinov, ktorí sú vlastne kladní, no pre kresťanských rodičov v mnohých ohľadoch neprijateľní.

Ponúkame vám preto knihu, ktorá je v tomto ohľade alternatívna. Jej čítanie bude pre deti príťažlivé a pre rodičov maximálne akceptovateľné.

Román Kráľ bez trónu z pera Žilinčana Juraja Vojtáša je pokračovaním úspešného titulu Odvážne srdce. Príbehy na seba bezprostredne nadväzujú, no neznalosť prvej knihy nie je neprekonateľnou prekážkou, pretože autor pre neznalých, zábudlivých a tiež takých čitateľov, ktorí od príbehu Odvážneho srdca už stihli prelúskať viacero iných podobných titulov, príležitostne pripomína stručnými poznámkami udalosti z predchádzajúcej knihy a v základných kontúrach ich objasňuje.

Kniha je určená primárne detskému čitateľovi na druhom stupni základnej školy. Výnimočne zaujímavá zápletka však celkom určite chytí za srdce aj dospelého čitateľa. Môžeme z vlastnej skúsenosti román odporučiť aj na spoločné čítanie v rodine. Voľba medzi televíznymi programami a Kráľom bez trónu je v tomto prípade viac než jasná.

Príbeh je zasadený do historického obdobia, čomu obrázok na titulke knihy veľmi nezodpovedá. Dej sa odohráva v bájnej krajine Risnia, ktorá čelí hrozbe Kamenného draka.

Hlavný hrdina Will a jeho kamaráti majú okolo 16 rokov. Fyzickým nepriateľom, s ktorým zápasia, je Kamenný drak, mimochodom, Willov biologický otec. Je tu však aj zápas vo Willovej hlave – s náklonnosťou k nerestiam, akými sú povýšenectvo, hnev, túžba ovládať druhých. O týchto bojoch sa dozvedáme z vnútorných monológov, ktoré sú často trefným pomenovaním našich vlastných pokušení a negatívnych myšlienok.

Popri strhujúcom príbehu záchrany dieťaťa a neskôr celého mesta Fornem, nachádzame v knihe aj inú vrstvu, v ktorej vystupuje postava Prvého Kováča. Na štýl Narnie v ňom spoznávame osobu milujúceho Boha. Will s ním prežíva krásne chvíle lásky, ale zakúša aj opustenosť a pochybnosti. Na rozdiel od knihy Odvážne srdce je tu tematika duchovného života a vzťahu s Bohom vyjadrená oveľa viac explicitne. Výbornou analógiou na milosti a dary Ducha Svätého je to, keď Will a jeho priatelia dostávajú od Prvého Kováča zvláštne schopnosti, ktoré môžu využiť na dobro alebo zneužiť vo svoj prospech. „Drahokamy  v srdciach ľudí vzbudia to najkrajšie alebo najhoršie.“ (s. 106) Okrem schopnosti pomáhať nimi ostatným sa stávajú aj dôvodom nevraživosti a závisti. Prečo ich dostávajú aj ľudia, ktorí ich zneužijú? Prečo Prvý Kováč dopúšťa, aby tí, ktorých s láskou vytepal, trpeli? Autor sa nebráni ani týmto otázkam a ponúka odpovede, ktoré nie sú lacné ani rýchlopečené.

V knihe Kráľ bez trónu sú detskému čitateľovi predkladané ako ideál skutočné hodnoty, o ktoré sa kresťan usiluje. Obetavosť, úcta k ženám, odpustenie, dokonca presvedčenie, že každý má šancu sa zmeniť, nikto nie je definitívne nenapraviteľne zlý, ale má možnosť sa rozhodnúť pre dobro. Celým príbehom sa nevtieravo tiahne myšlienka hodnoty ľudského života, aj takého, ktorý bol počatý pri zneužití. Láska k bohatstvu je odsúdená ako niečo, čo zaslepuje oči a robí z ľudí nepriateľov. Autor sa nevyhýba ani ťažkým témam ako utrpenie či zranenia zo strany rodičov. „,A prijmi všetko utrpenie života, rozširuje tvoje srdce a môžem ho väčšmi naplniť darmi,ꜥ jemne naňho fúkol Prvý Kováč.“ (s. 186)

Dôležité hodnoty, ktoré sú podané nenásilne, nevtieravo, vo fantasy príbehu, ktorý sa nedá nedočítať. To je kniha Kráľ bez trónu od Juraja Vojtáša, ktorú môžeme kresťanským rodičom len odporúčať.

Jana Solárová

Autorka článku skončila magisterské štúdium žurnalistiky a bakalársky stupeň štúdia náuky o rodine na teologickej fakulte. S manželom a dcérkou žijú v Žiline. Chovajú dva kone a je im blízka karmelitánska spiritualita.

Blog Zastolom.sk vychádza v spolupráci s denníkom Postoj, pripravuje ho občianske združenie Slovenská asociácia kresťanských rodín (SAKRO). Našu činnosť môžete podporiť nákupom v našom eshope alebo finančným darom.

Portál www.zastolom.sk sprevádza kresťanské rodiny na ceste viery. Robí tak prostredníctvom online magazínu, rozširovaním zoznamu odporúčaných psychológov, budovaním Facebookovej komunity, vymýšľaním a vyrábaním konkrétnych nástrojov na slávenie liturgického roka v rodine, ktoré ponúka vo svojom eshope. Nové články od septembra 2020 publikuje na Postoji.

Blog
A teraz je na rade Kuffa, pani Sabová

A teraz je na rade Kuffa, pani Sabová

Po Kotlebovi je potrebné likvidovať ďalších slovenských fašistov - a zrejme príde rad aj na veľmi nebezpečného extrémistu z podtatranskej dedinky Žakovce. Historik z SAV Miloslav Szabó napísal knihu Klérofašisti. Kuffa je podľa neho agresívny a militantný a v rámci boja proti liberálom sa blíži ku klerofašistom z 30.- 40.-tych rokov.